Suomen valtio petti Rissaset totaalisesti: jumissa Samoalla
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rissasen-perhe-on-kayttanyt-tuhansi…
Suuri häpeä, Suomi. Suuri häpeä.
Kommentit (326)
10 vuotta vanha ceissi. Sitten vaan uus "uutinen" kun rissaset on saatu kotiin.
Zinc
Mitähän sitä tekisi tänä päivänä. Kyllästyttää nää 10 vuotta vanhat "uutiset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista miten monet kokee tarvetta tällaiseen pahansuopaisuuteen ja vahingoniloon. Ei KUKAAN elämäänsä tyytyväinen ja onnellinen ihminen tällä tavalla lyö lyötyä.
Tammikuussa tilanne on ollut aivan eri. Aivan varmasti 99% ihmisistä, joilla on useampi tonni kiinni unelmiensa matkassa, olisi tuossa vaiheessa lähtenyt ja onkin lähtenyt. Meillä oli reissu tulossa jenkkeihin 13.3., eli samana päivänä olisi ollut lennot kun Trump laittoi rajat kiinni. Oltiin vielä 11.3. sitä mieltä, että lähdetään reissuun, koska lentoja ei missään vaiheessa peruttu ja tilanne oli vielä silloin jopa THL:n mukaan niin eri, kuin mitä se parissa päivässä sitten muuttui . Lopulta tehtiin lähtöpäivänä päätös olla lähtemättä ja otettiin lentojen hinnat takkiin.
Toivon totisesti ettei teille tule koskaan elämässänne vastoinkäymisiä, vaikka ilmeisesti te olettekin kaikki niin fiksuja ja tiedostavia että pystytte jopa tulevaisuuden ennustamaan.
Meidän perheen piti kanssa lähteä matkalle 9.3. ja peruttiin matka jo helmikuun lopulla, kun jo silloin oli koronavirus Suomessa ja muualla Euroopassa. Kiinassa epidemia oli jo joulukuussa ja ensimmäiset merkit marraskuussa.
Ei tarvitse olla järjenjättiläinen, kun ymmärtää miten helposti ja nopeasti virukset leviävät maasta toiseen, kun ihmiset liikkuvat.Kuten sanottu, tammikuussa tilanne oli todella eri ja harva oikeasti uskoi tai halusi uskoa mihin mittasuhteisiin korona leviäisi. Kukaan, joka väittää että olisi tammikuussa perunut vuosikausia odotetun, useita tonneja kustantaneen unelmamatkansa, josta ei olisi saanut rahoja takaisin, valehtelee myös itselleen. Aivan turha täällä kenenkään on leikkiä mitään pyhimystä asian suhteen ja sillä tavalla oikeuttaa itselleen tällaisen lynkkaamisen.
Mekin vielä tammikuun lopulla varattiin maaliskuun loppupuolelle matka Espanjaan. Ei osattu aavistaa, miten nopeasti virus leviää. Sitten maaliskuun ekalla viikolla päätettiin olla lähtemättä.
Pitäsköhän alkaa ryyppään, kun jaksa lukea näitä 10 vuotta vanhoja rissas "uutisia" enää udestaan ?
Ryyppäämään ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Suomella on velvollisuus auttaa ulkomaille jääneitä kansalaisia. Näin toimittiin mm. Espajaan jääneiden kanssa. Valtiontuella lennätettiin lentokoneita hakemaan kansalaisia Suomeen. He joutuivat maksamaan vain osan lentohinnasta koska osa siis maksettiin valtiontuella.
Ei ole velvollisuutta... näytä lakikirjasta sellainen kohta, jossa näin sanotaan. Sinusta vaan nyt tuntuu siltä. Mikä on suhteesi Rissasiin?
"perhe päätti tehdä suunnitelmiin muutoksen jo maaliskuun puolivälissä koronatilanteen vuoksi."
oikein JO maaliskuun puolivälissä :D
Miten kukaan lähtee ”maailmanympärimatkalle” (lasten kanssa!) jos rahat on finaalissa jo muutaman tonnin ylimääräisen rahanmenon jälkeen?
No, Samoalla on lämmin. Sinne sitten vaan luonnon helmaan majailemaan. Tuossa tilanteessa varmaan etsisin suojaisan poukaman, rakentaisin katoksen ja alkaisin kalastamaan. Peseytyä voi meressä. Poishan tuolta ei nyt pääse. Jos sen verran on rahaa että saa vettä ja jotain perussafkaa kaupasta niin kyllä siellä muutaman viikon elelee. Seikkailua kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko omaisuutta Suomessa, asunnon voi myydä etänä niin sitten on rahaa
Jos kuuntelit haastattelun niin sanovat siinä että pitää vielä Suomenkin (asunnon) vuokrat maksaa.
Eli asuvat vuokralla.
Ovat jumissa Samoalla, rahat loppu, ei asuntoa Samoalla eikä ilmeisesti rahaa maksaa vuokraa Suomen asunnosta jos rahat ovat nyt loppu.
Melko huolettomasti ovat lähteneet maailmanympärimatkalle.
Ja kaupat / ruokakioskitkin ovat erilaisia kuin Suomessa. Sepä yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Kai heillä on varallisuutta (talo, auto?) Suomessa? Ne voinee laittaa myyntiin sähköisesti, jos sukulaisilla ei ole antaa rahaa. Siitä saavat ruokarahaa ja heti tilaisuuden tullen lentoliput Suomeen. Luulisi että heillä on omaisuutta. Paljon karumpi tilanne olisi köyhällä ja varattomalla, joka olisi jumissa Samoalla.
Miksi sinä luulet niin? Miksi heillä varmaankin on auto ja talo? AV:lla ainakin iso osa matkailijoista sanoo asuvansa vuokralla juuri siksi, ettei omaisuutta ole sidottu asuntoon. Auton kanssa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen verran on rahaa että saa vettä ja jotain perussafkaa kaupasta niin kyllä siellä muutaman viikon elelee. Seikkailua kerrakseen.
Olen samaa mieltä, mutta samoin pitäisi ajatella myös täällä Suomessa. Tässä on meillä kaikilla tilaisuus seikkailumielialaan. Joo, virus uhkaa, mutta Samoalla voi varmaankin uhata tsunami tai hirmumyrsky.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt! No onhan tuo nyt kohtuutonta jos perhe on omasta pussistaan ottanut 'vastuun' ja maksanut evakuointilennon, mutta Australian väärinkäsityksen takia eivät ole päässeet koneeseen.
Suomen lähetystö voisi neuvotella Australian lähetystön kanssa, jotta tämä heiltä veloitettu summa korvattaisi perheelle edes elämiseen Samoalla, mikäli suljettujen rajohen yli ei pääse.
Samaa mieltä. On vähintäänkin kohtuullista, että saavat rahansa takaisin kun eivät lentoyhtiön ja Australian virheen takia päässeet itse maksamalleen evakuointilennolle. Voivat niillä rahoilla kustantaa seuraavat pari kuukautta Samoalla.
Mutta mielestäni ei voi vaatia että Suomi tässä tilanteessa alkaa evakuoida hyvävointisia lomamatkalaisia joka maailman kolkasta. Matkustamiseen sisältyy aina riskejä ja varsinkin kun lähtee matkalle tällaisena aikana. Toki tilanne ei ollut yhtä paha tammikuussa mutta silti.
Mm. Bank Norwegialta voi hakea lainaa jos tiukka tilanne. Ja on noita muitakin ns.vippifirmoja. Toivotaan, ettei sinne Samoalle iske nyt maanjäristyksiä sekoittamaan pakkaa lisää.
Omaa tyhmyyttä että noin myöhään vasta alkavat järjestellä kotiinpaluuta, kikkelis kokkelis..
Googlasin kuvia Samoalta ja hyvältähän toi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rissasen-perhe-on-kayttanyt-tuhansi…
Suuri häpeä, Suomi. Suuri häpeä.
Kyllä se perhe on aina ensisijaisesti vastuussa itsestään, ei joka hätään voi olla valtiota olla apuun huutamassa.
Virainomaiset tekevät parhaansa, mutta kyllä vastuu on aina omista valinnoista loppujen lopuksi yksilön itsensä kannettava.
Vierailija kirjoitti:
MInua ja suurinta osaa kansaa ei voisi vähempää kiinnostaa joidenkin Rissasten matkailu toisella puolen maapalloa. Ymmärtääkseni Rissasten matkailu ei oikeastaan kuulu kenelläkään paitsi heille itselleen. Jos on ollut varaa lähteä Samoalle on varmasti varaa hoitaa itsensä sieltä poiskin, se ei ole minun eikä muiden suomalaisten maksamien verorahojen tehtävä hoitaa näitä matkalaisia Suomeen. Ihme juntteja, mutta sukunimi kertoo kaiken.
Että ihan kaksi kertaa piti toitottaa vihaasi Rissasten sukunimeä kantavia kohtaan. Tajuatko, miten täydeltä juntilta itse kuulostat? Juntti sama kuin moukka.
On kyllä erikoista kuvitella, että yhteiskunta tai jokin muu taho olisi aina pelastamassa seikkailijoita. Perheen äiti selittää että he jäivät evakuointilennolta, koska sille päästettiin mukaan vain Australian ja Uuden-Seelannin asukkaat. Tämä osoittautui virheelliseksi tiedoksi, ja äiti kommentoi että ”Olisin toivonut että joku olisi laittanut lentoyhtiön vastuuseen virheestään”. Perhe on tässä itse asianomaisena, he voivat itse vaatia korvauksia tai haastaa vaikka oikeuteen, mutta ei voi olettaa että JOKU tulee ja pelastaa.
Jokohan nyt tämän kriisin jälkeen ihmiset ymmärtävät olevansa ihan itse vastuussa valinnoistaan... Kuka nyt lähtee ylipäänsä maailmanympärysmatkalle 4 ja 6 v lasten kanssa?? Ei ole valtion (veronmaksajien) vastuulla järjestää itsenäisille matkailijoille paluulippuja maailmalta. Ja tuolle lentoyhtiöllekin jokainen joutuu tekemään ihan itse valituksen ja reklamoimaan rahoja takaisin.
En kestä tätä "yhteiskunnan pitää auttaa" tai "yhteiskunta on vastuussa" tai "minulla on oikeus" mantroja. P#ska tuuri, se on totta. Mutta sieltä on nyt sitten vaan jotenkin päästävä pois, kun on itse sinne asti päästy menemäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen, mikälli et pysy Suomessa niin älä valita. Mitäs läksit, ihan oikeasti. Ei ole pakko mennä Italiaan, ei Itävaltaan, ei kiinaan, ei Samoalle. Ei ole pakko lähteä viimeisellä lennolla kun vielä pääsee jne. Pysykää peppulit kotona <3
Et sitten lukenut juttua? ENNEN korona-aikaa menneet.
Tammikuussa vasta olivat lähteneet Suomesta. Kiinassahan koko koronasotku alkoi jo joskus marraskuun puolella ja tamikuussa se jylläsi siellä jo täysiään leviten pikavauhtia muuallekin. Ja Suomessakin koronasta jo puhuttiin tammikuussa vaikka kuinka. itse ainakin mietin jo silloin, että on vaan ajan kysymys, kun tuo on myös Suomessa, vaikka joku THL:n höynä vakuutteli, että "ei se tänne tule...". Itse en varsinkaan pienten lasten kanssa olisi edes harkinnut mitään maailmanympärireissua, jos minkäänlaista uhkaakaan olisi tuommoisesta. Nyt sitten Rissaset valittavat ja vaativat, että valtion pitäisi kustantaa heidät takaisin... Itsepähän lähtivät huonoon aikaan, vaikka kaikki merkit tulevasta pandemiasta olivat jo nähtävillä, joten tulkoot takaisin omilla rahoillaan.
Kyllä tuo juttu herättää monenlaisia kysymyksiä. Lähteä nyt omatoimilomalle ja maailmsnympärysmatkalle noin pienten lasten kanssa.
Ja toisekseen, jos heidän rahansa on jo käytetty ja luottokortit tapissa, niin onko alun alkaen lähdetty reissuun liian pienellä budjetilla.
Ja ei luulisi olevan kuin yhden puhelinsoiton päässä nostaa tilapäisesti luottokorttien luottoa, jos heillä on tallelokerassa säilössä jotakin rahaksi muutettavaa, joka toimisi pankille vakuutena tai olisi vapaita vakuuksia pankin käytössä.
Monethan saattavat ostaa jopa auton lomamatkalla, etukäteen sitä suunnittelematta ja maksu hoidetaan luottokortin kautta.
Suomella on velvollisuus auttaa ulkomaille jääneitä kansalaisia. Näin toimittiin mm. Espajaan jääneiden kanssa. Valtiontuella lennätettiin lentokoneita hakemaan kansalaisia Suomeen. He joutuivat maksamaan vain osan lentohinnasta koska osa siis maksettiin valtiontuella.