Kasvosuojus -pitäisikö käyttää vai ei?
https://yle.fi/uutiset/3-11281301
Kasvisuojusten käytöstä on niin paljon ristiriitaista tietoa ettei tiedä mitä ajatella. Maskeista on pulaa sairaaloissa, se on kai yksi syy ettei niitä suositella sairaalan ulkopuolella. Maskeja valmistetaan monissa Aasian maissa, miksei niitä voisi alkaa valmistaa Suomessa tehdasmaisissa olosuhteissa? Hyvin yksinkertainen suoja valmistaa, myös ne mallit joita sairaalat käyttävät mm. leikkauksissa ja tavallisissa tartuntataudeissa. Asiantuntija mainitsi tuossa artikkelissa, että ei suosittele koska kun maskin pukee päälleen, niin silloin koskettaa omia kasvojaan. Ensiksikin kädet pestään huolellisesti ja voidaan myös desinfioida ennen maskin asettamista. Sama kun maski poistetaan. Lisäksi maski kiinnitetään korvien taakse, kasvoja ei ole pakko koskettaa ei edes maskia kun tarttuu vain nauhoista. Tosin yksinkertainen maski suojaa vain noin neljä tuntia. Voivatko sittenkin Aasian maat olla oikeassa maskin käytössä eli maski ehkäisee hyvin tartuntoja?
Kommentit (24)
Viisas ajattelee itse. Totta kai on pidettävä maskia. Jos ei ole, niin huivia. Nyt Aalto - yliopisto tutkii parhaillaan sitä, että leviääkö koronavirus myös silloin kun ihminen puhuu. Edes kahden metrin turvaväli ei riitä heidän mukaansa. Professori kehotti ihmisiä pysymään sisällä.
Jos joku ei vielä tiedä, niin myös ihminen levittää puhuessaan pisaroita. Maski kasvoille vaan.
Miksi ulkoistatte oman ajattelukykynne muille? Ei niillä kiinalaisilla turhaan ollut maski jo silloin kun siellä riehui pandemia. Löysin videoita tammikuussa. Nuoria ihmisiä kaatui suorilta jaloiltaan maahan. Eräs sairaanhoitaja pyytämällä pyysi ihmisiä pitämään maskia - viesti länsimaalaisille.
Sitten kun on tarpeeksi ruumiita, joku asiantuntija kertoo vasta jotain uutta. On se erikoista.
Tiedän muuten, että tälläkin kertaa olen oikeassa. Ennakkoin tämän kaiken tammikuussa ja minut yritettiin kaikella voimalla vaientaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä nyt edes saisi?
Ei niitä ole mistään ostettavissa. Minä olen tehnyt muutaman kotona, lähinnä kokeiluja, mikä istuu parhaiten kasvoihin. Imurinpussista olen tehnyt kaksi, ommellut päihin lakanasta kuminauhakujat ja kuminauhalenkit korvan taakse. Vekkejä poikittain suojukseen, niin ei mene hengittäessä suuta vasten. Tuon nenänvarsi kovikkeen kun vielä keksisi. Nyt vedin noihin tekemiini vain rypytyslangan.
Näitä suojia käytän pakollisilla (1-2 kert/ viikko) kauppareissuilla.
Miten olette tuon nenän kohdan muut ratkaisseet?
Vierailija kirjoitti:
Hanskat ja kasvosuojus toimivat, JOS niitä käyttää oikein. Iso osa ihmisistä eivät kuitenkaan osaa käyttää niitä ja aiheuttavat itselleen ja muille tartuntoja. Olen nähnyt muutamia kenellä on ollut kasvosuoja ja miten he asettelevat ja siirtelevät niitä ulkona. Olen nähnyt myös miten kertakäyttöhanskoja vaihdetaan vetämällä ne sormista pois.
Koska monet ihmiset luulevat, että kasvosuoja ja hanskat antavat täydellisen suojan, he unohtavat muut ohjeet mitkä pitävät terveenä, kuten käsihygienian ja sen ettei lääpitä naamaa.
Tämä on taas tätä väheksymistä, ettei ihmiset muka osaa käyttää.
Miten niin ei osaa? Ei maskin käyttö ainakaan lisää tartuntoja ja jos vähentää edes pikkusenkin, silloin maskin käyttöön pitäisi kannustaa. Onko sinulla joku tutkimus, mikä todistaa, että maskin käyttö saa unohtamaan muut ohjeet?
Itse käytän omatekoista maskia ja kertakäyttöhanskoja kauppareissulla. Mutta en kaupassa viipyile, käväisen nopeasti, en puhu mitään, maksan lähimaksulla ja riisun käsineet kaupasta poistuessani lähimpään roskikseen. Pesen kädet kotiin mentyäni, riisun maskin, vien sen parvekkeelle ja taas pesen kädet.
Mulla on olkut kerran FFP3 käytössä. Metro ja bus. Meinaan käyttää uudestaan mutta pidän taukoa. Yritän välttää kauemmas menemistä. Tässä lähikaupassa vedän tuubin ja alle kk side. On jotenki varmempi olo.