Menetin 50K säästöt
Oletko koskaan ollut niin pahassa jamassa, että jouduit käyttämään kovalla työllä säästämäsi rahat? Menetin 50 000 turhaan sekä elämiseen koska ei ollut vaihtoehtoja. Lisäksi minua painostettiin ostamaan yhtä sun toista. Puoliso kyni minut totaalisesti. Nyt olen ilman säästöjä, hävettää ja olo syyllinen. En tiedä miten selviän eteenpäin häpeän kanssa. Onko kohtalon tovereita?
Kommentit (69)
Oliko se "puoliso" joku amerikkalainen upseeri pulassa Indonesiassa?
Tuota nyt ei kannata hävetä. Jos olisit tehnyt rahoilla jotain pahaa, sitten voisi olla syytä. Katoavaista on maallinen mammona, sen ymmärtää jokainen yhtään kypsempi ihminen.
Kohtalotoveri ilmoittautuu. Kannattaa asennoitua niin, että se on vain rahaa. Ainakin sinulla on terveys tallella, ja sitä ei rahalla saa. Olet epäilemättä karistanut myrkylliset ihmiset elämästäsi, sekin on jo puoli voittoa.
Btw, itse menetin liki 120000.
Monelta on haihtunut tuon verran ja enemmänkin pörssissä.
Minuakin hävettäisi tuollaisessa tilanteessa. Kai olet edes eronnut siitä ihmisestä, jonka painostukseen alistuit?
Tuo ei monenkaan korvaan kuulosta suurelta rahalta, mutta tavallisesta palkasta säästämällä tuollaisen summan kerryttäminen voi kestää yli kymmenen vuotta. Mutta sitten kun sitä lähtee tuhlaamaan, ne rahat voivat kadota alta aikayksikön.
Ei tässä nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin päästä tuosta yli. Aloittaa alusta ja luvata itselleen, ettei enää koskaan anna toisten ihmisten vaikuttaa omiin taloudellisiin päätöksiin.
Mulla oli 60k osakkeissa ja rahastoissa, nyt 50k käteisenä tilillä. Otin turvaan mitä ehdin.
Mutta niin tarkka olen, ettei mua kukaan ihminen kyni.
90-luvun laman säikäyttämänä olen säästänyt ja sijoittanut neljännesvuosisadan. Nyt voi olla ensimmäinen hetki, jolloin joudun turvautumaan säästöihini, jos rajoitukset tiukentuvat ja minut lomautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kohtalotoveri ilmoittautuu. Kannattaa asennoitua niin, että se on vain rahaa. Ainakin sinulla on terveys tallella, ja sitä ei rahalla saa. Olet epäilemättä karistanut myrkylliset ihmiset elämästäsi, sekin on jo puoli voittoa.
En tiedä miksi olin niin tyhmä, nyt saan maksaa siitä. Tilanne iski vasten kasvojani vasta nyt, vaikka ongelma on tullut pikkuhiljaa ja salakavalasti. Paiskin töitä uskomattoman paljon ja elelin yksin vuosia, kunnes tapasin mieheni. En tiedä miten joku on pystynyt manipuloimaan noin menestyksekkäästi. Raha ei ollut ainoa asia, jossa minua vedätettiin. Mutta opit on opittu. Enää samankaltainen ei onnistuisi, mutta silloin en ymmärtänyt ja vahinko on jo tapahtunut. Nyt piiskaan ja rankaisen itseäni. Enkä pysty tämän ikäisenä kuuna päivänä enää tuollaisia summia säästämään. Mitä sinulle kävi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuota nyt ei kannata hävetä. Jos olisit tehnyt rahoilla jotain pahaa, sitten voisi olla syytä. Katoavaista on maallinen mammona, sen ymmärtää jokainen yhtään kypsempi ihminen.
Kiitos, ja ymmärrän mutta en voi häpeälleni mitään. En tiedä miten tästä jatkan. Tunnen itseni niin huijatuksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko se "puoliso" joku amerikkalainen upseeri pulassa Indonesiassa?
Ei. Tapasin hurmaavan suomalaisen miehen, jonka kanssa menimme naimisiin. Molemmat jo todella aikuisia emmekä nuoria. Minä tietenkin maksoin kaiken sillä olin paremmin tienaava eikä siinä mitään. Uskon vain että raha sokaisi hänet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi olin niin tyhmä, nyt saan maksaa siitä. Tilanne iski vasten kasvojani vasta nyt, vaikka ongelma on tullut pikkuhiljaa ja salakavalasti. Paiskin töitä uskomattoman paljon ja elelin yksin vuosia, kunnes tapasin mieheni. En tiedä miten joku on pystynyt manipuloimaan noin menestyksekkäästi. Raha ei ollut ainoa asia, jossa minua vedätettiin. Mutta opit on opittu. Enää samankaltainen ei onnistuisi, mutta silloin en ymmärtänyt ja vahinko on jo tapahtunut. Nyt piiskaan ja rankaisen itseäni. Enkä pysty tämän ikäisenä kuuna päivänä enää tuollaisia summia säästämään. Mitä sinulle kävi?
Ap
Läheiset ihmiset onnistuivat sotkemaan minut taloudellisiin ongelmiin, ja minulla ei ollut sydäntä olla tarpeeksi itsekäs. Siitä sitten otin takkiini kivasti. Ja kyse ei ollut mistään takauksista tai muusta hölmöstä.
Ihan omaa tyhmyyttä kyllä ostaa mitään toisten painostuksesta.
Siis jouduit käyttämään itse tienaamasi rahat oman itsesi elättämiseen? Mikä tragedia, en ikinä toipuisi tuosta. Itsekin menetän tuhansia joka vuosi itseni elättämiseen, kuka korvaa kulut???
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hävettäisi tuollaisessa tilanteessa. Kai olet edes eronnut siitä ihmisestä, jonka painostukseen alistuit?
Tuo ei monenkaan korvaan kuulosta suurelta rahalta, mutta tavallisesta palkasta säästämällä tuollaisen summan kerryttäminen voi kestää yli kymmenen vuotta. Mutta sitten kun sitä lähtee tuhlaamaan, ne rahat voivat kadota alta aikayksikön.
Ei tässä nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin päästä tuosta yli. Aloittaa alusta ja luvata itselleen, ettei enää koskaan anna toisten ihmisten vaikuttaa omiin taloudellisiin päätöksiin.
En ole vielä ottanut eroa, mutta harkitsen sitä vakavasti. Hän on näyttänyt vihdoin oikeat karvansa. Parempi ehkä yksin, kuin tässä suhteessa. En pysty enää tarjoamaan hänelle samaa elintasoa ja nyt hän hylkii minua. Minulla meni noin 15 vuotta kerryttää tuo raha ja sen piti olla turvanani eläkkeellä. Olen järkyttynyt miten nopeasti se paloi ja se todella oli minullekin iso raha.
Ap
AP. Minkä ikäisenä? Mikä tilanne on käytännössä nyt? Jos tarkoitat, että maksat yhä puolisosi aiheuttamia velkoja, luottotiedot on menneet ja olet ulosotossa, otan todella osaa.
Siinä tapauksessa, että olet tähän mennessä saanut tilit tyhjiksi, mutta isoja velkoja ei ole, uskon että hyvinkin voit vielä saada hyvät säästöt. Mennyttä et voi enää muuttaa, mutta tulevaisuuden voit. Olet varmaan itse oppinut minimoimaan omat menosi, joten jatka samaa rataa ja säästöjä tulee vähitellen.
Mitä tuota hepeämään?
Ymmärrän kyllä että voi vaikeuttaa käytännön elämää.
Vierailija kirjoitti:
Siis jouduit käyttämään itse tienaamasi rahat oman itsesi elättämiseen? Mikä tragedia, en ikinä toipuisi tuosta. Itsekin menetän tuhansia joka vuosi itseni elättämiseen, kuka korvaa kulut???
Onpa pöljä kommentti.
Ei ole. En ole eläissäni omistanut noin paljon säästöjä.