Miten lievitätte kovia kuukautiskipuja?
Minulla on ollut nuoresta saakka sellaiset menkkakivut, etten kykene mihinkään ilman buranaa. Ibuprofeeni on ollut kokeilemistani särkylääkkeistä ainoa, joka auttaa (parasetamoli ei tee mitään, gyne määräsi myös aikoinaan jotain muuta jolla ei ollut mitään vaikutusta). Ennen lapsen saamista kivut oli infernaalisia joka kierron ensimmäisen päivän ajan, mutta menivät aina ohi sen jälkeen. Gynekologit kovasti lupailivat, että kivuliaat kuukautiset jäisivät historiaan synnytyksen jälkeen. Voitte arvata fiiliksen, kun niin ei käynytkään. Kivut kyllä muuttuivat sen verran, että nykyisin ne on "vaan" häiritseviä. Mutta ne kestävät nyt 2-3 päivää, enkä haluaisi syödä joka kuukausi niin monena päivänä tätä buranaa. Siksipä minua kiinnostaisi tietää, miten te muut kovista kuukautiskivuista tai endometrioosista kärsivät lievitätte kipuja? Mikä teillä auttaa?
Kommentit (39)
Motifene dual auttaa kohtalaisesti ja sit lämpötyyny. Vinkit liikunnan parantavasta vaikutuksesta on ihan huuhaata, kivut pahenee vaan. Parhaiten on auttanut nyt ihan menkkavaivojen takia laitettu hormonikierukka. PIentä juilimista silloin tällöin, ei tartte enää kipulääkettä ollenkaan ja massiivinen vuoto on muisto vain. Yllättäin ei ole vaikuttanut mielialoihinkaan kuten pelkäsin.
Dolmed ja Bicalutamid molemmat hyviä yksin tai yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies mutta Tramal todennäköisesti auttaa. Haittana että on aika koukuttava lääke (osalle ihmisistä, ei kaikille). Pystyy käytännössä tilaamaan netistä ilman mitään reseptiä EU:n alueelta.
Anteeksi töykeyteni, mutta siis ihanko tosissasi suosittelet täällä ihmisille vahvaa ja riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ja vielä vinkkailet että sitä voi saada ilman reseptiä?? Oletko ollenkaan tietoinen, että tuolla lääkkeellä voi päästä hengestään, jos sitä annostelee tietämättömyyttään väärin?? Tällaisia neuvoja ei kannata kenenkään kuunnella, jos oma terveys ja henki on itselle yhtään tärkeitä!
t. Läheisensä tramalille menettänyt
Myös vettä juomalla voi tappaa itsensä jos annostelee väärin.
Kannattaisi purkaa terapiassa traumaasi, ei täällä.
Kiva, kun kommentoit, että huuhaata.
Mulla on ollut jokseenkin invalidisoivat kivut nuoresta lähtien ja liikunta auttaa mulle paremmin kuin mitkään reseptisärkylääkkeet. Mikä on huuhaata sulle, on realismia mulle.
Vierailija kirjoitti:
Panacod auttaa, kun mikään muu ei auta. Lisäetuna hyvä fiilis eikä mikään enää v#tuta. (Vetelin parhaimmillaan 1200mg tulehduskipulääkkeitä ilman mitään kivunlievitysvaikutusta.)
Endometrioosia ei ole todettu/löydetty.
Sama tarina, tosin söin vielä isompia annoksia tulehduskipulääkkeitä ja useampaa yhtä aikaa.
Välillä mietityttää, pitäisikö yrittää saada tarkempia tutkimuksia, mutta tietysti nyt ei kukaan tee yhtään mitään.
Tuon lisäksi päivittäinen liikunta on oikeastaan ainoa mikä helpottaa. Intensiteetti ja määrä ja lajit kipujen mukaan.
En siedä yhtään tarpeetonta kosketusta keskivartaloon, joten en koske mihinkään lämpötyynyihin. Oksettavat vain.
Sinulla on todennäköisesti endometrioosi. Se harvoin näkyy esim. ultrassa. Mene lääkäriin, kerro oireet ja että epäilet endometrioosia. Diagnoosiviive on noin 7 vuotta.
Mutta, siihen kivunlievitykseen. Itse sain reseptillä ibuprofeenia 600mg ja Parasetamolia 1 g, otan niitä molempia 3krt/vrk kipuihin. Eli kolme ibua, kolme paraa päivässä. Parasetamoli ei pelkästään auta, sillä se ei ole tulehduskipulääke ja kipu johtuu osin tulehduksellisesta reaktiosta. Lämpötyyny, lämmin kylpy tai suihku voi myös lievittää kipuja, tai pänvastoin viileys. Näilläkään kivut eivät lähde itselläni täysin, etenkään jos lääkkeen ottaa liian myöhään. Kannattaa jollakin sovelluksella seurata kuukautiskiertoaan ja ottaa lääkettä jo kuukautisia edeltävänä päivänä, ennen kuin kipuja edes on, niin niiltä saattaa säästyä lähes kokonaan.
Mikään ei ketuta muuten enempää kuin nämä tyypit, jotka kehottavat käymään lenkillä tai salilla, kun liikunta auttaa kipuihin. Auttaa joo johonkin pieneen nipistelyyn, mutta ei todellakaan endokipuihin. Kipukohtaukset aiheuttavat pahimmillaan (kipukramppien lisäksi) ripulia, oksentelua, selkäkipuja, suolistokipuja (kuten viiltävää kipua peräaukossa), huimausta ja jopa tajunnan menetystä. Itse en pysty kävelemään kymmentä metriä pidemmälle, koska silmissä mustenee. Siinä ei hirveästi lenkille mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies mutta Tramal todennäköisesti auttaa. Haittana että on aika koukuttava lääke (osalle ihmisistä, ei kaikille). Pystyy käytännössä tilaamaan netistä ilman mitään reseptiä EU:n alueelta.
Anteeksi töykeyteni, mutta siis ihanko tosissasi suosittelet täällä ihmisille vahvaa ja riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ja vielä vinkkailet että sitä voi saada ilman reseptiä?? Oletko ollenkaan tietoinen, että tuolla lääkkeellä voi päästä hengestään, jos sitä annostelee tietämättömyyttään väärin?? Tällaisia neuvoja ei kannata kenenkään kuunnella, jos oma terveys ja henki on itselle yhtään tärkeitä!
t. Läheisensä tramalille menettänyt
Myös vettä juomalla voi tappaa itsensä jos annostelee väärin.
Kannattaisi purkaa terapiassa traumaasi, ei täällä.
Ja sun selvästi kannattaisi hakeutua vieroitukseen. Ei jessus, mitä tekstiä. Yksikään täysillä käyvä kuivilla oleva aikuinen ei suosittele muille potentiaalisesti vaarallisia reseptilääkkeitä ilman reseptiä, saati rinnasta sen annostelua veden juomisen annosteluun! Kaikkea sitä saakin täällä palstalla lukea.
Niin, mä en taas pysty makaamaan paikoillani, kun kivut on ihan sietämättömät. On PAKKO liikkua, muuten sekoaa pää. En edes pysty kävellä kunnolla, kun kivut kovimmillaan, silti on pakko liikkua, koska se on ainoa, mikä helpottaa. Vaikka edes kotona puuhailu. Turhaa siis ärsyyntyä tollaisesta, meitä ihmisiä on niin erilaisia ja apukeinoja myös.
T. Kipukroonikko endoineen
Vierailija kirjoitti:
Panacod auttaa, kun mikään muu ei auta. Lisäetuna hyvä fiilis eikä mikään enää v#tuta. (Vetelin parhaimmillaan 1200mg tulehduskipulääkkeitä ilman mitään kivunlievitysvaikutusta.)
Endometrioosia ei ole todettu/löydetty.
Tässä kuitenkin se riski, että keho muuttaa kodeiinin morfiiniksi liian nopeasti ja tulee vähintään pahoinvointi ja oksi, pahimmillaan hengityslama. Nimim. sain viisaudenhampaan poiston jälkeen tätä, otin yhden ja parin tunnin päästä hengitys oli raskasta ja oksu pääsi. Hammas ei tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mä en taas pysty makaamaan paikoillani, kun kivut on ihan sietämättömät. On PAKKO liikkua, muuten sekoaa pää. En edes pysty kävellä kunnolla, kun kivut kovimmillaan, silti on pakko liikkua, koska se on ainoa, mikä helpottaa. Vaikka edes kotona puuhailu. Turhaa siis ärsyyntyä tollaisesta, meitä ihmisiä on niin erilaisia ja apukeinoja myös.
T. Kipukroonikko endoineen
En viitannut liikkumiseen, vaan liikuntaan (jumppa, lenkkeily, salilla käyminen).
T. Endoilija
Clotam ja panacod/tramal. Ja lämpötyyny, jos kykenen konttaamaan keittiöön mikrottamaan sitä. Edes litalgin ei auta. Sairaalassa antavat tramalia piikkeinä ja vasta kun huutaa ja itkee kivusta, joten mieluummin yritän pärjätä kotona kun voi ottaa lääkkeen jo ennen pahinta kipuastetta. Kauppaan tms ei ole mitään asiaa, hyvä että pääsen vessassa käymään. Syön pillereitä neljä liuskaa putkeen, ettei tarttis niin usein kärsiä. Endometrioosi on todettu oireiden perusteella, mutta tähystykseen en vielä näillä oireilla pääse kun pillereillä pysyy kivut lähes kokonaan poissa, paitsi menkkaviikot on yhtä helv...
Lääkärin määräyksestä Burana 800mg + Panadol 1g yhdessä, kolmesti päivässä. Tätä yhdistelmää syön kahden ensimmäisen vuotopäivän ajan. Miranaxia kokeiltu myös mutta ei auttanut. Buranan takia otan vatsansuojalääkkeenä Somacia, koska ibuprofeeni rasittaa vatsaa. Olisihan sitä mielellään syömättä tällaisia määriä kipulääkkeitä mutta minkäs teet, ilman lääkkeitä olen täysin toimintakyvytön, oksennan, ripuloin, vääntelehdin tuskasta jne. Ja endometrioosia on epäilty, mutta parikin lääkäriä sanonut että oireeni ovat liian lievät että sitä alettaisiin leikkauksella tutkimaan/hoitamaan, ja koska en halua ehkäisypillereitä (aurallinen migreeni estää yhdistelmäpillerien syömisen ja minipillerit eivät sopineet) niin hoidetaan vain kuukautiskipuja särkylääkkeillä.
En ole löytänyt muuta laillista keinoa kuin ibuprofeenin. Parasetamol ei auta minullakaan. Ekana päivänä 400-800 mg ibuprofeenia, myöhemmin vielä 400 mg 1-2 kertaa. Ja seuraavana päivänä mahdollisesti vielä kerran 400 mg. Nyt on kuparikierukka. Lääkettä menee saman verran, mutta kivut alkavat ensimmäisen päivän sijasta vasta kolmantena päivänä. Olen todennut myös kannabiksen auttavan, mutten käytä sitä säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt muuta laillista keinoa kuin ibuprofeenin. Parasetamol ei auta minullakaan. Ekana päivänä 400-800 mg ibuprofeenia, myöhemmin vielä 400 mg 1-2 kertaa. Ja seuraavana päivänä mahdollisesti vielä kerran 400 mg. Nyt on kuparikierukka. Lääkettä menee saman verran, mutta kivut alkavat ensimmäisen päivän sijasta vasta kolmantena päivänä. Olen todennut myös kannabiksen auttavan, mutten käytä sitä säännöllisesti.
Tosiaan tuota 800 mg ibuprofeeni + 1 g parasetamol on suositeltu kierukan aiheuttamiin kipuihin. Mutta mulle se panadol on ihan ylimääräinen ja hyödytön. Ibuprofeenin vaikutus alkaa 1-3 tunnin kuluttua ottamisesta.
Oho, tässä välissä ehti tulla niin monta vastausta (kiitos kaikille!), etten pysty vastaamaan yksitellen kaikkiin. Mutta viesteistä heränneitä ajatuksia:
Clotam oli se gynen minulle aikoinaan määräämä lääke, joka ei vaikuttanut jostain syystä mitenkään. Naprokseenia en ole tainnut vielä kokeilla. Jos sen vaikutusaika on tosiaan 12h, niin sitä voisin kyllä lähteä lääkäristä kysymään! Ibuprofeenin kanssa kun kurjaa on sekin, että vaikutusajan lyhyyden vuoksi en koskaan saa kipupäivinä kunnollisia yöunia.
Omat kipuni selvästi eivät ole sieltä vaikeimmasta päästä, kun luen näitä ketjuun tulleita kommentteja. Ennen lasta, jos jouduin olemaan ilman buranaa, ensimmäinen kiertopäivä kului kyljellään kuuman suihkun alla, kontaten välillä pöntölle kun pyörrytti, oksetti ja maha meni sekaisin. Tuntui, kuin kohtu olisi yrittänyt pusertaa itsensä ulos, ja supistukset sai suolistonkin vääntelehtimään. Kuitenkin ihan 400mg burana on aina riittänyt viemään melkein kaiken kivun pois. Olen epäillyt endometrioosia, kun ilmeisesti sitä on meillä suvussa useammallakin. En ole saanut aikaiseksi hakeutua tutkimuksiin, kun kaikki tähän mennessä kohtaamani gynet ovat ottaneet oireet kevyesti. Ja kun olen pärjännyt sillä buranalla. Liikunta pahentaa minulla oireita, samoin seksi. Niin me ollaan erilaisia kaikki!
-ap
Ai niin, piti vielä yhdistelmäpillereistä mainita, että ne eivät harmillisesti sovi minulle. Ennen minipillereitä kokeilin muistaakseni kahtaa yhdistelmäpillerimerkkiä, ja molemmat vaikuttivat voimakkaan negatiivisesti mielialoihini. Niistä ajoista tosin on jo kauan, en tiedä voisiko nykyisin olla toinen tilanne. Kierukkaa en ole vielä kokeillut.
-ap
Kotikonsteista paras on kuuma kylpy. Valitettavan harvoissa asunnoissa on nykyään kylpyammetta. Mulla pahimmat kivut eivät onneksi kestä kuin muutaman tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Kotikonsteista paras on kuuma kylpy. Valitettavan harvoissa asunnoissa on nykyään kylpyammetta. Mulla pahimmat kivut eivät onneksi kestä kuin muutaman tunnin.
Meillä on kylpyamme tämän hetkisessä asunnossamme, pitäisi kokeilla miten tehokas apu se olisi. Luulen, että kauratyynyn tavoin se auttaa juuri sen aikaa, kun kylvyssä istuu. Mutta kannattaahan se tottakai kokeilla! Tänään taas kolmatta päivää hermoja raastavien kipujen kanssa käy kyllä aika kateeksi tuo muutaman tunnin kesto.
-ap
Särkylääkkeillä, suklaalla ja muslimien rukousasennolla.