Maksupäätteet on pahin bakteerilähde. Miten maksutapahtuman voisi tehdä bakteereista turvalliseksi?
Kaupassa asioidessa pystyt muuten suojautumaan hyvin ja pitämään turvaväliä, mutta sitten kun on maksun hetki on pakko ottaa ne hanskat kädestä ja näpytellä tunnusluku maksupäätteeseen ja siinähän ne bakteerit leviää kun ei sitä näppäimistöä desinfioida lainkaan. Millä tavalla maksamisesta saisi turvallisempaa tai miten maksupäätteet voisi tehdä turvallisemmaksi? keksikääpäs hyviä ideoita millä parannamme kaikkien meidän arkea ja vähennämme taruntoja!
Kommentit (40)
Minivibraattoreihin myydään sellaisia pieniä sormenpaksuisia kondomeja. Sellaisia lompsaan ja eiku näppäilemään turvallisesti!
Maksupääte on riskeistä pienin kaupassa. Corona ei tartu ihon läpi. Riittää kun pesee tai desinfioi kädet nappien painamisen jälkeen eikä näpelöi heti kasvojaan.
https://hackerfarm.jp/2020/03/howto-wuhan-hook/
Tollasella voi ainakin näppäilyn hoitaa.
Pakastepussi, kynä, tulitikku tms.
Pidä mukana desinfektiopyyhkeitä ja käytä sellaista kaikkien kosketusten välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laastaroinut etusormen kunnolla, revin kaupan ulkopuolella sen pois ja roskiin.
Tämä on hyvä idea, mutta miten hoitaa sitten seuraava kauppareissu, jos on jo mennyt repimään etusormen pois? Keskisormella?
Ööh..joopa joo😂
Vierailija kirjoitti:
Käyttämällä käteistä.
Zinc
Sehän se ei olekaan kiertänyt kädestä käteen ja ties minne.
Minulla ei ole lähimaksua, mutta olen käyttänyt mobilepayta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttämällä käteistä.
Zinc
Sehän se ei olekaan kiertänyt kädestä käteen ja ties minne.
Tasaraha ja omasta kassasta.
En ole Zinc, mutta ainakin mulla on ihan käteistä loppuvuoden ruokaostoihin riittävä summa.
Moniko maksupäätteestä alkanut bakteeritartunta on johtanut ihmisen kuolemaan tai vammautumiseen Suomessa koko sen reilun 100 vuotisen historian aikana?
Lähimaksu ja kyllä ne hanskat suojaa, jos on pakko käyttää päätettä. Menee pintakammo jo epärealistisen pitkälle.
Kysyin apteekissa, että puhdistatteko näitä maksupäätteitä, kassa vain toljotti ja osoitti käsidesipulloa. Kyllä niitä pitäisi desinfioida, samoin kun niitä jonotuslappukoneen nappuloita myös.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lähimaksua, mutta olen käyttänyt mobilepayta.
Mikä sellainen kortti on, jossa ei ole lähimaksua?
Mulla on käsidesi autossa, siitä aina kaupasta tullessa, vaikka lähimaksua käytän aina kun mahdollista.
No toihan nyt on helpoin, pidät vaan sormikkaat kädessä ja näppäilet niillä.
Paljon vaikeampaa onkin sitten esim. riisua ne sormikkaat niin että et samalla kontaminoi käsiäsi. Tai koske niillä sormikkailla esim. omaan puhelimeen, lompakkoon tms. johon sitten seuraavaksi taas kosket paljailla käsilläsi kun menet kotiin. Hanskat on hyödyttömät jos niitä ei osaa käyttää oikein, ja niiden käyttäminen oikein jossain kauppatilaneessa on melko haastavaa.
hoitsu. kirjoitti:
Paljon vaikeampaa onkin sitten esim. riisua ne sormikkaat niin että et samalla kontaminoi käsiäsi. Tai koske niillä sormikkailla esim. omaan puhelimeen, lompakkoon tms. johon sitten seuraavaksi taas kosket paljailla käsilläsi kun menet kotiin. Hanskat on hyödyttömät jos niitä ei osaa käyttää oikein, ja niiden käyttäminen oikein jossain kauppatilaneessa on melko haastavaa.
Ei niitä riisuta ennen kuin olet kotona ja pystyt pesemään kätesi riisumisen. Ja tämä puoltaa entisestään antihamstrausstrategiaa. Käytä lähikauppoja hiljaisina aikoina ja pidä ostosten määrä maltillisena ennemmin kuin lähde hypermarkettiin tekemään viikon ostoksia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
hoitsu. kirjoitti:
Ei niitä riisuta ennen kuin olet kotona ja pystyt pesemään kätesi riisumisen. Ja tämä puoltaa entisestään antihamstrausstrategiaa. Käytä lähikauppoja hiljaisina aikoina ja pidä ostosten määrä maltillisena ennemmin kuin lähde hypermarkettiin tekemään viikon ostoksia kerralla.
Niin, siinä kohtaa onkin sitten jo kosketeltu läpi esim. se lompakko, autonavaimet, kotiavaimet, auton ovenkahvat, ratti JNE.
Pidä vaikka nenäliinoja mukana (tai niinhän niitä pitäis olla muutenkin, tiedä vaikka jos yskittää) ja laita se sormen ympärille & painele nappeja sen paperin läpi. Kun homma ohi, nenäliina roskiin.
Saman voit tehdä muidenkin nappien kanssa, esim. hississä, niin ei tarvi painella millään muulla ruumiinosalla esim. kyynärpäällä.
Tämä on hyvä idea, mutta miten hoitaa sitten seuraava kauppareissu, jos on jo mennyt repimään etusormen pois? Keskisormella?