Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengityssuojat pakollisiksi kaikille

Vierailija
28.03.2020 |

Kun lock-down muutaman viikon päästä (toivottavasti) puretaan, niin kaikille pitää säätää pakolliseksi hengityssuojan käyttö julkisissa tiloissa. Tutkimusten mukaan tavallinen kirurginsuoja ja jopa kaksinkertainen puuvillakangas vähentävät merkittävästi virusten leviämistä.

Tsekeissä epidemia on saatu pysymään kurissa ihan kotitekoisten maskien avulla. Heillä on mottona: minun maskini suojaa sinua, sinun maskisi suojaa minua.

Maskeja on helppo ja halpa tehdä itse ja teollinenkin tuotanto ehdittäisiin käynnistää. Maskien avulla voitaisiin palata melko normaaliin arkeen ja taloudelliset vahingot jäisivät pienemmiksi.

Tsekeissä maskipakko saatiin aikaan somen avulla. Nyt sama myös Suomeen!

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski luo illuusion siitä, että "nyt minä suojelen itseäni ja lähimmäistäni". Todellisuudessa se, että terve, oireeton ihminen pitää maskia, ei vähennä kenenkään riskejä. Näyttävä toimenpide, vaikutus olematon. Oireinen ihminen voi suojata muita oireiltaan käyttämällä maskia, mutta maskin pitää olla tiivis, eikä se ole silloinkaan sataprosenttinen suoja. Oireisten ihmisten pitäisi muutenkin olla kotona. 

Samoin hymähtelen, kun moni ihmettelee, että ulkomaisilla lentokentillä mitataan kuumetta ja lämpöskannataan ihmisiä. Miksi Suomessa ei mitata lentomatkustajien kuumetta? Siksi, että sekin on vain näyttävä, hidas ja kallis toimenpide, jolla ei todellisuudessa ole merkittäviä vaikutuksia.

Olen aivan kauhuissani käsidesin suosiosta. Ihmiset eivät ymmärrä, että käsidesi on hyödytön, jos ei ole ensin pessyt käsiään. Sen teho ei mitenkään riitä vertailussa saippuapesuun, eikä käsidesi auta mitään, jos käsissä on näkyvää likaa. Käsien pesun jälkeen käsidesi ei tuo erityistä lisäarvoa. Huolellinen saippuapesu riittää.  

Peskää käsiä, yskikää hihaan, heittäkää käytetyt nenäliinat suoraan roskikseen. Sairastakaa kotona. Älkää lähtekö ihmisten ilmoille muuten kuin välttämättömiin töihin tai ruokakauppaan ja apteekkiin. Pitäkää turvavälejä. Ja peskää käsiä. Saippualla, vähintään 20 sekuntia. Kuivatkaa huolellisesti. Lopettakaa se näennäissuojautuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän