Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsensä irtisanominen yt-tilanteessa. Mitä eroa tuissa?

Vierailija
28.03.2020 |

Meillä on yt:t, mutta olen päättänyt irtisanoa itseni maanantaina ennen sitä. Menetänkö jotain tukia tai tuleeko pidempi karenssi? Olen määräaikainen ja tiedän, että mahdollinen lomautus kestää luultavasti työsopimukseni loppuun asti ja sen jälkeen lennän pellolle. En vaan kestä enää tätä ahdistusta, joten irtisanon itseni itse maanantaiaamuna. Olen ollut pätkissä 10 vuotta kunta-alalla. Työsopimuksessani lukee, että sopimus voidaan purkaa yhteisellä sopimuksella.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkeä. Karenssia tulee.

Vierailija
2/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee karenssia ainakin kolme kuukautta. Todella typerä temppu irtisanoa itsensä, jos olet mukamas varmasti saamassa potkut, jota vähän epäilen sillä määräaikaiset sopimukset periaatteessa etusijalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa noin kauan kestäneet pätkittäiset työsuhteet pitäisi käsitellä kuin olisi vakituinen työsuhde. En tiiä toteutuuko kuitenkaan käytännössä.

Vierailija
4/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisano. Ota sairausloma. Vetoa hermoihin ja paniikkiin ...saat loman soittamalla

Vierailija
5/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi pamahtaa, eikä työnantaja pysty sinua edes määräaikaisena irtisanomaan ilman painavaa syytä.  

Vierailija
6/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kuitenkin tuon kolmen kuukauden karenssin jälkeen samat tuet kuin normaalisti? Ehkä tyhmää irtisanoutua, mutta tämä on ratkaisuni ja olen valmis kantamaan seuraukset. 

Meillä määräaikaiset eivät ole minkään arvoisia ja olemme etusijalla vain potkuja ja lomautuksia jaettaessa. 

Vierailija
7/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä sopia niin, että sinut irtisanotaan.

Vierailija
8/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa irtisano itseäsi!!! Karenssi 3kk9pv

Ilmoita töissä että sinut voidaan erottaa jonkun toisen puolesta. Silloin saat virallisen irtisanomisen ja tuet yms oikeudet säilyy.

Näin tein vuosia sitten itse kun halusin vuoden paketin. Samana päivänä kun allekirjoitin eropaperot kuittasin myös uuden työpaikan toisaalla.

Vierailija
9/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni ei kestänyt työn paineita. Yt neuvotteluita oli vuosia lähes putkeen.

Kun työt jaettiin uudestaan, jokaista haastateltiin, hän sanoi hänet voi irtisanoa. Ja niin tehtiin. Sai normaalit tuet.

Vierailija
10/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä. Määräaikainen soppari kestää siihen asti kuin kestää ja sitten saat heti perään työttömyyskorvausta. Jos irtisanot itsesi niin 3 kk tulee karenssia. Sitä paitsi määräaikaisesta ei kyllä yleensä edes voi irtisanoa itseään juuri siksi kun se on nimenomaan määräaikainen = tiettyyn päivään asti kestävä.

Vierailija
11/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisano itseäsi. Saat paljon paremmat etuudet, jos sinut potkitaan pihalle. Kannattaa mieluummin jäädä sairaslomalle ja etsiä uutta paikkaa siinä samalla. Saat täydet rahat. Neuvotteluissa voit myös tuoda esiin oman jaksamisen ja tyytymättömyyden.

Vierailija
12/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi ei haittaa minua. Pärjään kyllä sen ajan säästöilläni. Joutuuko karenssin aikana mihinkään kursseille tai työpajoille tai etsimään töitä? Tarvitsen tuon 3 kk "lomaa", koska minulla ei ole tällä hetkellä ollenkaan voimavaroja miettiä työn hakemista. Uskon, että irtisanoutuminen onnistuu, koska työsopimuksessani lukee, että työsuhde voidaan purkaa molemmin puolin. 

Vierailija
13/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rohkeasti puheeksi että olet miettinyt asian ja pääsette neuvottelemaan. Voi helpottaa toisen puolenkin asemaa.

Vierailija
14/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensin selvää siitä voitko pitää "lomaa", eli että voiko karenssi olla takautuva vai alkaako se siitä päivästä kun ilmoittaudut työkkäriin. Sinnehän ei ole pakko ilmoittautua, mutta, jos haluat 3 kk jälkeen tukia niin ota selvää että pitääkö sinun ilmoittautua jo nyt.

Vierailija
15/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka sinun pitäisikin hakea töitä niin ei ole pelkoa että vastentahtoisesti joutuisit töihin jollet ole hoitaja tai lääkäri.

Vierailija
16/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi ei haittaa minua. Pärjään kyllä sen ajan säästöilläni. Joutuuko karenssin aikana mihinkään kursseille tai työpajoille tai etsimään töitä? Tarvitsen tuon 3 kk "lomaa", koska minulla ei ole tällä hetkellä ollenkaan voimavaroja miettiä työn hakemista. Uskon, että irtisanoutuminen onnistuu, koska työsopimuksessani lukee, että työsuhde voidaan purkaa molemmin puolin. 

Älä nyt HULLU irtisano itseäsi! Heität kolmen kuukauden ilmaisen rahan kaivoon ilman että saat siitä mitään! Jos pelkään kursseja tms niin SITTENKIN on parempi ottaa karenssi vasta sitten kun kieltäydyt menemästä kurssille, jos kieltäydyt. Äläkä sano haluavasi irtisanomista siten, että siitä jää joku todiste, silloinkin paukkuu karenssi päälle jos saavat sen selville.

Vierailija
17/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyteet tässä tilanteessa tarkoittaa yleensä sitä että kaikki lomautetaan korkeintaan 90 päivän ajaksi, näin meilläkin, eilen ilmoitettiin että on yyteet, kaikki lomautetaan joiden ei ole pakko olla töissä tai voi tehdä etätöitä. Nyt on erikoistilanne että vain 5 päivää riittään neuvotteluihin, eli meillä sanottiin että pitää pitää lomapäiviä siihen asti, eli torstaina tulee neuvottelupäätös ja virallisesti lomautus alkaa perjantaina, perjantaina me kaikki menemme ilmoittautumaan työkkäriin ja kelan päiväraha alkaa juosta, tai ansiosidonnainen jos on siihen oikeutettu. Tosin liitot on aika moni ihan tukossa eli liiton rahoja saa odottaa luultavasti monta kuukautta kun niissä normaalistikin menee monta viikkoa kun käsittelevät.

Miksi ihmeessä irtisanoisit itsesi kun saat kuitenkin koska tahansa lomautuksen aikana mennä muualle töihin? Miksi ottaisit vapaaehtoisesti karenssin kun voit saada myös työttömyysetuutta siltä ajalta?

Vierailija
18/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt HULLU irtisano itseäsi! Heität kolmen kuukauden ilmaisen rahan kaivoon ilman että saat siitä mitään! Jos pelkään kursseja tms niin SITTENKIN on parempi ottaa karenssi vasta sitten kun kieltäydyt menemästä kurssille, jos kieltäydyt. Äläkä sano haluavasi irtisanomista siten, että siitä jää joku todiste, silloinkin paukkuu karenssi päälle jos saavat sen selville.

Ei nyt korona-aikana järjestetä mitään kursseja, eikä muutenkaan 3 kk työttömyysaikana niihin ohjata, vain jos välttämättä haluaa johonkin juttuun voi päästä jos on tilaa, muuten on kyllä ihan oman onnensa nojassa ensimmäiset työttömyyskuukaudet sen jälkeen kun suunnitelma on tehty. Nyt on vain nettikursseja käynnissä, kaikki muu on peruttu.

Vierailija
19/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset sairaslomaa työuupumukseen. Sinulla on selvästi työuupumus. Voit toki myös pyytää, että sinut "irtisanotaan" kun määräaikainen sopimus päättyy.

Vierailija
20/33 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan en edes haluaisi irtosanoutua vaan olisin voinut muussa tapauksessa jatkaa täällä.Meillä ei ole mitään neuvotteluita tai ainakan sellaisia, joihin voisin työntekijänä osallistua. Työkaverini oli saanut tietää, että vakituisille etsitään korvaava työ ja määräaikaiset heivataan v*ttuun. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. 

En tarvitse liiton tai työkkärin rahoja. Enkä halua sairaslomalle, koska sitten ainakaan en saa enää ikinä jatkoa.