Omakohtaisia kokemuksia koronaviruksesta?
Näin eilen yhtä tuttua, joka välttelee lääkäreitä viimeiseen asti. Hänen tyttärellään oli ollut kovaa yskää ja kuumetta noin viikko sitten ja oireet jatkuivat edelleen. Kuljin samassa autossa noin 5 minuuttia, pidin hanskat kädessä ja juttelimme niitä näitä (kukaan ei aivastanut). Se tuttuni toppuutteli, että ei siinä mitään tartu, häneen ei ole tyttären tauti tarttunut ja tytär on käytännössä terve.
Menin sitten ruokakauppaan. Tänään huomaan, että nenä on tukossa, hajuaisti lähes kadonnut ja kurkkua karvastelee sekä on jotenkin hikoileva olo. En tiedä, mikä se tytön sairaus oli ja peittelikö tuttuni mahdollisia omia oireitaan, mutta siis miltä se tuntuu konkreettisesti, jos koronavirus iskee? Millaiset ne ensimmäiset oireet ovat?
Kommentit (10)
Jos sulle olisi tarttunut korona eilen, sulla ei olisi oireita vielä tänään. Jos se on koronaa niin se on tullut jostain aikaisemmasta kontaktista.
Jokaisella oireet niin erilaset. Toisilla pientä lämpöä ,toisilla taas korkea.Joillakin lihassärkyä ja toisilla ei ollenkaan. Noita oireita kun olen lukennut niin vähän samanlaisia kun denguekuumessa. Se oli kyllä helvettiä. Kuume oli korkea.Pahinta oli kun polvet särki ja ranteet.Joitakin samoja oireita kyllä on dengue ja korona . Se epätietoisuus on varmasti tällä hirveintä ihmisille kun ei tiedä mikä pöpö on.
Ei se noin nopeasti tule, mutta kyllä tuo kontakti tartuntaan voisi riittää, virusta erittyy myös ihan hengitettäessä ja olitte samassa autossa (pieni tila).
Olihan jossain haastattelussa perhe jossa kaksi lasta ja molemmilla ihan erilaiset oireet kun oli tuo korona.
Argh, mahakin on sekaisin. Se vieläkin oireileva tuttavani tytär oli siinä autossa samaan aikaan. Tosin olen käynyt ruokakaupassa pari kertaa viikossa ja noin viikko sitten kävimme Helsingin keskustassakin. Pari seuraavaa päivää näyttänee, mihin päin lähtee etenemään vai oliko säikähdykseni vain turha eli siis en tulekaan sairaaksi edes tavalliseen flunssaan/menee oireettomana ohitse.
Korona ei ala oireilla vuorokaudessa, mutta luulotautisuus voi alkaa milloin vain.
Mulla on nuha. Ehkä corona, ehkä ei.
Maha nyt voi olla sekaisin vaikka sen takia, että on huolissaan. Koronan yleisimmät oireet ovat kuume ja yskä ja normiflunssa tyypillisesti alkaa nenän tukkoisuudella ja kurkkukivulla. Toki nuha ei ole koronassa mahdoton oire, mutta kuvaamasi kokonaisuus kuulostaa enemmän ihan normiflunssalta kuin koronalta. Mutta tämä ei tietystikään ole diagnoosi, vaan todennäköisyyden pyörittelyä.
Ja siis ehkä mulla on vain aiemmin tarttunutta flunssaa tai allergiaa, mutta näinä aikoina muuttuu ehkä vähän hysteeriseksi helposti.