Miten diabetes alkoi sinulla oireilemaan ennen diagnoosia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva iho, öinen suonenveto, väsymys ja tulehduksia siellä ja täällä. Kakkostyyppi.
Mulla on noi kaikki vaikka sokeriarvot on aivan normaalit.
Minulla kanssa ja sokerit lääkärin mukaan jopa "erittäin hyvät".
Varmasti nuo voivat olla diabetekseen yhteydessä, mutta sen verran rauhoittelisin vielä epätietoisia, että eivät sinänsä tarkoita vielä tautia.
Ai niin ja mulla on pidempään ollut näön kanssa häiriötä. Mulla on siis pluslasit ja karsastus ollut aina. Viime aikoina on ollut ongelmia näön tarkentamisessa ja saan välillä kaksoiskuvia. Optikon tarkastuksessa vahvuudet ovat kuitenkin ennallaan. Olen pistänyt sen karsastuksen piikkiin, vaikkei ennen ollutkaan kaksoiskuvia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko kakkostyypistä parantua itsekseen jos parantaa kaikki elintavat?
Laihtumalla ja jotkut ravintolisätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kakkostyypistä parantua itsekseen jos parantaa kaikki elintavat?
Laihtumalla ja jotkut ravintolisätkin.
Kymppi pois ja kerro lisää ravintolisistä?
Krampit, mustat kynnet varpaissa lenkin jälkeen, väsymystä, varpaiden puutumista myös.
Paranee työttömänä kun pääsen urheilemaan säännöllisesti. Työelämä taas aiheuttaa taas päinvastaista. Tulee juotua iltaisin olutta ja töissä polteltua ja syötyä roskaa.
Työttömänä oireet häviää välittömästi.
Oma poika on seurannassa ykköstyypin varalta. Suvussa on paljon.
Liittyykö muistin heikkeneminen diabetekseen?
Olen työttömänä todella urheilullinen ja elän terveellisesti mutta työelämä aiheuttaa sitten päinvastaista heittelehtimistä ja yleistä pahoinvointia. Kakkostyyppi väistyy minulla aina työttömänä.
Mulla vasemman isonvarpaan pään puutuminen.Ei muuta.Ehkä jos söin liikaa tuli kauhea väsymysAjatteli että sokerit nousi llian ylös.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväinen väsymys, kylmät jalat, huonontunut näkö (kaksoiskuva), peukalovarpaiden kynnet mustuu ja meinaa irrota. Diagnosoimaton 2 tyyppi siis
Kaikki em. alkanut parantua kun muutin ruokavalioa ja lisäsin liikuntaa
Hei anteeksi, olen tuo kommentoija jonka diabetestyyppia ei tarkalleen tiedeta (mutta hoidetaan ykkosena koska olen 28v ja hoikka)
Mullakin on nyt vuosia mustuneet juuri isovarpaan kynnet (yleensa sen jalkeen koska on kavellyt paivan huonoilla kengilla tai muuten varpaat toksahtaneet johonkin) mutta en ajatellut etta taa voisi olla diabeteksen oire? Kysyn syysta etta mulla on ollut tata noin 24- vuotiaasta lahtien ja mietin et oisko mulla voinutkin olla 2.tyypin tai esidiabetes muhimassa jo vuosia.
ykköstyyppi vuodesta 2010. Oireina laihtuminen, jano ja juomisen seurauksena yölliset vessareissut.
Kaupassa ja jääkiekko-ottelussakin täytyi käydä juomassa vettä välillä.
Näkö alkoi sumentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväinen väsymys, kylmät jalat, huonontunut näkö (kaksoiskuva), peukalovarpaiden kynnet mustuu ja meinaa irrota. Diagnosoimaton 2 tyyppi siis
Kaikki em. alkanut parantua kun muutin ruokavalioa ja lisäsin liikuntaa
Peukalovarpaat!!! 😂😂😂😂😂
Ne on varmaan sellaiset kuin apinoilla.
Tuolle tyypille, joka epäilee onko diabetes vai ei, niin sanoisin että äkkiä lääkäriin. Kun ketoasidoosi iskee, on kyse tunneista, ettei henki lähde.
Hyvin moni 1-tyypin diabeetikko aloittaa taipaleensa teho-osaston kautta letkuissa ja kanyyleissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan aloin miettimään, että voiko diabetes olla mahdollista mun kohdalla. En tuosta sairaudesta juuri mitään tiedä ja siitä saa todella ristiriitaista tietoa.
Söin tänään 50 g suklaata ja pian sen jälkeen tuli todella paha olo. Sydän alkoi hakkaamaan, ajatus ei kulkenut ja alkoi janottaa ja väsyttää. Nukahdin sitten huomaamattani ja heräilin välillä ihan tokkuraisena enkä edes muistanut mikä päivä oli. Nyt muutaman tunnin jälkeen janon tunne on vieläkin. Syke on pikkuhiljaa laskenut normaalitasolle 50-60, mutta oli koholla pitkään.
Olen 23-vuotias nainen, lievästi alipainoinen ja kaikin puolin terve. Verenpaineeni on hyvin matala. Saan helposti virtsatietulehduksia. Juuri kuukausi sitten oli yksi todella sitkeä, joka nousi munuaisiin asti. Isoisälläni oli diabetes. En tiedä, mitä tyyppiä. Mulla mitattiin viime kesänä paastosokeri työhöntulotarkastuksen yhteydessä, ja se oli ihan normaali.
Heikotuskohtaukseni ei kuulosta ihan diabetekselta. Mutten osaa oikeen sanoa mitään tästä, kun sairaudesta saa tosiaan aika ristiriitaista tietoa.
Ap
Ei sulla ole diabetes vaan HISTAMIINI-INTOLERANSSI. Mm. suklaa, juusto ja viinit aiheuttavat oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan aloin miettimään, että voiko diabetes olla mahdollista mun kohdalla. En tuosta sairaudesta juuri mitään tiedä ja siitä saa todella ristiriitaista tietoa.
Söin tänään 50 g suklaata ja pian sen jälkeen tuli todella paha olo. Sydän alkoi hakkaamaan, ajatus ei kulkenut ja alkoi janottaa ja väsyttää. Nukahdin sitten huomaamattani ja heräilin välillä ihan tokkuraisena enkä edes muistanut mikä päivä oli. Nyt muutaman tunnin jälkeen janon tunne on vieläkin. Syke on pikkuhiljaa laskenut normaalitasolle 50-60, mutta oli koholla pitkään.
Olen 23-vuotias nainen, lievästi alipainoinen ja kaikin puolin terve. Verenpaineeni on hyvin matala. Saan helposti virtsatietulehduksia. Juuri kuukausi sitten oli yksi todella sitkeä, joka nousi munuaisiin asti. Isoisälläni oli diabetes. En tiedä, mitä tyyppiä. Mulla mitattiin viime kesänä paastosokeri työhöntulotarkastuksen yhteydessä, ja se oli ihan normaali.
Heikotuskohtaukseni ei kuulosta ihan diabetekselta. Mutten osaa oikeen sanoa mitään tästä, kun sairaudesta saa tosiaan aika ristiriitaista tietoa.
Ap
Ei sulla ole diabetes vaan HISTAMIINI-INTOLERANSSI. Mm. suklaa, juusto ja viinit aiheuttavat oireita.
Piti googlettaa, koska en ole koskaan kuullut tuollaisesta. Ilmeisesti kyseessä ei ole oikea sairaus/allergia. Ei ainakaan ole mitään lääketieteellistä lähdettä sille. Vaikka tuo olisikin oikea asia, jota lääketiede ei vielä tunne, niin oireeni eivät sovi siihen.
Ap
Itse olin niin nuori, etten oikein muista itse omaa kokemustani, mutta vanhempani pistivät merkille miten paljon ravasin yöllä pissalla ja juomassa vettä. Useaan otteeseen heräsin yöllä käymään vessassa. Olin kuulemma myös laihtunut jonkin verran, vaikka hoikka tyttönen olin muutenkin silloin. Silloin he veivät minut lääkäriin ja todettiin ykköstyypin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taas joku huuhaadiagnoosi?
Jalkojen haavat parantuu todella hitaasti, virtsa vaahtoaa ja nyt puolen vuoden ajan jalkapohjia välillä kihelmöi, sokeriarvot toistaiseksi juuri alle diagnoosirajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Piti googlettaa, koska en ole koskaan kuullut tuollaisesta. Ilmeisesti kyseessä ei ole oikea sairaus/allergia. Ei ainakaan ole mitään lääketieteellistä lähdettä sille. Vaikka tuo olisikin oikea asia, jota lääketiede ei vielä tunne, niin oireeni eivät sovi siihen.
Ap
Häh? Siihenhän tuo kuvaus juuri sopii. Oireet alkaa lähes heti suklaan syömisen jälkeen. Diabetes tekisi pahan olon vasta siinä vaiheessa kun sokerit romahtaa alas.
Taidat olla joku yliherkkä, joka koko ajan tarkkailee kroppaansa.
Ap