Kakka pottaan?
Meillä on 2-vuotias poika oppinut kuivaksi ja kertoo pissahädästä hyvin ja pystyy pidättelemäänkin esim. kun olemme reissussa. Vaiposta luovuttiin noin kuukausi sitten.
Mutta se kakka? Sen hän tekee aina housuihin. :( Ollaan luvattu jätski palkinnoksi, jos tulee pottaan ja kysellään kakkahädästä ja käydään koittamassakin monta kertaa, istutaan pidemmänkin aikaa, mutta sitten sanoo, ettei tule ja vähän ajan päästä ykskaks tekeekin housuihin. Inhaa pestä alushousuja kakasta...
Onko kokemuksia ja keinoja?
Kommentit (6)
suostunut potalle millään ja minä yritin ja yritin. Pakotin, maanittelin, lahjoin jne. Sitten päätin vain jättää koko asian. En edes yrittänyt. Yksi kaunis päivä hän sitten itse halusi potalle ja siitä se alkoi. Mutta vaipat siis oli koko ajan.
Kun kakat on housussa, älä siivoa niitä. Anna kulkea kakkoineen. Tietysti mielellään pihalla (hajuhaitta - onneksi on kesä ja lämmintä). Luulisi olevan sen verran epämukavaa, että haluaa pikkuhiljaa tehdä kakan johonkin muualle kuin housuun.
Älä pakota ettei ala panttaan. Siihen menee oma aikansa, meillä lähes 2 kk teki kakat vaippaan ja sitten yhtäkkiä uskalsi tehdä ne pottaan.
en tiedä oliko syynä hänen kovalla oleva vatsansa jolloin kakkaaminen saattoi sattua (?) mutta oppi kyllä sitten myöhemmin tekemään myös kakan pottaan.
Ajattelin sitten, että ehkä hänen on helpompi ponnistaa kakkaa seisoeltaan, potalla istuessahan on suurinpiirtein nenä polvissa ja aikuisenkin olisi ehkä hankala siitä asennosta ponnistaa. Yritin sitten niin, että nostin potan ylös ja pidin sitä käsilläni niin että lapsi pystyi lähes seisoma-asennosta kakkaamaan. Näin kakat rupesi pottaan tulemaan. Lisäksi teimme paperille ruututaulukon, jossa oli ensin 5 ruutua, joihin laitettiin yhdessä rasti aina kakan tullessa pottaan ja kun ruudut tulivat täyteen käytiin ostamassa joku sovittu lahja. Seuraavassa taulukossa oli sitten muutama ruutu enemmän. Oikeastaan ensimmäisen taulukon jälkeen iloksi riitti se, että itse sai piirtää rastin, lahjat unohtuivat sen tien.
Meillä poika siirtyi hyvin pian käyttämään wc-pönttöjä pöntönsupistajan ja korokkeen avulla. Tällöin hän sai ponnistamiseen pystymmän asennon ja kakkaaminen sujui mainiosti.
Jotkut vanhemmat ovat kertoneet, että lapsi vierastaan " päästää" kakkaa tyhjään pottaan eli heillä on auttanut, kun ovat vuoranneet potan vessapaperilla.
Asiasta ei myöskään pidä tehdä elämää suurempaa kysymystä, vaan ottaa itsekin rennosti (tiedän että se on joskun hankalaa). Kyllä jokainen lapsi pönttöön oppii kakkaamaan, toiset aiemmin toiset vähän myöhemmin.
Jatkamme harjoittelua vinkkienne avulla.
Ap
Mulla ei esikoistytön kanssa ollut mitään ongelmia tässä ja oppi kuivaksi aiemmin. Monet sanoo, että pojat hitaampia?
Ap