Mikä niissä ranskanperunoissa on se juttu johon jää koukkuun, suola vai rasva?
Kommentit (21)
Juurikin suolan ja rasvan yhdistelmä. Sama sipseissä...
Olen ap ja nykyään en ranskiksia syö. Mutta aikoinaan tuli syötyä. Olen sen suolan perään.
Niihin on laitettu hieman kokaiinia.
Molemmat ja lisäksi paistopinta. Syö jotain kalvakkaa perunasiivua, ei siinä auta otsikossa mainituista kumpikaan.
Peruna itsessäänkin on hyvää. Itse voisin syödä keitettyjä perunoita hyvän kastikkeen kanssa vaikka kymmenen. Ranskalaisissa se suola-rasva-rapeus tekee sen niin kuin sipseissäkin eli voi vain syödä ylettömästi.
Peruna on hyvää keitossakin. Vastaan siis peruna.
Suolan, rasvan ja tärkkelyksen herkullinen yhdistelmä.
Kokeile vaikka: Lusikoi suolaa purkista suuhun. Onko muka hyvää ja koukuttavaa? Ota päälle kulaus öljypullosta. Haluatko enää toista? Kokeile sitten vielä tärkkelystä, eli mätä suuhun perunajauhoja. Joo... ei toimi.
Mutta kun nämä kaikki ovat sopivasti yhdessä, homma toimii! Lisäksi tarvitaan oikea rapea rakenne, joka saadaan aikaan siten, että peruna ei ole liian paksuna tikkuna, ja liottamalla sitä kylmässä vedessä ennen uppokeittämistä.
Vierailija kirjoitti:
hiilarit
Ei pelkkä hiilari ole hyvää. Kokeile vetää jauhoja suoraan pussista niin huomaat.
Sipsihimosta aikoinaan analysoitiin, että se on seksuaalista alkuperää. Suolapitoisuus on täsmälleen sama, kuin auringossa olleen hikisen miehen iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hiilarit
Ei pelkkä hiilari ole hyvää. Kokeile vetää jauhoja suoraan pussista niin huomaat.
Koukuttavuus tulee hiilareista, maku kaiken yhdistelmästä ja rakenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri (tärkkelys).
Ranskalaisten ja sipsien sokeri on glukoosia, joten niitä voi syödä niin paljon että napa rutisee. Fruktoosi on se, joka muuttuu läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri (tärkkelys).
Ranskalaisten ja sipsien sokeri on glukoosia, joten niitä voi syödä niin paljon että napa rutisee. Fruktoosi on se, joka muuttuu läskiksi.
Sinulla on nyt kyllä (bio)kemian perusteetkin hukassa.
Air Fryerillä saa tehtyä hyvänmakuisia ranskalaisia (lisää myös porkkanaa tai bataattia tai vastaavaa) vähällä rasvalla. Öljyä voi laittaa suihkepullosta.
Jos haluaa tehdä itse hyviä ranskalaisia, niin:
ei niistä saa kuin mahansa kipeeks, ei oo hyviäkään
Miten määrittelet koukkuunjäämisen? Pitääkö ihmisen saada päivittäin ranuja?