Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti KAIKILLA suomalaisilla "perussairaus" tai kuuluvatko riskiryhmään?

Vierailija
26.03.2020 |

Minun on vähän vaikea uskoa, että yhtäkkiä jokaisella terveen näköisellä kaikin puolin reippaan oloisella ihmisellä tässä maassa on perussairaus tai erityinen riski nyt, kun korona rantautui tänne. Mitä ne sairaudet ovat ja miksi ne eivät näy mitenkään, kuulu puheissa eivätkä esim. estä matkustamasta eksoottisissa matkakohteissa? Olen yllättynyt, miksi läheisimmät ystävänikään eivät ole koskaan maininneet mistään tuollaisesta aiemmin.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epilepsia ja vain puolikas keuhko. Miehellä on rytmihäiriö. Kaikki nämä tulkitaan perussairauksiksi. Eri asia on, ovatko ne riskejä koronan kannalta. Mikään näistä ei näy ulospäin, mitä nyt minä hengästyn nopeasti. 

Vierailija
82/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin tätä eilen vääntää rautalangasta puolisolleni, kun hän kuvittelee riskiryhmäläisten olevan hyvin marginaalinen joukko. Suomalaisista aikuisista todella suuri osa on jo pelkästään ylipainoisia, lisäksi kaikki muut elintasosairaudet, sydän ja verisuonitaudit jne. Astma on täällä todella yleinen, itsekin sairastan sitä. Syöpäpotilaita on paljon. Jopa minä tiedän useamman ykköstyypin diabeetikon. Lisäksi kaikki muut sairaudet ja niiden lääkitykset, jotka mahdollisesti heikentävät vastustuskykyä. Miten tämä on joillekin niin vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä mainitsi IBS:n (ärtyvän suoliston oireyhtymä), sehän on aivan eri asia kuin IBD eli tulehdukselliset suolistosairaudet.

Vierailija
84/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän tässä liikkumista vähennetä siksi että kaikki kuuluisivat riskiryhmään. Vaan siksi että koronavirusta lievänä sairastavat perusterveet yksilöt herkästi levittävät sitä eteenpäin ja silloin sille altistuu jatkuvasti vaan enemmän ihmisiä, joista osa kuuluu riskiryhmään ja OSA kuolee. Lisäksi siihen on kuollut ihan perusterveitäkin ihmisiä, en ottaisi riskiä tieten tahtoen.

Vierailija
85/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terveen ja reippaan näköinen. Minulla on kohonnut verenpaine ja lääkitys siihen.

N42

Samoin minulla on kohonnut verenpaine ja lääkitys siihen. On myös rytmihäiriöitä, ja lääkitys auttaa siihenkin. 

En muista kertoneeni näistä asioista yhdellekään ystävälleni. Vanhempani tietävät, samoin mieheni. Eivät ne mitään salaisuuksia ole, mutta miksi kuormittaa muita omilla terveystiedoillaan. 

Vierailija
86/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaineeseen auttaa ruokavalio ja liikunta,aina.  Mutta eihän siihen kellään halua koska pilleri tekee saman.

Vierailija
87/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista aikuisista todella suuri osa on jo pelkästään ylipainoisia,

-riskiryhmää on bmi yli 40. Suurin osa ylipainoista on siellä bmi 25-30.

Vierailija
88/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin perussairaus on perinnöllistä.Varmasti todetut ja tutkittu sairaus=kelakortissa merkittynä numeroin.

Vierailija
89/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N41 ja olen nyt käynyt muutaman kerran eri syistä lääkärissä (flunssa, polvivamma) ja joka kerran kysyvät sairauksia ja lääkitystä. Kun vastaan, ettei ole, kysyvät vielä uudelleen.

Olen ilmeisesti harvinaisuus tämänikäiseksi.

Sama kokemus. Olen 39-v. Varsinkin 65-v äitiöni, jolla ei ole sairauksia, ylipainoa eikä lääkityksiä, ihmetellään.

Vierailija
90/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

verenpaineeseen auttaa ruokavalio ja liikunta,aina.  Mutta eihän siihen kellään halua koska pilleri tekee saman.

Hienoa, että tiedät enemmän kuin lääkärit. Verenpaine voi johtua elintavoista tai/ja siihen voi olla perinnöllinen taipumus. Meillä verenpainetta jo kolmannessa sukupolvessa. Itse olin oireeton 38-vuotiaaksi, toivottavasti taipumus ei ole periytynyt lapsilleni.

Miljoona suomalaista käyttää verenpainelääkitystä.

Vierailija
91/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö ap kysyä, miksi Suonen strategia on niin epämääräinen, että rajoittaa myös terveitä?

En. Ärsyttää vaan ylimääräinen kohkaaminen.

Itse asiassa minullakin on sairaus, johon on ollut lääkehoito jo 20 vuotta, mutta en kutsuisi sitä perussairaudeksi, koska se ei vaikuta minun hengitys- ja verenkiertoelimistööni eikä sen lääkitys todennäköisesti heikennä vastustuskykyäni viruksia ja bakteereja vastaan. Koskaan se ei kuitenkaan tule paranemaan ja minulla on jonkin verran kohonnut syöpäriski tuon sairauden takia. En myöskään sanoisi perussairaaksi enkä pidä erityistä suojelua tarvitsevana perheenjäsentäni, jonka syöpähoidot ovat ohi, kunto on entisellään ja joka on saanut jo muutamista kontrolleista puhtaat paperit.

Syöpähoitoja saavat, immuunipuolustukseen vaikuttavia lääkkeitä syövät ja hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastavat (+mahdolliset muut THL:n listalla) ovat riskiryhmää ja heillä on syystäkin erityinen huoli tässä koronahärdellissä. Kaikki joilla on mikä tahansa sairaus tai lääkitys, eivät ole riskiryhmää ja minusta on rumaa noita oikeita riskiryhmäläisiä kohtaan mainita joka välissä oma itse päätelty riski. Tiettyjä erityisryhmiä lukuunottamatta ollaan kaikki samassa veneessä ja kaikki ovat huolissaan ja toivovat selviytyvänsä perheineen hengissä ja ilman pahempia vaurioita.

Ap

Vierailija
92/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä oot päätynyt sellaiseen ajatukseen, että jokaisella suomalaisella olisi joku perussairaus tai että kuuluisivat riskiryhmään?

Somen perusteella. Hämmästyttävän useasti mainitaan riskiryhmään kuuluminen ja/tai perussairaudet ja miten juuri oma perhe tai itse tarvitsisi erityistä suojelua. Voihan se tietysti olla niinkin, että ne muut eivät niin paljon osallistu keskusteluihin ;)

Ap

Vierailija
93/94 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N41 ja olen nyt käynyt muutaman kerran eri syistä lääkärissä (flunssa, polvivamma) ja joka kerran kysyvät sairauksia ja lääkitystä. Kun vastaan, ettei ole, kysyvät vielä uudelleen.

Olen ilmeisesti harvinaisuus tämänikäiseksi.

Höpöhöpö. Olen 66-vuotias ja täysin terve.

Vierailija
94/94 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä mainitsi IBS:n (ärtyvän suoliston oireyhtymä), sehän on aivan eri asia kuin IBD eli tulehdukselliset suolistosairaudet.

No mutta jos joku kokee olevansa perussairas, niin eiköhän sen voi jokainen päättää itse, vai miten se nyt menee...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä