Onko oikeasti KAIKILLA suomalaisilla "perussairaus" tai kuuluvatko riskiryhmään?
Minun on vähän vaikea uskoa, että yhtäkkiä jokaisella terveen näköisellä kaikin puolin reippaan oloisella ihmisellä tässä maassa on perussairaus tai erityinen riski nyt, kun korona rantautui tänne. Mitä ne sairaudet ovat ja miksi ne eivät näy mitenkään, kuulu puheissa eivätkä esim. estä matkustamasta eksoottisissa matkakohteissa? Olen yllättynyt, miksi läheisimmät ystävänikään eivät ole koskaan maininneet mistään tuollaisesta aiemmin.
Kommentit (94)
Kai kilpirauhasen vajaatoimintakin on perussairaus vaikkei se korona-riski olekaan? Mulla on nimittäin radiojodihoidon aiheuttama vajaatoiminta (Basedowin tauti ja kilpirauhasen liikatoiminta alunperin).
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa suomalaisistakin ole ihan perustervettä porukkaa. Tähän ketjuun nyt vain vastaavat ne, joilla on jokin sairaus kuten diabetes, astma tai syöpä.
Astma 10%lla miehistä, 14%lla naisista yli 30-vuotiaissa
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
Puoli miljoonaa diabeetikkoa
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
50 000 tulehduksellista suolistosairautta
https://www.tays.fi/fi-FI/Palvelut/Vatsaelinsairaudet/Krooniset_tulehdu…
Vain joitakin. Ja väestö on vanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa. Yhtäkkiä ei koko maasta löydy itseni lisäksi yhtään perustervettä ihmistä.
Olen tullut johtopäätökseen että perussairaus on oiva tekosyy nalkuttaa, kontrolloida, rajoittaa ja kytätä toisten menemisiä "hyväksytysti" kriisin varjolla. "ET MENE SINNE KAUPPAAN ETKÄ VARSINKAAN HARRASTAMAAN KUN MINULLA ON TÄMÄ PERUSSAIRAUS! Jota ei alkuvuodesta ollut mutta nyt on!"
Mulla on epilepsia, josta luopuisin kyllä ihan mielelläni. Pidän itseäni kuitenkin ihan ”perusterveenä” enkä kuuluu edes riskiryhmään
Pakko sanoa että jotkut vähän liioittelevat, nimenomaan kun huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus on kyllä tähän liittyvä perussairaus, mutta sitten astmaatikko joka ei ole vuosiin ollut oireinen ja keuhkofunktiota mittaavat tutkimuksetkin näyttää priimaa, ei ole niin vakavasti riskiryhmään kuuluva. Voisi kuulua jos se astma yhtäkkiä pahenee. Ja monellahan lapsena todettu astma ei enää aikuisena ole. Ja siis en nyt yritä ärsyttää, ymmärrän että ehkä ei edes kovin montaa hyvässä hoitotasapainossa olevaa astmaatikkoa ole.
Yksi taas kertoi minulle kuuluvansa riskiryhmään, kun perussairautena on migreeni. Joo voi olla kyllä todella invalidisoiva sairaus sellaisilla jolla vaikeat oireet, mutta ei se nyt tarkoita että on koronaviruksen riskiryhmää..
Vierailija kirjoitti:
Kai kilpirauhasen vajaatoimintakin on perussairaus vaikkei se korona-riski olekaan? Mulla on nimittäin radiojodihoidon aiheuttama vajaatoiminta (Basedowin tauti ja kilpirauhasen liikatoiminta alunperin).
Onhan se. 300 000 kilpirauhassairasta
https://kilpirauhaspotilaat.fi/ajankohtaista/kilpirauhasongelmat-tunnet…
Mulla on nivelreuma, meitäkin on jo 45000, muut reumasairaudet siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa. Yhtäkkiä ei koko maasta löydy itseni lisäksi yhtään perustervettä ihmistä.
Olen tullut johtopäätökseen että perussairaus on oiva tekosyy nalkuttaa, kontrolloida, rajoittaa ja kytätä toisten menemisiä "hyväksytysti" kriisin varjolla. "ET MENE SINNE KAUPPAAN ETKÄ VARSINKAAN HARRASTAMAAN KUN MINULLA ON TÄMÄ PERUSSAIRAUS! Jota ei alkuvuodesta ollut mutta nyt on!"
Mulla on epilepsia, josta luopuisin kyllä ihan mielelläni. Pidän itseäni kuitenkin ihan ”perusterveenä” enkä kuuluu edes riskiryhmään
Silläkin oli sillä sänkyyn kuolleella italialaisnäyttelijän siskolla, 47 v.
Perussairaat rasittavat aina terveydenhuoltoa, oli korona tai ei.
Suomessa on jo sukurasitteena sydän- ja verisuonisairauksia, joten kannattaisi oikeasti miettiä, että onko niitä lapsia pakko tehdä. Jos siis tietää, että jo nuoresta alkaen saa alkaa vetää pillerikoktailia.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella yli 40-vuotiaalla suomalaisella on verenpainetta. Suomi on sydän- ja versisuonisairauksien maa.
Joo, mutta ne, joilla lääkitys laskee verenpaineen normaaliksi eivät kuulu riskiryhmään. Näitä tosin on vain noin puolet verenpainelääkkeiden käyttäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Perussairaat rasittavat aina terveydenhuoltoa, oli korona tai ei.
Suomessa on jo sukurasitteena sydän- ja verisuonisairauksia, joten kannattaisi oikeasti miettiä, että onko niitä lapsia pakko tehdä. Jos siis tietää, että jo nuoresta alkaen saa alkaa vetää pillerikoktailia.
Just, eli mielestäsi vain täysin terveillä on oikeus elää? Perussairaanakin voi kyllä elää normaalia ja mielekästä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epilepsia on krooninen neurologinen sairaus ja sitä sairastavat kuuluvat riskiryhmään korona osalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla, mutta melkein kaikilla joo. Itse kuulun niihin harvoihin täysin terveisiin.
Mäkin olen mielestäni suht terve, mutta onhan mullakin allergiaa, likinäköisyyttä, hammasta kolottaa ja peräpukamia pukkaa joskus ja sellasta. Onneksi ne ei kuitenkaan vaikuta koronaan.
Lapseni on terve kuin mikä, mutta on hänelläkin migreeniä, ei toki joka päivä. Perinyt toisesta suvusta sen.
Kyllä nyky-terveydenhoidolla jokaiselta löytyy ainakin jokin ominaisuus, jota voidaan kutsua sairaudeksi.
Ihan normaalilta vaikutan, mutta saan MS-tautiini sen etenemistä hidastavaa lääkitystä, joka tuhoaa kaikki B-valkosolut, eli vastustuskykyni on alentunut. Lääkitykseni on nyt tauolla koronan vuoksi, ja valkosoluja seurataan nyt 3 kk välein. Sellaista se on, kun ne valkosolut hyökkäävät muuten minun aivojani tuhoamaan.
Mä oon läski ja ruma, mutta mullapa ei ole perussairauksia. Verenpainekin on luonnostaan ollut aina alhainen. Sekös teitä kiusaajia varmaan veetuttaa.
Mulla ei ole diagnosoitu mitään sairauksia, mutta useasti olen tarvinnut avaavaa lääkettä kun on ollut ylähengitystieinfektio. En kyllä halua koronavirusta jos pelkkä flunssa saa haukkomaan henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen terve, urheilullinen, nuori, liikun paljon.
Ja mulla on silti vaikea astma.
Ei nämä asiat näy päällepäin aina. Moni luulee että perussairas on 150kg painava linkuttava ja huohottava 70v vanhus.
Juurikin näin. Tämä ei ole kauneuskilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläkin oli sillä sänkyyn kuolleella italialaisnäyttelijän siskolla, 47 v.
Eikö nää sisarukset asuneet vielä vanhempiensa luona? 47-vuotiaana?
Onhan täällä jo diagnosoitu monesti, että ihmiset, jotka on todettu perusterveiksi ja kuolleet kuitenkin koronaan, heillä on ollut ihan satapatavarmasti jo sairaus ennestään ja olisivat kuitenkin kuollut aivan viimeistään ensi vuonna. Koska esim verenpaineen, diabeteksen tai astmanhan kanssa ei normaalisti voi elää täyttä elämää vaan kuolo korjaa aina heti, vaikkapa 18 vuotiaana.
Neliikymppisellä, hoikalla ja reippaan oloisella miehelläni on astma, usein joutunut tavallisessa flunssassa hakeutumaan lääkäriin kun keuhkot rohisee täynnä limaa eikä henki kulje.
Tääl kans yks normaalin oloinen joka hymyilee mutta hymyn takana on paljon reumaattista tuskaa.