Juoksukunnon parantaminen?
Olen käynyt hölkkäämässä syksystä alkaen pari kertaa viikossa sellaisen tunnin lenkin vauhdilla 7-8 min/km. Välillä yli tunnin lenkkejä, välillä vähän alle. Joskus menee kymppi tosi helposti ja reippaasti, mutta enimmäkseen ei oikein kulje :( Silloin kun tuntuu ettei kulje, on kyse "voimattomuuden" tunteesta, siis että ei vaan jaksa, jalat tuntuu raskaille eikä meinaa saada tarpeeksi happea.
Peruskunto lienee ihan ok vuosikausia tehdyn päivittäisen kävelyn ansiosta (tunti koirien kanssa). Jalkalihaksia treenaan salilla noin kerta viikkoon.
Vaan miten noista voimattomuuden tunteista pääsee eroon? Kyse ei voi olla tankkauksen epäonnistumisesta.
Ihan hiljattain pääsin aloittamaan porrastreenit kun lähimmät portaat sulivat. Onko siitä apua juoksuun, jos treenaa portaissa vaikka kerran viikkoon?
N40+
Kommentit (13)
On apua. Siis portaista ja intervallityyppisistä treeneistä. Ajoittainen voimattomuuden tunne voi johtua monista asioista. Sykemittaria halveksitaan aivan turhaan. Jos ei muuta, niin tiedät ainakin millä intensiteetillä olet harjoitellut ja onko syke jonain tiettynä päivänä normaalilla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
On apua. Siis portaista ja intervallityyppisistä treeneistä. Ajoittainen voimattomuuden tunne voi johtua monista asioista. Sykemittaria halveksitaan aivan turhaan. Jos ei muuta, niin tiedät ainakin millä intensiteetillä olet harjoitellut ja onko syke jonain tiettynä päivänä normaalilla tasolla.
Kiitos vastauksesta! Mistä esimerkiksi se voimattomuus voi johtua? Onko vaan huonoa kuntoa vai onko "kaikilla" sitä joskus?
ap
Syöt liian vähän hiilareita. Minulla voimattomuus tulee siitä.
Toisaalta sitten laihtuminen on vaikeampaa.
Muista tarkkailla sykettä ettet vain heikennä kuntoasi liian ahkeraan.
Useimmat kuntoilijat vetävät lenkkejä liian kovilla sykkeillä.
Vasta kun hankin sykemittarin ja uskoin orjallisesti sykealueita ja suosituksia, alkoi "marssivauhti" parantua. En kerta kaikkiaan ollut uskonut miten hiljainen se peruskestävyyslenkin vauhti oli ennen tätä.
Tosiasia on että hurjan monelle ihmisellle ihan jo jatkuva hölkkä vie sykkeet aivan liian korkealle pitkää lenkkiä ajatellen. Tätä varten netistä löytyy ohjelmia joissa kävelyä ja juoksua vaihdellaan. Siitä kunto sitten voi nousta, jos on noustakseen, nimittäin esim. stressi, unen laatu ja muut tekijät vaikuttavat myös.
Kaikilla on paremmat ja heikommat päivät. Et tule pääsemään siitä että joinakin päivinä normaali tuntuu raskaammalta, tämä vaihtelu siirtyy kunnon kohotessa vaan sitten paremman keskiarvon ympärille. Huomioi myös, että raskaamman treenin jälkeen palautuminen kestää pidempään.
Tosiaan: pitkän matalasykkeisen peruskuntolenkin lisäksi intervalli-tyylisiä vetoja kannattaa tehdä ja lyhyempää lenkkiä kovemmalla sykkeellä. Portaat ja mäkijuoksu on hyviä tähän.
Olen myös nelikymppinen ja koen, että juoksulenkin jälkeen menee palautumiseen enemmän aikaa. Oletko siis havainnut, että välillä ei tule tarpeeksi välipäiviä ja siten palautumista lenkkien väliin?
Samoin jos treenaat jalkoja salilla, riippuu toki intensiteetistä, niin pitää myös varata tarpeeksi aikaa palautumiselle. Jos tuntuu, että jalat ovat jaksamattomat, uskoisin, että syy siihen on tuo palautumattomuus.
Mutta en itse tiedä, mitä suosittelisin viikkotahdiksi, olen myös amatööri.
Todennäköisin syy on kunnon loppuminen. Neljä lenkkiä viikossa kahden sijaan alkaa parin kuukauden jälkeen auttaa siihen kummasti. Raskaalta tuntuvat jalat kuuluvat asiaan, kuntoa kohottaessa kuuluukin väsyä.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Palautuminen, uni ja jopa liian lyhyt aika ruokailusta vaikuttaa jonkin verran itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisin syy on kunnon loppuminen. Neljä lenkkiä viikossa kahden sijaan alkaa parin kuukauden jälkeen auttaa siihen kummasti. Raskaalta tuntuvat jalat kuuluvat asiaan, kuntoa kohottaessa kuuluukin väsyä.
Mutta eikö peruskuntoa nosteta myös kävelyllä? Kävelen siis koirien kanssa joka päivä tunnin lenkin, todella matalalla sykkeellä. Ja sitten nuo hölkät päälle.
ap
Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta (ja matala ferritiini) teki tuota voimattomuutta juoksulenkeillä. Niihin apua niin juoksu on nykyään ihan taivaallista.
N38
Suosittelen myös sitä sykemittaria.
Niin ja onhan minulla astma, mutta ennen lenkkiä otan usein avaavaa. Joskus muinoin muistan hengityksen tuntuneen lenkillä vaikeelta, mutta nyt ei ole sellaisia tuntemuksia, vain tuo voimattomuus...
ap