Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko tämä loukkaus?

Vierailija
26.03.2020 |

Facebookissa kiertää ns. nuoruudenkuvahaaste. Kaverini postasi oman kuvansa, ja minä kommentoin sitä sanomalla, että ihanat hiukset ja kaunis kissa. Kaverilla on kuvassa upeat, kullanväriset hiukset ja sylissä erikoisen värinen lemmikkikissa.

Minun kuvaani kaveri kommentoi, että "oletpas sinä ollut hoikka". Niin olinkin, kun olin kestävyysurheilija kilpailukaudella. Nyt en enää ole noin hoikka, mutta ei ole kukaan muukaan yli viisikymppinen entinen kestävyysurheilija, eikä muuten kaverinikaan ole kuusikymppisenä kaksikymppisen kuvansa mitoissa.

Olen kahden vaiheilla. Oliko kaverini kommentti loukkaus vai kehu vai kumpaakin vai ei kumpaakaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteamus

Vierailija
2/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toteamus

Niin. Jos minä kuitenkin olisin sanonut, että olipa kaveri hoikka, olisin takuulla tarkoittanut sen letkautukseksi.

Olen ollut pari vuotta Facebookissa tai ylipäänsä missään sosiaalisessa mediassa enkä millään hahmota sen etikettiä. Silloin harvoin, kun jotain sanon, sanon vain positiivisia asioita (ja varon kaikkia muita pikkukuvia kuin sitä perushymynaamaa). Kasvotusten ja puhelimessa ei ole mitään ongelmaa, mutta meitä kaikkia ei näemmä ole luotu viiden sanan lauseilla viestimiseen. Harmi, että FB tullessaan loitonsi ihmisiä toisistaan sen sijaan, että olisi lähentänyt.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oma komenttisikaan ollut raponen. Hiuksia saati lemmikkiä kehutaan vain jos naama on kuin naakan p erse.

Vierailija
4/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan makuuni tökerösti sanottu. Vähän tollanen että on ajatellut noin mutta kaikkea ei tarvitsisi tuoda esille mitä ajattelee.. olisi vaikka vain sanonut just tyyliin ”nätti kuva” tmv

Vierailija
5/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän tökerö pakko nyt keksiä jotain sanottavaa ettei toinen loukkaannu kun kuitenkin kommentoi minun kuvaa eli teki se kaveri niin tai näin aina joku loukaantuu koska elämme tässä uhriutumiskulttuurissa, jossa kaikki kokevat olevansa jollakin tavalla uhreja ja hakemalla hakevat sitä negatiivistä esim. toisten somekirjoittelusta.

Vierailija
6/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oma komenttisikaan ollut raponen. Hiuksia saati lemmikkiä kehutaan vain jos naama on kuin naakan p erse.

Jaa. Minä kommentoin hänen nättiä naamaansa, kun hän vaihtoi profiilikuvaansa äskettäin. Ajattelin, etten toista itseäni liikaa, kun mainitsen jotain muuta. Oma kuvani oli ensimmäinen postaamaani.

Ehkä olen tästedes kokonaan kommentoimatta enkä postaa omaakaan naamaani, niin en ainakaan mokaa. Vai mokaanko? :)

Ap

Vierailija
7/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä kommentoin hänen nättiä naamaansa, kun hän vaihtoi profiilikuvaansa äskettäin. Ajattelin, etten toista itseäni liikaa, kun mainitsen jotain muuta. Oma kuvani oli ensimmäinen postaamaani.

Ehkä olen tästedes kokonaan kommentoimatta enkä postaa omaakaan naamaani, niin en ainakaan mokaa. Vai mokaanko? :)

Ap

Tiesitkö, että toisen kuvaan ei ole pakko kommentoida yhtään mitään. Paljon helpommalla pääset, kun lakkaat kommentoimasta ja lukemasta kommentteja, jos ne kerran aiheuttavat ylimääräistä päänvaivaa. 

Vierailija
8/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää nyt keksimällä keksiä itselleen syytä loukkaantumiseen. Minä olisin ihan spontaanisti voinut laittaa tuollaisen kommentin kenestä tahansa tarkoittamatta sillä mitään pahaa. Juuri katsoin omia nuoruuden kuviani ja ajattelin, että olenpa ollut silloin hoikka. Hoikkuus pistää nykymaailmassa silmään, kun suurin osa täällä hyvinvointivaltiossa alkaa olla jo ylipainoisia.

Vierailija
9/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiesitkö, että toisen kuvaan ei ole pakko kommentoida yhtään mitään. Paljon helpommalla pääset, kun lakkaat kommentoimasta ja lukemasta kommentteja, jos ne kerran aiheuttavat ylimääräistä päänvaivaa. 

No, onko kiva olla alentuva ja holhoava? On tietysti, et sinä muuten olisi tuota kirjoittanutkaan, näsäkulta. :)

Ap

Vierailija
10/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap yrittää nyt keksimällä keksiä itselleen syytä loukkaantumiseen. Minä olisin ihan spontaanisti voinut laittaa tuollaisen kommentin kenestä tahansa tarkoittamatta sillä mitään pahaa. Juuri katsoin omia nuoruuden kuviani ja ajattelin, että olenpa ollut silloin hoikka. Hoikkuus pistää nykymaailmassa silmään, kun suurin osa täällä hyvinvointivaltiossa alkaa olla jo ylipainoisia.

Ehei, en keksi. Minä nyt vain kysyin, mitä mieltä muut ovat tuosta kommentista oman kokemuksensa pohjalta. Annoin vielä vaihtoehdotkin: loukkaus vai kehu vai kumpaakin vai ei kumpaakaan. Vastauksista päätellen oli vähän loukkaava / ei ollut loukkaava / minun kehuni oli loukkaava / ykdestävastauksestaensaaselvää.

Se on kyllä totta, että me 70-80-lukujen nuoret olimme aikamoisia pulkannaruja. Tötteröhuulista, vamppikatseesta ja muusta naamanvääntelystä olimme jo kasvaneet ohi teini-ikään mennessä (paitsi että festari- ym. kuvissa irvisteltiin kyllä). Olisipa silloin ollut halpoja kameroita ja halpaa filmiä.

Olen muuten tässä mietiskellessäni tullut siihen tulokseen, että kaverin kommentti oli kuin olikin loukkaus. "Oltiinpa me hoikkia" ei olisi ollut loukkaus, "olitpa sinä hoikka" on.

Älkää hermostuko, hyvät ihmiset. Kysymällä oppii. Senkin, että joillakin ei kerta kaikkiaan ole mitään positiivista sanottavaa. ;)

Ap

Vierailija
11/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri just tekee tota esim mulle. Mut mua ei haittaa ja siis ku en ehk nää hoikkuutta minään parhaana asiana niin siks en tollasesta loukkaannu. Mut sama ihminen tekee tota myös muutenki kaikessa, ja on ite sanonu et jos vaikuttaa siltä että joku hakee kehuja niin haluaa keksiä jtn piikittelevää. Tämä silti, vaikka kaveri itse haluaa vaan kehuja kaikilta. 🤣🤣🤣 Ja kaveri on myös sanonu että väsyneenä on ilkeä. Joten kyllä, epöilen ettäkö hän ihan hyvää hyvyyttään olisi tollanen 🤣

Vierailija
12/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mietit liikaa.

Vierailija
13/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa oliko loukkaus. Ehkä riippuu kommentoijan persoonasta. Onko usein vittuileva, vai hyväntahtoinen tyyppi

Vierailija
14/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mietit liikaa.

Minulla nyt on tapana miettiä kaikenlaista, ammatinkin puolesta. Mieluummin mietin kyllä liikaa kuin liian vähän. Entäs sinä?

Ap

Vierailija
15/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, onko kiva olla alentuva ja holhoava? On tietysti, et sinä muuten olisi tuota kirjoittanutkaan, näsäkulta. :)

Ap

Lakkaa nyt loukkaantumasta ihan kaikesta mahdollisesta. Toisten nimittely ei myöskään auta.

T: eri

Vierailija
16/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa oliko loukkaus. Ehkä riippuu kommentoijan persoonasta. Onko usein vittuileva, vai hyväntahtoinen tyyppi

KIva tyyppi hän on. Eläkkeelle jäätyään hieman takakireä ja tosi kiireinen. Kasvotusten meillä ei ole kommunikaatio-ongelmia.

Ihmiset eivät vaikuta ihan omilta itseltään Facebookissa, kun yleisönä on kymmenittäin omaisia, kavereita ja työn puolesta tuttuja ihmisiä. Olen luullut, että kun pienen symbolin mukaan postaus näkyy kavereille, se on tarkoitettukin kavereille, mutta tässä on näemmä jokin kirjoittamaton sääntö. Sekin on outoa, että ajatustenvaihtoa ei kavereiden kesken oikeastaan käydä, vaan annetaan tavallaan vain pieniä tiedotteita. Ryhmät ovat sitten toinen juttu.

Kun kerran olen ihan oman ketjun luonut, otan esille toisen FB-ihmetyksenaiheeni: ihmiset, jotka liittyvät ryhmään ja ovat heti kuin kotonaan, hölöttävät joka toisessa ketjussa ja tekevät omia aloituksiaan ja kyselevät asioista, jotka voisi lukea ryhmän kuvauksesta, säännöistä ja muista ilmoituksista. Onko tämä "sallittua" ja normaalia vai hieman huonoa käytöstä?

Ap

Vierailija
17/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mietit liikaa.

Minulla nyt on tapana miettiä kaikenlaista, ammatinkin puolesta. Mieluummin mietin kyllä liikaa kuin liian vähän. Entäs sinä?

Ap

Oletko asiantuntija?

Vierailija
18/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lakkaa nyt loukkaantumasta ihan kaikesta mahdollisesta. Toisten nimittely ei myöskään auta.

T: eri

Älä höpsi. Tuo ei ollut nimittelyä.

Ap

Vierailija
19/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mietit liikaa.

Ap

Oletko asiantuntija?

Olen minä parin alan asiantuntija, mutta en FB-viestinnän.

Ap

Vierailija
20/29 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaalia, että teinit on rimpuloita. Varsinkin entisaikaan. Mitä loukkaantumista siinä on?