Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me lähdetään tänään, emmekä ole varmasti ainoita

Vierailija
26.03.2020 |

Nelihenkinen perheemme asuu pk-seudulla kerrostalossa ahtaasti 60 neliön kaksiossa. Uusi asunto etsinnässä. Minä olen etätöissä, mies sai lomautuslapun viime viikolla. Olemme olleet eristyksessä kohta kaksi viikkoa ja noudattaneet tosi tarkasti ohjeita, emmekä ole olleet lähikontaktissa kenenkään kanssa. Kenelläkään meistä ei ole oireita. Seinät rupeaa kaatumaan vain kaikilla päälle tässä vaiheessa.
Minun 75-vuotiaat vanhempani asuvat 400 kilometrin päästä täältä, syrjäkylällä, keskellä metsää. He tarvitsevat arjessa jonkin verran apua, jota tähän asti on naapureiden kautta järjestynyt, mutta nyt naapuritkin ovat flunnsassa ja karanteenissa. Olen koittanut järjestellä heille kauppa- ja apteekkiapua täältä 400 km päästä, mutta vaivalloista tuntuu olevan.
Meidän perhe lähtee tänään ajamaan mummolaan ennen kuin tiesulut ilmestyvät. Käydään täällä kaupassa ja ajetaan sen jälkeen pysähtymättä mummolaan. Mummolassa ihan ekana saunaan. Maalla on lapsilla tilaa ulkoilla ja leikkiä, on trampat ja leikkimökit pihassa, kissa ja koira kavereina. Ollaan siellä niin kauan kuin pois tullaan, todennäköisesti kesään asti.
Mummo oli niin helpottunut ja onnellinen kuullessaan päätöksestämme eilen, että puhkesi itkemään. Ei ollut itku kaukana minullakaan. Tiedän, että meitä paheksutaan tämän päätöksen vuoksi, enkä aio siitä kertoa kenelläkään, siksi vuodatan täällä anonyymina. Mutta tämä ratkaisu on oikeasti paras, ja väitän että meidän tilanteessamme ainoa järkevä.
Ovatko muut samassa tilanteessa?

Kommentit (323)

Vierailija
101/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa syrjäkylille. Täällä ei teille riitä tehohoitopaikkaa. Sen saa joku teitä nuorempi.

Vierailija
102/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ei nyt vaan kuulosta ollenkaan uskottavalta tarinalta.

75-vuotiaat vanhemmat = sinä luokkaa45-50v = lapset luokkaa 15-20 v  ja LEIKKIVÄT ulkona ja trampalla, sekä saat ne 400 km päähän lähtemään teidän mukaan jossa ollaan pari-kolme kuukautta? Just just...

Hmm, mulla isä kuollut, äiti 72v, itse 43v, vaimo 37v, lapset 4v ja 7v. Täsmää.

Mun miehen vanhemmat 75v. Mies 35v. Meidän lapset alle kouluikäisiä. Täsmää meilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75-vuotiaat vanhemmat = sinä luokkaa45-50v = lapset luokkaa 15-20 v  ja LEIKKIVÄT ulkona ja trampalla, sekä saat ne 400 km päähän lähtemään teidän mukaan jossa ollaan pari-kolme kuukautta? Just just...

En ole ap.

Mun vanhemmat ovat 74 ja 77, mä olen 45, mieheni 41 ja lapset 8 ja 6 vuotta.

Aivan tavallista, varsinkin korkeakoulutetuille.

No ei ole tavallista! Mä oon 27, lapset 3 ja 5, opiskelen yliopistossa kuten tekivät vanhempanikin kun olin lapsi. Ovat nyt 49 ja 50, isällä tohtorin tutkinto ja äidillä kaksi maisterin tutkintoa yliopistosta. Ihan älytöntä ajatella, että lasten saanti nuorena ja kouluttautuminen sulkisivat jotenkin pois toisensa.

Eivät ne sulje kokonaan tosiaan pois, mutta on aivan yleistä, että lapset on saatu keskivertoa, varsinkin vähän koulutettuja, vanhemmalla iällä.

Hienoa, että teillä on perinne kouluttautumisen ja perhe-elämän yhdistämisestä. Harvinaista se silti on. Monet eivät siihen pysty esim tukiverkkojen vähäisyyden takia.

Näistä on dataa, vaikka käytin itseäni esimerkkinä, meistä kahdesta mä tilanteineni kuulun enemmistöön, sinä vähemmistöön.

Mutuilu sopii huonosti tieteelliseen maailmankuvaan. 🙂

Vierailija
104/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tultiin 13 päivää sitten ja ollaan oltu ruokakasseinemme eristyksissä mökillä. Ei mitään kenelläkään. Kevään tuloa mukava seurailla järven rannalla ja päivittäin saunotaan ja ulkoillaan pihalla. Kylällä 400 asukasta ja yks kauppa, josko vkl jälkeen sitten sinne kerryttämään taas parin viikon varastot. Kotiinkuljetuksella tulossa huomenna kaasunaamarit vaihdettavine suodattimineen kaikille, hanskoja ja 20 valkoista kokosuojapukua. Mikäs täs :D

Värikuulasotaako te siellä mökillä ajattelitte leikkiä?

Joo, menkää sinne pikkukauppansa. Yllätys voi olla suuri: hyllyt tyhjinä.

Meidän pikkukaupat kauppias kertoi maanantaina, että edellinen toimitus oli tullut viikko sitten ja tuli ” ei oota ” ei lihaa ei sitä ei tätä.

Tyhjin käsin tulin pois kun eka kaupassa asiointi kolmeen viikkoon ja seuraava kauppa 30 km päässä. Ihan kiva ! Kesäasukkaat olivat tyhjentäneet kaupan totaalisesti. Kiitti vaan !

Vierailija
105/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi yö on siis Kristalliyö tässä Koronassa. Historia toistaa itseään. Juoskaa hesalaiset.

Eli sullakkaan ei kovin hyvin mene. Osanottoni. 

Vierailija
106/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En paheksu enkä tuomitse. Jokainen tekee tässä tilanteessa itselleen sopivat ratkaisut, kunhan ei turhaan aseta muita vaaraan. En näe, että tässä toiminnassa olisi yhtään isommat riskit kuin jäämisessä pääkaupunkiseudulle.

Tämä laumasieluisuus ja toisten lyttääminen ja kyttääminen ahdistaa paljon enemmän kuin mahdollinen sairastuminen.

Tässähän nimenomaan asetetaan muita ihmisiä vaaraan aivan turhaan. Ja ei, jokainen ei voi tehdä tässä tilanteessa "itselleen sopivia" ratkaisuja. Ei voi tehdä niin kuin huvittaa, vaan jokaisen pitää kantaa vastuunsa. 

Vierailija
107/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun sairastutte ja tarvitsette apua, ei sitä teille enää olekkaan saatavilla ja paluu eteläänkään ei onnistu.

Juuri näin toimii Uusmasmaalainen. Lähtee vanhusten luo kun juuri on kolme viikkoa sanottu: PYSYKÄÄ KOTONA !

Voi elämäni kevät näiden tomppeleiden kanssa ! Huutomerkki !

Tyypillistä uusimaalaista itsekkyyttä. Jo muutaman viikon ajan on pyydetty välttämään kontakteja ja ikäihmisten varsinkin - nyt ap änkeää "auttamaan" iälläitä vanhempiaan ja tartuttaa heidät ja muut.

Ensinnäkin ei  ole olemassa mitään " tyypillistä uusimaalaista itsekkyyttä" ja tämä koko aloitus oli huonosti kirjoitettu provo. 

Vierailija
108/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paheksu.

Vierailija
109/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap.

Mun vanhemmat ovat 74 ja 77, mä olen 45, mieheni 41 ja lapset 8 ja 6 vuotta.

Aivan tavallista, varsinkin korkeakoulutetuille.

Ikävää huomata, että korkea koututus ei jätä tilaa sen enempää maalaisjärjelle kuin ymmärrykselle noudattaa nimenomaisia määräyksiä, lakeja ja ohjeita.

Olen tuo 45 v äiti. Emme ole tekemässä mitään, mikä olisi ristiriidassa viranomaisohjeiden kanssa. Mistä niin päättelit?

Kommentoin vain ikäasiaa, sitä, ovatko tuollaiset iät perheissä mahdollisia.

Terveisiä täältä Tampereen keskustan tuntumasta, etätöissä jo neljättä viikkoa ja lapset pois koulusta jopa ennen muita tamperelaisia. Ruokaostoksiin riittää kymmenen päivän väli.

Vierailija
110/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämmöisen toiminnan takia tämä tauti leviää.

Vierailija
111/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon on valmis ottamaan riskin. Onhan tuo vähän rajatapaus, mutta jos ihmiset pysyvät omalla tontillaan kriittiset pari viikkoa niin eiköhän se siitä.
Vanhan ihmisen sairaus/menehtyminen on kuitenkin luonnollista. Mieluummin sen tekee niin että perhe on tukemassa.

Turvallista matkaa. Toivottavasti pysytte kunnossa. Välttäkää kontakteja!

KAIKENIKÄISTEN ihmisten sairaus/menehtyminen on luonnollista. Varsinkin lasten sairastuminen/menehtyminen on luonnollista, sillä luonnonmukaisissa oloissa lapsikuolleisuus on erittäin suurta.

Vierailija
112/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuolla sinne kuppakylään. Turha vinkua takas tänne hoitoon kun ne kaikki Kaks tehohoitopaikkaa on kuppakylässä käytössä.

Vierailija
113/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä minä ja minä ensin.

Vierailija
114/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatteja on noin 1 % väestöstä. Enpä ennen tätä tiennyt, että he kaikki asuvat Uudellamaalla. Korona opettaa.

Vierailija
115/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tule paikalliset hyvällä katsomaan ap:tä.

Vierailija
116/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa onki ja kivääri mukaan, ettei tarvi kaupasta ruokaa hakea.

Vierailija
117/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautolla vai julkisilla. Älkää nyt ainakaan diisselillä. 😂

Vierailija
118/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi olla tuon ikäiset vanhemmat?

Kun sain esikoisen 32 vuotiaana, kuopuksen 35 vuotiaana, olivat vanhempani esikoisesta 71 -ja 66v , kuopuksesta 74-ja 69 v.

Vierailija
119/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä ette ole ainoat ja se ei ole hyvä asia, ei ollenkaan hyvä.

Vierailija
120/323 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä miten viereisen tien mökkiläinen meinaa päästä mökilleen. Mökkitie pituus on useampi kilometri, lunta ei ole aurattu koko talvena eikä aurata. Kukaan ei ole luvannut tulla apuun ja paikalliset yrittäjät on sopineet keskenään että ulkopaikkakuntalaisia ei nyt auteta.

Olisi kannattanut pysyä siellä Uudellamaalla. Täällä ei tule olemaan kovin tervetullut olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän