Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäkoulua käyvältä vaaditaan enemmän, kuin koulussa käydessä. Vanhempien pitäisi tehdä töitä etänä, ei ole aikaa toimia opettajana, kun pitäisi tehdä omat työt.

Vierailija
25.03.2020 |

Tästä ei tule mitään. Viikko etätyötä ja etäkoulua takana, ei onnistu. 1. ja 4. luokkalaiset eivät pysty itsenäisesti tekemään etäkoulutehtäviä, eivät edes osaa käyttää eyätyöalustoja. Toisella Google Classroom ja toisella One Note. Me vanhemmat etätyöskentelemme, päivisin puhelinpalavereja ja työtehtäviä, mitkä vaativat rauhaa ja ajattelua. Koululaisten tehtävien palautus etäopiskelualustan kautta klo 15:30 päivittäin. He tarvitsevat apua löytääkseen merkityt tehtävät, niiden teossa on kysymyksiä ja tehtävien lähetys teknisesti ei onnistu ilman apua. Lisäksi osa tehtävistä tehdään Wordilla, tai vihkoon ja ne pitää lähettää sähköpostimiitteinä. Jo tuo tekniika, mitä ei ole koulussa opetettu aiemmin, vaatii vanhemman vieressä istumista, mutta kun ei pysty, omat palaverit ja deadlinet painaa päälle.

Kouluun on oltu yhteydessä, opettaja ei jousta aikarajoissa, koska kysymys tasapuolisuudesta luokan muihin oppilaisiin nähden.

Nelosluokkalainen tarvitsee myös runsaasti apua kieliopinnoissaan. Ei sen ikäinen pysty sisäistämään ranskan kielioppia vain itse opettelemalla.

Tässä kärsii niin oppilas kuin vanhemmat. Koulua keväällä jäljellä vain muutama kuukausi. Miksi tätä poikkeusaikaa ei voi ottaa kevyemmin?

Koululaiset ovat pärjänneet loistavasti koulussa, mutta nyt etäkouluaikana koulunkäynti muuttunut takaiseksi, eikä heitä saa tekemään mitään ilman huutoa ja riitaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalainen opettaja ei ole tavoitettavissa millään muotoa. Vanhemmille tulee Wilmaan tehtävät ja palautus opettajalle sähköpostitse, vanhempien sähköpostista. Opettajaa ei tavoita kuin Wilman kautta, mutta hän ei vastaa viesteihin.

Koko opetus sysätty vanhempien vastuulle. Opettajaa ei edes tavoita.

Opettajalla on virkavelvollisuus vastata viesteihin kolmen arkipäivän kuluessa. Jos hän ei tee niin, ota yhteys rehtoriin. Ota kuitenkin huomioon, että opettaja saattaa olla sairas tai yhteyksissä saattaa olla vikaa. Meillä ainakin Wilma kaatuu tämän tästä.

Jos siis vanhempi ei opeta niin lapsi saattaa saada opetusta kolmen päivän viiveellä.

Miksi ei vain suljettu kouluja? Tässä näkyy normaalia paremmin miten suuri ero opetuksessa on riippuen millaisen opettajan lapsi saa.

Vierailija
22/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vain wilmaan tulee tehtävät 2- ja 3-luokkalaisella. Ei mitään toivoa, että selvittäisiin ajoissa kaikista tehtävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsille tullut etäkoulussa ikätasoon nähden liian vaativia tehtäviä. Nelosluokkalaisen pitää tehdä laajoja tutkielmatyyppisiä esseitä laajoista aiheista, mihin ei löydy tietoa koulukirjoista edes tehtävän rungoksi, eikä netistäkään löydy tietoa.

Toisella lapsella uskonnosta suuri projekti, jossa pitää kirjoittaa kristinuskon merkityksestä nyky-yhteiskunnassa, kristinuskon näkyvyydestä Euroopan lainsäädännössä, ihmisten ajattelussa ja tavoissa. Tuosta aiheesta koulukirjassa on yksi kappale. Netistä ei löydy tietoa. Historiaa löytyy, mutta ei lainsäädäntöön liittyviä asioita.

Liian vaikeita tehtäviä.

Opettaja hoitaa nuo asiat, rentoudu nyt! Eivät ne lapset nyt ole opiskelemassa mikrobiologeiksi, saavat kyllä kiinni normaaliaikoina, jos jotain jää oppimatta. Sitä paitsi se o nyt KOULUN asia vastata kysymyksiin, ei sinun.

https://www.hs.fi/elama/art-2000006452383.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Mitä tehdään sitten kun koulu ei vastaa?

Ihanko totta tällainenkin pitää täältä kysyä. Jos opettaja ei vastaa niin yhteys rehtoriin. Seuraavaksi varmaan kysyt, että mitäs sitten kun rehtori ei vastaa.

Vierailija
24/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsille tullut etäkoulussa ikätasoon nähden liian vaativia tehtäviä. Nelosluokkalaisen pitää tehdä laajoja tutkielmatyyppisiä esseitä laajoista aiheista, mihin ei löydy tietoa koulukirjoista edes tehtävän rungoksi, eikä netistäkään löydy tietoa.

Toisella lapsella uskonnosta suuri projekti, jossa pitää kirjoittaa kristinuskon merkityksestä nyky-yhteiskunnassa, kristinuskon näkyvyydestä Euroopan lainsäädännössä, ihmisten ajattelussa ja tavoissa. Tuosta aiheesta koulukirjassa on yksi kappale. Netistä ei löydy tietoa. Historiaa löytyy, mutta ei lainsäädäntöön liittyviä asioita.

Liian vaikeita tehtäviä.

Vai että netistä ei löydy tietoa? Höpöhöpö. Vika on siinä tapauksessa etsijän tiedonhakutaidoista. Eivätkä nelosluokalaiset kirjoita mitään "esseitä". Tehtävien vaikeustaso riippuu luokka-asteesta. Varmaan koulussakin on tehty samantyyppisiä tehtäviä kuin mitä nyt opettaja on nyt antanut. Tuskin kukaan opettaja nyt tieten tahtoen alkaa vaikeuttaa oppilaan opiskelua ja antaa tahallaan ylivoimaisia tehtäviä. Ei se ole opettajankaan etu. Luulisi tilanteen olevan opetuksen kannalta juuri päinvastoin, mennään helpointa ja selkeintä tietä.

Vierailija
25/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vaikeita tehtäviä.

Opettaja hoitaa nuo asiat, rentoudu nyt! Eivät ne lapset nyt ole opiskelemassa mikrobiologeiksi, saavat kyllä kiinni normaaliaikoina, jos jotain jää oppimatta. Sitä paitsi se o nyt KOULUN asia vastata kysymyksiin, ei sinun.

https://www.hs.fi/elama/art-2000006452383.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Mitä tehdään sitten kun koulu ei vastaa?

Ihanko totta tällainenkin pitää täältä kysyä. Jos opettaja ei vastaa niin yhteys rehtoriin. Seuraavaksi varmaan kysyt, että mitäs sitten kun rehtori ei vastaa.

Ei ole ainakaan tähän mennessä vastannut joten ilmeisesti osa lapsista vain jätetään ilman opetusta.

Olisi hauska saada tästä joskus joku tilasto missä kunnissa tai kaupungeissa opettajat laiminlyövät velvollisuuttaan.

Vierailija
26/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ekaluokan ope ja 5. ja 8. luokkalaisten äiti. Näkemystä on siis molemmilta puolen aitaa.

Opetus on edelleen opettajan vastuulla. Tämä on ihan yksiselitteistä.

Huoltajilla unohtuu kuitenkin usein, että se _opetus_ sisältää paljon muutakin, kuin yksittäisessä tehtävässä neuvomisen, mikä saattaakin etäyhteyksien päästä olla hankalaa. Opetus on mm. kokonaisuuksien laadintaa, seurantaa & arviointia, motivoimista ja tsemppausta. Se on oppilaan tuen asiakirjojen kirjaamista ja kollegojen kanssa suunnittelua, oman suunnittelun lisäksi. Mikään näistä työn osa-alueista ei ole jäänyt pois, vaikka poikkeusoloissa työtämme teemmekin.

Itse olen puhelimella tavoitettavissa koko työpäivän ajan, 9-17. Viestittelen lasten kanssa suoraan, saan tehtäviä heiltä kuvaviesteinä. Olen soitellut muutamien kanssa, jatkossa ajattelin kokeilla videopuhelua. Kaikilla ei ole vielä omia puhelimia, silloin yhteys pitää hoitaa vanhemman kautta. Seuraavan päivän tehtävät tulevat Wilmaan edellisenä päivänä klo 16 mennessä ja pidän niistä kiinni enkä lisää mitään. Kotona on lupa soveltaa.

Työpäivän jälkeen pyhitän aikani omalle perheelleni ja vapaa-ajalleni. Usein olen auttanut mm. pienemmän lapseni koulujutuissa tai tehnyt esim. isomman venyttelyläksyt yhdessä. Minulla on vanhempana aina vastuu kotitehtävien huolehtimisesta, myös normaalioloissa. Nyt tekemistä ja huolehtimista on koululaisilla ja heidän vanhemmillaan toki enemmän, kun kaikki koulupäivän puuhat tehdään kotona. Tänään tein myös nakkikeittoa huomiseksi lounaaksi asti. Teinit syövät paljon, ruokaa kuluu päivisinkin valtavasti. Teen siis ihan sitä samaa, kuin monessa muussakin kodissa oman työpäivän jälkeen tehdään.

Monesta kodista tulee viestiä myös illalla, mutta niihin en nyt enää reagoi, jotta pystyn huolehtimaan myös omasta jaksamisestani. Aluksi vastasin jopa klo 22 vihaiselle (eläkkeellä olevalle) isälle, joka turhautuneena uhkasi laittaa lapsensa kouluun, kun "hänellä on muutakin tekemistä".

Pointti tässä: kaikki joutuvat nyt venymään. Mutta olemme moni hengenvaarassa ilman näitä toimia, joten venyn nyt mielelläni. Tsemppiä teillekin!

Vierailija
27/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ekaluokan ope ja 5. ja 8. luokkalaisten äiti. Näkemystä on siis molemmilta puolen aitaa.

Opetus on edelleen opettajan vastuulla. Tämä on ihan yksiselitteistä.

Huoltajilla unohtuu kuitenkin usein, että se _opetus_ sisältää paljon muutakin, kuin yksittäisessä tehtävässä neuvomisen, mikä saattaakin etäyhteyksien päästä olla hankalaa. Opetus on mm. kokonaisuuksien laadintaa, seurantaa & arviointia, motivoimista ja tsemppausta. Se on oppilaan tuen asiakirjojen kirjaamista ja kollegojen kanssa suunnittelua, oman suunnittelun lisäksi. Mikään näistä työn osa-alueista ei ole jäänyt pois, vaikka poikkeusoloissa työtämme teemmekin.

Itse olen puhelimella tavoitettavissa koko työpäivän ajan, 9-17. Viestittelen lasten kanssa suoraan, saan tehtäviä heiltä kuvaviesteinä. Olen soitellut muutamien kanssa, jatkossa ajattelin kokeilla videopuhelua. Kaikilla ei ole vielä omia puhelimia, silloin yhteys pitää hoitaa vanhemman kautta. Seuraavan päivän tehtävät tulevat Wilmaan edellisenä päivänä klo 16 mennessä ja pidän niistä kiinni enkä lisää mitään. Kotona on lupa soveltaa.

Työpäivän jälkeen pyhitän aikani omalle perheelleni ja vapaa-ajalleni. Usein olen auttanut mm. pienemmän lapseni koulujutuissa tai tehnyt esim. isomman venyttelyläksyt yhdessä. Minulla on vanhempana aina vastuu kotitehtävien huolehtimisesta, myös normaalioloissa. Nyt tekemistä ja huolehtimista on koululaisilla ja heidän vanhemmillaan toki enemmän, kun kaikki koulupäivän puuhat tehdään kotona. Tänään tein myös nakkikeittoa huomiseksi lounaaksi asti. Teinit syövät paljon, ruokaa kuluu päivisinkin valtavasti. Teen siis ihan sitä samaa, kuin monessa muussakin kodissa oman työpäivän jälkeen tehdään.

Monesta kodista tulee viestiä myös illalla, mutta niihin en nyt enää reagoi, jotta pystyn huolehtimaan myös omasta jaksamisestani. Aluksi vastasin jopa klo 22 vihaiselle (eläkkeellä olevalle) isälle, joka turhautuneena uhkasi laittaa lapsensa kouluun, kun "hänellä on muutakin tekemistä".

Pointti tässä: kaikki joutuvat nyt venymään. Mutta olemme moni hengenvaarassa ilman näitä toimia, joten venyn nyt mielelläni. Tsemppiä teillekin!

Tähänkin toivoisin opettajilta selkeää viestintää mikä on kotitehtävä ja mikä koulun vastuulla. Nyt vain tulee wilmassa viestiä toisen perään tehtävistä.

Vierailija
28/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko lapseni opettajan jo saada tämän jälkeen virasta? Selkeää viestintää ei osannut ennenkään ja nyt 10-vuotiaat lapset saavat häneltä sunnuntai iltanakin tehtäviä wilmassa ja maanataina saattaakin muuttaa mieltään ja antaa eri tehtävät. Viestejä tulee suunnilleen viisi päivässä ja niissä täysin sekaisin mitä pitää tehdä ja muuta turhanpäiväistä. Lapsi on stressaantunut kun ei itsekään pysy perässä.

Purat nyt omaa pahaa oloasi opettajaan, mikä on yllättävän yleistä. Opettaja on täysin syytön koronaepidemiaan. Eikä häntä varmasti panna viralta jonkun veemäisen ja hysteerisen vanhemman takia. Olisiko mahdollista, että omissa hoksottimissasi on nyt vikaa, ei opettajan? T

Vierailija
29/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä vaadita sen enempää kuin ennenkään. Lapsen vastuulla on käydä koulua, opettajan vastuulla opettaa ja vanhempi tarjoaa tukea ja huoltoa. Opettakaa ihan pienetkin pyytämään apua opettajalta. En ymmärrä, miksi se on monelle isolle oppilaallekin niin vaikeaa. Laitan jokaiseen tehtävänantoon, että päivystän Wilmassa, kysy, mutta aina tulee illalla vanhemmilta se viesti, missä itketään, miten väsyneitä he ovat tähän lapsen koulunkäyntiin.

Ei vanhempien kuulukaan sitä koulua käydä! Älkää suostuko siihen kahdesta syystä:

1) Lapsi ei opi ottamaan vastuuta omasta koulukäynnistään ja tarvitsee sitten vielä ysiluokallakin äidin kysymään opelta neuvoa

2) Opettajat kuvittelevat, että lapset ovat paljon itseohjautuvampia kuin mitä he tosiasiassa ovatkaan. Sitten ihmetellään PISA-tuloksia. On opettajan velvollisuus mukauttaa opetustaan oppilasaineksen mukaan ja jos joku jää jälkeen, hänelle saadaan sopivaa apua ajoissa eikä vasta sitten, kun se on oikeasti jo myöhäistä, kun vanhempi on käynyt koulua hänen puolestaan.

Ikätason mukaan autatte lastanne läksyissä mutta ette opetuksessa. Juuri avasin omalle lapselleni videolinkin, kun ei osannut sitä avata, mutta kysymyksiin sai vastata ihan itse. Olen jo kerran laittanut opettajalle tiedon, ettei lapseni ole ymmärtänyt yhtä asiaa mutta ei minun kuulu sitä hänelle opettaa vaan se on opettajan tehtävä. Lapsi ei myöskään osannut palauttaa tehtävää, joten laitoin opettajalle, ettei osaa sitä palauttaa. Opelta tuli sitten tarkempi ohjeistus lapselle.

En ole mikään k-päinen vanhempi, joka haluaa kiusata opettajaa vaan yritän tehdä lapsestani yhteiskuntakelpoista: lasta, joka osaa ja uskaltaa kysyä neuvoa eikä yritä sysätä minulle vastuuta omasta koulunkäynnistään. Lapseni on tokaluokkalainen, joten hän osaa huolehtia tehtävistään ja jos hän ei huolehdi, opelta saa tulla siitä muistutus. Ei ole minun tehtäväni lakaista tietä puhtaaksi hänen edestään. Enintään voin antaa tukea kallion ylittämiseen.