Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Muistini on alkanut reistailla?

Vierailija
25.03.2020 |

Olen 54v nainen
Olen onnistunut salaamaan ongelman.
Kaikki alkoi jo 3vuotta sitten.
Aluksi hukkailin tavaroita ja unohdin vetää vessan ja jätin avaimia kotiin ja oviin.
Tämmöistä tapahtui päivittäin..
Jotenkin huomasin asian aina ja ehdin "korjata" tilanteen ennen kuin kukaan huomasi.

Nyt ongelma pahentunut viimisen parin vuoden aikana minulle ruvennut olemaan vaikeaa ymmärtää monimutkaisia selityksiä.. Esitän, että ymmärrän vaikka en ymmärrä..

Tätä esiintyy päivittäin. Myöskään uudet nimet eivät jää mieleeni ja muistan ne väärin.

Kuitenkin pahin oli tämä päivä. Olin ihan normaalisti työpaikkani pihassa klo 7 kunnes tajusin yhtäkkiä että en ollut sielä töissä enää 10 vuoteen ja työni alkavat klo 8 ihan eripaikassa..
Työpäivän aikana tajusin, että olin käynyt vessassa mutta unohtanut pyyhkiä takapuoleni..
En myöskään tuntenut tuttua työkaveria aamusta mutta iltapäivällä muistin hänet taas.
Mistä tämä voisi johtua?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kuulla, että suurinosa on sitä mieltä, että tämä on stressiä ja vaihdevuosia :).

T. Aloittaja

Vika on jossain muualla kuin muistissasi, jos luotat palstan asiantuntevuuteen.

Vierailija
22/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vaihdevuosioireet. Liika kiire töissä voi aiheuttaa tuon, hidasta tahtia. Entä vitamiinit.

Vierailija
25/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaihdevuosioireet. Liika kiire töissä voi aiheuttaa tuon, hidasta tahtia. Entä vitamiinit.

Jos henkilö harhailee 10v vanhan työpaikkansa pihalla niin ei siinä ihan vitamiinipillerit taida auttaa

Vierailija
27/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai entä jos ap:n sekoilu johtuu vääränlaisista silmälaseista?? Ei taida tuohon tepsiä mikään muu kuin lääkäriin menoa ja mahdollinen sairautta hidastava lääkitys.

Vierailija
28/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herrajumala. Jos tämä on totta niin mene hyvä ihminen neurologille. Todellakaan mistään vaihdevuosista tai stressistä johtuvaa tuollainen.

Vierailija
29/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin ehdottomasti lääkäriin!!! Noin vakavat unohtelut eivät ole vaihdevuosia, eikä stressiä. Alzheimer voi hyvinkin alkaa jo noinkin nuorena. 

Vierailija
30/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää apn vastaukset saa kyllä epäilemään provoksi.

Noilla oireilla on ihan selkeä tarve lääkärille ja tutkimuksille.

Vierailija
31/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö mitään lääkkeitä tai ravintolisiä?

Vierailija
32/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo edellä todettu, niin tietyn tyyppiset muistisairaudet voivat alkaa oireilla jo sinun iässäsi. Mene ihmeessä tutkimuksiin.

Vierailija
33/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja B12 vitamiinin puute aiheuttavat ainakin muistihäiriöitä. Nämä kuitenkin korjattavissa oikealla lääkityksellä tai vitamiinippistoksella. Sitten on tietty ihan muistisairauksia.

Vierailija
34/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että suurin osa sitä mieltä että voisi olla stressiä tai vaihdevuosia. Noin graavit ja vieläpä asteittain pahenevat muistioireet vaativat ehdottomasti lääkärin (neurologin) tutkimuksen, kuten suurin osa kommentoijista on todennut. Av-palstalla sinulle ei voida antaa diagnoosia. Valitettavasti oireesi viittaavat vahvasti jonkinlaiseen muistisairauteen. Hyvä uutinen on se, että muistisairauden etenemistä voidaan hidastaa, jos diagnoosi saadaan ja hoito aloitetaan ajoissa. Huomenna soitto lääkäriin, ap!

Vierailija
35/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihminen unohtelee, se on normaalia.

Kiire,väsymys,liiaksi kaikkea on muutamia syitä miksi voi muisti pätkiä.

Itse olen koko ikäni...pienestä pitäen ollut touho. Ihmisten nimiä en muista, lauseet katkeaa kesken kun unohdan mitä olin sanomassa, tilanteita että en muista kuk tuokin ihminen oli, oman nimen unohtaminen, hellan levyt päällä jne...lista on loputon ja ollu joka päiväistä arkeni jo pitkään.

Neurolla kuvat ok, ei missään vikaa.

Mutta...minulla on sekä lukihäiriö että adhd. Sitten minulla on myös autistisia piirteitä.

Eli toisinsanoen terve tapaus ja mitään lääkityksiä ei ole.

Tää on vaan mun elämää jolle täytyy osaa nauraa.

Niin ja ikää mulla nyt 39v

Vierailija
36/39 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer, kilpirauhasen vajaatoiminta, B12-vitamiinin puute ja alhainen ferritiini aiheuttavat tuollaista. Epäilisin sinulla jompaa kumpaa kahdesta ensinmainitusta

Vierailija
37/39 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

38/39 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin ajan lääkärille. Kirjoita ylös ja kerro lääkärille kaikki aloituksessa mainitsemasi tapaukset, että hän varmasti saa oikean kuvan. 

Syynä voi olla pahimmassa tapauksessa joku muistisairaus, mutta voi olla jotain muutakin, esim. jokin muu neurologinen tila. Me maallikot emme osaa huomioida kaikkea. Oireet ovat kyllä riittävän rajut, että kannattaa varata aika viivyttelemättä.

Aloitus on näköjään jo vuoden takaa, mutta neuvot ovat samat.

Vierailija
39/39 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään mennyt lääkäriin. T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi