Miksi joku lohi on niin erityisen hienoa syötävää?
Vastenmielisen makuista moskaa ja mammat maksaa riemusta hihkuen ihan mitä vaan saadakseen sitä...
Kommentit (29)
Tästäpä tulikin mieleeni, että huomenna vois olla uunilohen paikka :D
Arkiruokaa, joka lounasraflastakin sitä saa useamman kerran viikossa. Mistä käsitys sen olevan hienoa?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni lohi (Salmo salar) on oikein hyvän makuinen kala. Niin on kirjolohikin (Oncorhynchus mykiss). Sitä en ymmärrä, miksi kala - noin ylipäätään - on melko kallista. Ehkä se siksi on olevinaan jotenkin hienoa syötävää. Hinnassa ohi menevät siika ja kuha, erinomaisia ruokakaloja nekin.
Markka-aikana pohjoissuomessa norjanlohta sai hintaan 6.90-8.90 mk/kg. EU liittymisen jälkeen norjalaiselle lohelle tuli tulit ja hinta tuplaantui. Sittemmenin eron myötä vilää markka hinnat muuttui euroiksi ykkösen kertoimella. Nykyään lohin maksaa jotain 17-22 €/kg.
En mä nyt tiedä onko se mitenkään erityisen "hianoa" stötävää mutta se on ruokaa jossa on itsessään hyvä ominaismaku. Ei tarvii sen liiemmin erityisesti maustaa.
Tässä pitää tietää, että norjalainen kassibroileri ja oikea lohi ovat eri kaloja
Vielä 1800-luvulla lohi, kuten hummerikin olivat köyhille tarkoitettua halparuokaa. Perämeren rengit nousivat kapinaan ja saivat kirjattua sopimuksiinsa maksimimäärän kertoja, mitä heille sai lohta kuukaudessa tarjota. Sitä ennen eväs oli ollut lohipainotteista.
En tiedä onko hienoa, mutta mun lempiruokaa koska on vaan niin hyvää :p
Hienoa syotavaa? Syon lohta ja muuta kalaa, koska en juurikaan syo lihatuotteita enka jaksa joka paiva syoda turvotusta aiheuttavia linsseja, papuja jne. Ihan tavallista ruokaa minulle. Tosin valilla voin maksaa vahan enemman etta saan paremman laatuista kalaa
Sikanauta onkin terveellisempää kuin kassilohi.