Sinä, joka et aluksi pitänyt koronavirusta merkittävänä uhkana: mikä muutti mielesi?
Kommentit (53)
Mieheni on reagoinut todella huonosti ja vähätellen vaikka olen vuoden vaihteesta alkanut tästä jutella jne. Kun virus tuli Suomeen on mieheni alkanut istua otsa kurtussa vaikka edelleen vähätteli tilannetta puheissaan. Pikkuhiljaa vähättely on vähentynyt mutta uskoo edelleen siihen että on "kuningas voittamaton" ja nyt on viime päivät syytellyt vaan hallitusta.
On kuitenkin alkanut pestä käsiään vihoin ja viimein.
En pitänyt sitä merkittävänä uhkana ja nyt en pidä itse virusta enää oikein minkäänlaisena uhkana. Talousvaikutukset ovatkin ihan toisen tason juttu. Väestön pitääkin harveta sieltä vanhemmasta päästä.
Noudatan kyllä kiltisti kaikkia ohjeita ja lymyilen kotona sairastettuani taudin jo, muilla on oikeus olla eri mieltä, enkä aio riskeerata ketään ehdoin tahdoin.
Vierailija kirjoitti:
Se kun Italiassa alkoi tapaukset leviämään räjähdysmäisesti helmikuun viimeiselle viikolla.
Pidin jo tammikuussa tulleita uutisia Kiinasta huolestuttavina, mutta silloin ajattelin vielä, että epidemia saadaan ihan mahdollisesti kuriin. En ollut kovin huolissani.
Italia katkaisi varsin aikaisessa vaiheessa lennot Kiinaan ja mittasi lentokentillä matkustajien kuumeen, eli tekivät enemmän kuin monet muut maat. Tästä huolimatta Pohjois-Italia ajautui nopeasti kaaokseen.
Oli todella raivostuttavaa helmikuun lopussa ja maaliskuun alussa seurata voimattomuuden vallassa, kuinka suomalaiset THL etulinjassa messusivat, kuinka korona ei koske meitä ja matkustetaan vaan kaikessa rauhassa vaikka pahimmille sairasalueille. Vähintäänkin kahden viikon karanteeni olisi pitänyt lätkäistä kaikille Italiasta (ja myöhemmin myös muilta epidemia-alueilta) saapuville, jos ei lentoyhteyksiä mitenkään voitu katkaista.
Toisaalta tunsin myös helpotusta, kun hallitus tiedotti viime viikolla poikkeusajasta. Päällimmäinen ajatus oli, että vihdoinkin täällä otetaan korona vakavasti, ihmisiä halutaan suojella ja ehkä nyt vältämme pahimman.
Italian kriisin yksi selittävä tekijä on todennäköisesti se, että tauti muhi maassa jo kuukauden verran ja tapaukset hoidettiin kausi-influenssana. Vasta kun joku tajusi, että kaikki potilaat liittyy kiinanmatkailijoihin, alettiin koronaa testata. Lopputuloksen tiedämme nyt. Tauti levisi kuin kulovalkea hoitohenkilökunnan kautta vanhainkoteihin ja sairaaloihin, jolloin kuolleisuusluvut ovat karmeudessaan pysäyttäviä.
Espanjassa kenties sama tilanne. Näissä Välimeren maissa kuitenkin sosiaalinen kulttuuri on todella erilainen kuin Suomessa. Halaillaan, poskisuudellaan, vietetään aikaa isoilla porukoilla ja sylki lentää kun juttua riittää. Tavallaan se positiivinen sosiaalinen tapakulttuuri koitui nyt kohtaloksi, koska tauti levisi mitä otollisinta reittiä laajalle.
Suomessa on aina pidetty etäisyyttä, mutta harvemmin viranomaisohjeita rikotaan näin räikeästi. Siitä olen itse yllättynyt. Lopputulemana laajat liikkumisrajoitukset. Toisaalta isot ikäluokat ovat juuri sitä minä-minä-minä -sukupolvea, joka on kokenut useamman nousukauden ja nostavat hurjia eläkkeitä, vaikkeivät ole niitä itse maksaneet kuin viidenneksen osalta. Ihan ymmärrettävästi oma ikäpolveni kettuuntuu, kun elämäni kolmas lama jo kolkuttelemassa ja näennäinen nousukausi oli vain talouselvytyksellä tuotettu kupla.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttanut mieltäni.
Tämä on mahtava keino lievittää ylikansoittumista. Ihmisten tulee saada tartunta. Ne kuolevat, jotka kuolevat. Tämä pitäisi saada iskemään myös ylikansoituksesta kärsiviin maihin. Kaikki viruksen aikaansaama on vain positiivista maapallon tulevaisuuden kannalta. Jos kuolen niin sitten kuolen.
Ajattelen aika samoin. En pelkää, vaikka olen varautunut ja välttelen riskejä. Jos se tulee, se tulee, jos kuolen, sitten kuolen. Ei se toiveissa ole, mutta kun ajattelee big picture, niin ei minulla ole mitään väliä.
En tietenkään läheisilleni kerro tätä ajatusta, eikä se ihan samalla fatalistisella periaatteella mene mielessäni heidän kohdallaan.
En edellenkään pidä tautia vakavana itselleni tai lähimmäisilleni. Enkä ole muuttanut tai rajoittanut elämääni erityisemmin. Jotkut kroonisesti sairaat saattavat menehtyä seuraavaan kausi-influenssaan muutenkin. Järjetöntä aiheuttaa lama sen vuoksi pitkittämällä rajoituksia lyhyen ja tiukan karanteenin ja rajoitusten sijaan, millä ostetaan aikaa. Itse opiskelen terveydenhuoltoalalle lääkäriksi, mutta pohjimmiltani olen aina analyyttinen ja olen karsinut emotionaalisuuden pois asioista, joissa niistä olisi vain haittaa. Siksi en osallistukaan hössötykseen, vaan rationaalisesti kannatan esivallalta hammer and dance -menetelmän implementointia (suppression measurements), joita luonnollisesti noudatan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni on lääkäri eikä yleensä panikoi mistään tai ylipäätään suuremmin murehdi asioita. Nyt näen hänestä, että hän on todella huolissaan, oikeastaan jopa vähän poissa tolaltaan. Se sai minut heräämään tilanteen vakavuuteen.
Läheiseni on naisihminen ja yleensä hysteerinen idiootteine juttuinen. Viime aikoina hän on pitänyt turpansa kiinni ja olenkin nyt enempi saanut nauttia rauhallisesta elämästä ja naureskella näille teidän jutuille.
Ehkä se kuule kohta taas aloittaa.
Poikkeustilan julistaminen valtakunnan tasolla. Tämä jo kertoo että tilanne on vakava. Kuvat Italiasta ja Espanjasta on pysäyttäviä.
Nimim. Entinen "kuolleisuusluvut ei juuri pahemmat kuin kausi-influenssassa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin merkittävänä uhkana, mutta näköjään taudin kanssa pärjätään. Ainakin Suomen maaseutu.
Mistä teitä urpoja sikiää? Epidemian huippu on Suomessa ehkä vasta kesäkuussa. Sitten vasta voidaan katsoa, miten pärjätään. Kaikki nykyiset toimet tähtäävät kuukausien päähän.
Ja kuinka paljon luulet maaseudulla olevan tehohoitopaikkoja suhteessa vanhuksiin?
Miksi puhuttelet muita kirjoittajia noin rumasti?
Perusterveillä ei tule olemaan suurempaa hätää, vaikka tulisikin tartunta. Sitä ei koronatrolli kommenteillaan muuksi muuta 😊
Italian tilanne ja se, kun euroopassa alettiin rajoittaa liikkumista ja suljettiin kouluja jne.
En edelleenkään pelkää itse kyseistä tautia omalla tai edes läheisteni kohdalla, mutta kun näköjään tehohoitoon joutuu aika paljon porukkaa, niin ymmärrän täysin että sen leviämistä koitetaan estää/hidastaa keinoilla millä hyvänsä. Myöskään ihmisten hysteria ei tunnu enää niin ylimitoitetulta.
Aluksi tosiaan ajattelin, että mitäpä sitä yrittää estää ihmisiä liikkumasta, tulee jos on tullakseen, kausi-influenssaankin kuolee enemmän porukkaa jne. Mutta kyllähän se totuus valkeni, että on tämä vähän eri luokkaa vaikka ei mikään maailmanlopun tauti olekaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttanut mieltäni.
Tämä on mahtava keino lievittää ylikansoittumista. Ihmisten tulee saada tartunta. Ne kuolevat, jotka kuolevat. Tämä pitäisi saada iskemään myös ylikansoituksesta kärsiviin maihin. Kaikki viruksen aikaansaama on vain positiivista maapallon tulevaisuuden kannalta. Jos kuolen niin sitten kuolen.
Ei tule olemaan. Siihen tarvittaisiin paljon tappavampi tauti, joka tuskin pystyisi leviämään yhtälailla.
Tutustu maailman väestökäyriin ja havaitset, miten vähän maailmansodat vaikuttivat. Ihmisiä voi kuolla miten paljon tahansa, ja sen jälkeen hankitaan taas paljon lapsia täyttämään maa.
Ainoa tolkun tapa saada väkimäärä hillittyä on se, joka on meneillään. Resurssien tasaaminen siinä määrin, että missään päin maailmaa ei tarvitse tehdä omaksi vanhuudenturvaksi lapsilaumaa, vaan riittää ne pari kolme. Näin on jo tapahtunut, maailman väestönkasvu on painunut kahteen ja puoleen lapseen per nainen. Väkimäärä tulee kasvamaan vielä jonkin aikaa, mutta kasvunopeus on vähentynyt kaikkialla.
Se on toinen kysymys, mitä tehdään kulutustasollemme. Siihen on ehkä helpompi jatkossa saada tolkku, kun nyt jo koronan myötä tajutaan, että siihen oikeasti voidaan puuttua sellaisin keinoin, jotka toimivat.
Läheiseni on naisihminen ja yleensä hysteerinen idiootteine juttuinen. Viime aikoina hän on pitänyt turpansa kiinni ja olenkin nyt enempi saanut nauttia rauhallisesta elämästä ja naureskella näille teidän jutuille.