Kuinka paljon lapsia on varhaiskasvatuksessa?
Tiedättekö kuinka paljon lapsia on varhaiskasvatuksessa näin poikkeustilan aikana?
Osaatteko sanoa vaikka omien lastenne päiväkodin tilannetta? Onko siellä vain sellaisia lapsia, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla, vai onko paikalla lapsia myös esim. sosiaalisista syistä?
Olen nähnyt vain uutisointia siitä, että joillakin alueilla koululaisia oli noin 10%, mutta päiväkodeista en ole nähnyt lukuja.
Kommentit (17)
Näen ikkunastani läheisen päiväkodin pihan, ja nyt etätöissä ollessani näen sinne oikeastaan koko päivän. Arvioisin, että 15-20 lasta on paikalla. Tuossa päiväkodissa on normaalisti ehkä 70-80 lasta.
Koska olen tässä ikkunassa päivystäessäni tullut kunnon naapurikyyläksi, huomasin miten naapuri vei aamulla lapsensa päiväkotiin ja palasi itse kotiin. Aikaisin iltapäivällä hän haki lapsen takaisin. Ilmeisesti oli itse kotona sen ajan. Vähän ihmettelin että mikä meininki. En itse nyt veisi lasta päiväkotiin, ellei olisi aivan pakko.
Tosi vähän meidän päiväkodissa, ehkä 20%. Mun työpaikka on määritelty kriittiseksi ja vähän pakko on mennä jos ei halua syvää paheksuntaa ja kenkää myöhemmin. Mies ei ole kriittisellä alalla mutta koska kyseessä on pieni ja uusi yritys, menee se nurin hetkessä jos kaikki jää kotiin lapsia hoitamaan. Siispä lapsemme menee edelleen hoitoon, ainakin toistaiseksi.
Iso osa pois, mutta ne, jotka paikalla, eivät todellakaan ole kaikki sellaisten vanhempien lpsia, joilla olisi mitenkään kriittinen työ. Uskomattomia lausahduksia olen kuullut vanhempien suusta, vetää lopunkin uskon ihmisiin lokaan. Omaa harkintaa on turha perheiltä odottaa.
Täällä on alle 20 lasta. Normaalisti noin 80.
Talossa normaalisti 95 lasta ja nyt viime-ja tällä viikolla ollut 7-12 lasta.
Meillä normaalisti koko talossa n. 80 lasta, tällä hetkellä 18. Ensi viikolle ilmoittautunut 40 lasta...pitäkää nyt ne lapsenne kotona!
Meidän lapsen päiväkodissa on yleensä reilu 60 lasta, nyt ollut noin 10, välillä vieläkin vähemmän.
Jossain näin luvun, että Helsingissä olisi 17%.
Meillä lasten päiväkodista lähetettiin kuvia terveisinä kotona oleville. Vähän yllätyin siitä ketä lapsia oli paikalla. Siellä ei ollut esimerkiksi sitä lasta, jonka molemmat vanhemmat ovat lääkäreitä.
Vahva viesti oli se, että kaikki lapset hoidetaan nyt kotona. Varhaiskasvatukseen ainoastaan silloin, jos on aivan pakko. Jokainen kai määrittelee sen pakon sitten vähän erilailla.
Oman lapsen eskariryhmässä on paikalla 4 lasta 24:stä. Muiden vanhempien ammattia en tiedä, mutta lapseni paras kaveri käy eskarissa sen takia, koska pikkusisko nukkuu huonosti eikä äiti jaksa olla päivisin molempien kanssa.
Me taas otimme lapsen kotiin jo ennen suosituksia. Lähipiirissä lähes kaikki kuuluu riskiryhmään. Minä mukaan lukien.
Oisko niin, että kaikki eivät ole vieläkään ihan kartalla tilanteesta? Jos omalla paikkakunnalla on vain muutama ilmoitettu tartuntatapaus ja ehkä vanhemmilla elämänhallinnassa ongelmia, ei jakseta touhuta muutenkaan lasten kanssa, niin hoitoon vaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten päiväkodista lähetettiin kuvia terveisinä kotona oleville. Vähän yllätyin siitä ketä lapsia oli paikalla. Siellä ei ollut esimerkiksi sitä lasta, jonka molemmat vanhemmat ovat lääkäreitä.
Vahva viesti oli se, että kaikki lapset hoidetaan nyt kotona. Varhaiskasvatukseen ainoastaan silloin, jos on aivan pakko. Jokainen kai määrittelee sen pakon sitten vähän erilailla.
Meillä myös poissa on se lapsi jonka molemmat vanhemmat ovat lääkäreitä. Paikalla on 8-16:30 lapsi jonka molemmat vanhemmat ovat kotona.
Ei saa kysyä että mitä vittua, pitää ymmärtää ja esittää ystävällistä.
Johtuuko siitä, että lääkärit ymmärtävät realiteetit ja tajuavat ammattinsakin puolesta, että päivähoito ei ole nyt oikea paikka. Sitten osa porukasta on näitä, jotka somessakin huutaa, että lapsilla on tylsää ja pakko saada nähdä kavereita.
Nyt tuli vastaan sellanenkin tapaus, missä vanhemmat on kyllä töissä, mutta eri työvuoroissa ja lapsen hoito olisi mahdollista järjestää omin voimin, mutta isä on tottunut olemaan yksin kotona ennen iltavuoroon lähtöä. Lapsi siis menee päiväkotiin.
Up