Eli millainen riski ja todennäköisyys on altistua koronalle kauppaostoksilla?
Kun mietin että myyjätkin ovat koko päivän töissä ja tuskin kukaan on sairastunut. Tai ei siitä ainakaan ole keskustelua.
Oletteko muuten huomanneet että tuttu myyjä on vaihtunut toiseen lähiaikoina?
Siis te jotka joudutte joka päivä käymään ostoksilla, vaikka toisten mielestä uhka on todellinen.
Tuli vain mieleen kun ainakin kaupat on auki ja ilmeisesti riskiä ei sitten olekaan, vaikka joidenkin lähteiden mukaan virus säilyy melko hyvin ja virusta voi kantaa oireettomastikin.
Kommentit (224)
jokinen tsäänssi jonka otat on riski. jokainen kaupassakäynti.
mansen jamppa
Lidliin tuloss kassoille ne roiskesuojat.
Aina hanskat kädessä itse, paksut tavalliset...
Miettikää Kiinaa. Kaikki olivat kotieristyksissä ja vain kaupassa sai käydä. Silti ihmisiä sairastui = viruksen voi saada kauppareissulta. Yskijän suusta lähteneet pisarat voivat leijua ilmassa jopa 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muuta täällä mainostetaankin niin itse en ole vielä kertaakaan tavannut kaupassa muiden päälle yskiviä tai aivastelevia ihmisiä. Itse käyn kaupassa ihan hyvillä mielin mutta toki pidän hyvää huolta hygieniasta enkä koskettele kasvojani kauppareissun aikana.
Minulla sattuu joka kerta rykijöitä. Täällä osa elää vielä kuvitelmassa että sadan km päässä vain 5 tapausta, eli kuvittelevat ettei tällä paikkakunnalla oli kenelläkään sitä. Vaikka samalla tavalla täältä on käyty ulkomailla ja laskettelemassa pohjoisessa. Monilla on mökki Levillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän kokemuksen perusteella sanoisin, että riski on kohtalainen. Vaikka itse suojautuisit ja toimisit niin kuin on ohjeistettu, kohtaat kotoa poistuessasi hyvin todennäköisesti ihmisiä jotka eivät tiedä tai eivät välitä toimia samoin. Kävelin aamulla kauppaan ja joku keski-iän vanhemmassa päässä oleva nainen ohittaessaan minut yski suoraan eteensä yrittämättäkään yskiä kainaloon tai nenäliinaan. Myös kassatyöntekijä yski, kääntyi toki poispäin kassasta mutta eipä se taida paljon lohduttaa meitä alle metrin päässä hänestä olleita. Kaupassa tungeksi väkeä ja kukaan muu kuin minä ei vaikuttanut välittävän edes yrittää pysyä 1,5 metrin päässä toisista asiakkaista tai työntekijöistä. Ostin kasan ruokaa sillä ajatuksella, että seuraavan kerran korkeintaan viikon päästä uudestaan...
Itse myös kävin kaupassa ja kassatäti yski ja aivasteli sivuun, ei mihinkään nenäliinaan tai hihaan.
Kassalla työskentelevät ovat myös usein nuoria ja siten todennäköisemmin oireettomia. Eli voivat näin levittää tautia aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muuta täällä mainostetaankin niin itse en ole vielä kertaakaan tavannut kaupassa muiden päälle yskiviä tai aivastelevia ihmisiä. Itse käyn kaupassa ihan hyvillä mielin mutta toki pidän hyvää huolta hygieniasta enkä koskettele kasvojani kauppareissun aikana.
Sama kokemus. Ihmiset pitää tosi hyvin turvavälin, eikä kukaan ole yskinyt eikä pärskinyt. Itsellä hanskat kaupassa käydessä, maskeja en ole löytänyt mistään.
Kyllä kaupoissakin sairastuneita on, niin että jossain saadaan hädin tuskin vuorot pyörimään. Mutta ei tätä tietenkään julkisuudessa julisteta.
Pääkaupunkiseudulla 50/60 ja muualla selvästi pienemmät.
Itse hiippailen kaupan nurkilla kuin apuva-mies. Hytkähtelen ja hytisen hyllyjen välissä, joskus ihan kyyryssäkin.
Monesti velipoika tulee illalla hakemaan minut pois kaupasta köyden turvin, kun en itse hytinältä kykene liikkumaan kohti kassoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaupoissakin sairastuneita on, niin että jossain saadaan hädin tuskin vuorot pyörimään. Mutta ei tätä tietenkään julkisuudessa julisteta.
Näin olen arvellutkin.
Jengi lähtisi hamstraamaan kahta kauheammin, jos syntyisi epäilys siitä ruokakaupatkin jossain ovat vaarassa sulkeutua.
Suurin riski on siinä että se Koronan kantaja yskäisee juuri siinä lähelläsi. Itse heti kauppareissun jälkeen käytän käsidesiä ja heti kotona pesen kädet saippualla. En myöskään osta mitään irtomyynnissä olevia tuotteita.
Olin tänään yhtäaikaa kaupassa naisen kanssa, joka ko-ko a-jan selitti ostosten tekoa miehelleen. En tiedä oliko vain niin hermostunut, mutta teki mieli sanoa, että pidä nyt suusi kiinni äläkä sylje joka hyllyyn!! (Tehtiin kierrosta samaa tahtia, vaikka yritin välillä puikkelehtia edelle.)
Näin kuinka joku, ilmeisesti myyjän tuttu, jäi pitkäksi aikaa juttelemaan tämän myyjän kanssa. Myyjä yritti ottaa askelia taakse ja sivulle, mutta tämä tyyppi tuli samaa tahtia perässä ja oikein etukumarassa selosti asiaansa.
Ahtaassa hyllyvälissä joku ukko ohitti minut kylkeä hipoen ja mun kohdalla oikein hönkäisi "ai thääälläkö?!" Vaimonsa ilmeisesti käski hakea jotain ja näytti suuntaa. Tuo oli ainut joka ei mun kohdalla noudattanut turvaväliä, kaikki muut asiakkaat (itse mukaan lukien) odotteli vuoroaan hyllyille, eikä tunkenut viereen.
Kuulin kerran jonkun yskivän ja useamman asiakkaan näin hankaavan naamaa tai nenänpieliä. Kaikkea sitä nyt rekisteröikin, normaalisti tällaisia ei näkisi.
Mutta kyllä pidän riskinä, että kaupassa käydessä voi saada tartunnan, vaikka ei ruuhkaa olisikaan. Kaikki ei vaan osaa tai välitä.
Kannattaa myös pestä suu saippualla.
Jos koronaa on mennyt suuhun ja melkein aktivoitunut niin aktivoituminen pysähtyy kun saippua tuhoaa viruksen. Koska soluun tunkeutumisessa kestää jonkin verran aikaa.
Tuttava oli huuhdellut silmänsä kun epäili että silmiin oli joutunut koronaa kauppareissun jälkeen.
Silmät olivat alkaneet oireilla ikävästi. Saippuaa vaan silmiin ja sillä selvä.
Selvisi hengissä sen myötä sitten.
Minä kävin alkossa. Olin ainoa asiakas. Silti melkein juoksin hakemassa kyykkyviinit ja kortilla maksoin niin kaukaa, kuin käsi ylettyi. Hanskat käsissä. Ulkona hanskat roskiin ja desinfioin käteni. Kotona pesin viinipönikän kloritella.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös pestä suu saippualla.
Tämä olisi paikallaan monellekin täällä vauvapalstalla seikkailevalle.
Korona tarttuu ilmassa leivujista pikkupisaroista suun, nenän, silmien ja korvakäytävien välityksellä sen lisäksi, että pisaratartuntana käsien kautta.
Eli kannattaa olla ripeä kauppareissulla. Yksi tuttu yleislääkäri vetäisi eilen kaupan läpi tosi nopeasti, poimi tavarat määrätietoisesti, eikä jäänyt seisoskelemaan ja oli jo ulkona siinä vaiheessa, kun itse valitsin vielä vihanneksia ekalla osastolla. Meinaan tehdä ensi kerralla samoin.
No, jos osaat hoitaa käsihygienian ja tajuat että myös esim. takin hihassa voi olla virusta, mikäli kosket pintoihin niin oikealla ajoituksella se riski ei ole ihan kamalan suuri. Tuotteiden pinnalla sitä virusta voi olla sitten myös, eli käsittele paketteja sen mukaisesti jokunen päivä.
Väljässä kaupassa saa olla huono tuuri että osuu ääliöiden läheisyyteen, mutta ainakin täällä Stadissa näkyy joka reissulla näitä kun ei osaa peittää suutaan yhtään millään vaan aivastelevat ja röhivät päin ihmisiä ja tuotteita. Tuommoisessahan sitä räkää on pienenpieninä pisaroina ja se leviää useamman metrin päähän, joten osuessaan silmiin, tai limakalvoille tämä aerosoli kyllä sairastuttaa. Jos näitä ei ole ja hygienia on kunnossa, riski on todella pieni.
Jos kuulut riskiryhmään, koeta saada kotiinkuljetus. Jos et kuulu riskiryhmään, etkä ole mitenkään avaintyössä tämän kriisin selvityksessä ja tiedät että seudullasi on ruuhkaa kuljetuksissa, niin ota riski ja käy itse kaupassa. Minä käyn itse hakemassa omat ruokani riskistä huolimatta koska tiedän että kauppakasseissa on 10 päivän jonot ja moni muu tarvitsee palvelua kipeämmin.
Tarkan laskennan tuloksena 0,27% juuri tällä hetkellä ja Pääkaupunkiseudulla. Prosentti tietysti jonkun verran nousee, kun tartuntoja tulee lisää.
Muualla Uudellamaalla 0,077%, mutta esim Kainuussa vain 0,00176%
Vierailija kirjoitti:
Korona tarttuu ilmassa leivujista pikkupisaroista suun, nenän, silmien ja korvakäytävien välityksellä sen lisäksi, että pisaratartuntana käsien kautta.
Eli kannattaa olla ripeä kauppareissulla. Yksi tuttu yleislääkäri vetäisi eilen kaupan läpi tosi nopeasti, poimi tavarat määrätietoisesti, eikä jäänyt seisoskelemaan ja oli jo ulkona siinä vaiheessa, kun itse valitsin vielä vihanneksia ekalla osastolla. Meinaan tehdä ensi kerralla samoin.
Vaikka oisit kuinka ripeä joudut hengittämään! Hengityssuojain ja uimalasit! huivikin on parempi kuin ei mitään.Huppu korvia suojaamaan. Hanskat! Tärkeintä on nyt että sinun ja L. Uojasi välit ovat kunnossa. kuka vain meistä voi olla se jolle ei hengityskonetta riitäkään. Etsikää J. U. M. alaa kun vielä voitte!
Ruuhka-aikojen ulkopuolella merkityksettömän pieni. Hanskat käteen koko kauppakäynnin ajaksi.