Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikkailmoituksen, joissa ei ole palkan määrää mainittu - Haetteko paikoja?

Vierailija
24.03.2020 |

Olen tullut siihen tulokseen, että työpaikkailmoituksissa, joissa ei ilmoiteta palkan määrää on tavoitteena työntekijöiden eriarvoistaminen tai sitten palkkaus on niin pieni ettei sitä kehdata laittaa ilmoitukseen.
Suurin osa töistä on kuitenkin sellaisia missä palkkauksella todellakin on väliä. Miksi palkkausta ei voi ilmoittaa reilusti heti ilmoituksessa, jossa haetaan työntekijää?
Mitä arvuuttelemista on siinä kuinka paljon yritys on valmis maksamaan palkkaa?
Miehet kehtaa pyytää enemmän palkkaa kuin naiset ja saavat enemmän palkkaa, vaikka joku nainen saattaisi olla ahkerampi. Mielestäni tästä arvuuttelusta tulisi luopua, koska se luo salailun kulttuuria jne. En keksi mitään positiivista puolta siinä.

Itse olen tehnyt töitä, josta saa 4500€/kk palkkaa ja olen myös tehnyt töitä, josta saa 1800€/kk. Molempia töitä tein ihan yhtä suurella innolla. Molempiin hain, vaikka tiesin palkkauksen. Toinen noista paikoista oli sellainen, joka uskalsi palkata minut, vaikka minulla ei ollut alasta pitkää kokemusta. Näkivät kuitenkin potentiaalini, eivätkä joutuneet katumaan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan hakenut työtä jonka ilmoituksessa olisi ilmoitettu palkka. Eikös palkka lue yleensä vain jos on kunnan/valtion työ tai duunarin taulukkopalkka? Itse teen päällikkötason tehtäviä ja palkka on aina neuvottelukysymys kuten myös muut edut. 

Vierailija
2/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen toki, jos ei haise miltään provikkapalkalta. Näin työttömänä joku osa-aikainen kymppi tunniltakin kelpaisi hienosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on neuvoteltavissa, jos sitä ei ole mainittu.

Vierailija
4/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmmä tälllä naamallla voi itään töitä hakea koska jos olisin ravintolapalvelusssa niiin naiset karttavat tämän näköistä naaamaaa.

Vierailija
5/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut. Useinkaan ei IT-alan töissä (yksityisellä puolella) ole työpaikkailmoituksissa mainintaa palkasta.

Vierailija
6/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on neuvoteltavissa, jos sitä ei ole mainittu.

Silloin ilmoituksessa yleensä lukee "ilmoita hakemuksessa palkkatoivomus". Kierrän kaukaa nämä "kilpailukykyinen palkka"-ilmoitukset. Se tarkoittaa sitä, että palkka on niin surkea, että kukaan ei hakisi paikkaa. Erityisesti yksityisillä on näin. 

Vierailija
7/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan niitä on hakea, vaikka luovat huonon imagon työpaikasta. Typerää salailua, mutta minkäs teet. Kyllä tämäkin toivottavasti loppuu, kun työnhakijat alkavat ymmärtää ettei heidän tarvitse sitä palkkaa määritellä, vaan työnantajan. Hakija sitten sanoo suostuuko sillä palkalla töihin.

Jossakin artikkelissa mainittiin kuinka jossakin miesvaltaisen alan firmassa kaikki tietää kaikkien palkat ja tietää mitä pitää osata, että saa sen palkan. Fiksua ja reilua!

Näissä salailijafirmoissahan voi olla, että etevämpi saa surkeampaa palkkaa.

Vierailija
8/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan niitä on hakea, vaikka luovat huonon imagon työpaikasta. Typerää salailua, mutta minkäs teet. Kyllä tämäkin toivottavasti loppuu, kun työnhakijat alkavat ymmärtää ettei heidän tarvitse sitä palkkaa määritellä, vaan työnantajan. Hakija sitten sanoo suostuuko sillä palkalla töihin.

Jossakin artikkelissa mainittiin kuinka jossakin miesvaltaisen alan firmassa kaikki tietää kaikkien palkat ja tietää mitä pitää osata, että saa sen palkan. Fiksua ja reilua!

Näissä salailijafirmoissahan voi olla, että etevämpi saa surkeampaa palkkaa.

Näin on. 

Vierailija
9/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni yritys ei kerro suoraan mikä palkkaus on?

Esimerkiksi 2700-3200?

Silloin jokainen voisi asettaa toiveensa tuolle välille.

Miksi pitää jättää hakijalle tunne, että nyt taisin myydä itseni liian halvalla töihin ja sitten hän lähtee pois heti kun vuosi pari on kulunut.

Vierailija
10/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä osaan kertoa itse sen palkkatoiveen

Vierailija
11/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä osaan kertoa itse sen palkkatoiveen

Minä en. Paskimmasta työstä mitä olen ikinä tehnyt sain 4K ja kivoimmasta 1,8K.

Vierailija
12/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai palkkauksen kohdalla mainittu vain TES. Öö, minkä alan TES (joillakin aloilla jopa samassa firmassa noudatetaan kahta eri sopimusta), mikä niistä kymmenistä palkkaryhmistä, urakka- vai tuntipalkka?

Vierailija
13/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kehtaa pyytää enemmän palkkaa kuin naiset ja saavat enemmän palkkaa...

Näin kirjoitit, ja totta joka sana. Mitä enemmän pyydät, sitä enemmän saat, eikö sulla itsellä ole toiveita, tavotteita?

Vierailija
14/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap aikalailla oikeilla jäljillä. Suurin syy on tietenkin saada rekrytoitua mahdollinen työntekijä niin halvalla kuin pystytään. Eli tietty palkkataso on määritelty mutta toivotaan että löytyy joku nuija tekemään homma puolilmatteeksi. Ja kappas vaan, yleensä löytyy yksi joka tarttuu työnantajan ehdotukseen palkasta tai kertoo itse tekevänsä tonnilla neljän tonnin työt. win-win, not.

Itsellä työnhaku meneillään ja sanon aina (siis ne muutama kerta kun ole haastatteluun asti pääsyt ;D) palkkapyynnön reilusti yläkanttiin. Kaikissa haastattelijoissa ei aiheuta mitään reaktioita, toiset saa hengitysoireita ja yskänkohtauksen. Päälle mutinat siitä miten oli aateltu aikasen paljon pienempää palkkaa. Saahan sitä toivoa, puolin ja toisin, mutta jos haetaan senioritason osaajia niin pitäisi firmankin ymmärtää ettei sellasia saa jos maksaa harjoittelijan palkkaa. Ja jos saa niin ne häipyy parin kuukauden päästä parempiin hommiin.

Vierailija
15/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moni yritys ei kerro suoraan mikä palkkaus on?

Esimerkiksi 2700-3200?

Silloin jokainen voisi asettaa toiveensa tuolle välille.

Miksi pitää jättää hakijalle tunne, että nyt taisin myydä itseni liian halvalla töihin ja sitten hän lähtee pois heti kun vuosi pari on kulunut.

Palkkaus riippuu henkilön työkokemuksesta ja koulutuksesta.

Vierailija
16/29 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap aikalailla oikeilla jäljillä. Suurin syy on tietenkin saada rekrytoitua mahdollinen työntekijä niin halvalla kuin pystytään. Eli tietty palkkataso on määritelty mutta toivotaan että löytyy joku nuija tekemään homma puolilmatteeksi. Ja kappas vaan, yleensä löytyy yksi joka tarttuu työnantajan ehdotukseen palkasta tai kertoo itse tekevänsä tonnilla neljän tonnin työt. win-win, not.

Itsellä työnhaku meneillään ja sanon aina (siis ne muutama kerta kun ole haastatteluun asti pääsyt ;D) palkkapyynnön reilusti yläkanttiin. Kaikissa haastattelijoissa ei aiheuta mitään reaktioita, toiset saa hengitysoireita ja yskänkohtauksen. Päälle mutinat siitä miten oli aateltu aikasen paljon pienempää palkkaa. Saahan sitä toivoa, puolin ja toisin, mutta jos haetaan senioritason osaajia niin pitäisi firmankin ymmärtää ettei sellasia saa jos maksaa harjoittelijan palkkaa. Ja jos saa niin ne häipyy parin kuukauden päästä parempiin hommiin.

Ei se noin mene. Kyllä työnantaja haluaa parhaan mahdollisen työntekijän. Se palkka on yleensä jo edellisenä syksynä budjetoitu eli kyllä ta tietää, missä haarukassa liikutaan, mutta haluaa nähdä onko työnhakijalla realistinen käsitys alan tasosta ja tehtävän vaatimuksista. Yleensä se palkkatoive halutaan nähdä jo hakemuksessa. Meille on rekrytoitu tänä keväänä ja kun olen prosessissa ollut mukana niin tiedän, että osa hakijoista putosi pois, kun palkkavaatimus alkoi ihan väärällä tuhannella. Tiedän senkin, että henkilö, joka viimeksi palkattiin, ei suinkaan ollut pienintä palkkaa toivonut. Samaten omalla kohdallani ta suostui palkkapyyntööni vasta kun itsekin tulin hieman vastaan.

Vierailija
17/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointi on arpapeliä. Palkan arvuuttelu on pelleilyä. Minä en suostu arvuuttelemaan enää palkkaa. Jos työpaikan saaminen jää siitä kiinni, se olkoot niin. Ainoa mitä voin palkasta sanoa on se, että sen tulisi olla linjassa samantyyppistä työtä tekevien kanssa ottaen huomioon tietysti eri muuttujat, joita voi olla vaikkapa kokemus...

Vierailija
18/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä hakea. Ei se mihinkään sido. Jos palkka ei miellytä, ei sitten ota paikkaa vastaan.

Vierailija
19/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkoja (tai palkkahaitaria) ei ole juuri missään paikoissa mainittu (yksityisellä sektorilla ainakaan) ja se hankaloittaa tosi paljon paikkojen hakemista. Julkisella puolella palkat usein mainittu mutta julkisen puolen paikat pääosin etukäteen pedattu jollekin, joten siinä mielessä hakeminen voi usein olla niissä turhaa, ellei ole ihan äärettömän pätevä kyseiseen paikkaan.

Vierailija
20/29 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä hakea. Ei se mihinkään sido. Jos palkka ei miellytä, ei sitten ota paikkaa vastaan.

Joutuu näkemään hirveästi turhaa vaivaa.

Ulkomailla palkkataso (ainakin suurin piirtein) usein mainittu esim. it-alan paikoissa. Suomessa ei juuri koskaan.