Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö jonkinlaista hengityssuojainta/maskia ihmisten ilmoilla?

Vierailija
24.03.2020 |

olen muutamalla nähnyt. Itse pidän kaulaliinaa naaman edessä etten hengitä viruksia

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan tupakkaa. Kaikki menee filtterin läpi 😁

Vierailija
2/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi. Ihmiset täällä eivät juurikaan pidä, koska thl (virheellisesti) ehti jo julistaa, ettei siitä ole mitään hyötyä ja ihmiset ottivat sen niin todesta, että näpäyttelevät netissä "paremmin tietävinä" maskien käyttöä pohtivia :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksia vastaan ei auta kaulaliinat, eikä ohuet maskitkaan. Pitäisi olla erikoismaski, jollaisia ei meinaa löytyä lääkäreillekään.

Siis turha pitää maskia. Kannattaa mieluummin pitää välimatkaa muihin, pestä käsiä ja mieluummin pysyä kotona.

Vierailija
4/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Ei siitä mitään hyötyä ole.

Vierailija
5/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enkä saa pitää. Olen töissä päiväkodissa.

Vierailija
6/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu myös silmien kautta!

Vierailija
7/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on pari maskia, en ole niitä hamstrannut ihan sillä ajatuksella että tärkeintä olisi että niitä olisi terveydenhuollon käytössä. Olisi hölmöä käyttää niitä jo nyt (emme asu Uudellamaalla). Odotan todennäköisesti toukokuuhun ja siihen asti minimoidaan kauppakäynnit ym. Tässä on vielä neuvola-aikojakin ym. tavallaan välttämättömiä kontakteja edessä, joten aika nopeasti maskit hupenisivat jos niitä jo nyt käyttäisin kaikissa tilanteissa.

Vierailija
8/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse - säästin!

Emännän vanhoista tissiliiveistä. E-kuppi.

Vierailija
9/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viruksia vastaan ei auta kaulaliinat, eikä ohuet maskitkaan. Pitäisi olla erikoismaski, jollaisia ei meinaa löytyä lääkäreillekään.

Siis turha pitää maskia. Kannattaa mieluummin pitää välimatkaa muihin, pestä käsiä ja mieluummin pysyä kotona.

Tää on just tätä THL-propagandaa. Ohuet maskit ja kaulaliinat nenällä pienentävät todennäköisyyttä selvästi sille, että virus päätyy hengitysteihisi, vaikka ne eivät olekaan mikään vedenpitävä suojautumiskeino. Harva keino on. Nyt muutamissa maissa on esim. kaupoissa pakko käyttää maskia kaupassa.

Vierailija
10/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on pelkkää propagandaa hamstraamisen estämiseksi joka ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Hengityssuojat on myyty loppuun kaikista mahdollisista paikoista ja niitä käyttävät jokainen terveysalan työntekijä. Juuri avatuissa varmuusvarastoissa niitä on noin miljoona kappaletta.

Kun ihminen yskäisee tai aivastaa niin ilmassa on valtava määrä aerosoleja joita tulee hengitettyä ilman suojainta. Aasiassa todella yleinen ja tehokkaaksi todettu keino estää tartuntoja

Vierailija
11/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse - säästin!

Sulla on iso klyyvari?

Vierailija
12/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katseita kyllä tulee, mutta vaimoni kanssapidämme ffp3 maskia kauppakäyntien aikana.

Ikävää että Thl antaa ihmisille väärää tietoa maskien käytöstä, eikä suosittele niiden käyttämistä jokaiselle.

FFp3 suojaa käyttäjää viruksilta, mutta yhtä tehokkaan joukkosuojan antaisivat heikommalla suojatasolla olevat maskit, sillä ne estäisivät sairastuneita hönkimästä/yksimästä/aivastelematta viruksiaan muiden hengitysteihin.

Aasiassa maskienkäyttö on yksi pääsyy miksi koronan leviäminen saatiin kuriin.

Thl:n olisi pitänyt antaa ohje kaikille kansalaisille käyttää jonkinlaista suun ja nenän peittävää suojaa jo kauan aikaa sitten.

Ikävintä tässä on se, että viranomaisten tiedossa täytyy olla jo tutkimukset, joissa tiedetään, että koronavirus elää sairastuneen uloshengitysilmassa 3 tuntia, joten virusmäärää voitaisiin huomattavasti pienentää jos kaikki käyttäisivät jonkinlaista suojaa julkisilla paikoilla liikkuessaan.

Vierailija
13/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kieltää. Itse käyttäisin ainakin kuulosuojia jos olisin niiden huutajien joukossa töissä.

Vierailija
14/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin jos mulla olisi niitä. En tietenkään usko, että ne antavat 100 % suojan, mutta ihan taatusti vähentävät riskiä ainakin jossain määrin, ja se riittää mulle. Olen parilla viimeisimmällä kauppakerralla nähnyt kahdella asiakkaalla maskit, olivat jo keski-iän ylittäneitä.

Vierailija
15/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää niitä maskeja, jos teillä niitä on. Kyse on juurikin niistä aerosoleista, jotka leijuvat ilmassa. Myönnettäköön, että hyvin thl sai aivopestyä kansan. Tavallaan ymmärrän, että on tärkeää säästää maskit ammattilaisille, mutta väärän tiedon levittäminen on kurjaa.

Vierailija
16/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse - säästin!

Niksipirkka: Vanhoista sukkahousuista saat jännän hajuisen hengityssuojan.

Vierailija
17/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kieltää. Itse käyttäisin ainakin kuulosuojia jos olisin niiden huutajien joukossa töissä.

Olen kuullut, että ainakin kauppojen henkilökuntaa on kielletty käyttämästä hengityssuojaimia, perusteena, etteivät asiakkaat pelästy.

Oletteko kiinnittäneet huomiota kauppojen henkilökunnan vaihtumiseen?

Omalla pikkupaikkakunnalla entisten myyjien katoaminen herätti mielenkiintoni ja alo katsella tarkemmin ympärilleni. Paikallisessa Alkossa ei ole yhtäkään tuttua myyjää paikalla.

Epäilen koronan kaataneen tuhansia kauppojen työntekijöita sairasvuoteelle.

Todellista tartuntamäärää ei kukaan voi tietää, sillä kauppojen myyjät eivät kuulu jostain käsittämättömästä syystä riskiryhmiin joita testattaisiin.

Talous edellä, aasiakkaista ei ole niin väliä :-(

Vierailija
18/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei satu mitään maskia löytymään niin sitten joku kaulaliina tai palestiinahuivi vaan nenän yli tiukasti kiinni. Varmasti parempi vaihtoehto kuin täysin ilman filtteriä. Ei se kondomikaan 100% varma ole mutta parempi kuin paljaalla vetely

Vierailija
19/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että ainakin kauppojen henkilökuntaa on kielletty käyttämästä hengityssuojaimia, perusteena, etteivät asiakkaat pelästy.

Oletteko kiinnittäneet huomiota kauppojen henkilökunnan vaihtumiseen?

Omalla pikkupaikkakunnalla entisten myyjien katoaminen herätti mielenkiintoni ja alo katsella tarkemmin ympärilleni. Paikallisessa Alkossa ei ole yhtäkään tuttua myyjää paikalla.

Epäilen koronan kaataneen tuhansia kauppojen työntekijöita sairasvuoteelle.

Todellista tartuntamäärää ei kukaan voi tietää, sillä kauppojen myyjät eivät kuulu jostain käsittämättömästä syystä riskiryhmiin joita testattaisiin.

Talous edellä, aasiakkaista ei ole niin väliä :-(

Mun lähikaupassa on vielä samat vanhat myyjät. Yksi kuusikymppinen myyjä tosin yski inhottavasti kassalla tänään, en tiedä oliko se oikeasti kipeä vai saako se vaan kiksinsä asiakkaiden pelottelemisesta. On niin tympeä, että kumpi tahansa vaihtoehdoista on mahdollinen.

Vierailija
20/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei satu mitään maskia löytymään niin sitten joku kaulaliina tai palestiinahuivi vaan nenän yli tiukasti kiinni. Varmasti parempi vaihtoehto kuin täysin ilman filtteriä. Ei se kondomikaan 100% varma ole mutta parempi kuin paljaalla vetely

Olin aiemmin eri mieltä tällaisten viritelmien toimivuudesta, mutta tiedon lisääntyminen on saanut mielipiteeni muuttumaan.

Itse viritellyillä/rakennetuilla suojilla ihminen ei pysty estämään tartunnan saamista (tarvitsee ff3 suojaustason maskin), mutta jo huivilla voi estää oman hengitysilmansa leviämisen niin voimakkaasi ympäristöön ja suojella muita.

Tartunnan saanut ei heti tartunnan saatuaan tiedä vielä sairastuneensa (oireet tulevat muutaman päivän viiveellä), mutta levittää tartuntaa alusta saakka.

Koronavirus "iskee" kiinni ylähengitysteihin, keuhkojen syvempien kerrosten lisäksi ja on siksi helpommin tartuttava kuin aiemmat samaan viruskantaan kuuluvat gollegansa, jotka laskeutuivat tartunnan saaneen keuhkoihin, eivätkä levinneet sieltä yhtä tehokkaasti kuin covid-19, eli korona.

Käyttäkää suojia suojellaksenne muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi