Epäiletkö tai tiedätkö olevasi koronassa vai oletko yhä terve?
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ce18966c-34ee-43f4-acbc-e0dae1d6…
Testiin ei pääse kaikki. Vastausta voi joutua odottamaan kauan.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään käryä mikä tauti minulla oli.
Sekä influenssa, että korona ovat molemmat epätodennäköisiä. Influenssa rokotuksen vuoksi ja korona tartunnan aikaisen ajankohdan vuoksi.
Ensin tuli kurkku kipeäksi ja sitten keuhkoputki. Sitten keuhkoputkesta tai kurkunpäästä alkoi tulla verta ja alkoi yskä. Kuume pamahti 38 asteeseen. Joka riivatun lihakseen sattui. Yskä jatkui ja jatkui ja jatkui. Oikeanpuoleisessa keuhkossa alkoi olla jotain häikkää. Nuhaa ei juuri ollut.
Näin kipeä olen ollut viimeksi joskus 70-luvun lopppupuolella.
Paskamaisinta oli olla yli neljä viikkoa ihan yksinään, joista vielä kaksi sängynpohjalla.
Nyt kun olen parantunut, niin töihinkään en pääse. Työpaikka meni tänään maanataina kiinni, koska henkilöstöltä löytyi koronaa.
Voin olla pikkasen mökkihöperö kohtapuoliin.
Miten niin pikkasen höperö ja vasta kohtapuoleen?
Olen sairastanut testatusti koronan, nyt jo onneksi ohi. Pääsin testeihin, koska olin ollut talvilomalla Itävallassa ja oireeni tuli vaiheessa jossa kaikki tartuntaketjut yritettiin jäljittää. Minulla oireet on ollut todella lieviä. Kasvojen kuumotusta ja silmien punoitusta vähän, mutta kun mittasi kuumeen, sitä ei ollut. Aamuisin limaa keuhkoissa/kurkussa/nenässä ja siitä johtuvia jonkinasteisia hengitysvaikeuksia, mutta yskimällä sai noustuaan liman pois ja päivällä oli ihan ok hengittää. Tämä kesti reilun viikon, sitten oireet meni ohi kokonaan. Väsymystä, kipuja lihaksissa, päässä tai kurkussa tms ei ollut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi voinut olla vielä yksi vaihto-ehto:
Luulen, että sairastin jo koronan kun oli sellaisia oireita.
Noita on varmaan paljon.
Mikä hiton vaihto-ehto?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että oon koronassa. Ihan hirveä heikotus ja vetämätön olo, ees vessaan ei jaksais lähtee. Limaista yskää ja jumalaton päänsärky. Ei nuhaa eikä kurkkukipua. Perjantaista asti maannu sohvan pohjalla, en oo ees suihkussa tai hampaiden pesulla jaksanu käydä ku äsken.
Eikös koronassa yskä ole nimenomaan sitä kuivaa yskää, ei limaista.
Minulla on varpaat kipeät. Olen varma, että tämä on koronaa. Lääkäri kehtasi väittää mielisairaaksi minua...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varpaat kipeät. Olen varma, että tämä on koronaa. Lääkäri kehtasi väittää mielisairaaksi minua...
Et kait mennyt lääkärin tutkittavaksi ihan livenä? Silloin sinulla voi hyvinkin olla korona. Tavallaan se siis alkoi sinulla siitä varpaasta, joskin vähän epäsuorasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään käryä mikä tauti minulla oli.
Sekä influenssa, että korona ovat molemmat epätodennäköisiä. Influenssa rokotuksen vuoksi ja korona tartunnan aikaisen ajankohdan vuoksi.
Ensin tuli kurkku kipeäksi ja sitten keuhkoputki. Sitten keuhkoputkesta tai kurkunpäästä alkoi tulla verta ja alkoi yskä. Kuume pamahti 38 asteeseen. Joka riivatun lihakseen sattui. Yskä jatkui ja jatkui ja jatkui. Oikeanpuoleisessa keuhkossa alkoi olla jotain häikkää. Nuhaa ei juuri ollut. --
Itselläni oli RS-virus täysin samoilla oireilla, tosin ysköksiä tai verta ei kertaakaan, vaikka välillä yskiminen oli todella rajua. Vaakatasossa ei pystynyt nukkumaan, tuntui että happi loppuu ja kuolee siihen yskimiseen. Yskä kesti yli 3 viikkoa. TK:ssa oli ihan lappu, että RS:ää on epidemiana liikenteessä.
Olen toistaiseksi yhä terve 48.4%
Minulla on lieviä flunssan oireita (ei välttämättä koronaa) 33.7%
Epäilen, että minulla on korona (sairaana, ei testattu) 16.5%
Olen varma, että olen koronassa (testattu) 1.2%
Ääniä yhteensä: 157
Kyllä minä terve olen..ehkä.
Yskää oli ja hengitys vaikeaa. Nyt on nuhaa mutta tosi lievää. "Kehkot tuntuvat selässä"
Mutta kahteen paikkaan soitin ja kysyin neuvoa. Olivat yhtä mieltä, ettei ole vakavaa. Ei mitään testejä tarvita, vaikka riskiryhmää olenkin. Kuulemma töihin voi mennä.
Miksi ylipäänsä testataan, kun diagnoosin voi saada puhelimitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että oon koronassa. Ihan hirveä heikotus ja vetämätön olo, ees vessaan ei jaksais lähtee. Limaista yskää ja jumalaton päänsärky. Ei nuhaa eikä kurkkukipua. Perjantaista asti maannu sohvan pohjalla, en oo ees suihkussa tai hampaiden pesulla jaksanu käydä ku äsken.
Eikös koronassa yskä ole nimenomaan sitä kuivaa yskää, ei limaista.
Sekä kuiva että limainen yskä on mahdollinen.
Yskää on vähän, muuten olen aivan terve. Tämä yskä on vaivannut jo muutama viikon, ei liity koronaan olen siitä varma.
Vierailija kirjoitti:
Nenä valunut kohta 3-4 viikkoa, ei ole koronaa.
Sama hommeli lisäksi kuiva yskä ja toisen silmän kyynelöinti - ainakaan nenän vuotaminen ei kuulu koronaan.
Olin luultavasti koronassa. Ei oireista voi erehtyä; ihan eri kuin joku influenssa. Normaalisti influenssa etenee nopeasti. Tämä korona alkoi päänsäryllä, sitten oli vatsa sekaisin ja kurkku kipeä. Sitten kun siitä luuli paranevansa niin ääni meni täysin, kuume nousi ja alkoi kova kuiva yskä. Lopulta tuntui ettei saa henkeä ja joku painaa keuhkoja.
Enkä edes tupakoi!
Olin viime viikolla 3 päivää pois töistä kurkkukivun takia. Nyt on kurkku taas kipeä. Kylmässä ilmassa tai ruuan jälkeen voi joutua niistämään, niinkuin tavallisesti. Joskus joutuu vähän selvittämään kurkkua mutta ei ole varsinaista yskää. Hengitystä saattaa vähän ahdistaa huonossa sisäilmassa niinkuin tavallisesti. Olisi edes kunnon tauti niin ei tarvitsisi miettiä jäänkö pois. Ärsyttävää kun joskus menen muuten huonossa kunnossa töihin ettei tule liikaa poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut testatusti koronan, nyt jo onneksi ohi. Pääsin testeihin, koska olin ollut talvilomalla Itävallassa ja oireeni tuli vaiheessa jossa kaikki tartuntaketjut yritettiin jäljittää. Minulla oireet on ollut todella lieviä. Kasvojen kuumotusta ja silmien punoitusta vähän, mutta kun mittasi kuumeen, sitä ei ollut. Aamuisin limaa keuhkoissa/kurkussa/nenässä ja siitä johtuvia jonkinasteisia hengitysvaikeuksia, mutta yskimällä sai noustuaan liman pois ja päivällä oli ihan ok hengittää. Tämä kesti reilun viikon, sitten oireet meni ohi kokonaan. Väsymystä, kipuja lihaksissa, päässä tai kurkussa tms ei ollut ollenkaan.
Mistä sen tietää että olet kokonaan selättänyt taudin, onko oireet pysyneet kokonaan ja täysin poissa? Testattiinko se uudelleen?
Nyt on kyllä liikkeellä niin erikoisia tauteja ettei tosikaan. Itse sairastuin 5 viikkoa sitten. Alkoi kurkkukivulla, ääni meni, sitten tuli yskä ja nuha. Nuha kesti 2 viikkoa, yskä jatkuu vieläkin mutta on helpottanut jo. Yskitti niin paljon että meinasi oksettaa. Makuulla oli ihan toivotonta olla välillä. Nyt viimeisimmäksi on jo viikon verran ollut vatsa löysällä.
Olen toistaiseksi yhä terve 47.4%
Minulla on lieviä flunssan oireita (ei välttämättä koronaa) 34.1%
Epäilen, että minulla on korona (sairaana, ei testattu) 17.5%
Olen varma, että olen koronassa (testattu) 0.8%
Ääniä yhteensä: 234