Asuntojen hinnat ROMAHTIVAT 90-luvun alussa yli 50 % - sama on tiedossa KOHTAPUOLIN
Kylmää kyytiä velallisille. Pakkohuutokaupat alkavat. Halpoja asuntoja tiedossa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asunnon arvo TÄLLÄ HETKELLÄ noin 400 000, ei kyllä yhtään enempää. Lainaa on 350 000 euroa, koska otettiin juuri lähes 80 000 remonttilainaa (jolla pyritään nostamaan asunnon arvoa..).
Vähän hirvittää, jos asuntojen arvo putoaa puoleen ja meillä on lainaa enemmän kuin asuntojen arvo..
80 000 euroa remonttiin. Minkä kokoinen asuntosi on ja mitä siellä pitää remontoida? Tsiisus.
Lol.
Uusi keittiö pelkästään on helposti 20-40 tonnia eikä edes puhuta marmoritasoista ja miele koneista.
Johonkin 100m2 kämpän remppaan menee helposti se 80 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asunnon arvo TÄLLÄ HETKELLÄ noin 400 000, ei kyllä yhtään enempää. Lainaa on 350 000 euroa, koska otettiin juuri lähes 80 000 remonttilainaa (jolla pyritään nostamaan asunnon arvoa..).
Vähän hirvittää, jos asuntojen arvo putoaa puoleen ja meillä on lainaa enemmän kuin asuntojen arvo..
80 000 euroa remonttiin. Minkä kokoinen asuntosi on ja mitä siellä pitää remontoida? Tsiisus.
80000 euroa saa helposti uppoamaan ikkuna-, katto-, putki-, viemäri-, sähkö-, lämmitys-, ilmastointi- piha- ja salaojaremontteihin, eikä edes riitä niihin. t. eri
90 luvun laman eläneenä en jaksa uskoa samanlaiseen romahdukseen. Itse ostimme asunnon v 86 470 000mk, arvo kävi miljoonassa ja myimme asunnon v 93 470 000mk. Korkoja maksoimme tuon 7v aikana 353 000 mk joten se on laskettava tappioksi.
Nyt tilanne on toinen, menestyksen ja tuottavuuden edellytykset on olemassa, vain työvoima ja kuluttajat puuttuu. Kun he palaavat tarve erilaisille hyödykkeille on suurempi kuin ennen koronaa - ihmiset haluavat kuluttaa ja sitä kautta tuntea jälleen elävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy lisää asua vuokralla ja olla velaton. Ei tarvitse olla huolissaan asunnon arvosta ja jos öljyn hinta on laskussa, niin tuskinpa vuokratkaan nousee.
Köyhän selittelyä. Vuokrat tulevat nousemaan hamaan tappiin asti, mutta asuntovelallinen saa asunnon maksettua jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol.
Uusi keittiö pelkästään on helposti 20-40 tonnia eikä edes puhuta marmoritasoista ja miele koneista.
Öö, keittiöremppaan 40 000€. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy lisää asua vuokralla ja olla velaton. Ei tarvitse olla huolissaan asunnon arvosta ja jos öljyn hinta on laskussa, niin tuskinpa vuokratkaan nousee.
Köyhän selittelyä. Vuokrat tulevat nousemaan hamaan tappiin asti, mutta asuntovelallinen saa asunnon maksettua jossain vaiheessa.
Eh, asunto on elinkulu, ei sijoitus, tuo on ihan perusasioita.
Sen takia monilla on syöpynyt koko "omaisuus" suomessa, koska täällä on vallalla sun käsitys siitä, että asunto on varallisuutta.
Tuo on yksi iso syy suomalaisten monisukupolviseen köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol.
Menee menee, vaikka 180 tonnia jos miinksen tulee, mutta mahtaakohan tuo kannattaa tuolla velkamäärällä? Myyntiä varten ei ainakaan. Toki, jos on ihan romu, niin pakkohan se on rempata, mutta sitten talon arvo ei kyllä nyt ole tuo mainittu.
Kyllä tulevat romahtamaan. Mutta ei sillä ole väliä paitsi jos olet juuri myymässä tai hirveän velkainen.
Uskon myös että kiinnostus omavaraisuuteen kasvaa ja talot joiden pihalle mahtuu pieni viljelystilkku tulevat olemaan haluttuja. Ja siirtolapuutarhat.
Tämä kaikki muuttaa nyt yhteiskuntaa todella paljon, miten raha toimii ja liikkuu ja niin edelleen, kelle on töitä ja missä. Kahdeksan vuoden kuluttua nähdään miten kaikki on lopulta "asettunut".
Asunto taitaa olla ainut hyödyke minkä hinta vain nousee sen vanhetessa ja rapistuessa jos ei ole suorastaan rikki isommin homevaurion tai muun seurauksena. Auton kun ajaa uutena kaupasta niin hinnasta lähtee heti 30% vaikka olisi kilometrin ajanut.
Vierailija kirjoitti:
90 luvun laman eläneenä en jaksa uskoa samanlaiseen romahdukseen. Itse ostimme asunnon v 86 470 000mk, arvo kävi miljoonassa ja myimme asunnon v 93 470 000mk. Korkoja maksoimme tuon 7v aikana 353 000 mk joten se on laskettava tappioksi.
Nyt tilanne on toinen, menestyksen ja tuottavuuden edellytykset on olemassa, vain työvoima ja kuluttajat puuttuu. Kun he palaavat tarve erilaisille hyödykkeille on suurempi kuin ennen koronaa - ihmiset haluavat kuluttaa ja sitä kautta tuntea jälleen elävänsä.
Arvo kävi miljoonassa? Miten se siellä kävi? Polkupyörälläkö? Jos joku maksoi siitä miljoonan, niin sitten ymmärrän, muuten en.
Taas sama hullu kohkaa hintaromahduksesta!
Niin kauan, kuin ole täällä palstaillut (ja se on siis todella kauan), on joku ressukka odottanut sitä asuntojen hintaromahdusta. Keep strong! Kyllä se sieltä ihan varmaan vielä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä voi ihan verrata. Silloin oli tapana ostaa uusi asunto ennen vanhan myynti ja ihmiset olivat kahden asunnon loukussa. Nykyään harva saa sellaiseen lainaa.
Lisäksi lainaa myönnettiin 100 % ilman mitään vakuuksia. Nyt ei lainaa saa kuin sen 70 %.
Itsehän olen vuokra-asuntoloukussa tuon takia, kun 30% asunnon hinnasta säästämiseen menee vielä ainakin 5 vuotta. Toki jos menee työt alta niin sama kai se on sama minkä kuusen tai sillan alla sitä kykkii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun oma talouteni on tukevasti plussan puolella, mutta minulle ei ole aikomustakaan hankki omistusasuntoa. Perin veljeni kanssa ihan kivan perinnön omilta vanhemmiltani, mutta minulle ei ole lapsia, joille pitäisi jättää perintöä. Minulla on siis käytännössä eläkerahat hankittua. Olen myös autoton, sillä auto on erityisen huono investointi monien juoksevien kulujen takia eikä se myöskään säilytä arvoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun oma talouteni on tukevasti plussan puolella, mutta minulle ei ole aikomustakaan hankki omistusasuntoa. Perin veljeni kanssa ihan kivan perinnön omilta vanhemmiltani, mutta minulle ei ole lapsia, joille pitäisi jättää perintöä. Minulla on siis käytännössä eläkerahat hankittua. Olen myös autoton, sillä auto on erityisen huono investointi monien juoksevien kulujen takia eikä se myöskään säilytä arvoaan.
Mihin sinä sitä rahaa sitten säästät, jos sitä et mihinkään kuluta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai syöt pelkkää kaurapuuroa, koska ruoka on erityisen huono investointi?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan, kuin ole täällä palstaillut (ja se on siis todella kauan), on joku ressukka odottanut sitä asuntojen hintaromahdusta. Keep strong! Kyllä se sieltä ihan varmaan vielä tulee!
No, odotus loppui nyt.
Vierailija kirjoitti:
haha. Köyhät jaksaa öyhöttää.
Köyhöttää?
Sulla on skeidat muuten housussas. Mene pesemään peffas!
Asunnon arvo romahtaa vain jos sen joutuu huonolla hetkellä myymään. Pankit tarjoaa nyt maksuttomia kuukausia, jne.