Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin jonka oppii aikuisena?

Vierailija
21.03.2020 |

Haluaisin alkaa soittamaan jotakin soitinta, mutta mitä? Minkä oppisi suht hyvin aikuisena? En haluaisi ottaa soittotunteja, olisiko jokin soitin jota oppisi itsekseen soittamaan kirjojen ja netin avulla?

Olen nuorena soittanut kitaraa, jos sillä on jotakin merkitystä.

Olen ajatellut pianoa, oppiiko sitä soittamaan miten ilman tunteja?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Viime vuosina olen ollut kiinnostunut pianon soittamisesta, mutten ole vielä hankkinut sitä. Olen hiukan kyllä katsellut, että aika paljon löytyy ohjeita pianon soittamiseen kyllä netistäkin.

Ap

Piano on aika kallis hankinta, mutta kosketinsoittimia saa halvalla. Kosketintuntuma ei halvimmissa ole samanlainen kuin pianossa, mutta ääni on niissäkin ihan siedettävä. Ehkä voisit kokeilla sellaisella ennen kuin laitat rahasi kiinni kalliiseen soittimeen. Bonuksena sähköistä soitinta voi soittaa kuulokkeisiin, niin naapureitakaan ei häiritse, vaikka asuisit kerrostalossa. Tai perheenjäseniä omakotitalossa.

Mulla on Yamahan kiippari, jossa on 3 portainen koskettimisto, eli saa oikean tuntuman halutessaan. Siellä se pölyttyy makkarin nurkassa. Joku päivä vielä..

Vierailija
22/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitara, piano, ehkä rummut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, mieshenkilö, aloitti viulun soiton neljissäkymmenissä. Kyllä hän siitä säveliä irti saa, eikä se edes kuulosta siltä kuin kissan hännälle astuisi :D

Tuskin hänestä huippuviulistia tulee, mutta soittaa kuitenkin amatööriorkesterissa. Minusta se on kunnioitettavaa.

Vierailija
24/44 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään soitinta ei opi samalle tasolle kuin jos olisi harjoitellut lapsesta asti. Sellaiset, jotka vaativat erityisen hyvää hienomotoriikkaa, lienevät vaikeimpia oppia aikuisena, esim. viulu ja pienemmässä määrässä myös se kitara.

Toisaalta esim. vaskipuhallinten soittamista ei edes pienenä lapsena voi aloittaa. Ne eivät myöskään ole hienomotorisesti niin vaativia. Itse rupesin soittamaan käyrätorveä vasta aikuisena, hyvin onnistuu.

Vierailija
25/44 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin aloittaa pianonsoiton opiskelun aikuisena. Ensin yritin toimia kaikkien YouTube videoiden pohjalta, mut vuoden jälkeen päätin investoida opettajaan. Ja en oo katunut! Kannataa ehdottomasti hommata opettaja, niin soittamiseen tulee heti eri tatsi. Opettaja pystyy antaan kädestä pitäen neuvoja ja puuttumaan virheisiin, joita tekee, mitä taas YouTuben avulla ei tapahdu. Oon nyt puoli vuotta käyny tunneilla ja harppaus lähtötasosta tähän hetkeen on valtava. En todellakaan oo tähtäämässä miksikään esiintyväksi pianistiksi, mutta omaks iloksi haluan oppia ja haasta itseä, ja tämä tavote ku on opettajillakin tiedossa, niin opettaminenkaan ei ole liian tiukkapipoista ja täydellisyyteen pyrkivää.

Mutta soittaminen on hyvä harrastus, kannattaa alkaa tuumasta toimeen :)

Vierailija
26/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin hellyyttävä aihe.

Soittamiseen pätevät samat lainalaisuudet kuin muihinkin taitoihin: minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Toisaalta aikuisena voi oppia taidon, jota ei ole lapsena osannut. Lapsena opittu taito ruostuu ja katoaa, jos sitä ei aikuisena ylläpidä, ja ruostumaan päässeen taidon voi opetella uudestaan. 

Lienee selvää, että aikuisena aloitettu soittoharrastus ei anna mahdollisuuksia ammattimuusikkouteen. Eipä aikuisena aloitettu tanssiharrastuskaan yleensä anna eväitä oman tanssikoulun perustamiseen, eikä aikuisena aloitettu tavoitteellinenkaan urheilu vie useimpia arvokisoihin. Aikuisena voi kuitenkin aloittaa ja edetä omalla tasollaan ja tavoitteillaan niin pitkälle kuin rahkeet riittävät. 

Aikuisena voi hyvin aloittaa esimerkiksi vaskisoittimet tai lauluharrastuksen. Niihin ei voi edes ryhtyä kovin nuorena. Vaikeimpina soittimina näkisin kenties jousisoittimet. Piano ja kitarakaan eivät ole erityisen helppoja, mutta uskon, että minkä tahansa soittimen oppiminen "omaksi iloksi" on mahdollista, jos siihen löytyy motivaatiota. Jokaisessa soittimessa on omat tekniset taitovaatimuksensa, joiden vuoksi opettajaan kannattaa investoida. Opettajan avulla oppii nopeammin ja motivaatio säilyy. Toisaalta soittoharrastuksessa täytyy muistaa, että soittamaan oppii vain harjoittelemalla ja harjoittelu on usein yksinäistä. Orkesterisoitin antaa tietysti mahdollisuuden soittaa yhdessä toisten kanssa, miksei pianokin esim. mahdollisuuden säestää, mutta ennen kuin pääsee musisioimaan yhdessä ja jakamaan osaamistaan, on edessä yksinäistä harjoittelua. Kukaan ei opi soittamaan vain katsomalla YouTubea tai käymällä soittotunnilla kerran viikossa. 

Aikoinaan minulla oli omia nuoria soitto-oppilaita, joiden vanhemmat kyselivät minulta, miten paljon lapsen pitäisi harjoitella. Vastasin aina, että sen aikaa kuin lapsi jaksaa keskittyä. Joka päivä vaikka 10-15 minuuttia. Ei kannata istuttaa lasta harjoittelemassa 30-60 minuuttia, jos lapsi ei jaksa. Sama pätee aikuisenakin harjoittelemiseen. On parempi soittaa usein lyhyissä pätkissä kuin kerran viikossa pitkään. 

Vierailija
27/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rajoittaa yhteen soittimeen? Itse soitan kitaraa, bassoa, kiipparia ja sähkörumpuja. Noita saa nykyisin niin halvalla että rahakaan ei voi olla suuri este.

Vierailija
28/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rajoittaa yhteen soittimeen? Itse soitan kitaraa, bassoa, kiipparia ja sähkörumpuja. Noita saa nykyisin niin halvalla että rahakaan ei voi olla suuri este.

Mikä ettei, jos intoa, aikaa ja rahaa riittää. Useiden instrumenttien yhtäaikainen harjoittelu ja harrastaminen on kuitenkin vaativampaa. Olen aina ajatellut, että useiden soitinten soittaminen on vähän niin kuin puhuisi useita eri kieliä. Kyllä ihminen voi oppia yhtä aikaa useita kieliäkin, mutta se vaatii enemmän työtä. Myös kielet on helpompaa oppia lapsena kuin aikuisena, mutta uuden kielen tai kielien oppiminen aikuisena on täysin mahdollista. 

26

Vierailija
29/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsit kitaransoitossa nuorempana alulle, sitä voisi olla helppo jatkaa. Toisaalta kosketinsoitin on visuaalisesti helppo ja siinä oppii samalla musiikinteoriaakin jos aihe kiinnostaa. Hyvä opettaja olisi kullanarvoinen satsaus, mutta on niitä huonojakin opettajia joten älä tyydy ensimmäiseen jos ei homma suju. Joka tapauksessa opettaja voi auttaa välttämään väärin-harjoittelussa tuhlattua aikaa ja nopeuttamaan kehitystä. Myös monenlaiset vääristä soittoasennoista johtuvat hermopinteet, jännetupentulehdukset yms. on helpompi välttää, kun opettaja neuvoo oikean, rennon tekniikan.

Vierailija
30/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsit kitaransoitossa nuorempana alulle, sitä voisi olla helppo jatkaa. Toisaalta kosketinsoitin on visuaalisesti helppo ja siinä oppii samalla musiikinteoriaakin jos aihe kiinnostaa. Hyvä opettaja olisi kullanarvoinen satsaus, mutta on niitä huonojakin opettajia joten älä tyydy ensimmäiseen jos ei homma suju. Joka tapauksessa opettaja voi auttaa välttämään väärin-harjoittelussa tuhlattua aikaa ja nopeuttamaan kehitystä. Myös monenlaiset vääristä soittoasennoista johtuvat hermopinteet, jännetupentulehdukset yms. on helpompi välttää, kun opettaja neuvoo oikean, rennon tekniikan.

Mä sain näköjään 2 alapeukkua, kun mainitsin aiemmalla sivulla viestissäni oikeasta soittotekniikasta. Yli 30 vuotta kitaraa ja hartia- ja niskakivut on päivittäisiä, vasenta kättä ei oikeen pysty normaalista nostamaan päätä ylemmäksi ja kauhea rutina selkärangassa ja nivelissä. Sormissa ei mitään ongelmia, koska en nostele puntteja tai muutenkaan urpoile.

Tämä pätee kaikkeen tekemiseen, myös soittamisen suhteen: oikea tekniikka ensin.

https://www.guitarplayer.com/technique/stop-trashing-your-hands

Vierailija
31/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin alottaa uuden keskustelun, kysyen , kannattaako ottaa ilmainen piano, jota ei ole vuosiin viritetty?

Kuulema on toiminut, mutta on jätetty muutossa pois ja nyt saisi ilmaiseksi.

Olen nuorena koululaisena opetellut nuotit kun pimputtelin uruilla, ja nyt haaveilen pianosta

Vierailija
32/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanteletta suosittelen. Perusteet helppo oppia pienkanteleella ja taitojen kehittyessä voi soitella vaikka miten monipuolista musiikkia erilaisilla isoilla kanteleilla.

Vierailija
33/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin alottaa uuden keskustelun, kysyen , kannattaako ottaa ilmainen piano, jota ei ole vuosiin viritetty?

Kuulema on toiminut, mutta on jätetty muutossa pois ja nyt saisi ilmaiseksi.

Olen nuorena koululaisena opetellut nuotit kun pimputtelin uruilla, ja nyt haaveilen pianosta

Pianon virtys googleen ja hinnat siinä satasen luokkaa. Tuskin tarvitsee kovin usein tehdä, riippuen toki soittotekniikastasi, lämpötilan ja kosteudenvaihtelusta kodissasi. Naapureihin kannattaa olla hyvät välit.

Vierailija
34/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmonikka.

Vierailija
35/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ( viesti 31) voisi sanoa, että minusta sitä pianoa voisi kyllä harkita jos muuten näyttää olevan kunnossa. Pianonvirittäjä saa kyllä varmaan sen kuntoon ja ei se viritys maksa hirveästi. Itse sotin   nuorempana oboeta ja haaveilen aina jos vielä nyt pääsisi johonkin orkesteriin mukaan. Jäin kaipaamaan sitä kun oli kiva yhdessä soittaa. Oboe on kyllä hieno, mutta samalla ärsyttävän vaikea soitin juuri kauniin äänen kannalta ja lisäksi melko raskas puhaltaa.

Vierailija
36/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvaharppua kun soittelee, niin voi saada mikkiin laulua.

Vierailija
37/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele soittamaan pimpparautaa.

Vierailija
38/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säkkipilli.

Vierailija
39/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokkahuilu. Sairaan helppo soitin. Ei siitä kyllä mitään iloa ole..

Miten niin ei iloa?

Alkeet oppii helposti, mutta kattoa ei ole.

Luuletko, että nokkahuilumusiikki on vain alakoululainen soittamassa "ostakaa makkaraa?.

Vierailija
40/44 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpetti on helppo. Vain kolme nappulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme