Suomalaiset eivät tiedä mitä on köyhyys
Suomalaiset ovat tottuneet käymään aamupalalla kahvilassa, lomailemaan ulkomailla ja tilaamaan merkkivaatteita Kiinasta. Oikea köyhyys on Suomessa täysin tuntematon ilmiö.
Kommentit (38)
Onko köyhyys muka jotenkin tavoiteltava asia? Köyhyyttä ei tarvitsisi edes olla, jos maiden hallitukset olisivat ihmisiä ihmisille.
Vihaan köyhyyttä, jokaiselle kuuluu ihmisarvoinen elämä, siihen ei kuulu köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa kohdallani. Olen pitkäaikaistyötön, ja elänyt omaa koronakaranteeniani jo vuosikaudet. En ole koskaan käynyt kahvilassa aamupalalla, tilannut kiinasta krääsää, lomaillut ulkomailla tms.
Tiedän tasan tarkkaan mitä on absoluuttinen köyhyys.
Höpö, höpö. Jos sinulla on koti missä asua, pudasta vettä mitä juoda ja peseytyä, lämmintä vaatetta päälle ja ruokaa mahaan niin elät maailman mittapuulla yltäkylläistä elämää. Suomessa ei ole tällaista köyhyyttä kuin omasta halusta.
Tällaiset "maailmanmittapuut" ovat typeriä vertauksia. Suomalainen köyhä epäilemättä kulkee vaatteet päällä ja suurin osa jopa asuukin jossain, mutta merkittävä osa joutuu joka ilta miettimään, maksaako lasku vai ostaako ruokaa tai pahimmassa tapauksessa lääkkeitä.
Ai maksaako laskuja VAI ostaako ruokaa... hahah. Juuri niin, ei tiedä mitään köyhyydestä jossa maataan kadulla koska ei ole kotia, ruokaa tai paljon muutakaan. Laskuja ei ole eikä ruokaa. Paljonko on nälkään kuolevia luurankoja poitkin poikin katuja kerjäämässä? Heiltä saattaa puuttua kädet, jalat, silmä, alaleuka... puolet kehosta mädäntynyt... jne.
Köyhyydestä ei ole suomessa hajuakaan. Nälkään ei kuolla eikä kylmään vaikka kuinka hoitaisi asiansa hyvin ja olisi apua.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei tiedä edes miltä nälkä tuntuu. Ruokaa tuputetaan lapsille kolmen tunnin välein, vaikka nälkä ei ole. Puoliksi pakotetaan syömään. Auta armias jos yksikin ruokailu jää välistä, melkein lääkäriin tarvitsee lähteä.
täyttä pask.. kuules mul on monesti tilanne, että syönvain ehkä kahdesti viikossa lämpimän aterian, jamonesti sekin on tullut seurakuntien tarjoamana, muuten elän leivällä, no joo kaurapuurolla, mikä ei kyllä nälkää pidä, yksinkertaisesti rahat ei riitä kuin ehkä kaksi viikkoa, siis työttömyysrahat, jos sitäkään, on niin onneton määrä minkä saa ja laskut pitää maksaa, ruoka on kallista, vaikka alejuttuja ostanki ja mahd. halvimmasta päästä, kyllä kuules nälkää on koettu ja paljon, jopa taju meinannu monesti lähteä, kun niin vähällä on pitäny pärjätä, joskus menee päiviä, ettei ole edes sitä leipää, eikä jauhojakaa mistä leipoa.
Aamupalalla kahvilassa? Korkeintaan kerran 3 vuodessa jos on joku merkkipäivä. Nälkää on nähty ja oltu päiviäkin syömättä, koska olen pitänyt köyhyyttäni omana syynäni. En ole ruokakasseja hakenut vaan jättänyt ne enemmän tarvitseville.
"Suomalaiset ovat tottuneet käymään aamupalalla kahvilassa, lomailemaan ulkomailla ja tilaamaan merkkivaatteita Kiinasta. Oikea köyhyys on Suomessa täysin tuntematon ilmiö."
Näin keski-ikäisenä entisenä pitkäaikaistyöttömänä voin kertoa ettei minulla ollut varaa mihinkään noista. Vaatteet ehkä oli kaukaa mutta marketista ostettuja, kun kaikki vaatteet tuppaa olemaan jossain kaukana tehtyjä nykyään. Nyt on onneksi työtä (kunnes lomautus vie senkin, pläh).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei tiedä edes miltä nälkä tuntuu. Ruokaa tuputetaan lapsille kolmen tunnin välein, vaikka nälkä ei ole. Puoliksi pakotetaan syömään. Auta armias jos yksikin ruokailu jää välistä, melkein lääkäriin tarvitsee lähteä.
täyttä pask.. kuules mul on monesti tilanne, että syönvain ehkä kahdesti viikossa lämpimän aterian, jamonesti sekin on tullut seurakuntien tarjoamana, muuten elän leivällä, no joo kaurapuurolla, mikä ei kyllä nälkää pidä, yksinkertaisesti rahat ei riitä kuin ehkä kaksi viikkoa, siis työttömyysrahat, jos sitäkään, on niin onneton määrä minkä saa ja laskut pitää maksaa, ruoka on kallista, vaikka alejuttuja ostanki ja mahd. halvimmasta päästä, kyllä kuules nälkää on koettu ja paljon, jopa taju meinannu monesti lähteä, kun niin vähällä on pitäny pärjätä, joskus menee päiviä, ettei ole edes sitä leipää, eikä jauhojakaa mistä leipoa.
Ja kerropa mitä ne sun mystiset laskut on, ei liene mitään salattavaa jos väität että kaikki ne ovat vain ja ainoastaan pakollisia (vuokra, sähkö, vesi, kohtuullinen puhelinlasku).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa kohdallani. Olen pitkäaikaistyötön, ja elänyt omaa koronakaranteeniani jo vuosikaudet. En ole koskaan käynyt kahvilassa aamupalalla, tilannut kiinasta krääsää, lomaillut ulkomailla tms.
Höpö, höpö. Jos sinulla on koti missä asua, pudasta vettä mitä juoda ja peseytyä, lämmintä vaatetta päälle ja ruokaa mahaan niin elät maailman mittapuulla yltäkylläistä elämää. Suomessa ei ole tällaista köyhyyttä kuin omasta halusta.
Tällaiset "maailmanmittapuut" ovat typeriä vertauksia. Suomalainen köyhä epäilemättä kulkee vaatteet päällä ja suurin osa jopa asuukin jossain, mutta merkittävä osa joutuu joka ilta miettimään, maksaako lasku vai ostaako ruokaa tai pahimmassa tapauksessa lääkkeitä.
Ai maksaako laskuja VAI ostaako ruokaa... hahah. Juuri niin, ei tiedä mitään köyhyydestä jossa maataan kadulla koska ei ole kotia, ruokaa tai paljon muutakaan. Laskuja ei ole eikä ruokaa. Paljonko on nälkään kuolevia luurankoja poitkin poikin katuja kerjäämässä? Heiltä saattaa puuttua kädet, jalat, silmä, alaleuka... puolet kehosta mädäntynyt... jne.
Köyhyydestä ei ole suomessa hajuakaan. Nälkään ei kuolla eikä kylmään vaikka kuinka hoitaisi asiansa hyvin ja olisi apua.
Ainakin itse puhut asioista 'kuin sinulla ei olisi alaleukaa ollenkaan'.
Suomessa oikeasti ON köyhiä. Jos sinun ei ole tarvinnut köyhyyttä kokea, niin hyvä sinulle, mutta älä puhu muiden puolesta asiasta josta et itse mitään tiedä, etkä ilmeisesti haluakaan tietää.
Pidä siis tuo tietämättömyytesi omanasi . O.k ?
Minä taas väitän, todellisuudessa suurin osa Suomen väestöstä, kun huomioi ikärakenteen ja haja-asumisen, eivät käy aamupalalla kahviossa, lomaile ulkomailla tai tilaa Kiinasta merkkivaatteita.
Katos ap. kun sitä elämää on Suomessa muuallakin kun Helsingin keskustassa, josta suurin osa väestöstä asuu.
Se lähin kahvio kun voi olla 60km päässä, siinä ei aamupalalle lähdetä, ennen kuin on kotona syönyt.
Ja eikös Eu antanut muutama vuosi sitten jopa huomauksen, tt-tuen pienuudesta.
Jotenkin hämmästyttää joidenkin yleissivistys ja tietämättömyys, kun nykyisin tietoa on kaikkialla saatavilla, mutta halutaan silti elää omassa merkkilaukku kuplassaan ja vinkuttaa luottokorttia ja kuvitella olevansa rikas ja näin elävän muutkin. Luulen, ettei ap. varallisuus ole kummoinen.
Epäilen valitettavasti , että tietää, mutta mukavaa olisi ettei tietäisi. Eikö vain?
mies52v
kyllä toimeentulotuella pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa, tarviihan sitä muutakin. pärjäisitkö itse esim.ilman tietokonetta ? ja koska se n.500e on riittämätön niin pitää lainata ja velat on tietysti maksettava kavereille pois. joten siinä on jatkuvassa velkakierteessä. pyysi kaup.sossusta talvikenkiin rahaa, en saanut koska en tiennyt että hakemukseen pitää perustella miksi ne tarvitsen. että kaikenlaista tarvetta on muuhunkin kuin ruokaan. ja tästä 500e pitää maksaa itse oma osuus vuokrasta joka on tilanteesta riippuen siinä 50-80e pääk.seudulla.
Tämä aloitushan on kuvailu vihervasemmistolaisesta ylemmästä luokasta, ei tavallisista suomalaisista.
Tavallinen köyhä suomalainen ei oikeastaan tee mitään noista. Ei vaan pysty budjettinsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä minun kohdalla.
-Olen köyhästä perheestä.
-Sitten olin 16 vuotta yksinhuoltaja, kun potkaisin juopon ex-miehen ulos.
-Nyt olen pienipalkkaisessa osa-aikatyössä.
En todellakaan käy keittiötäni pidemmällä aamupalalla. Se on puuro suihin ja töihin.
Kiinasta olen tilannut osan rikkoutuneeseen lamppuuni. Hinta oli murto-osan Suomen hinnoista.
Ulkomailla en ole lomaillut vuosiin. Ja viimeisinkin lomani ulkomaille oli laivamatka Viroon. Saa kadehtia.
-Vaatteissani on paikkaa paikan päällä. Parsin sukkani moneen kertaan. Onneksi osaan.
-Kotia remontoin itse. Olisi kyllä kiva ostaakin sitä palvelua, mutta kun ei ole rahaa. Verovähennyksiäkään en ole tältä osin päässyt siksi käyttämään.
-Siivoan ja teen ruuat itse. Lisäksi hoituu kampaajat, kosmetologit, atk-tuet ym hommat itse.
-Ostan kaiken joko tarjouksesta tai alesta.
Olkaa hyvä, siinä on teille ilmaiset vinkit, miten köyhänäkin pärjää.
valtio antaa yrittäjille 15 miljardia köyhäinapua. riittääkö se teille?
Vierailija kirjoitti:
On jännä seurata miten ihmiset tippuvat korkealta ja kovaa tonttiin. Voisi arvata ettei tulevaisuudessa ihmiset paljon kunnioita ja ihaile ihmisiä jotka postaavat somen täyteen lomakuviaan Balilta, missä esitellään uusimpia bikineitä ja hienoa ihanaa brunaa joka tuli solkusta haettua ennen luxus lomaa.
Ei taida LV:n laukut, lompakot ja muutkaan killuttimet olla enää ihmisarvon mittari sitten, kun tämä maailma on saatu järjestykseen.
Tästä tulikin mieleen kuinka eräs tätä elämää elävä Maisa iltasanomissa jo itkikin sitä, että toivoo tämän olevan painajaista josta herää, eikä tämä olisikaan todellisuutta.
Näille ihmisille tämä tilanne on todellakin painajaista, koska se koko identiteetti mille elämänsä on rakentanut on nyt murtunut pirstaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ap:n mainitsemat asiat ovat arkea suurimmalle osalle. Itsekin olen tajunnut vasta tämän kriisin myötä kuinka köyhä olenkaan, sillä tämä kriisi ei ole hetkauttanut minua paljoakaan. Ihmetyttää kuinka joillekin on maailmanloppu se, jos ravintolat ja punttisalit menee kiinni, eikä pääse musakeikoille.
Niin totta.
En ole joutunut luopumaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Me iäkkäämmät ainakin tunnemme köyhyyden koska elimme lapsuutemme köyhässä kehitysmaa-Suomessa. Nykyinen yltäkylläisyys saapui meille vasta 80-luvulla. Vaikka ei silloinkaan kaikilla ollut esim varaa ulkomaanmatkoihin.
Meillä oli lapsuudessani 70-luvulla vielä ulkovessa eli huussi.
Miettikääs sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tekevät tunnollisesti töitä yhteiskuntansa eteen. Ei tämä sattumalta ole syliin tupsahtanut. Ikävää että viher vasemmat pitävät tätä itsestäänselvyytenä ja kuvittelevat että tästä riittää jaettavaksi kaikille.
No ei kuulu tietenkään kaikille riittää, vain rikkaimmille ja toiseksi rikkaimmille. Köyhät kuolkoot nälkään ja pakkaseen, kun eiväthän se silleen niinku oo ees kunnon ihmisiä.
Köyhä voi aina perustaa yrityksen. Tai kouluttautua alalle jolla tienaa. Suomi on vapaa maa. Suomessa koulut on ilmaisia, omasta viitsimisestä pitkälti kyse minkälaiseksi elämänsä rakentaa. Kouluun pääsee kun lukee riittävästi. Kaikki tämä vaatii kuitenkin työtä. Ei rikas tyyppi rahojaan ole laiskottelemalla saanut.
Onko tuo nyt olevinaan jotain sarkasmia tai huumoria?
Niin, opiskella voi vaikka etänä, jos päätä riittää. Mutta kuka nyt uskaltaa perustaa yrityksen, kun niitä koronan takia kaatuu kaiken aikaa? Eikä asiantuntijoillakaan ole varmaa tietoa siitä, miten virustilanne kehittyy tulevaisuudessa. Voi tulla jälkiaaltoja, emmekä voi tuudittautua turvallisuudentunteeseen. Ainoa varma on epävarma.
Onko tuo nyt olevinaan jotain sarkasmia tai huumoria?