Minkälaisia rajoituksia teidän perheessä on koronan takia?
Annatko lasten leikkiä kavereiden kanssa ulkona, sisällä, porukalla jne. Saako teinit hengailla kavereiden kanssa toisten kotona tai kahvilassa? Tapaatko itse kavereita, käytkö salilla yms.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä mielenkiintoinen keskustelu. Aikuinen voi käydä 3x viikossa spinningissä ja salilla, mutta teini ei voi tavata kavereitaan. Ihmeellistä teiniangstia tässä ryhmässä.
Ihan perusteltua. Teinit vaihtaa tyttö- ja poikaystäviä kuin sukkia, suutelee, koskettelee ja hiplailee toisiaan. Toisin se on väljähtäneessä parisuhteessa, jossa metrin etäisyys on ihan normaalia.
😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat vanhemmat hoitoalalla eli töissä normaalisti.
Lapset 13v ja 17v. kotikoulussa.
Kumpikin lapsi on ollut pääasiassa kotona. Vanhempi lapsi tapasi tänään ystävää meillä ja sitten kävivät kaupungilla.
Pyrimme käymään ruokakaupassa harvemmin kuin aiemmin. 77v äidilleni hoidan ruokaostokset myös samalla.
Käyn spinningissä ja salilla 3 x viikossa. Spiningissä osallistujien määrä on rajoitettu kymmeneen. Salilla kävijöitä on samaan aikaan vielä vähemmän, käytössä desinfiointipullot joka laitteen yhteydessä + käsidesi.
Voi pyhä sylvi! Jos molemmat vanhemmat on HOITOALALLA niin tässä tilanteessa LAPSET EIKÄ AIKUISET EI TAPAILE YHTÄÄN KETÄÄN TAI KÄY YHTÄÄN MISSÄÄN JOS EI OLE ÄÄRIMMÄINEN PAKKO.
Älä viitsi huutaa.
17v. lapseni on tällä viikolla tavannut yhtä ystäväänsä tänään. Kävivät kaupungilla apteekissa ja kemikaliossa. Koko viikkoon ei ole tavannut ketään muuta. Toinen lapseni ei ole tavannut ketään.
Aivan toinen juttu on sitten se, että omassa työyhteisössäni on samanaikaisesti n. 60 henkilöä töissä. Siellä on hiihdellyt kaikkien joukossa pari räkäistä lääkäriä ja se kuuluisalla lääkärien Levin koulutuksessa ollut ortopedi (joka joutui toissa päivänä karanteeniin). Meille esim. esimiehet ovat ohjeistaneet, että pitää itse harkita onko niin kipeä että ei tule töihin, he eivät kuulemma anna ohjeistusta kenen pitää jäädä kotiin vaikkapa esim. flunssan oireissa.
Joten se, että itse huolehdin vimpan päälle käsihygieniasta ja käyn spinningissä alle 10 hengen ryhmässä, on sen rinnalla hyvin mitätön tartunta riski.
Entä jos se korona tarttuu sinuun sieltä työpaikalta ja levität sen spinningissä niihen 9 muuhun henkilöön joihin ei ollut vielä levinnyt ja nämäkin jatkaa tapailua ja jokainen tartuttaa taas muutaman muun! Tämä on nyt oikeasti vakava asia ja kaikki ylimääräiset tapaamiset SEIS NYT.
Iso sali ja max. 10 pyöräilijää. Valitsen paikkani huolella, viimeeksi oli viereiseen pyöräilijää etäisyyttä 2-3 metriä. En käy flunssaisena tietenkään ja osaan leikkaussalihoitajana huolehtia erinomaisesti käsihygieniasta. Esimiesten mukaan jos olen flunssassa, niin minun pitää itse harkita olenko työkuntoinen vai en. He eivät ohjeista olemaan pois töistä.
Ja seuraava laitteen käyttäjä saa lahjaksi edellisen käyttäjän pöpöt. Tällä palstalla on tänäänkin ollut joidenkin hoitajien kirjoittamia huolestuttavan vastuuttomia kommentteja. En yhtään ihmettele, että HUS on pahin taudinpesä.
Meillä on asiat hyvin,
Ex oli aikaansa edellä ja vei lapset työpaikkansa kesämökille Sveitsiin.
Työpaikkansa pääkonttori on siellä.
Saavat vuorollaan käyttää edullisesti mökkiä.
Ovat olleet siellä jo 3 vkoa ja tulevat takaisin varmaan vasta, kun koulut ovat loppu.
Lapsilla on ystävät todella tärkeät ja olen varma esikoinen ainakin olisi joskus karannut.
Tylsää siellä on. Mutta tekevät etäkoulua ja juttelevat kavereiden kanssa netin välityksellä.
Itse olen ollut kotona nyt viikon ja etä jatkuu.
1 asia pitää hakea töistä, hain sen tänään. Klo 6 lähdin polkemaan fillarilla.
Kaupassa ei tarvi käydä. Uskon, että kuukausi menee hyvin.
Olen aina ollut kova tekemään ja nyt ei ole oikein mitään tekemistä.
Kotijumppaa harrastan. Luen kirjan päivässä. Ex antoi lahjaksi netflixin tunnukset.
Käsienpesua tehostettu ja kukaan ei tule keittiöön ellei kädet ole pesty.
Ulkoa kotiin tullessa aina ensin käsien huolellinen pesu.
Ollaan siirrytty käsipyyhkeistä kertakäyttö käsipaperiin.
Kosketuspinnat pyyhitään useampaan kertaan päivässä yhteisissä tiloissa.
Kauppareissu x2 viikossa, juuri ennen sulkemista.
Ryhmäharrastukset tauolla.
Olohuoneeseen järjestetty enemmän istumapaikkoja, jotta ei oleskella "sylikkäin"
Isovanhemmilla ei vierailla vaan soitetaan
Siinäpä suurimmat muutokset. Paljon on keskusteltu tilanteesta ja korostettu jokaisen henkilökohtaista vastuuta. Ollaan myös käyty läpi, kuinka toimitaan kun ensimmäinen saa hengitystieoireita ja epäillään koronaa. Me vanhemmat käydään töissä, koska työtämme emme voi tehdä etänä.
Meillä sekä alakoululainen että teini (16 v) ovat etäopetuksessa. Vanhemmat myös teemme kumpikin etätyötä. Tiiviiksi käy tunnelma, mutta pärjätään! Lapset eivät tapaa kavereita face-to-face vaan ainoastaan netin välityksellä. Minä hoidan yksin kauppareissut ja nekin niin harvoin kuin mahdollista. Koiraa ulkoilutetaan lähimetsässä ja ollaan tehty nyt kauniilla säällä kivoja retkiä luontoon. Ei tää ihan täysin kamalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin lapsi on ollut pääasiassa kotona. Vanhempi lapsi tapasi tänään ystävää meillä ja sitten kävivät kaupungilla.
Pyrimme käymään ruokakaupassa harvemmin kuin aiemmin. 77v äidilleni hoidan ruokaostokset myös samalla.
Käyn spinningissä ja salilla 3 x viikossa. Spiningissä osallistujien määrä on rajoitettu kymmeneen. Salilla kävijöitä on samaan aikaan vielä vähemmän, käytössä desinfiointipullot joka laitteen yhteydessä + käsidesi.
Voi pyhä sylvi! Jos molemmat vanhemmat on HOITOALALLA niin tässä tilanteessa LAPSET EIKÄ AIKUISET EI TAPAILE YHTÄÄN KETÄÄN TAI KÄY YHTÄÄN MISSÄÄN JOS EI OLE ÄÄRIMMÄINEN PAKKO.
Älä viitsi huutaa.
17v. lapseni on tällä viikolla tavannut yhtä ystäväänsä tänään. Kävivät kaupungilla apteekissa ja kemikaliossa. Koko viikkoon ei ole tavannut ketään muuta. Toinen lapseni ei ole tavannut ketään.
Aivan toinen juttu on sitten se, että omassa työyhteisössäni on samanaikaisesti n. 60 henkilöä töissä. Siellä on hiihdellyt kaikkien joukossa pari räkäistä lääkäriä ja se kuuluisalla lääkärien Levin koulutuksessa ollut ortopedi (joka joutui toissa päivänä karanteeniin). Meille esim. esimiehet ovat ohjeistaneet, että pitää itse harkita onko niin kipeä että ei tule töihin, he eivät kuulemma anna ohjeistusta kenen pitää jäädä kotiin vaikkapa esim. flunssan oireissa.
Joten se, että itse huolehdin vimpan päälle käsihygieniasta ja käyn spinningissä alle 10 hengen ryhmässä, on sen rinnalla hyvin mitätön tartunta riski.
Jep pieni riski SINULLE. Mutta jos altistuu työssä tartunnalle joka päivä, tehden toki tärkeä työtä, niin älä mene spinningiin levittämään. Pelottaa, jos osa terveydenhuoltohenkilöstöstä on suorastaan älykääpiöitä, Olemme tuhon omia. On eri asia ottaa riski tartuttamiselle kun on pakko olla auttamassa ihmisiä. Mutta ei ole pakko mennä spinningiin. Kolme kertaa viikossa 9 henkeä altistuu ihmiselle, jolla on suurempi todennäköisyys tartunnalle. Yhteiskunta kyllä kestää, vaikka takapuolesi leviäisi.
Etäkoulu, etätyö, kotivara, ei käydä kaupassa vähään aikaan ja jos tulevaisuudessa tarvitaan täydennystä, tilataan kotiintoimituksella. Lisäksi on päivittäinen ulkoilu perheryhmänä, pitäen välimatkaa perheen ulkopuolisiin ihmisiin. Tapaamisia ei järjestetä. Kotona pelataan, katsotaan leffoja, jumpataan ja tanssitaan enemmän. Ruokailu kotona on tärkeä osa päivän toimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi huutaa.
Jep pieni riski SINULLE. Mutta jos altistuu työssä tartunnalle joka päivä, tehden toki tärkeä työtä, niin älä mene spinningiin levittämään. Pelottaa, jos osa terveydenhuoltohenkilöstöstä on suorastaan älykääpiöitä, Olemme tuhon omia. On eri asia ottaa riski tartuttamiselle kun on pakko olla auttamassa ihmisiä. Mutta ei ole pakko mennä spinningiin. Kolme kertaa viikossa 9 henkeä altistuu ihmiselle, jolla on suurempi todennäköisyys tartunnalle. Yhteiskunta kyllä kestää, vaikka takapuolesi leviäisi.
Joo en voi käsittää ihmisten tyhmyyttä!! Riskialttiista työstä kotiin, jossa tartutat lapsesi, joka tapaa ja tartuttaa kaverinsa, joka menee kotiin ja tarttuttaa oman perheensä (ja kukapa tietää missä he ovat töissä jne). Sen jälkeen menet tyytyväisenä spinningiin, jossa hikoilet ja niiskutat 9 ihmisen kanssa, joista jokainen menee kotiin ja tartuttaa lähipiirinsä. Ja kenties siinä pyörässä seuraavaksi istuvakin.
JOKAISEN tulee toimia nyt niin kuin näkymätön tartunta olisi jo! Terveisiä jo karanteenissa olevasta maasta. Suomen pitää ehdottomasti laittaa baarit ja kuntosalit ja hupikaupat kiinni. Täällä ovat olleet jo viikon ja tartunnat nousevat edelleen, koska nämä ovat niitä aiemmin saatuja tartuntoja jotka eivät näkyneet!! Ja ne ihmiset kävivät kaupungilla kaverin kanssa ja kuntosalilla!
Pysykää kotona!
Ihan perusteltua. Teinit vaihtaa tyttö- ja poikaystäviä kuin sukkia, suutelee, koskettelee ja hiplailee toisiaan. Toisin se on väljähtäneessä parisuhteessa, jossa metrin etäisyys on ihan normaalia.