Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kela rankaisee opiskelijoita?

Vierailija
21.03.2020 |

En vain kykene ymmärtämään kelan logiikkaa.
Opiskelen viineistä vuotta ammattikoulussa ja yksin olen asunut kaksi vuotta.
Opintotuki on oikeasti vitsi. Opiskelijoiden halventamista ja suoranainen keskarin näyttö meille, jotka olemme tulevia veronmaksajia.
Opintolainakaam ei riitä mihinkään. Kela kieltäytyy maksamasta sähkölaskua (50e).
Vanhemmiltani en voi pyytää apua, he ovat pienituloisia.
Sanaan aikaan kela maksaa eräälle tuottavalleni kuntoutustukea, kyseinen nainen salaa päihderiippuvuutensa kelalta ja hoitohenkilökunnalta.
Kehuskelee kuinka pelaamiseen (pelaa rahapelejä netissä) riittää rahaa joka kuukausi senkin jälkeen kun käy joka vklo ja monesti arkisinkin bilettämässä.
Kuntoutustukensa menee kaljaan, kannabikseen ha shoppailuun.
Minulle jää vuokran jälkeen käteen max. 200e kuussa, josta maksan liittymä maksun, ruoat, opiskeluun liittyvät yllättävät menot ja hygienian.
Hänelle jää 580e käyttävaraa joka kuukausi, eikä hänellä ole aikomustakaan kuntoutua normaalielämään. Kunhan bilettää.

Miten tämä voi olla mahdollista ja miksi kela tekee sen mahdolliseksi?
Itse yritin hakea apua psykiatriselta puolelta syksyllä rahatilanteen uuvuttamana, mutta eivät ottaneet kuuleviin korviinsakaan että opiskelijalla voisi olla jokin hätänä.
Tämä systeemi on väärin ja mahdollistaa sen hyväksikäytön.
Mielestäni kuntoutustuen saamisen edellytyksenä pitäisi olla puhtaat huumeseulat ja selkeä suunnitelma opinnoista.
Millä logiikalla rahaa jaetaan sekakäyttäjille "kuntoutumisen" nojalla, kun tämän toteutumista ei kuitenkaan kukaan ole oikeasti valvomassa?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuntoutustuella, kiitos psykoottisen masennusjakson ja ei kyllä kannata kadehtia kuntoutustukea. Ennemmin olisin opiskelemassa tai työelämässä ja minulla pää toimisi sen verran että kykenisin siihen.

Lisäksi tämän saamiseksi saa kokoajan olla käymässä kaikkia kartoituksia jotka on kamalia ja käyn useita kertoja viikossa kuntouttamassa itseäni.

Toki kuntoutustukeen liittyy vähemmän stressiä kuin opintotukeen kun ei ole opintopistevaatimuksia ja elämistään ei tarvi rahoittaaa lainalla. Mutta ei tässä mitään shoppailla kuule hirveästi, kokoajan on tuli persiin alla koska ei ole niin sanottua että tuki menee läpi ja sitä uusitaan kuukausien pompseissa ja saa kokoajan olla todistelemassa että on työkyvytön. Minulla on päälle vielä opintolainakin niskassa kun sairastuin valmistuttuani. Jee.

Vierailija
42/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä. Tilanne huonontui entisestään kun opiskelijoiden asumistuki muutettiin tavalliseksi asumistueksi. Ts. tuli kaksi valvottavaa tulorajaa, ja yhdessäasuvien opiskelijoiden tuet tippuivat entisestään.

Itse hain toimeentulotukea maaliskuulle, koska töitä oli vähemmän kuin yleensä. Tilillä oli 2 euroa rahaa. Päätös oli kielteinen, sillä avomieheni tienaa nettona vajaa 2 tonnia kuussa. Sillä on siis elätettävä 2 henkilöä. Asumistukea en saa samasta syystä, mies tienaa liikaa. Opintotukea saan 250 e/kk.

Sen sijaan tuttavani, ikuinen sossupummi, mainostaa Facebookissa saavansa kelalta pakollisten kulujen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi) käyttörahaa 600 e/kk.

Lisäksi olen tietysti velkaa kelalle liikamaksuista 1500 e, sillä olen aiemmin tienannut liikaa. Eli siis muutaman satasen vuodessa yli rajan. Ja elänyt silti kokoajan köyhyysrajan alapuolella. Mutta ilmeisesti mulla on ollut liikaa rahaa.

Niinhän se menee, että nämä tuet lasketaan ruokakunnan mukaan. Ei olisi oikein, että puolisoni saa toimeentulotukea, kun minun tuloni ovat hyvät.

Lisäksi unohdat opintolainan.

Aina on vaihtoehto. Asuu erillään niin saa sen ison asumistuen. Esim tyttäreni vuokraan menee kokonaan opintotuki ja asumistuki.

Opintolainaa mä nyt sitten otinkin. Pakko. Ja ihmettelin jälleen kerran että miten opiskelijat ovat ainut tukia nostava ryhmä jolta edellytetään lainan ottamista. Lainaa täytyy siis ottaa ennen kuin saa esim. toimeentulotukea. Miksi näin ei ole työttömien tai vaikka kuntoutujien kohdalla? Opintolaina on kyllä halpaa, mutta jokainen sentti täytyy kuitenkin maksaa takaisin.

Ja asuimme miehen kanssa erillään 5 vuotta. Sitten riitti ja muutimme saman katon alle. Nauratti aina kun ihmiset kummastelivat että miksi asutte erillään, yhdessäasuminen on niin paljon halvempaa. No, minä otan tässä asetelmassa takkiin sen 250 e joka kuukausi, plus tietenkin juuri nämä poikkeustilanteet joissa en saa hätäapua.

Ymmärrän että puolison tuet vaikuttavat. Tuntuisi hassulta, että valtio maksaisi leipärahaa ihmiselle, joka asuu saman katon alla rahassa kylpevän puolison kanssa. Mutta ihan oikeasti, käsi sydämellä; onko mielestäsi oikein edellyttää täyttä elatusta ihmiseltä joka saa käteen reilusti alle 2000 e/kk?

/14

Opiskelijat joutuu elämään opintolainalla koska oletus on että he pystyy maksamaan lainan takaisin. Sen sijaan jos vaikka mt kuntoutujan pitäisi elää lainalla, niin hänellä voisi lopulta olla sitä lainaa 200 000 euroa ilman mitään kykyä maksaa takaisin. Mutta jos jäät opintojen jälkeen työttömäksi tai sairastut johonkin, niin ehdota ihmeessä valtiolle, että haluat lainaa.

En tietenkään ehdota. Olen oman lainannostovelvollisuuteni jo täyttänyt.

Ymmärrän että ihan kaikkia ihmisryhmiä ei voi velvoittaa lainanottoon, ts. niitä joiden työllistyminen on mahdotonta tai vähintääkin kyseenalaista. Mutta miksi edes osa työttömistä ei kuulu niihin, joiden voi olettaa työllistyvän myöhemmin?

/14

Laita tällainen aloite.

Ehkä sinäkin pääset joskus työttömänä elämään lainalla. Ei se niin silloin ole, ettei koske sinua, kun otit jo opintolainaa (kuten me muutkin olemme ottaneet).

Näitä sosiaalieruuksia piisi miettiä laajalla mielellä. Ei niin, että minä minä minä.

Luultavasti seuraava minä minä projekti liittyy lapsiin, perhevapaisiin ja silloin opintotukia voi pienentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä. Tilanne huonontui entisestään kun opiskelijoiden asumistuki muutettiin tavalliseksi asumistueksi. Ts. tuli kaksi valvottavaa tulorajaa, ja yhdessäasuvien opiskelijoiden tuet tippuivat entisestään.

Itse hain toimeentulotukea maaliskuulle, koska töitä oli vähemmän kuin yleensä. Tilillä oli 2 euroa rahaa. Päätös oli kielteinen, sillä avomieheni tienaa nettona vajaa 2 tonnia kuussa. Sillä on siis elätettävä 2 henkilöä. Asumistukea en saa samasta syystä, mies tienaa liikaa. Opintotukea saan 250 e/kk.

Sen sijaan tuttavani, ikuinen sossupummi, mainostaa Facebookissa saavansa kelalta pakollisten kulujen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi) käyttörahaa 600 e/kk.

Lisäksi olen tietysti velkaa kelalle liikamaksuista 1500 e, sillä olen aiemmin tienannut liikaa. Eli siis muutaman satasen vuodessa yli rajan. Ja elänyt silti kokoajan köyhyysrajan alapuolella. Mutta ilmeisesti mulla on ollut liikaa rahaa.

Niinhän se menee, että nämä tuet lasketaan ruokakunnan mukaan. Ei olisi oikein, että puolisoni saa toimeentulotukea, kun minun tuloni ovat hyvät.

Lisäksi unohdat opintolainan.

Aina on vaihtoehto. Asuu erillään niin saa sen ison asumistuen. Esim tyttäreni vuokraan menee kokonaan opintotuki ja asumistuki.

Opintolainaa mä nyt sitten otinkin. Pakko. Ja ihmettelin jälleen kerran että miten opiskelijat ovat ainut tukia nostava ryhmä jolta edellytetään lainan ottamista. Lainaa täytyy siis ottaa ennen kuin saa esim. toimeentulotukea. Miksi näin ei ole työttömien tai vaikka kuntoutujien kohdalla? Opintolaina on kyllä halpaa, mutta jokainen sentti täytyy kuitenkin maksaa takaisin.

Ja asuimme miehen kanssa erillään 5 vuotta. Sitten riitti ja muutimme saman katon alle. Nauratti aina kun ihmiset kummastelivat että miksi asutte erillään, yhdessäasuminen on niin paljon halvempaa. No, minä otan tässä asetelmassa takkiin sen 250 e joka kuukausi, plus tietenkin juuri nämä poikkeustilanteet joissa en saa hätäapua.

Ymmärrän että puolison tuet vaikuttavat. Tuntuisi hassulta, että valtio maksaisi leipärahaa ihmiselle, joka asuu saman katon alla rahassa kylpevän puolison kanssa. Mutta ihan oikeasti, käsi sydämellä; onko mielestäsi oikein edellyttää täyttä elatusta ihmiseltä joka saa käteen reilusti alle 2000 e/kk?

/14

Te olette tietoisesti päättäneet perustaa yhteisen ruokakunnan, joten aivan oikein on, että elätte sen mukaan.

Kuulostaa, että teillä on oikein hyvin rahaa käytössä,.

Vierailija
44/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on velvollisuus pyrkiä huolehtimaan omasta elatuksestaan. Silti ap:n kaltaiset ovat täällä käsi ojossa, että mulle lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän