Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kela rankaisee opiskelijoita?

Vierailija
21.03.2020 |

En vain kykene ymmärtämään kelan logiikkaa.
Opiskelen viineistä vuotta ammattikoulussa ja yksin olen asunut kaksi vuotta.
Opintotuki on oikeasti vitsi. Opiskelijoiden halventamista ja suoranainen keskarin näyttö meille, jotka olemme tulevia veronmaksajia.
Opintolainakaam ei riitä mihinkään. Kela kieltäytyy maksamasta sähkölaskua (50e).
Vanhemmiltani en voi pyytää apua, he ovat pienituloisia.
Sanaan aikaan kela maksaa eräälle tuottavalleni kuntoutustukea, kyseinen nainen salaa päihderiippuvuutensa kelalta ja hoitohenkilökunnalta.
Kehuskelee kuinka pelaamiseen (pelaa rahapelejä netissä) riittää rahaa joka kuukausi senkin jälkeen kun käy joka vklo ja monesti arkisinkin bilettämässä.
Kuntoutustukensa menee kaljaan, kannabikseen ha shoppailuun.
Minulle jää vuokran jälkeen käteen max. 200e kuussa, josta maksan liittymä maksun, ruoat, opiskeluun liittyvät yllättävät menot ja hygienian.
Hänelle jää 580e käyttävaraa joka kuukausi, eikä hänellä ole aikomustakaan kuntoutua normaalielämään. Kunhan bilettää.

Miten tämä voi olla mahdollista ja miksi kela tekee sen mahdolliseksi?
Itse yritin hakea apua psykiatriselta puolelta syksyllä rahatilanteen uuvuttamana, mutta eivät ottaneet kuuleviin korviinsakaan että opiskelijalla voisi olla jokin hätänä.
Tämä systeemi on väärin ja mahdollistaa sen hyväksikäytön.
Mielestäni kuntoutustuen saamisen edellytyksenä pitäisi olla puhtaat huumeseulat ja selkeä suunnitelma opinnoista.
Millä logiikalla rahaa jaetaan sekakäyttäjille "kuntoutumisen" nojalla, kun tämän toteutumista ei kuitenkaan kukaan ole oikeasti valvomassa?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Tunnen useammankin ihmisen menneisyydestä, jotka ovat armotta käyttäneet kuntoutumispalveluita hyväkseen helpon rahan saamiseen. Olin ennen yksi heistä.

Kävin päiväosastolla ehkä kerran viikkoon, oikeasti kuntoutuspäiviä olisi ollut neljä viikossa, mutta krapulaltani en ikinä päässyt paikalle. Tämä ei kiinostanut henkilökuntaa oikeastaan yhtään, kaikki oli ok niin kauan kuin näkivät että olen hakenut lääkkeet apteekista.

Niitä en tietenkään koskaan syönyt, riitti vain että kertoi hakeneensa ja satuili jotain sivuoireista.

Rahaa jäi todellakin paljon. Kuntoutustuki n.680€, takuueläke 120€ + asumistuki mahdollistivat vapaaherrattaren elämän, varsinkin kun asuin paikkakunnalla jossa vuokrat olivat todella alhaiset.

Lopulta kuitenkin raitistuin, muutin ja menin töihin.

Eipä sitä aikuisten päiväkoti-pelleilyä olisi kovin montaa vuotta jaksanut, vaikka edut olivatkin mitä olivat.

Vierailija
2/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Opiskelijan tuet ovat kaikkein huonoimmat maassa. Työtön ja jopa toimeentulotukiasiakas saa rutkasti enemmän. Opiskelijan kohdalla oletetaan, että käydään töissä samalla. Mites käydä töissä, kun opinnot vie yhtä paljon aikaa kuin kokopäivä työ? Sitten tyrkytetään lainaa vastaukseksi ongelmaan. Vuokrat on niin korkeat joissain kaupungeissa, että menee se lainakin pelkästään vuokran maksuun. Ei auta kuin jotenkin sinnitellä. Itse säästän kaikessa niin paljon kuin ikinä vaan mahdollista. Seuraavaksi otan jääkaapin pois käytöstä, että säästän edes muutaman euron sähkössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki on kuin eläke: se on kiinni siitä, mitä henkilö on aikaisemmin töissäollessaan ryökykyisenä ansainnut tai mihin ammattiin hän on ollut kouluttautumassa ennen onnettomuuttaan. Toisin sanoen: Jos jonkun kuntoutustuki on toimeentulotukea suurempi, niin silloin tämä kyseinen henkilö on aikanaan ollut hyväpalkkaisessa ammatissa töissä tai ainakin kouluttautunut menestyksekkäästi sellaista kohti.

Voin kertoa, että wannaberokckstarat eivät näissä rahoissa pääse korkealle, koska tulotasosta tai menestyksellisistä opinnoista pitää olla dokumentteja. Siis verotustietoja tai opintorekisteriotteita.

Vierailija
4/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä ärsyttää, kun kela maksaa huumehörhöille vuokrat suoraan vuokranantajille, vuokranantajille helppo sopimus ja nämä elävät myynnillä leveästi saaden kaikki tuet päälle. Nämä sitten pilaavat tavallisen työtä etsivän kansalaisen maineen. 

Vierailija
5/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ahtaimmalla on huonommin ansaitseva puoliso, kokemusta on.

Vierailija
6/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonta automaattisesti tuntuisi kyllä rankalta ajatellen läheistäni, joka on päihteetön ja hoitaa raha-asiansa hyvin, mutta on kuntoutustuella. Syynä on lievä neurologinen vamma ja fyysinen pitkäaikaissairaus. Työkokeilu keskeytyi koronan takia, koska kela ei halua ottaa riskiä. Tuokin on ikävä asenne, että kaikki kuntoutustuella olevat pistetään samaan kategoriaan. Vaikka mt-ongelmat voi olla yksi yleisimmistä syistä, silti on lukuisia muitakin. Tuon läheisen neurologista en pidä mt-ongelmana, lähinnä hän on arka, epäsosiaalinen ja oman toiminna ohjauksen vaikeuksia, mutta toisaalta hänellä on käsimättömän keskittymiskyky - juu lievästi autistinen on. 

Vierailija
7/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään pitäis opetella itsekin kieroilemaan ja huijaamaan kun siitä niin kovin tykkäävät.

Vierailija
8/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Opiskelijan tuet ovat kaikkein huonoimmat maassa. Työtön ja jopa toimeentulotukiasiakas saa rutkasti enemmän. Opiskelijan kohdalla oletetaan, että käydään töissä samalla. Mites käydä töissä, kun opinnot vie yhtä paljon aikaa kuin kokopäivä työ? Sitten tyrkytetään lainaa vastaukseksi ongelmaan. Vuokrat on niin korkeat joissain kaupungeissa, että menee se lainakin pelkästään vuokran maksuun. Ei auta kuin jotenkin sinnitellä. Itse säästän kaikessa niin paljon kuin ikinä vaan mahdollista. Seuraavaksi otan jääkaapin pois käytöstä, että säästän edes muutaman euron sähkössä.

Opiskelen pk-seudulla, mutta asun sieltä n. 40km päässä muuttotappiopaikkakunnalla jossa vuokrat ovat hyvinkin edullisia. Kela jaksaa kuitenkin muistuttaa joka kuukausi siitä että asuntoni on muutaman kympin liian kallis ja että pitäisi muuttaa halvempaan.

Paikkakunnallani ei ole tarjota yhtään pienempää ja halvempaa asuntoa, eli sossu käski etsiä asunnon Helsingistä.

Upeaa logiikkaa kerrassaan! Helsinkihän on tunnettu edullisesta asumisesta :)))

Opiskelijaa voidaan pompotella miten sattuu ja uhkailla että asumistuki loppuu jos et tee sitä ja tätä.

Yritä tässä nyt valmistua kun jatkuva kodittomuuden uhka ilmassa.

Olisiko aika päivittää kelan palvelut nykyaikaan?

Vierailija
9/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusrahalla voi myös opiskella. Kannattaa hakea ammatillista kuntoutusta, jos haluaa päästä nauttimaan kuntoutusrahasta opiskelijana. Itselläni ainakaan sekään ei riitä ihan perusmenoihin ilman asumistukea ja toineentulotukea, vaikka asunto on halpa ja elintaso matala.

Itse olen kärsinyt koko opiskeluajan mielenterveysongelmista ja ravannut hoidossa koko opiskeluajan opintojen ohella, jolloin opinnot ovat venyneet. Olisin voinut hakeutua kuntoutusrahalle tai sairaslomalle kauan sitten mutta käytin ensin kaikki tukikuukaudet ja nostin kaikki opintolainat, vaikka työkykyä ja takaisinmaksukykyä ei välttämättä tule olemaan tulevaisuudessa.

Vierailija
10/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonta automaattisesti tuntuisi kyllä rankalta ajatellen läheistäni, joka on päihteetön ja hoitaa raha-asiansa hyvin, mutta on kuntoutustuella. Syynä on lievä neurologinen vamma ja fyysinen pitkäaikaissairaus. Työkokeilu keskeytyi koronan takia, koska kela ei halua ottaa riskiä. Tuokin on ikävä asenne, että kaikki kuntoutustuella olevat pistetään samaan kategoriaan. Vaikka mt-ongelmat voi olla yksi yleisimmistä syistä, silti on lukuisia muitakin. Tuon läheisen neurologista en pidä mt-ongelmana, lähinnä hän on arka, epäsosiaalinen ja oman toiminna ohjauksen vaikeuksia, mutta toisaalta hänellä on käsimättömän keskittymiskyky - juu lievästi autistinen on. 

Mutta ei kuitenkaan kuvittele olevansa John Lennon tai muuta vastaavaa? :D

Läheisesi kuuluu selvästi siihen kategoriaan joka kykenee huolehtimaan omista raha-asioistaan.

Opintojen puolesta olen törmännyt porukkaan, jolla ei ole mitään käsitystä omasta osaamisestaan ja laitetaan koko kuukauden tili (joka vastaa jo pienituloisen ihmisen palkkaa) ihan huttuun kun kuvitellaan että ollaan jonkin taiteellisen alan erityisosaajia. Tätä näkee monissa mielenterveyskuntoutujien palvelutaloissa, eivätkä hoitajat puutu asiaan mitenkään, mikä on mielestäni järkyttävää.

Mukava piikki verorahoista, kun skitsofreniaa sairastava Matti 38 saa yhtäkkiä päähänsä että on taiteilija ja tilaa netistä taidetarvikkeita sadoilla euroilla. Tämä nyt vain yksi esimerkki.

Toinen on yletön syöminen, mihin heillä onkaan varaa laittaa rahaa. Mini tilaa useamman kerran viikossa pikaruokaa. Kaupasta lähtee mukaan sipsipusseja, karkkia, limsaa, kaljaa, tupakkaa ja muuta joista opiskelija voi vain haaveilla.

Eikä heitä velvoiteta juuri mihinkään. Ehkä kerran viikossa jokin päivätoiminta, sekin vapaaehtoista.

Vierailija
11/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuki on kuin eläke: se on kiinni siitä, mitä henkilö on aikaisemmin töissäollessaan ryökykyisenä ansainnut tai mihin ammattiin hän on ollut kouluttautumassa ennen onnettomuuttaan. Toisin sanoen: Jos jonkun kuntoutustuki on toimeentulotukea suurempi, niin silloin tämä kyseinen henkilö on aikanaan ollut hyväpalkkaisessa ammatissa töissä tai ainakin kouluttautunut menestyksekkäästi sellaista kohti.

Voin kertoa, että wannaberokckstarat eivät näissä rahoissa pääse korkealle, koska tulotasosta tai menestyksellisistä opinnoista pitää olla dokumentteja. Siis verotustietoja tai opintorekisteriotteita.

Se aiemmin kommentoinut kuntoutustuen väärinkäyttäjä täälä. Minulla ei ollut mitään aiempaa työkokemusta, eikä edes ammattia. Peruskoulun jälkeen en ollut tehnyt mitään, mutta silti käyttörahaa jäi yli 600e kuussa vuokran jälkeen. Kela maksoi sähkön.

Liittymää ei ollut vaan prepade.

Kyllä minulle jäi rahaa juhlia, käydä laivalla, konserteissa, ulkona syömässä ja ostaa useasti viikossa vaatteita ja meikkejä.

Eli kyllä sillä perus kuntoutustuella elää todella mukavasti.

Vierailija
12/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin 18v muuttamaan omilleni, opintotuen jälkeen jäi kuukaudessa 160e elämiseen. Siitä sitten auton verot, vakuutukset ja bensat (pikkukaupungissa pakollinen), sähkö, puhelin, netti ym. Opintolainaa oli pakko nostaa maksimimäärä, että sai syötyä.

En tosin lähtisi nyt vanhempainpäivärahalla (minimi) keulimaankaan. Sekin on niin pieni, että saa toimeentulotukea päälle.

Työttömyystuella ja kuntoutustuella elelisi turhankin leveästi jo.

Vierailija
13/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä. Tilanne huonontui entisestään kun opiskelijoiden asumistuki muutettiin tavalliseksi asumistueksi. Ts. tuli kaksi valvottavaa tulorajaa, ja yhdessäasuvien opiskelijoiden tuet tippuivat entisestään.

Itse hain toimeentulotukea maaliskuulle, koska töitä oli vähemmän kuin yleensä. Tilillä oli 2 euroa rahaa. Päätös oli kielteinen, sillä avomieheni tienaa nettona vajaa 2 tonnia kuussa. Sillä on siis elätettävä 2 henkilöä. Asumistukea en saa samasta syystä, mies tienaa liikaa. Opintotukea saan 250 e/kk.

Sen sijaan tuttavani, ikuinen sossupummi, mainostaa Facebookissa saavansa kelalta pakollisten kulujen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi) käyttörahaa 600 e/kk.

Lisäksi olen tietysti velkaa kelalle liikamaksuista 1500 e, sillä olen aiemmin tienannut liikaa. Eli siis muutaman satasen vuodessa yli rajan. Ja elänyt silti kokoajan köyhyysrajan alapuolella. Mutta ilmeisesti mulla on ollut liikaa rahaa.

Vierailija
14/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukia, ap, saat?

Opintoraha 250,28 eur/kk

Sulla voi olla mahdollisuus oppimateriaalilisään 46,80 eur/kk

Opintolaina 650 eur/kk

Asumistuki xxx/kk (sinun on pakko saada myös tätä ja ihan mukavasti jos ainoa tulo todellisuudessa on vain opintoraha)

Jos asut yksin eikä tää riitä yhtään millään, sulla on

a) ylimääräisiä menoja, mistä et kerro

b) sun vuokra on reippaasti yli 700 eur/kk (koko opintolaina + 50 opintorahasta + koko asumistuki)

c) asut omistusasunnossa, jolloin asumisen tuet on pienemmät

d) olet trolli

Terv

toinen opiskelija

Vierailija
15/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuntoutustuki on oikeasti ihan liian suuri huomioon ottaen sen, millaisessa elämäntilanteessa moni sitä nostava on.

Harhoissaan kuvitellaan olevansa taiteilijoita tai rockmuusikkoja ja kepeästi monikin laittaa melkein tonnin kuussa johonkin suurempaan sijoitukseen, esim sähkökitaraan jota ei osata eikä vaivauduta opetella soittamaan.

Ja kaljaa kitataan palveluasumisessakin huoletta hyvin, hyvin usein. Tupakkaa palaa usealla asukkaalla päivässä enemmän kuin aski. Se on noin parikymppiä per. päivä!

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että kuntoutustuen saamisen edellytyksenä pitäisi olla ehdoton päihteettömyys ja edunvalvoja.

T. sosionomiksi opiskeleva joka on seurannut kyseistä touhua läheltä.

Tällainen ihminen ei sovi sosionomiksi

Vierailija
16/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla on myös paljon suurempia velvollisuuksia tuota surkeinta tukea vastaan, mitä muilla. Itse täytyy silmä kovana vahtia ettei tulot mene euroakaan yli rajan, jolloin on oikeutettu opintotukeen. Jos siis töitä samalla tekee. Jos menee yli täytyy maksaa kaikki takaisin, joissa korkoprosentti on paljon suurempi kuin missään muissa tukien takaisin maksuissa on. Epäsäännöllisissä tuloissa tuo vahtaaminen on todella vaikeaa, eikä sitä tosiaan tasata mitenkään vuosittain, vaan se on sitten kerrasta poikki. Itse en ole tämän takia edes nyt uskaltanut nostaa tukea ollenkaan, vaikka olisin varmaan oikeutettu siihen.

Onhan näitäkin juttuja, että jos valmistumisen jälkeen on onnistunut työllistymään heti, on joutunut maksamaan vuoden opintotuet takaisin. Eihän tuollaista siinä vaiheessa mitenkään pysty ennustamaan tapahtuvaksi, kun sitä tukea nostaa silloin, kun niitä tuloja ei ole. Rangaistukseltahan tuo tuntuu.

Vierailija
17/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä sitten auton verot, vakuutukset ja bensat (pikkukaupungissa pakollinen),

Millä tavalla auto on pikkukaupungissa pakollinen? Asun 35000 asukkaan kaupungissa ja pärjään ilman autoa, koska kaikki on lähellä.

Vierailija
18/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kuitenkaan kuvittele olevansa John Lennon tai muuta vastaavaa? :D

Läheisesi kuuluu selvästi siihen kategoriaan joka kykenee huolehtimaan omista raha-asioistaan.

Opintojen puolesta olen törmännyt porukkaan, jolla ei ole mitään käsitystä omasta osaamisestaan ja laitetaan koko kuukauden tili (joka vastaa jo pienituloisen ihmisen palkkaa) ihan huttuun kun kuvitellaan että ollaan jonkin taiteellisen alan erityisosaajia. Tätä näkee monissa mielenterveyskuntoutujien palvelutaloissa, eivätkä hoitajat puutu asiaan mitenkään, mikä on mielestäni järkyttävää.

Mukava piikki verorahoista, kun skitsofreniaa sairastava Matti 38 saa yhtäkkiä päähänsä että on taiteilija ja tilaa netistä taidetarvikkeita sadoilla euroilla. Tämä nyt vain yksi esimerkki.

Toinen on yletön syöminen, mihin heillä onkaan varaa laittaa rahaa. Mini tilaa useamman kerran viikossa pikaruokaa. Kaupasta lähtee mukaan sipsipusseja, karkkia, limsaa, kaljaa, tupakkaa ja muuta joista opiskelija voi vain haaveilla.

Eikä heitä velvoiteta juuri mihinkään. Ehkä kerran viikossa jokin päivätoiminta, sekin vapaaehtoista.

Opinnot eivät näköjään suju, kun et ymmärrä perusperiaatteita.

Vierailija
19/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä. Tilanne huonontui entisestään kun opiskelijoiden asumistuki muutettiin tavalliseksi asumistueksi. Ts. tuli kaksi valvottavaa tulorajaa, ja yhdessäasuvien opiskelijoiden tuet tippuivat entisestään.

Itse hain toimeentulotukea maaliskuulle, koska töitä oli vähemmän kuin yleensä. Tilillä oli 2 euroa rahaa. Päätös oli kielteinen, sillä avomieheni tienaa nettona vajaa 2 tonnia kuussa. Sillä on siis elätettävä 2 henkilöä. Asumistukea en saa samasta syystä, mies tienaa liikaa. Opintotukea saan 250 e/kk.

Sen sijaan tuttavani, ikuinen sossupummi, mainostaa Facebookissa saavansa kelalta pakollisten kulujen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi) käyttörahaa 600 e/kk.

Lisäksi olen tietysti velkaa kelalle liikamaksuista 1500 e, sillä olen aiemmin tienannut liikaa. Eli siis muutaman satasen vuodessa yli rajan. Ja elänyt silti kokoajan köyhyysrajan alapuolella. Mutta ilmeisesti mulla on ollut liikaa rahaa.

Niinhän se menee, että nämä tuet lasketaan ruokakunnan mukaan. Ei olisi oikein, että puolisoni saa toimeentulotukea, kun minun tuloni ovat hyvät.

Lisäksi unohdat opintolainan.

Aina on vaihtoehto. Asuu erillään niin saa sen ison asumistuen. Esim tyttäreni vuokraan menee kokonaan opintotuki ja asumistuki.

Vierailija
20/44 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että opiskelijaa tuetaan aika heikosti, mutta toisaalta olettamana on, että opiskelija on lähtökohtaisesti terve ja pystyy käymään töissä tutkinnon suorittamisen ohella, vähintään kesällä. Jos asiat ovat huonosti, voi opiskelijakin hakea toimeentulotukea. Työssäkäynti ei ensimmäisen n. 10 000 euron osalta vuodessa vaikuta mihinkään opiskelijan tukiin. Tiedän, että opiskelijan on vaikeaa saada töitä, mutta et ainkaan mainitse, että olisit tuskaisesti hakenut etkä saanut. Itselleni jäi opiskelijana vuokralla asuessani vuokran jälkeen tuista käteen 12e kuussa, ja asuin opiskelija-asuntosäätiön remppakuntoisessa kaksiossa Turussa. Vuokraan sisältyi netti, vesi ja sähkö. Yksiö olisi yksityisellä maksanut saman verran tai enemmän kuluineen, jos kaukana sijaitsevan kämpän hintaan olisi laskettu bussikortti mukaan. Säätiöltä jonotin yksiötä vuoden verran saamatta tarjousta. Ei siinä auttanut kuin kärttää rahaa kaikilta sukulaisilta, käydä töissä ja karsia kulutusta. Yhdessäkään opiskelijatapahtumassa en edes harkinnut käyväni.

Mitä ovat mainitsemasi opiskeluun liittyvät yllättävät menot? Itselläni ei ole opiskeluun liittyviä yllättäviä menoja tullut nyt 3 vuoden aikana yhtäkään. Kirjat on ostettava kerran vuodessa ja lukukausimaksu maksettava (tai mikä virallisesti onkaan nimeltään), mutta näin on aina, eikä se ole yhtään yllättävää. Joo ainejärjestö saattaa ilmoittaa, että tällainen tawpahtuma olisi nyt 30 eurolla, mutta ei sinne ole pakko mennä.