Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoltajuus-asiaa, kuka osaisi neuvoa...Eli kysymys oheishuoltajuudesta.

Vierailija
28.06.2006 |

Meillä on sellainen tilanne, että aikoinaan sovimme lapseni biologisen isän kanssa yhteishuoltajuudesta. Isä kuitenkin " häipyi kuvioista" aika pian ja olen käytännössä ollut täysin yksinhuoltaja. Lasta (nyt 6v) on viimeiset vuodet kasvattanut kanssani uusi miesystäväni. Nyt bioisä -saatuaan elämäänsä vähän järkeä- on alkanut uudelleen tavata lasta, mutta sillä tavalla aika harvakseltaan ja enemmän " kaveri-isänä" . Hän ei siis edes yritä enää tunkea kuvioon mukaan kokonaisvaltaisesti, ymmärtää, että lapsella on nyt perhe täällä minun ja nykyisen miesystäväni kanssa ja haluaakin vain tuntea lapsen ja tavata tätä säännöllisen satunnaisesti. Paperilla meillä kuitenkin on edelleen tuo yhteishuoltajuus bioisän kanssa.

Olen tässä viimeaikoina miettinyt sitä mitä lapselle kävisi, jos minulle sattuisi jotain. Tässä tapauksessa haluaisin, että miesystäväni kasvattaisi lapsen, sillä hän on lapsellekin minun jälkeeni se kaikista läheisin ihminen ja ainoa oikea isähahmo. Myös miesystäväni, joka pitää lasta aivan kuin omanaan, haluaisi tätä ja uskon myös bioisän haluavan tätä. (Hän ei missään nimessä haluaisi huoltajuutta kokonaan itselleen).

Voikohan siis minun ja bioisän virallisesta yhteishuoltajuudesta huolimatta myös kolmas osapuoli saada sen oheishuoltajuuden, vai voiko oheishuoltajuutta hakea vain yksinhuoltajat, siis sellaiset, joiden lapsilla ei ole virallista toista huoltajaa? Jos sekä minä että bioisä puollamme miesystäväni oheishuoltajuutta, saakohan hän sellaisen? Pitäisikö minun ja uuden miesystäväni olla naimisissa, vai voiko oheishuolatjuutta hakea myös virallisen perheen " ulkopuoleiselle" henkilölle (olen saanut sen käsityksen, että yh:t voivat hakea sitä vaikka mummille tai kummillekin). Ja mitkäköhän sitten ovat oheishuoltajan lailliset oikeudet pitää lapsi luonaan, jos äidille tapahtuu jotain...

Jos joku tietää jotain näistä huoltajuus-/ oheishuoltajuusjutuista, olisin kiitollinen tiedoista...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi