Miten sinä estät koronaviruksen leviämistä?
Kommentit (64)
Yritän käydä vain 2 kertaa viikossa kaupassa. missään muualla en käy paitsi metsänlenkeillä. pesen käsiä ja en yski muihin päin.
Pysyn kotona, aina kun mahdollista eli 90 % ajasta. En tapaa ketään ihmisiä, kun käyn kävelyllä niin välttelen muita, jos tulee joku vastaan on turvaväli väh 3 metriä. Kaupassa käyn max kerran viikossa.
Pysyn niin paljon kotona kuin suinkin mahdollista. Pakollisen kaupassa käynnin jälkeen pesen käteni erittäin huolellisesti lämpimällä vedellä ja saippualla ainakin puolen minuutin ajan.
Pysyn kotona ja meille ei tule ketään.
Käyn kaupassa kahden viikon välein.
Olen vapaaehtoisessa karanteenissa, kaverina toinen riskiryhmään kuuluva.
Pidän yhteyttä läheisiin ja muihin vain puhelimen ja netin välityksellä.
Noudatan hyvää käsihygieniaa. Mittaan lämpötilani joka aamu ennen töhin lähtöä. Olen jättänyt pois kaikki ylimääräiset menot. En näe riskiryhmiin kuuluvia vanhempiani tai ystäviäni.
Ulkoilen koirieni kanssa vain läheisessä metsässä, jossa liikkuu hyvin vähän muita ihmisiä.
Pakollisen kaupassa käynnin jälkeen pyyhin kaikki pakkaukset keittiösuihkeella (rätit pesen 60 asteessa muun pyykin joukossa), koska korona voi elää pinnoilla tartuntakykyisenä jopa yhdeksän vuorokautta.
^ Tuo yhdeksän vuorokautta on liioittelua, ei sitä itse virusta siitä enää käsittääkseni voi eristää.
Pysyn kotona mahdollisimman paljon. En tapaa juuri ketään. Huolehdin töissä hygieniasta. Ulkoilen mieluiten sellaisina aikoina, ettei ole paljon muita ihmisiä liikkeellä. Huolehdin hygieniasta julkisilla paikoilla käydessä.
En käytä puhelinta kaupassa, apteekissa ym. julkisella paikalla, sillä koronavirus voi jäädä useiksi päiviksi puhelimen pintaan. Sitten jos unohtaakin puhdistaa puhelimensa, niin...
Käyn lähipiiriini kuuluvan riskiryhmäläisen puolesta kaupassa samalla, kun käyn itsekin ostamassa ruokaa. Aion käydä hänen puolestaan tarvittaessa myös apteekissa.
Pesemällä käsiä tiuhaan ja kotona pyyhin kaikki kosketuspinnat ainakin kerran päivässä desinfiointiaineella. Käyn kaupassa kun on pakko. Vältän muita ihmisiä.
Pysyn kotona ja oion täällä palstalla esitettyjä typeriä harhoja ja yllytyksiä vastuuttomaan käytökseen. Liputan myös trolliviestejä.
Vierailija kirjoitti:
Pakollisen kaupassa käynnin jälkeen pyyhin kaikki pakkaukset keittiösuihkeella (rätit pesen 60 asteessa muun pyykin joukossa), koska korona voi elää pinnoilla tartuntakykyisenä jopa yhdeksän vuorokautta.
Laboratoriossa pysyi hengissä, muttei tartuntakykyisenä. Kotonasi tuskin on vakioidut olosuhteet kuten stabiili ilmankosteus, pimeys, lämpötila, happamuus...
Labrassa ne virusviljelmät ovat tietokoneohjatussa pimeässä kaapissa, hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
^ Tuo yhdeksän vuorokautta on liioittelua, ei sitä itse virusta siitä enää käsittääkseni voi eristää.
Tässä tilanteessa parempi ylireagoida kuin alireagoida. Äkkiä ne tuotteet pyyhkii pesuaineella, ja jotkut tulevat heti käyttöön. Harva kuitenkaan pesee käsiään aina pakkauksen avaamisen jälkeen. Ruokkapakkauksia ovat kuitenkin koskeneet tuotannossa, kuljetuksessa, varastoinnissa ja kaupassa todella monet kädet.
Pysyn kotona.