Onko totta että edes lenkille ei saa mennä jos tulee ulkonaliikkumiskielto?
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainoastaan saa käydä kaupassa, töissä tai apteekissa lupalapun kanssa. Pikaisesti pissattaa koiraa. Mutta ei mitään ulkoilukävelyitä.
Eikä mitään vanhusten ja nuorten joukko-kokoontumisia, kiitos!!
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri omaa 4-vuotiasta lasta. On aika surullista, jos häneltä evätään liikunta ulkona (ihan vaan minun kanssa kahdestaan) ties kuinka pitkäksi ajaksi, koska jotkut +70-vuotiaat elävät elämänsä vanhuusajan uhmaikää ja sitten on nämä hiihtokeskuksissa ryyppävät ja tosiaan lähmivät ihmiset - joissa nyt vaan yhdistyy tyhmyys ja itsekkyys aika huolestuttavaksi.
Mutta itse epäilen kyllä, että Suomessa tulee hieman eri tavalla nuo olemaan kuin etelä-euroopassa. Esim. lapsiperheille saatetaan antaa tunti-kaksi ulkoilua päivässä kunhan pysyy erossa muista ihmisistä, ja ihmisille lenkki päivässä yksin. Täällä kuitenkin myös jatkuvasti mietitään jokaisen toimenpiteen jälkiseuraus pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi täyskielto ulkoiluun vaikkapa kuukaudeksi tulee kyllä vaikuttamaan mielenterveyteen ja fyysiseen terveyteen, sen tietävät päättäjätkin. Niistäkin syntyy terveydenhuollolle sitten omat seurauksensa.
Epäilen että ulkonaliikkumiskielto tulee Suomeen aluksi kieltäen joukoittain oleskelun ulkona ja julkisissa tiloissa sakkouhalla. Liikkeet myös suljetaan. Edelleen saa kuitenkin ulkoilla esim. lasten kanssa mutta esim. kerran päivässä lupalapulla.
Ja kukakohan näitä lupalappuja jakaa ja valvoo että lapset pääsee happihyppelylle? Miksi käytäntö olisi vain lapsiperheille tässä kohtaa, kun on todettu vieläpä että lapset tehokkaimpia tartuttajia...
Mulla oma hyöty puutarha jota olen kasvattanut kriisitilanteita varten 20-vuotta. Tiesin että joskus tämä tilanne tulee ennemmin tai myöhemmin. Ihmisten elämä on niin kamalan saastuttavaa ja välinpitämätöntä että se pysähtyy pakolla jossain vaiheessa. Olen pyrkinyt siihen että pystyn omaa ruokaani kasvattamaan edes jonkin verran ja on sitä riittänyt satoa muillekkin. Tarpeen vaatiessa pystyn laajentamaankin. Olen helvetin älykäs ja ennustin tämänkin tilanteen. En matkustellut vaan säästin ne rahat niin ei olla konkurssissa heti. Mitään en ole menettänyt kun en matkustellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lenkillä saisi käydä niin mikä olisi sitten ero nykyiseen tilanteeseen?
Se, ettei enää saisi roikkua ostareilla/toreilla/puistoissa tai vastaavissa. Lenkkeily tarkoittaa sitä, että liikkuu eikä seisoksi jossain kadun kulmalla. Ja tietenki pitäisi sallia lenkkeily vain yksin (tai perheenjäsenen seurassa, mutta tässä voisi tulla todistusvaikeuksia).
Kaikille isommissa porukoissa liikkuville vaan sakko kouraan.
No minun käsitykseni mukaan tälläkään hetkellä ei saisi roikkua ostareilla, toreilla ja puistoissa. Aika monta kertaa jo toitotettu että kaikki ylimääräinen kanssakäyminen pitää karsia.
Juuri näin! On uskomatonta miten osa ihmisistä taantuu, aivan selvät säännöt, joiden ymmärtämisessä ei pitäisi olla ongelmia!
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa tällä hetkellä koiraa saa ulkoiluttaa vain koiran papereissa lukeva omistaja ja omistajalla passi oltava ulkona mukana.
Entäs sekarotuiset? Ei niistä mitään papereita ole. Ja itselläni ei ole passia, joten omiani en siis voi viedä ulos tämmöisen lain tullessa voimaan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä poliiseille saataisiin resursseja tähän valvontaan, kun niitä ei muutenkaan tunnu olevan mihinkään? Ihan ilman sarvia ja hampaita.
Ymmärtäisin ulkonaliikkumiskiellon tarpeen jossain isommassa kaupungissa, kuten Helsingissä, missä on paljon ihmisiä. Sitten taas joku Seinäjoki on jo valmiiksi niin hiljainen, ettei mitään ulkonaliikkumiskieltoa tarvittaisi. Eivät ihmiset täällä vietä juuri muutenkaan aikaa kaupungilla, eivätkä onneksi varsinkaan nyt. Tuntuisi aika tarpeettomalta määrätä kaikki sisätiloihin.
Eikä tuo kielto ole yksiselitteisesti tarpeen helsingissäkään. Kyllä sielläkin on lääniä lenkkeillä ilman ihmiskontakteja, niin halutessaan, jostain syystä siellä nyt jengi tuppaa samalle pallokentälle norkoilemaan tai sitten sinne nuuksioon, joka on nykyään täyteen ahdettu muutenkin.
Mulla on pakoreitti poliiseja varten olemassa jos lähtee perään ulkonaliikkumiskiellon aikana.. Minulle ei riitä että työnnän pään ikkunasta ulos että saan happea tässä 20 neliöisessä tunkkaisessa kopperossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä poliiseille saataisiin resursseja tähän valvontaan, kun niitä ei muutenkaan tunnu olevan mihinkään? Ihan ilman sarvia ja hampaita.
Ymmärtäisin ulkonaliikkumiskiellon tarpeen jossain isommassa kaupungissa, kuten Helsingissä, missä on paljon ihmisiä. Sitten taas joku Seinäjoki on jo valmiiksi niin hiljainen, ettei mitään ulkonaliikkumiskieltoa tarvittaisi. Eivät ihmiset täällä vietä juuri muutenkaan aikaa kaupungilla, eivätkä onneksi varsinkaan nyt. Tuntuisi aika tarpeettomalta määrätä kaikki sisätiloihin.
Eikä tuo kielto ole yksiselitteisesti tarpeen helsingissäkään. Kyllä sielläkin on lääniä lenkkeillä ilman ihmiskontakteja, niin halutessaan, jostain syystä siellä nyt jengi tuppaa samalle pallokentälle norkoilemaan tai sitten sinne nuuksioon, joka on nykyään täyteen ahdettu muutenkin.
Ymmärrä jo että ei tässä niitä ihmiskontakteja vaadita. Tämä tarttuu jo ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä jo että ei tässä niitä ihmiskontakteja vaadita. Tämä tarttuu jo ilmasta.
Siinä tapauksessa karanteeni on turha.
Siinä tapauksessa myös ihmisten ahtaaminen pieniin asuntoihin, joissa usein yhteinen ilmanvaihto, suuri virhe.
Vierailija kirjoitti:
Presidentin puhe tepsi, tänään ei ollut eläkeikäisiä sauvakävelijöitä laumoittain liikkeellä.
Tottakai uskoi - Sauli on meidän Bossi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oma hyöty puutarha jota olen kasvattanut kriisitilanteita varten 20-vuotta. Tiesin että joskus tämä tilanne tulee ennemmin tai myöhemmin. Ihmisten elämä on niin kamalan saastuttavaa ja välinpitämätöntä että se pysähtyy pakolla jossain vaiheessa. Olen pyrkinyt siihen että pystyn omaa ruokaani kasvattamaan edes jonkin verran ja on sitä riittänyt satoa muillekkin. Tarpeen vaatiessa pystyn laajentamaankin. Olen helvetin älykäs ja ennustin tämänkin tilanteen. En matkustellut vaan säästin ne rahat niin ei olla konkurssissa heti. Mitään en ole menettänyt kun en matkustellut.
Minäkin olen kasvattanut perunaa, porkkanaa ja muita kasviksia en vain harrastukseksi vaan siltä varalta, että tulee jokin poikkeustilanne. Ja jo tammikuussa olin epidemian leviämisestä niin huolissani, että aloin kasvattaa ruokavarastoja. Eipä ole tarvinnut nyt hamstrata. Uskon, että pärjäisin kesään, vaikka kaupat menisivät nyt kiinni. Kun on oma talo maaseudulla metsän reunassa, ulkonaliikkumiskieltokaan ei tuntuisi niin pahalta. Tosin nyt kaikki tuntuu vielä toimivan melko normaalisti. Toivon, että Suomi säästyisi vähemmällä, mutta toisaalta täältä on tehty monet suojautumis- ja rajoittamistoimenpiteet myöhässä, joten en ole kovin optimistinen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää uhrata oma nuoruus 70 vuotiaiden, kohta joka tapauksessa kuolevien edessä.
Haista huilu, "uhrautuja" - nuoret ja rikkaat skimbaajat tän s**kelin taudin meille toikin, ei suinkaan vanhukset!
Vierailija kirjoitti:
Pitää uhrata oma nuoruus 70 vuotiaiden, kohta joka tapauksessa kuolevien edessä.
Mistä sä tiedät milloin sä delaat, voit jäädä dösän alle jo huomenna.
Hyötyjen pitäisi olla aina haittoja suuremmat, jos ulkonaliikkumiskieltoa perustellaan terveydellä.
Ihmisten fyysinen ja henkinen terveyshän romahtaa sisällä ollessa. Mitä tekemistä sisällä on muuta kuin syöminen ja tv:n katselu tai koneella istuminen? Liikunnan puute heikentää toimintakykyä.
Auringonvalo auttaa d-vitamiinin tuotannossa, joka lisää elimistön vastustuskykyä. Näinä aikoina auringossa oleilu voi olla hyvinkin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu eli lenkkeily on sallittua varovaisuutta ja turvavälejä noudattaen. Muuten puolessa vuodessa tulisi paljon lisää muita sairauksia kuin koronaa.
Ongelma ovat kauppakeskuksiin, asemille ja kahviloihin yms. maleksimaan kokoontuvat ihmiset, jotka jatkavat elämää kuten ennen koronaa.
Ja näitä maleksijoita Ohisalo haluaa tänne. Oikein kutsui
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainoastaan saa käydä kaupassa, töissä tai apteekissa lupalapun kanssa. Pikaisesti pissattaa koiraa. Mutta ei mitään ulkoilukävelyitä.
Missä näin lukee ettei lenkille saisi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa tällä hetkellä koiraa saa ulkoiluttaa vain koiran papereissa lukeva omistaja ja omistajalla passi oltava ulkona mukana.
Entäs sekarotuiset? Ei niistä mitään papereita ole. Ja itselläni ei ole passia, joten omiani en siis voi viedä ulos tämmöisen lain tullessa voimaan?
Espanjassa nähtävästi sakot tulee, jos ulkoiluttaa naapurin koiraa. Koiran ulkoilutushan on hyvä "tekosyy" päästä ulos kotoa, sitä tuolla lainailun kiellolla yritetään estää. Jos et voi todistaa pakottavaa tarvetta olla ulkona -> sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin lukee ettei lenkille saisi mennä?
Mikä ulkonaliikkumiskielto se sellainen on, missä saa vapaasti ulkona liikkua???
Höpö höpö. Helmikuussa trump sanoi ettå heillä ei ole koronaa ja ettå se on demokraattien keksimä asia.