Voiko kielten opiskelija työllistyä muuksi kuin kieltenopettajaksi ja saada ok palkkaa?
Vai onko ainoat vaihtoehdot opettaja ja kelan luukku?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Voi työllistyä. Opiskeletko vai harkitsetko alaa?
Harkitsen.
Riippuu kielestä. Tietyissä kielissä voi saada tulkintöitä, onnekkaat voivat elättää itsensä (niukasti) kääntäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kielestä. Tietyissä kielissä voi saada tulkintöitä, onnekkaat voivat elättää itsensä (niukasti) kääntäjinä.
Aijai tulkki ei kyllä kuulosta yhtään omalta jutulta. Ja toi kääntäjienkin tulotaso on niin epävarmaa :/ Pitäiskö sit vaan unohtaa tämä opintosuuntaus
Kurkkaapa haluamasi yliopiston sivuainevalikoimaa minkä verran ja minkä tasoista kieltä siellä saa lukea!
Pääaineeksi voi ottaa jotain muuta.
Jos palkka merkitsee, etkä halua opettaa, älä haaskaa aikaasi kielten opiskeluun.
Jos haluaa opiskella jotain kieltä, mutta ei halua kääntäjäksi, tulkiksi, opettajaksi tai kielitieteilijäksi... silloin pitää kysyä itseltään, mikä siinä kielessä minua oikeastaan kiinnostaa, kun mikään varsinaisesti siihen kieleen liittyvä ala ei nappaa.
Kiinnostaisiko kielialueen kulttuuri, kirjallisuus, arkeologia, politiikka tai historia enemmän? Silloin voisi valita jonkin muun pääaineen noilta aloilta, ja se kieli olisi vain sivuaine tai vastaava.
Vai olisiko ko. kielestä jollakin avulla apua sivuaineena ja pääaineena olisi jokin muu aine? Esim. pääaineena viestintä, sivuaineina poliitiikan tutkimus ja jokin kieli, jne...
Nykyaikana kelan luukku taitaa olla ainoa vaihtoehto. Opettajista on ylitarjontaa
Laura Friman on opiskellut yliopistossa Englannin kieltä ja kirjallisuutta ja työllistynyt oikein kivasti ei opetusalalle. Aluksi kai käänsi lastenkirjoja, sitten pääsi iltasanomiin töihin ja loppu on urakiidon historiaa.
Tottakai voi työllistyä. Itse olen koulutukseltani äidinkielen opettaja, mutta töissä kustantamossa. Opettajan töitä en edes haluaisi tehdä, mutta koulutus oli hyödyllinen montaa muutakin työtä silmällä pitäen.
Siis kielten opiskelijat voivat kyllä työllistyä tosi monille eri aloille, kääntäjät ja tulkit ovat melko marginaalissa. Riippuu sitten, mikä kieli kyseessä ja millaisia sivuaineita valitset (opettajaksi pätevöityessä pitää tietenkin opiskella kasvatustiedettä ja jotain toista kieltä). Kielten opiskelijat voiva työllistyä mm. kustantamoihin, ministeriöihin tai muunlaisiksi virkamiehiksi, toimittajiksi, sisällöntuottajiksi tai sitten ihan yksityiselle sektorille. Paljolti riippuu siitä, mitä muuta opiskelet ja teet töiksesi opiskeluaikanasi. Ne, jotka väittävät, etteivät kielten opiskelijat työllisty muuksi kuin opettajiksi, kääntäjiksi tai tulkeiksi, eivät ole itse opiskelleet alaa, ovat opiskelleet sitä joskus kauan sitten (eivät tunne nykyajan työelämää) tai heillä ei ole juuri kontakteja oman alansa valmistuneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis kielten opiskelijat voivat kyllä työllistyä tosi monille eri aloille, kääntäjät ja tulkit ovat melko marginaalissa. Riippuu sitten, mikä kieli kyseessä ja millaisia sivuaineita valitset (opettajaksi pätevöityessä pitää tietenkin opiskella kasvatustiedettä ja jotain toista kieltä). Kielten opiskelijat voiva työllistyä mm. kustantamoihin, ministeriöihin tai muunlaisiksi virkamiehiksi, toimittajiksi, sisällöntuottajiksi tai sitten ihan yksityiselle sektorille. Paljolti riippuu siitä, mitä muuta opiskelet ja teet töiksesi opiskeluaikanasi. Ne, jotka väittävät, etteivät kielten opiskelijat työllisty muuksi kuin opettajiksi, kääntäjiksi tai tulkeiksi, eivät ole itse opiskelleet alaa, ovat opiskelleet sitä joskus kauan sitten (eivät tunne nykyajan työelämää) tai heillä ei ole juuri kontakteja oman alansa valmistuneisiin.
Mitä ehdotat opiskeltavaksi kielten kanssa sivuaineena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain sellaista, joka liittyy siihen alaan, mikä sinua kiinnostaisi.
Jotain kaupallista ainetta kannattaa opiskella kielen lisäksi, niin voi työllistyä kv-yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo jolta kysyt, mutta yliopistotutkinnon idea on se että valitset niitä aineita ja aiheita, jotka juuri sinua kiinnostavat, ja joista muodostuu sulle sopivan tutkinnon kokonaisuus. Mitään valmiita "paketteja" ei yleensä ole vaan jokainen etsii oman polkunsa. Jonkun toisen valinnat eivät välttämättä sovi juuri sinulle.
Minusta tärkeintä olisi miettiä mikä itseä oikeasti kiinnostaa ja toiseksi minkälaista työtä haluaisi tehdä. Toisaalta vasta opiskelun aikana saattaa selkeentyä se, millä erikoisalalla voisi olla kysyntää tai mielenkiintoisia työpaikkoja. Joskus sen alan luo itse valitsemalla tiettyjä aineiyhdistelmiä.
"Valmiiden ratkaisujen" metsästys ei taida olla toimivin konsepti tässä, jos yliopistoon tähtää.
Voi työllistyä. Opiskeletko vai harkitsetko alaa?