Teettekö vauvalle itse peruna ja porkkanasoseet vai ostatte valmiina kaupasta?
Mulle neuvolatäti sanoi, että voi hyvin ostaa valmiina.
Kommentit (21)
Teen itse. Jotenkin epäilyttää aina nuo valmiskamat.
Paljon ravitsevamaa ja halvempaa kotitekoinen. Ja helppo tehdä.
Itsetehtyä voi myös pakastaa. Kotona valmistettu ruoka on varmasti laadukkaita, voit itse valita luomu tuotteita ja niistäkin tuoreimmat ainekset.
Yleensä teen itse, samalla kun muutenkin teen ruokaa. Otan vauvan osuuden sivuun ennen kuin lisään suolan. On helppo soseuttaa sauvasekoittimella, menee noin 1 minuutti. Teen jääkaappiin noin 3 päivän soseet kerralla, niin ei tarvitse joka päivä tehdä. Reissussa käytetään valmiita purkkeja.
Oma lapseni sylki pois kaikki purkkisoseet. Äidimaidon vastikkeet tekivät ripulin. Perunoiden ja porkkanoiden keittäminen ja soseuttaminen ei ole suuri vaiva. Siinähän nuo kiehuvat ihan omia aikojaan.
Tein aluksi itse kun muksu oli pieni, kuten myös esim. hedelmäsoseet. Kunnes totesin sen täysin hyödyttömäksi. Se määrä mitä pieni lapsi syö on niin olematon, että helpompi ostaa se valmis purkki. Lisäksi matkoilla kätevämpi.
Sekä että enkä ymmärrä mihin tarvitaan neuvolantätiä. Eiköhän kautta aikojen ole osattu ruokkia lapsia ihan ilman ohjeita.
Jos keitän muulle perheelle perunoita niin silloin tietenkin annan sitä, porkkanat kiehuu siellä perunoiden kanssa varsin sujuvasti. Jos muu perhe syö jotain muuta, annan lapselle purkkiruokaa. Ne purkkiruuat on todella hyviä Suomessa, joten miksi niitä ei voisi antaa? Niitä purkkiruokia syö jotkut aikuisetkin välipalana jossain reissussa jne. Mauttomiahan ne on, kun lapsille tarkoitettuja, mutta silti.
Pakastamiseen en ole ryhtynyt, se on vähän turhaa hommaa kun aika usein kuitenkin niitä perunoita keitellään, ja eikä mikään ruoka parane kun sitä pakastellaan ja sulatellaan.
Kolmelle ensimmäiselle lapselleni nuorena äitinä tein itse.Nyt neljännelle viisastuneena ja itseäni armahtaen olen ostanut valmiita suomalaisia vauvanruokia.Olen ymmärtänyt että ne ovat tehty todella ensiluokkaisista aineista ja kaikki ravintoaineet ovat niissäkin tallella.Vauvojen ruuissa ei riskeerata mitään, ainakaan Suomessa.Jos muuta kuvittelisi, olisi jo vainoharhainen.
Teen näin koska en ole keittiössä viihtyvää sorttia.Jos rakastaisin kokkailua niin voisin tietysti tehdä soseet aina itse.Aina kannattaa mennä sieltä, missä aita on matalin.
Tein itse välillä ja välillä ostin. Toi kausi kesti sellaisen kuukauden lasten elämästä, sitten oli pakko ottaa jo proteiini mukaan ja sen jälkeen kyllä ostin ne ruuat siihen saakka kunnes siirtyi samoille ruuille muun perheen kanssa. Eikä tuo nyt kovin paha asia vissin ollut, lapset on kaikki nyt vähintään lukiolaisia, kaikki yli 185cm ja normaalipainon alarajoilla. Kasvuennusteet jokaisella oli n 180cm.
Teen itse ja pakastan jääpalamuotteihin, joista on helppo ottaa tarvittava määrä.
Tein itse ainokaiselle lapselleni kaikki soseet itse. Joskus tarjosin valmissosetta niin työnsi kielellä suusta pois eli ei suostunut syömään ollenkaan.
Ehdin hyvin tekemään kotona ollessa kaikki ruuat itse. Toki kaupastakin löytyy laadukkaita soseita, mutta mieluummin tein itse, joitakin harvinaisempia hedelmistä/marjoista tehtyä sosetta ostin valmiina (ja niistä joitakin suostui syömään hyvällä ruokahalulla)
Ite tein, lisänä kanaa tai jauhelihaa. Soseutin yleiskoneella ja pakastin pienissä rasioissa aina parin viikon satsit kerrallaan.
6 eri variaatiota, joten vaihtelua aika vähän, mutta lapset kärsi allergioista pieninä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on valmisruuissa monenlaista tautia tarjolla. Koiranruualla öli tappavat sivuvaikutukset. Ihmisiä varoitellaan yhtenään. Perunat kin pussissa ostaen ovat osin vihreitä. Eli solaniiniä on. Lappi mahataudissa. Olkaa tarkkana valmisruokien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on valmisruuissa monenlaista tautia tarjolla. Koiranruualla öli tappavat sivuvaikutukset. Ihmisiä varoitellaan yhtenään. Perunat kin pussissa ostaen ovat osin vihreitä. Eli solaniiniä on. Lappi mahataudissa. Olkaa tarkkana valmisruokien kanssa.
Vauvojen valmisruuat on kyllä tosi tarkkaan valvottuja. Kotisoseet voi olla hyviä tai huonoja.
Minä olin niin laiska etten jaksanut tehdä juurikaan soseita, vaan lapset sormiruokaili 6kk alkaen. Reissussa sitten valmissoseita.
Perunaa en vauvalle syöttänyt ja porkkanasoseen ostin kaupasta..
Oon tehnyt välillä itse ja aina on valmista ollut kaapissa, kätevää ottaa valmista niinä päivinä kun on kiire tai ei jaksa valmistaa itse.