Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menenkö opiskelemaan kauppatieteitä, oikeustieteitä vai kieliä?

Vierailija
20.03.2020 |

Pitäisi tehdä päätös.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kieliä ainakaan.

Vierailija
2/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät varmaan itse, mikä sinua eniten kiinnostaa ja mihin sinulla parhaiten edellytyksiä.

Otaksuisin, että kauppatieteistä on eniten hyötyä ja kielistä vähiten, mutta sehän riippuu monesta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen.

Vierailija
4/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan tutustunut oikeustieteisiin etukäteen? Se on aika puuduttavaa laajojen tekstien lukemista, eikä todellakaan sovi kaikille.

Kielissä sama juttu, aika erilaista kuin lukion opetus. Enää ei opetella vain sanastoa ja kielioppia.

Vierailija
5/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti missä ammatissa noista, tienaisit eniten.

Mieti missä noista viihtyisit parhaiten.

Ja lopuksi mieti, mikä noista kolmesta alasta kiinnostaa itseäsi kaikkein eniten.

Vierailija
6/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielistä olen eniten kiinnostunut, mutta kun luin työllistymismahdollisuuksista niin kiinnostus vähän kaikkosi. 

AP

Vierailija
7/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisit kuinka lahjakas, on epätodennäköistä, että vain kävelisit sisään. Suositusjärjestys: oikis, kauppis, kielet. Olen itse opiskellut k89ahta noista, joten en ihan lämpimikseni puhu.

Vierailija
8/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä opiskele kieliä. T. kieliä opiskellut

Vierailija
9/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lukemaan kieliä. Mutta en niitä tavallisia. 

Vierailija
10/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, kursori hyppii.

Vierailija
11/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisäksi melko ujo. Onko tämä suuri haitta jollain näistä aloista?

AP

Vierailija
12/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kauppatieteet tai MBA kiinnostaisi minuakin. Mutta oppiiko esimerkiksi koulussa oikeita käytännön taitoja joita voi yrittäjänä hyödyntää vai onko koulutus teoreettista talous-”asiantuntijan” pohjakoulutusta?

Vierailija
13/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmani olisi jokin itsenäinen työ, jossa saisi näprätä firman papereita tai suorittaa käännöksiä itsenäiseksi. Ei todellakaan mikään erityisen suullinen työ.

AP

Vierailija
14/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan tutustunut oikeustieteisiin etukäteen? Se on aika puuduttavaa laajojen tekstien lukemista, eikä todellakaan sovi kaikille.

Kielissä sama juttu, aika erilaista kuin lukion opetus. Enää ei opetella vain sanastoa ja kielioppia.

Hei, uskon että rakastaisin tekstien lukemista! Tuollainen on juuri minun juttuni.

Vierailija
15/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä voit lukea sivuaineena. Kielen maisterina suoraan koulutukseen liittyvä työllistyminen on haastavaa. Opettajaksi tai kääntäjäksi lähinnä, molemmat pitää huomioida kouluaikana opintoja suorittaessa.

Toki valtaosa yliopistokoulutuksen saaneista tekee vaan jotain toimistoasiantuntijatyötä, samaa työtä tekevillä voi olla vaikka 5 erilaista koulutustaustaa.

Vierailija
16/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelmani olisi jokin itsenäinen työ, jossa saisi näprätä firman papereita tai suorittaa käännöksiä itsenäiseksi. Ei todellakaan mikään erityisen suullinen työ.

AP

Tuollaiset työt on lopetettu firmoissa aikoja sitten. T. kääntäjä

Vierailija
17/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Kauppis ja ura tilintarkastajana voisi sopia sulle?

Vierailija
18/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kyllä riippuu paikastakin. Ja kielestä.

Mutta itse se täytyy päättää mikä kiinnostaa eniten. Heittäisin että kielten kohdalla työllisyysnäkymät riippuvat itsestä vielä enemmän kuin noiden muiden vaihtoehtojen kohdalla. En uskalla silti sanoa että kielet olisivat noista hyödyttömimpiä, koska vaihtoehtoja on siinäkin niin monia.

Itseäni ei kielten lisäksi muu oikein erityisesti kiinnostanut ja kauppatieteet taas olisivat vaihtoehdoista viimeisin ja oikeustieteet liian puuduttavaa pänttäämistä. En siis osaa siltä kantilta sanoa mitään kannattavuudesta.

Vierailija
19/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lisäksi melko ujo. Onko tämä suuri haitta jollain näistä aloista?

AP

Olet lukemassa hyvinkin geneerisiä tutkinoja ja kyselet, mitkä luonteenpiirteet sopii alalle. 

Esim. kun minä kävin kauppakorkean, siellä oli 17 pääainetta. Tilanne on toki nyt vähän muuttunut, kun on tullut kandit ja maisterit selvemmin erikseen ja ohjelmien määrä on muuttunut. 

Mutta ihan aluksi - ei kauppatieteet ole mikään ala. Siellä on hyvinkin erilaisiin tehtäviin valmistavia kokonaisuuksia ja samallakin koulutuksella voi päätyä täysin erilaisiin tehtäviin. 

Toki kaikissa tehtävissä pitää varmaan olla tekemisissä ihmisten kanssa enemmän tai vähemmän, mutta eipä täysin yksinäisiä ammatteja taida olla oleamssakaan, nyt kun majakatkin on automatisoitu eikä majakkavahteja enää tarvita. 

Vierailija
20/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kauppis ja ura tilintarkastajana voisi sopia sulle?

Tilintarkastaja on nimenomana palveulammatti. Siinä joutuu kertomaan vieraille ihmisille, että ne ovat ryssineet työnsä.