Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengenahdistus

Vierailija
20.03.2020 |

Minulla on ollut noin viisi päivää lieviä flunssan oireita, alkoi päänsäryllä ja pahoivoinnilla. Ei kuumetta. Lievää hengenahdistusta on ollut, hyvin lievää, mutta nyt eilen illalla ja yöllä oli vähän vaikeampaa. Oireet ovat olleet pahempia iltaisin. Nyt tuntuu siltä, kuin kurkussa olisi jokin möykky. Epäilen nyt vahvasti coronaa, koska minulla ei ole mitään perussairauksia, eikä allergioita Olen kolmikymppinen.
Voinko saada mitään hoitoa? Saanko testiä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pusutaudilta.

Pitääkö sen vuoksi mennä lääkäriin?

Terveyskirjastossa sanottiin, että smikrobi voi aiheuttaa sen.

Pusutaudin eli momonukleoosin aiheuttaa Epstein-Barrin virus ja siihen ei ole lääkitystä. Streptokokkibakteeri ei aiheuta pusutautia vaan angiinaa. Viidesosalla mononukleoosia sairastavista on yhtä aikaa myös streptokokki, johon tepsii antibiootti. Soita terveysneuvontaan tai terveyskeskukseen ja kysy sieltä neuvoa, kannattaa soittaa nyt heti kun viikonloppu on tulossa.

Tein omaolotestin ja sanoi että viittaa hengitystieinfektioon, mutta ei voi sanoa onko koronaa. Omaolotesti kehotti ottamaan yhteyttä päivystykseen, jos oireet pahenevat.

Vierailija
22/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vatsa toimi kunnolla ja ilmaa pakkautuu yläkroppaan.  Aiheuttaa palan tunnetta kurkussa ja välillä vaikea hengittää. Istun paljon. Kotona ollut sisällä monta viikkoa. Paniikkikohtauksiakin tullut ja siihenhän kuuluu myös hengenahdistusta. Nyt ollut funssaoireita ja yskän puuskia. Vaikea itsellä enää erottaa mikä johtuu mistäkin. Refluksiakin minulla on. Tai sitten korona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vatsa toimi kunnolla ja ilmaa pakkautuu yläkroppaan.  Aiheuttaa palan tunnetta kurkussa ja välillä vaikea hengittää. Istun paljon. Kotona ollut sisällä monta viikkoa. Paniikkikohtauksiakin tullut ja siihenhän kuuluu myös hengenahdistusta. Nyt ollut funssaoireita ja yskän puuskia. Vaikea itsellä enää erottaa mikä johtuu mistäkin. Refluksiakin minulla on. Tai sitten korona.

Närästystä myös minula hengenahdistuksen lisäksi. Tuntuu että nyt olisi vähän pahentunut, aiemmin oireet lieviä. Menevätkö koronassa oireet pahempaan suuntaan?

Vierailija
24/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kipua rinnassa?

Vierailija
25/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On painon tunnetta rinnassa.

Vierailija
26/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö testeihin jos perheenjäsen on riskiryhmäläinen?

Vierailija
27/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ylipainoa paljon?  ja kuinka hyvä fyysinen kunto?

Vierailija
28/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta enemmän sellainen polttava, joka säteilee selkään ja kylkiin.

Vierailija
29/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole riskitekijöitä, eikä ylipainoa. Sen sijaan perheejäseneni kuuluu riskiryhmään. Voinko päästä testeihin?

Aloittaja

Vierailija
30/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti lääkäriin. Silloin pitää soittaa heti jos tulee hengenahdistusta. Tsemppiä!

Vierailija
31/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut painontunnetta ja hengenahdistusta jo kuukauden. Oliskin korona niin ei tarttis pelätä et se vielä tähän päälle.

Vierailija
32/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vääriä ohjeita täällä. Vaikka ei olisikaan koronaa, vaan nielutulehdus ym. On aina hätätilanne jos on hengenahdistusta. Hengenahdistus on aina hpidettava heti oli syy mikä tahansa. Astma tappaa edelleen suomessa kymmeniä ihmisiä vuodessa. Mene heti ensiapuun ja vaadi hoito. Tuskin on koronaa mut sillä ei oo mutään väliä mikä sen tekee.

Vierailija
33/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole riskitekijöitä, eikä ylipainoa. Sen sijaan perheejäseneni kuuluu riskiryhmään. Voinko päästä testeihin?

Aloittaja

Noilla oireilla et pääse.

Vierailija
34/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaus ei aiheuta hengenahdistusta, ennemminkin hapen haukontaa kohtauksen aikana joillain, jos hätääntyy. Mulla ei ole koskaan tosin. Ja muutenkaan ei kellään ph- potilaalla ole kohtausta päällä 24/7. Joten jjjos kohtausten välillä on hengenahdistusta kyse on muusta jpka vaatii tutkimusta. Älä anna ohittaa oiretta tuolla virheellisellä väittämällä että ph aiheuttaisi hengenajdistuksen muulloin kuin kohtauksen aikana.

Vierailija
35/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime viikolla tuollaista, kunnon kuumetauti, yskä jne koronan oireet. Stressasin hulluna kun luin lehtijuttuja, sain lähes ahdistuskohtauksia ja pelkäsin ja pelkäsin.. selvästi oli keuhkoissa kamala rahina, paino ja outo tunne. Pääsin testiin koska olen sote-hlökuntaa: ei koronaa. Oireet helpotti samantien kun tämän kuulin.

Vierailija
36/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa hengenahdistus on niin vakavaa, että pitää ottaa yhteyttä päivystykseen?

Tarkoitetaanko covid19 kohdalla sitä että ei saa henkeä lainkaan, vai että jatkuvasti täytyy tehdä vähän enemmän töitä hengittämisen eteen? Esim. hengästyy kävellessä, vaikka normaalisti niin ei ole?

Vierailija
37/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaihelessa hengenahdistus on niin vakavaa, että pitää ottaa yhteyttä päivystykseen?

Tarkoitetaanko covid19 kohdalla sitä että ei saa henkeä lainkaan, vai että jatkuvasti täytyy tehdä vähän enemmän töitä hengittämisen eteen? Esim. hengästyy kävellessä, vaikka normaalisti niin ei ole?

Minusta on vain normaalia hengästyä poikkeuksellisesti liikkuessa oli mikä tahansa hengitystieinfektio. Jos jaksaa nousta liikkeelle sängystä ja kevyesti puuhailla on vielä ihan hyvässä kunnossa, vaikka hengittäminen tuntuisi normaalia raskaammalta. Kunnon hengenahdistuksella hengenvedot ovat lyhyitä ja pinnallisia ja apulihakset toiminnassa. Tämän näkee eli jos olet huolissasi katso peilistä tuleeko kaulan alle tai rintakehään lommoja hengittäessä.

Vierailija
38/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa hengenahdistus on niin vakavaa, että pitää ottaa yhteyttä päivystykseen?

Laskehengitystiheyttä minuutissa, se tihentyy oireiden pahentuessa. 

Tavallisen keuhkokuumeen viitearvot kelvannee tähän, normaali aikuisen olisi alle 16 ja sairaalahoitoa edellyttävä yli 20.

https://www.kaypahoito.fi/nak08166

Vierailija
39/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tismalleen samat oireet kuin ap.lla, jo 7 päivää. Välillä nuhapuuskia/aivastelua, välillä nousee lämpö. Keuhkoja särkee. Ei varmasti ole covid-19. Olen silti karanteenissa.

Vierailija
40/42 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyryhengitys voi auttaa.

Pysy kotona ja lepää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi