Kahden kodin lapset koronatilanteessa
Miten te eronneet vanhemmat, joilla on kouluikäinen lapsi (tai lapsia) toimitte nyt kun lasten liikkumista ja sosiaalista kanssakäymistä pitäisi vähentää minimiin? Kulkevatko lapset kahden kodin väliä kuten ennenkin vai oletteko päättäneet, että lapset pysyvät toisella vanhemmalla niin kauan kun esim. koulujen sulku kestää? Onko teillä viikko-viikko systeemi vai niin, että toisen vanhemman luona ollaan vain vapailla/vkl?
Ja jos teillä on tilanne, että lapset on normaalisti toisella vanhemmalla vain vkl ja vapaat, oletteko tässä tilanteessa sopineet pidemmästä "vierailusta" myös etävanhemman luona, koska koulut on kiinni? Mikäli siis lapset edelleen jatkaa reissaamista kotien välillä.
Itselläni siis tilanne, jossa olemme exän kanssa hyvin eri linjoilla toimintatapojen suhteen ja ihan kiinnostuksesta kyselen, että miten muut ovat tehneet.
Kommentit (21)
Toivon että ap saa vastauksia tähän. Muitakin kuin näiltä meidän lapset menee hoploppisynttäreille ihan kuin mitään ei olisi erilaista.
Lapset pitäisi nyt pitää yhdessä paikassa, siellä, missä etäkoulu parhaiten onnistuu. Tai jos toinen vanhemmista on sairaanhoitaja ja toinen etätöissä, niin ne lapset pysyy etätöissä olevan luona ja eristäytyy sh:stä.
Lapset menee tapaamisille niin kuin sopimuksessa / oikeuden päätöksessä sanotaan. Olen sosiaalityössä töissä, ja meidän puhelimet on ruuhkautuneet lähivanhempien puheluista, jotka yrittävät koronan varjolla estää lapsen ja etävanhemman tapaamiset. Voin kertoa, että tällaisina aikoina meillä olis vähän muutakin tekemistä kuin tämän asian kanssa taikinoida.
Ohis:
Kai asiaan sentään vaikuttaa se tilanne missä perheet ovat.
Esim. en näe siinä järkeä että riskiammatisa oleva ottaa lapset luokseen (ja mahdollisesti tartuttaa heidät), tai että mahdollisesti altistuneet lapset menevät riskiryhmään kuuluvan vanhemman luokse. Ja myös se millä lapset liikkuvat vaikuttaa: pääseekö kävellen/haetaanko autolla vs. bussilla/metrolla missä ties kuka köhii päälle.
Tälläisenä hetkenä JÄRJEN KÄYTTÖ on sallittua.
Ja myös se vaikuttaa ollaanko kainuussa (jossa ei ilm. tautia vielä ole --> voitaneen elää suht normaaliin tapaan) vs. pahimmat alueet (joissa paljon altistuneita) ja pitää olla erityisen varovainen.
Meillä lapset elävät kuten ennenkin, toistaiseksi ainakin.
Tottakai riskiryhmään kuuluvat muut perheenjäsenet vaikuttaisivat asiaan, mutta oletuksena niin, että tällaisia henkilöitä ei perheissä ole.
Itse mietin, että jos nyt olisi päädytty siihen, että toinen vanhemmista ei lapsia nää koulusulun aikana niin mitä tapahtuu sitten jos sulkua jatketaan vaikka kesään asti? Ovatko lapset erossa toisesta vanhemmasta melkein kolme kuukautta?
Järjen käyttö sallittu, mutta kun niitä "järkiäkin" on niin monenlaisia. Yks pitää yhtä asiaa tärkeimpänä kun toinen taas toista.
Huoh!
Meillä normaalisti vuoroviikottelevat koululaiset käyvät nyt isällään joka toinen viikonloppu. Olen nyt kotona, joten on aikaa auttaa koulutehtävissä ja laittaa ruokaa. Meillä myös enemmän tilaa levittäytyä tekemään kouluhommia.
Juuri pohdin tätä. Oma lapseni käy isällään joka toinen vkl. Isällä on uusi vaimo ja edellisestä suhteesta lapsi, joka käy myös heillä.
Itse olen astmaatikko ja etätöissä. Lapsi on tietysti nyt kotona. Lapsen isäkin on kotona, mutta käyttää julkisia. Isän uusi vaimo käy tietääkseni töissä ja käyttää myös julkisia. Isän toisella lapsella on kotonaan useampi sisarus ja kai nekin vanhemmat käyvät töissä... Ketju on valtavan pitkä. Alan siis kallistua sille kannalle, että tapaamiset ovat tauolla ja isä voi vaikka soittaa lapselle. Menee oma etätyö ym eristäytyminen aika hukkaan, jos lapsi tapaa isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri pohdin tätä. Oma lapseni käy isällään joka toinen vkl. Isällä on uusi vaimo ja edellisestä suhteesta lapsi, joka käy myös heillä.
Itse olen astmaatikko ja etätöissä. Lapsi on tietysti nyt kotona. Lapsen isäkin on kotona, mutta käyttää julkisia. Isän uusi vaimo käy tietääkseni töissä ja käyttää myös julkisia. Isän toisella lapsella on kotonaan useampi sisarus ja kai nekin vanhemmat käyvät töissä... Ketju on valtavan pitkä. Alan siis kallistua sille kannalle, että tapaamiset ovat tauolla ja isä voi vaikka soittaa lapselle. Menee oma etätyö ym eristäytyminen aika hukkaan, jos lapsi tapaa isäänsä.
Jatkan vielä. Jos lapsen isä ja tämän uusi vaimo olisivat myös kotona etätöissä eivätkä näkisi muita tai liikkuisi ties missä, tilanne olisi eri. Mutta kun on näitä muita lapsia ja heidän perheitään, ja kodin ulkopuolella työskentelyä jne jne niin eihän se hyvältä vaikuta.
Älytön keskustelu. Turhaa yrittää pysäyttää viruksen leviämistä, kun lapset saavat toimia levittäjinä.
Jos etävanhempi haluaa lapsiaan tavata, niin tavatkoon annettujen ohjeiden mukaan: ulkoilmassa metrin turvavälillä.
Kontaktit minimiin. Siksi koulutkin ovat kiinni. Minusta tässä ohjeessa ei ole mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai riskiryhmään kuuluvat muut perheenjäsenet vaikuttaisivat asiaan, mutta oletuksena niin, että tällaisia henkilöitä ei perheissä ole.
Itse mietin, että jos nyt olisi päädytty siihen, että toinen vanhemmista ei lapsia nää koulusulun aikana niin mitä tapahtuu sitten jos sulkua jatketaan vaikka kesään asti? Ovatko lapset erossa toisesta vanhemmasta melkein kolme kuukautta?
Entä sitten? Ulkomaillakin asuvat pystyvät ylläpitämään suhteita, eikä ne siihen kaadu.
Jatketaan samaan malliin. Vaikka toinen vanhemmista sairaanhoitaja eli sitä kautta se tartunta sitten itsellekin tulee siunaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Älytön keskustelu. Turhaa yrittää pysäyttää viruksen leviämistä, kun lapset saavat toimia levittäjinä.
Jos etävanhempi haluaa lapsiaan tavata, niin tavatkoon annettujen ohjeiden mukaan: ulkoilmassa metrin turvavälillä.
Kontaktit minimiin. Siksi koulutkin ovat kiinni. Minusta tässä ohjeessa ei ole mitään epäselvää.
Oletteko hajottaneet perheenne nyt koronan takia minimoidaksenne kontakteja? Samat riskit ovat kuviossa kuin perheissä, joissa ei ole käyty eroa läpi.
Meillä lapset vaihtavat normaalisti, ellei joku vahnemmista tai lapsista sairastu.
Me tehdään molemmat etätöitä ja lapset on nyt joka toinen päivä toisen luona koulupäivän ja toinen vanhempi saa tehdä töitä. Muuten mennään tapaamisissa aiemman sopimuksen mukaan. Ja tilanteen mukaan joustetaan, ihan niin kuin muutenkin.
Tämä onnistuu helposti, kun asutaan niin lähekkäin, että lapset voi kävellä toiselle vanhemmalle.
Me sovittiin lasten isän kanssa, että lapset ovat nyt vain minulla, koska olen etätöissä ja hän taas on sellaisessa työssä, että siellä myös joutuu olemaan ja saattaa joutua yllättäen jatkamaan työvuoroaan ilman vapaita ja työhön liittyy vielä altistusriski. Kesällä sitten tasataan puntteja niin, että mikäli lasten isä vaan saa ylipätään lomansa pidettyä, hän ottaa lapset koko lomansa ajaksi, joka on 5 vkoa. Vaikka ero meillä aikanaan ei ollut ihan siisteimmästä päästä, tässä tilanteessa, kuten aina, lasten etu menee kaiken edelle ja molemmilla on se tahtotila, että yhteiset lapsemme ovat yhtä tärkeitä molemmille. Nyt mennään tällä suunnitelmalla ja katsotaan mitä tuleman pitää. Lasten isä ja muksut pitää joka ilta yhteisen skypehetken jos vaan mahdollista. Siinä luetaan iltasadut ja vaihdellaa kuulumiset. Viikonloppuna varmaan tekevät skypen kautta jotain yhdessä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset menee tapaamisille niin kuin sopimuksessa / oikeuden päätöksessä sanotaan. Olen sosiaalityössä töissä, ja meidän puhelimet on ruuhkautuneet lähivanhempien puheluista, jotka yrittävät koronan varjolla estää lapsen ja etävanhemman tapaamiset. Voin kertoa, että tällaisina aikoina meillä olis vähän muutakin tekemistä kuin tämän asian kanssa taikinoida.
Sinulle sosiaalityöntekijä tiedoksi, että lapset eivät mene toisen vanhemman luo vierailulle vaan viettämään aikaa hänen kanssaan. Olen itse keskellä huoltajuusoikeudenkäyntiä ja ainakin Espoossa jo osattiin olosuhdeselvityksen yhteenvedossa käyttää termiä luonapitoaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hajottaneet perheenne nyt koronan takia minimoidaksenne kontakteja? Samat riskit ovat kuviossa kuin perheissä, joissa ei ole käyty eroa läpi.
Meillä lapset vaihtavat normaalisti, ellei joku vahnemmista tai lapsista sairastu.
Hajottaneet? Onko se hajoittamista, että näkevät leikkipuistossa? Onko ulkomaankomennuksella oleva vanhempi myös hajoittanut perheensä? Onko soitteleva isä hylännyt lapsensa?
Aika heppoista on vanhemmuus, joka ei kestä etäisyyttä.
Tottakai lapsi jatkaa entiseen malliin, jos ei toisella vanhemmalla ole riskitekijöitä ja tätä vanhempaa pitäisi suojella kontakteilla.