Minkä ikäinen lapsenne nukkuu vielä kanssanne?
Meillä lapsi alkoi kömpiä yöllä vanhempien sänkyyn joskus 2,5-vuotiaana, ja nyt on jo pitkään olut tapana kömpiä sinne jo nukkumaan mennessä, ts. nukkuu koko yön kanssanne (lapsi nyt 4,5v.). Kynnys siirtyä nyt omaan sänkyyn takaisin on muodostunut lapselle suureksi.
Minkä ikäisiä muut vanhempien kanssa nukkuvat ovat? Onko lapsi jossakin vaiheessa itse halunnut siirtyä pysyvästi omaan sänkyyn, vai onko pitänyt " siirrättää" ?
Kommentit (37)
Juuri sinunlaisesi jeesustelijat aiheuttavat näitä yökkääjiä, vaikka puhutaan enimmäkseen alle kouluikäisistä lapsista. _Yleensä_ perhepedissä nukkuneet lapset alkavat osoittamaan kiinnostusta ja halukkuuttaa nukkua omassa, erillisessä pedissä noin 4-6 vuotiaina. Toki yksilöllisiä eroja on, niin luonteissa kuin kodin turvallisessa ilmapiirissä jne. Ehkäpä tuttavan perheessä oli suuria jännitteitä, tai lapsi ei kokenut saavansa riittävästi huomioita tai hellyttä muuten kuin öisin tai takertumalla äitiin?
Näkevät vanhempiaan herieillä noin tunnin aamuisin, ja pari tuntia iltaisin. Että pitääisi riittää vai?
tulla usein viereeni nukkumaan, kun isä on reissussa. Katsellaan illalla leffoja, syödään popcornia ja jutellaan monesti pikkutunneille. Ja nukutaan vierekkäin. Ihanaa.
sänky on tiiviisti kiinni mun puolella meidän parisänkyä eli tavallaan on vaan meidän sängyn " sivuvaunu" . Siitäkin kiipeilee viimeistään aamusta meidän väliin mutta jos herää yöllä pahaan uneen tms. niin silloinkin tulee ihan kiinni muhun.
En pidä kiirettä, sitten kun siltä tuntuu.
nyt puolen vuoden aikana tullut yöllä meidän sänkyyn, vaikka periaatteessa lupa olisi.
Vauva 10kk siirtyy myös kohta veljensä kanssa samaan huoneeseen nukkumaan, koska ei tunnu siitä mitenkään häiriintyvän. Jos ongelmia näyttäisi tulevan, saisi vauva jatkaa vielä vieressämme.
Meille tämä on ollut helppo ja ihana ratkaisu, ei ole tarvinnut meikäläisen pomppia öisin ylös syöttämään vauvoja tms. Samoin lapsemme ovat aina nukkuneet tosi hyvin vieressä, ja niinpä perheessämme ei olla kärsitty väsymyksestä vauvojen kanssa.
Perhepeti kunniaan!
Ei joka yö ja silloinkin kun tulee viereen on jo aamuyö eli ei montaa tuntia siinä nuku enää.
2-vuotiaaksi asti tosin molempien sängyt olleen meidän makkarissa. Sitten omaan huoneeseen nukkumaan. Päivänunia on lapset nukkuneet meidänkin sängyssä.
Mun mielestä tää on tosi hyvä juttu, kumpikin tykkää nukkua omassa sängyssä, ei ole painajaisia, pimeän pelkoa tai mitään. Kieltämättä joskus lapset oli ja on niin södejä, että oisi ollut mukava antaa tai ottaa meidän sänkyyn. Mutta ajattelin siitä koituvan pitemmän päälle vaan harmia jos siihen tottuvat.
Meilläkin on tarpeeksi iso sänky, niin kaikki mahdutaan hyvin. Säälittää lapset, joilta vanhemmat kieltävät läheisyytensä.
Katsoiko kukaan eilen (tiistai 18.7. Punaista lankaa, jossa lasten psykiatri puhui itsekseen pärjääviksi karaistuista lapsista? Surullista!
meidän huoneessa :D Ja saavat nukkua vaikka kouluikään asti ja pidemmällekin josa haluavat.
Ei ole mitään kiirettä siirtää lapsia pois meidän huoneesta.
Itse olen nukkunut vanhempien vieressä 8-vuotiaaksi, jos sitten vaikka tähtäisi samaan:)
ta joskus taas aina tulee näitä stressejä, että mikä nyt on " normin mukaista" lastenkasvatusta...
Jos lapsen vieressä nukkuminen häiritsee teitä, niin sitten kannattaa muuttaa käytäntöjä, lapselle tavasta ei taatusti ole kuin hyötyä. Vaihdatte omaan sänkyyn, kun lapsi on valmis siihen.
nukutusta yöstä. Nyt 6v nukkuu jo kaikki yöt siellä.
ja harvassa ovat yöt, milloin nukkuu koko yön omassa sängyssä.
Nyt alkaa kyllä olla jo ahdasta :)
Herää 7 aikoihin ja tulee n. puoleksi tunniksi " heräilemään" viereen, siksi aikaa että on herännyt tarpeeksi ja nousemme kaikki ylös.
Jos esim. perusturvallisuutta ei saa päivisin hoidettua, niin vika on jossain muualla.