Alkaako muitakin jo vähän oikeasti pelottaa tämä tilanne?
Tänään on tullut eka kertaa fiilis että jotenkin oikeasti alkanut tilanne pelottamaan. Eilen vielä seurasin tilannetta ihan rauhallisena.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalamaailmasta terveisiä. Todella kannattaa suhtautua kunnioittavasti tilanteeseen. Osastot on meillä tyhjätty ”turhista” potilaista (yksinäisyys, perus pissainfektio, ym). Kaikesta on pulaa, mutta on yritetty valmistautua tulevaan. Potilasvyöryä odotetaan. Ei hengityskoneeseen joutuvia, mutta muita sairaalahoitoa tarvitsevia. Kyllä itsekin tuntuu vähän ahdistavalle, riittääkö henkilökunta, työvälineet. Viekö henkilökunnan sairastaminen paljon osaamista ja kokeneet joutuu ottamaan liikaa vastuuta.
Rakas hoitohenkilökuntaan kuuluva. Arvostan tosi paljon teidän työtänne, kiitos että teit tänäänkin parhaasi.
Pyydän, että et käytä vähäisiä resursseja liikaa vanhuksiin. He eivät ole totelleet ohjeistuksia ja nakertavat kansamme moraalia nytkin asenteellaan. He eivät kunnioita edes omaa pääministeriämme- ja miksi? Siksi, että hän on heitä nuorempi! Ikäsyrjintä on laissa kiellettyä ja vanhemmat ihmiset usein purnaavat aiheesta, mutta nuorempaa ilmeisesti saakin syrjiä?
Vanhuksille vain aivan välttämätön hoito ja hoiva. Ei yhtään turhaa keskustelua tai kädestäpitämistä, vaan kaikki paukut lapsiin ja työikäisiin aikuisiin. Me emme selviä tästä, jos vielä sairaalavaiheessakin aletaan suosimaan vanhuksia yhtään mitenkään.
Kun lukee näitä keskiluokkaisten ja perusterveiden vessapaperihamstraajien juttuja, ymmärtää kuinka veemäistä ja itsekästä porukkaa suomalaiset ovat.
Tähän mennessä lähes kaikki kuolleet ovat oleet vanhuksia tai ihmisiä joilla on vähintään yksi ja monesti useampi perussairaus.
Työikäisiä ei ole kuollut maalimanlaajuisesti kuin muutama, lapsia ei käsittääkseni ollenkaan.
Suomessa kuolleita on tällä hetkellä nolla. Tavalliseen influenssaan kuolee yleensä n. 500 ihmistä, samoihin riskiryhmiin kuuluvia.
ps. yksi syy miksi vanhukset ramppaavat kaupassa on se että perheenisit ja perheenäidit kävivät "nopeat elävät"-periaatteella hamstraamassa, välittämättä muista pätkääkään. Vanhuksienkin on pakko syödä jotain.
En pelkää omasta tai läheisteni puolesta, siis terveyden takia. Ja ok-talossa maalla pärjää muutenkin ihan mukavasti, aika kuluu kivasti ja kun kevät etenee, vielä kivammin. Mutta talous kyllä huolettaa ja paljon. Yrittäjänä olen menettänyt lähes kaikki asiakkaat, vaikka ei olisi syytä. Samaa sanovat muutkin pienyrittäjät: kahvilat ja ruokapaikat kumisevat tyhjyyttään, ihmiset peruvat kampaaja- ja hieronta-aikansa, kaupat ovat tyhjinä. Toivottavasti pankista saa lainaan lyhennysvapaata ja verottaja on ymmärtäväinen ja vuokranantajakin antaa lykkäystä vuokriin. Mutta en tiedä, miten kaikki voi vain antaa maksuaikaa, kun kyse on kaikilla toimeentulosta. Lisäksi huolettaa mm. vanhustenhoidon tilanne ja en nyt puhu näistä uhmakkaista seitsenkymppisistä, vaan esim. yksin kotona asuvista muistisairaista, jotka eivät nytkään saa tarpeeksi hoivaa ja huolenpitoa.
Eniten pelotti silloin helmikuussa kun Kiinassa se levisi niin paljon.
Enää en pelkää. Itse asiassa alkanut inhottaa koko aihe. Yhdet uutiset päivässä riittää. Enempää en tätä lietsontaa jaksa.
Tänään lakkasi pelottamasta. Vaikka työtkin ehkä menee. Jollain tavalla olen elänyt vuosikausia odottaen ja peläten, että tämä päivä tulee. Ehkä ei pandemian muodossa tai seurauksena, mutta kuitenkin. En jaksa enää stressata. Uusi aika alkaa.
PESKÄÄ KÄSIÄNNE!
Hysteria ei auta mitään.
Ei pelota ollenkaan. Ei mun elämä ole muuttunut miksikään koronan takia. Edelleen aamulla töihin, sitten joinain päivinä kauppaan ja takaisin kotia (julkisilla kuljen). Samaa tappavan tylsää elämää kuin aiemminkin. Melkein jo toivoo, että tulis korona, jotta olisi "äksöniä" välillä mullakin.
No niin, nyt nukkumaan, taas aikaisin aamulla ylös.
Vierailija kirjoitti:
LOL tätä keskiluokkaisten kermaperseiden sielunmaisemaa. Tää on siis varmaan eka kriisi, minkä olette kohdanneet, eiks vaan.
Sinulla niitä kriisejä sitten varmaan riittääkin joka päivälle, heti aamusta alkaen kun avaat kaapin ja huomaat että makaronit on taas loppu.
Ei varsinaisesti pelota, mutta mietityttää. Läheisistäni kaksi joutuu käymään kodin ulkopuolella töissä. He ovat onneksi perusterveitä nuoria aikuisia. Muista läheisistäni kaksi on jo vanhuuseläkkeellä (ovat +90v), yksi on työtön ja loput tekevät etätöitä. Ystävistäni toinen on työkyvyttömyyseläkkeellä ja toinen tekee etätöitä. Minä ja neljä muuta riskiryhmään kuuluvaa olemme varautuneet pysymään kotona vaikka vuoden.
En pelkää sitä, että Suomessa kaikki sairastuisivat tai kuolisivat niin, että mikään ei enää toimisi. Luotan siihen, että edelleenkin bisnestä tehdään siellä missä näissä olosuhteissa bisnestä voi tehdä. Eli erilaiset kotiinkuljetuspalvelut toimivat ja niitä syntyy jopa lisää kysynnän kasvaessa. Kuten on jo syntynytkin.
Mietityttää myös, mitä tämän jälkeen. Olen jo henkisesti valmis palaamaan takaisin 1960-luvulle. Puurot, hernekeitto, läskisoosi, tilliliha, silakkalaatikko, kaalikeitto yms eivät olleet lempiruokiani lapsuudessani, mutta kyllä niitä henkensä pitimiksi syö, jos muutakaan ei ole tai muuhun ei ole varaa. Onneksi osaan ommella ja neuloa. Osaan parsia ja paikata. Käsityöt olivat aiemmin lempiharrastukseni ja mulla on kaapit täynnä kankaita, lankoja, nappeja, vetoketjuja ja neppareita. Harrastus jäi moneksi vuodeksi, mutta sielläpä nuo on valmiina, jos pitää alkaa tekemään itse. En kuitenkaan usko, että tarvitsee mennä sentään ihan niin kauas menneisyyteen. Läheisistäni kenelläkään ei ole velkaa ja suurin osa asuu velattomissa omistusasunnoissa.
Ei varsinaisesti pelota, mutta vetää mielen matalaksi kumminkin ja huolestuttaa... Jotenkin tuntuu että ei osaa nauttia asioista normaalisti kun kokoajan kummittelee taustalla ajatus siitä, miten epävarma tämä maailman tilanne tällä hetkellä on. Miten sekaisin maailmantalous on, miten moni kokee huolta omasta taloudellisesta tilanteesta... meidän taloudessa ei vielä ole varsinaista huolta, koska molempien työpaikat sellaisia, joiden ei ainakaan pitäisi olla vaakalaudalla, mutta... Entä milloin tulee ensimmäiset kuolonuhrit Suomessa? Ja milloin tämä tilanne saadaan kuriin? Kukaan ei tiedä, ja juuri se epävarmuudessa odottelu on inhottavaa. Ei aluksi kukaan osannut aavistaa, miten iso juttu tästä tulee, ja kuinka suuresti vaikuttaa ihan jokaisen elämään. :/
No jospa se asteroidi kuitenkin tänne jysähtäis niin unohtuis koronat ja koko ihmiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa. Siihen on jokin syy, miksi tehohoitoon joutuneiden määriä ei suostuta kertomaan Suomessa. Ja todennäköisin syy on se, että luvut aiheuttaisivat pelkoa. Hetkinen... Eihän Suomessa vielä viime viikolla kerrottu olleen kovin montaa tartunnan saanutta eläkeläistä. Nehän oli melkein kaikki työikäisiä tartunnan saaneita. Kuinka nyt on silti jo niin paljon tehohoidossa olevia koronapotilaita? Onko niistä osa työikäisiä, eli kohtalaisen nuoria?
Italiassa on jo nyt reilusti yli 3000 kuollutta. Kuinka Suomessa jäisi muka kuolleiden kokonaismäärä Italiaa pienemmäksi? Italiasta seliteltiin, että siellä oli paljon vanhuksia osana perheitä. Niin on täälläkin, ja lisäksi vielä nuo paimennettavat kirput, eli vanhukset jotka eivät anna kahlita vapauttaan.
Italiassa asuu yli 60 miljoonaa ihmistä. Suomessa 5 miljoonaa. Olisiko vaikka siinä syy miksi Suomessa tuskin päästään samoihin lukuihin...
Suurin osa suomalaisista tulee sairastamaan koronan. Ei näillä toimilla ole tarkoituskaan sitä estää vaan hidastaa epidemian huippua jotta annetaan terveydenhuollolle mahdollisuus pysyä toimintakykyisenä eikä ylikuormittua.
En vieläkään ymmärrä miksi pitäisi pelottaa. Olen hokenut tätä alusta asti.
Suurin ongelma kun tuntuu olevan nämä:
-ei jaksa olla lasten kanssa kotona
-yhyy ei päästä ikuisuuksiin ulkomaanmatkoille
-yhyy ei päästä ikuisuuksiin kylpylään
Isoin ongelma tuntuu olevan mukavuuksien menettäminen. Tämä tauti taitaa ennen muuta viedä hyvin toimeentulevien järjen, enemmän kuin mitään muuta. Yhtäkkiä rahalla ostettavat mukavuudet on kielletty niin tämä on elämän pahin kriisi, mielenterveys järkkyy ja kaikki on ohi.
Mua oksettaa ihmiset.
Olen pelännyt jo kuukauden. Eturintamassa töissä ilman suojausta.:(
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa ainoastaan siksi, että uppiniskaiset vanhukset ovat tuominneet meidän nuoremmat sukupolvet elämään köyhyydessä ja kurjuudessa vain siksi, kun eivät siedä minkäänlaista rajoittamista itseään nuorempien taholta.
Korona on poikinut uuden palstahullunkin.
Mua pelottaa millaisen Suomen korona jättää jälkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa millaisen Suomen korona jättää jälkeensä.
Toivottavasti boomereista vapaan.
Nyt jo 80 luvulla syntynyt on tehohoidossa. Kyllä tilanne huolettaa. Itseänikin.
Ei pelota, eikä itketä, mutta huolestuttaa kyllä.