Olen niin puhki lasten opettamiseen ja etätöihin
Ihan nuutunut muutenkin sisällä olemisesta ja yllättävän raskasta opettaa kolmea lasta omien etätöiden ohella.
Pitäisi myös kirjoittaa gradua, mutta veto on ihan pois.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uuvuttavaa kun on jo kokonaisen päivän joutunut omia tuotoksiaan hoitamaan.
Jos luit aloitusta niin ehkä huomasit että ap tekee samalla töitä. Minusta kaikki etätyö nyt vaan pitäisi lopettaa niiltä jotka joutuvat samalla hoitamaan lasten koulunkäynnin. Koulu on tärkeä, ne työt voi poikkeustilanteessa tehdä joku muukin.
No voi helvetti. Että pitäisi saada täydellä palkalla hoitaa kakaroittensa koulua ja muut tekisi samalla palkalla sinulle kuuluvat työt??? Entäs jos kaikilla samaa työtä tekevillä on koululaisia? Sinun pitäisi silti saada vapautus koska sinun lapsesi ovat muita tärkeämpiä? Ai jumalauta kaikkia luoja elättää
Onko se työ nyt niin kauhean tärkeä? Harvalla meistä on ettei kahden töitä joku voisi vähän aikaa vasemmalla kädellä hoitaa.
Jos et huomannut niin eletään hyvin erillaisessa tilanteessa kuin vielä viime viikolla ja tämä koskee koko kansaa, nyt et voi alkaa itsekkääksi.
Minulla 7 ja 9v lapset ja teen etätöitä. Olen sopinut nuoremman lapsen luokkalaisen äidin kanssa jolla siis 7 ja 11v lapset että hoidamme lasten kotiopetuksen vuorotellen niin että minä valvon kaikkien neljän opetusta esim ma-ti ja hän ke-pe ja seuraavalla viikolla minä sitten 3 päivää jotta saadaan kummatkin tehtyä omat työmme emmekä väsy. On myös helpompaa kun 7vuotiaat auttavat toisiaan kun on samat tehtävät ja kun pidämme taukoa niin lapset leikkivät/katsovat elokuvan tai ulkoilevat pihalla keskenään.
Tiedän että pitäisi välttää lasten kontakteja myös mutta nyt lapsilla on seuraa toisistaan eikä tartte nähdä muita kavereita kummankaan perheessä eli ei tuoda viruksia muilta toisillemme. Tottakai me vanhemmat voimme sen saada jostain kaupasta yms ja sille ei sitten voi mitään mutta suosittelen ottamaan yhteyttä lasten luokkakavereiden vanhempiin tai ystäviin joilla samanikäisiä lapsia. Tämä järjestely on todella hyvä ja voin suositella sitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus, että vanhemmat opettaa. Vaan he katsovat, että lapset opiskelevat etänä. Tekevät läksyt ja suorittavat oppivelvollisuuden.
Jaahas. Kuka sitä lasta sitten opettaa?
Ei kouluikäisten vanhemmat ja lapsettomat on muutenkin huonommassa asemassa työelämässä. Lomat pidetään jämäaikoina koska lapsiperheiden pitää saada valita ensin. Joulut ja pääsiäiset ollaan töissä koska ”sulla ei oo perhettä niin ei oo niin väliä”. Loppuvuoden venytään ja tehdään extraa kun kakarat sairastaa. Ja nyt pitäisi vapauttaa perheelliset opetustehtäviin
Kuka onkaan itsekäs?
Miksi niitä lapsia piti tehdä, jos niitä ei viitsi edes muutamaa viikkoa kouluttaa?
Se on niitä elämän valintoja. Minulla kun lapset on jo omillaan niin teen työpäivän ja sitten teen mitä huvittaa. Lähden lenkille, laitan ruokaa, keitän kahvit, siivoan, katson leffan, luen..
Mutta en tee minuuttiakaan sinun töitäsi sillä perusteella että sinulla on lapset ja niiden koulu. Se on sinun elämääsi, pärjäile. Jos joudut päivällä opettamaan teet työsi illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uuvuttavaa kun on jo kokonaisen päivän joutunut omia tuotoksiaan hoitamaan.
Jos luit aloitusta niin ehkä huomasit että ap tekee samalla töitä. Minusta kaikki etätyö nyt vaan pitäisi lopettaa niiltä jotka joutuvat samalla hoitamaan lasten koulunkäynnin. Koulu on tärkeä, ne työt voi poikkeustilanteessa tehdä joku muukin.
No voi helvetti. Että pitäisi saada täydellä palkalla hoitaa kakaroittensa koulua ja muut tekisi samalla palkalla sinulle kuuluvat työt??? Entäs jos kaikilla samaa työtä tekevillä on koululaisia? Sinun pitäisi silti saada vapautus koska sinun lapsesi ovat muita tärkeämpiä? Ai jumalauta kaikkia luoja elättää
Onko se työ nyt niin kauhean tärkeä? Harvalla meistä on ettei kahden töitä joku voisi vähän aikaa vasemmalla kädellä hoitaa.
Jos et huomannut niin eletään hyvin erillaisessa tilanteessa kuin vielä viime viikolla ja tämä koskee koko kansaa, nyt et voi alkaa itsekkääksi.
Jos se työ ei ole niin tärkeää voi ehdottaa työnantajalle että on nyt muutaman viikon palkattomalla opettamassa lapsia. Tai pitää kesäloman nyt kun on poikkeustilanne ja lapset tarttee opetusta
Unohda se gradu nyt kokonaan täksi aikaa, kun sen kanssa ei oikeasti ole tulipalokiire. Se vaan stressaa sua enemmän, kun mietit että sitäkin pitäisi tehdä. Tekemättömien töiden taakka stressaa ja uuvuttaa. Sovit itsesi kanssa että gradua ei nyt ole olemassa vaikka kuukauteen. Kummasti jo siitä taakka kevenee, kun on mielessä vähemmän hommaa tehtävänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kouluikäisten vanhemmat ja lapsettomat on muutenkin huonommassa asemassa työelämässä. Lomat pidetään jämäaikoina koska lapsiperheiden pitää saada valita ensin. Joulut ja pääsiäiset ollaan töissä koska ”sulla ei oo perhettä niin ei oo niin väliä”. Loppuvuoden venytään ja tehdään extraa kun kakarat sairastaa. Ja nyt pitäisi vapauttaa perheelliset opetustehtäviin
Kuka onkaan itsekäs?
Kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos teillä tuollainen meno.
Vierailija kirjoitti:
Se on niitä elämän valintoja. Minulla kun lapset on jo omillaan niin teen työpäivän ja sitten teen mitä huvittaa. Lähden lenkille, laitan ruokaa, keitän kahvit, siivoan, katson leffan, luen..
Mutta en tee minuuttiakaan sinun töitäsi sillä perusteella että sinulla on lapset ja niiden koulu. Se on sinun elämääsi, pärjäile. Jos joudut päivällä opettamaan teet työsi illalla.
Teen työni tässä kaiken muun lomassa, vähän sinne päin ja varmasti osa jää tekemättä. Tilanteelle ei kuitenkaan voi mitään kun lapsia ei voi jonnekin komeroon työntää minkä varmasti vanhempana tiesit. En kuitenkaan tunne rakkautta työnatajaani tai kollegoitani kohtaan jos heitä nyt vähän tämä tilanne stressaa, minä osaan ottaa rauhassa.
Minusta hallitus pyytää kyllä perheellisiä venymään nyt todella paljon. En myöskään ymmärrä kuinka etätöitä on tarkoitus tehdä päiväkoti-ikäisten kanssa kotona?? Tämän kuukauden jälkeen voi monella perheellisellä olla burnout.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten ihmisten takia ei kyllä tee mieli puhaltaa yhteen hiileen! Luulet, että pienten lasten vanhemmat uhraavat hyvinvointinsa tämän yhteiskunnan eteen, jossa sitten sinunlaisesi säästyvät turvassa. Hah.
Tee aikataulu. Aloita itse omat hommat aikaisin ja anna lasten nukkua. Kouluhommia teette esim. 9-12. Sitten lasten ulkoilu ulkoilu ja ruoka. Muksuille elokuva pyörimään ja itse duunia.
Iltapäivällä uusi koulutyöaika. Valitse tuhon itsenäiseen työhön helpommin sopivia aineita/tehtäviä.
Yhteinen ulkoilu ja vuoroilloin toinen on lasten kanssa ja toinen tekee pidempään töitä.
Näin meillä. Lapset 7 ja 9. Minä kokonaan etätöissä, mies osittain. Ihan hyvällä omallatunnolla annan lasten päivittäin katsoa lastenohjelmia vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hallitus pyytää kyllä perheellisiä venymään nyt todella paljon. En myöskään ymmärrä kuinka etätöitä on tarkoitus tehdä päiväkoti-ikäisten kanssa kotona?? Tämän kuukauden jälkeen voi monella perheellisellä olla burnout.
Hallitus pyytää kaikkia venymään. Kuten täällä on monet todenneet, työn voi tehdä vähän sinnepäin ja hoitaa lapset, kyllä sitten joku kollega ne kustut hommat korjaa kun hänellä on varmaan helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten ihmisten takia ei kyllä tee mieli puhaltaa yhteen hiileen! Luulet, että pienten lasten vanhemmat uhraavat hyvinvointinsa tämän yhteiskunnan eteen, jossa sitten sinunlaisesi säästyvät turvassa. Hah.
Ei vaan pienten lasten vanhemmat luulee että minä teen myös heidän työnsä koska heillä on lapset. Hah!
Voin kyllä venyä ja tehdä mutta en sillä perusteella että toinen saa saman palkan lastensa hoitamisesta ja minä tuplatyöstä. Sitten pitää perheellisen palkka suhteuttaa tehtyyn työhön josta työnantaja maksaa
Tässä tilanteessa ei voi nyt kukaan laskea töitään. Minulla korona on venynyt työpäivät viisitoistatuntisiksi eikä ylitöistä makseta. Ihan sama. Mulla on töitä ja toimeentulo. En valita ja teen myös kollegoiden hommia, kun heillä on vaikeuksia saada kotoa käsin tehtyä tiettyjä hommia, kun lapset pyörii jaloissa.
Kansainvälisessä bisneksessä huomaa, että samat haasteet on nyt joka puolella. Eilen espanjalainen kollega joutui kesken palaverin puuttumaan lapsensa kiukutteluun taustalla. Eipä sitä kukaan ihmetellyt. Naureskeltiin vaan, että samassa veneessä ollaan näköjään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pienten lasten vanhemmat luulee että minä teen myös heidän työnsä koska heillä on lapset. Hah!
Voin kyllä venyä ja tehdä mutta en sillä perusteella että toinen saa saman palkan lastensa hoitamisesta ja minä tuplatyöstä. Sitten pitää perheellisen palkka suhteuttaa tehtyyn työhön josta työnantaja maksaa
Ei sitä opettajien palkkaakaan suhteuteta nyt mitenkään. Ja tuskin kukaan sinulta mitään odottaa, kiukuttelet vain palstalla tuntemattomien kommenteista jotka eivät elämääsi vaikuta muuten kuin vähän verenpainetta nostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä opettajien palkkaakaan suhteuteta nyt mitenkään. Ja tuskin kukaan sinulta mitään odottaa, kiukuttelet vain palstalla tuntemattomien kommenteista jotka eivät elämääsi vaikuta muuten kuin vähän verenpainetta nostamalla.
Opettajat kyllä tekee töitä koko ajan. Ei kai se heidän vika ole että nyt vasta tehdään ja toteutetaan erilaisia etäopiskelun mahdollistavia softia ja järjestelmiä. Näistä ekoista päivistä pitää jokaisen suoriutua miten parhaaksi näkee.
Minusta on turha huolehtia, olen talvilomalla ja alan tekemään etätöitä vasta ensi viikolla
Kuitenkin esim Teams olisi tarjolla jo nyt. Jos opettaja vaikka kerrankin päivässä keräisi lapset puoleksi tunniksi etäkokoukseen, niin sekin antaisi hetken työrauhaa aikuisille.
Vaikka jonkun aamupiirin tms, jos ei mitään asiaa pystyisi netin kautta opettamaan.
Ei ole tarkoitus, että vanhemmat opettaa. Vaan he katsovat, että lapset opiskelevat etänä. Tekevät läksyt ja suorittavat oppivelvollisuuden.