Olen niin puhki lasten opettamiseen ja etätöihin
Ihan nuutunut muutenkin sisällä olemisesta ja yllättävän raskasta opettaa kolmea lasta omien etätöiden ohella.
Pitäisi myös kirjoittaa gradua, mutta veto on ihan pois.
Kommentit (40)
Gradun voi pitää muutaman viikon tauolla. Lapset ja heidän opettamisensa on nyt tärkeää. Molempien vanhempien tulee siihen osallistua. Jos toinen vanhemmista on päivätöissä, osan opetuksesta voi siirtää ilta-aikaan. Ja menette yhdessä ulkoilemaan. Kun olet itse mukana, voit helposti valvoa, että lapset eivät ole liian lähellä muita ihmisiä.
Lapset pystyvät itsekin oppimaan kirjasta ja materiaaleista. Käy kävelyllä välillä?
:D
No, tätähän on jäljellä vain puolitoista vuotta. Pahin lienee jo takana. :)
Ja siis teet tätä 24/7? Miksi? Meillä sama tilanne mutta ollaan ulkoiltu 3-5krt/pvä lasten kanssa esim. lähimetsässä. Pienet happihyppelyt kesken päivää toimii myös "välitunteina". Tänään kun kouluhommat oli hoidettu, kävimme "piknikillä" luonnon helmassa. Huomenna mennään lasten päätöksestä rakentamaan majaa. Meillä on kolme lasta välillä 8-11v.
Makaa ennemmin palstalla ja ruikuta.
Kyllä ne lapset hoitaa itse itsensä.
On se uuvuttavaa kun on jo kokonaisen päivän joutunut omia tuotoksiaan hoitamaan.
Onneksi graduun sai lisäaikaa Hesassa!
Vierailija kirjoitti:
Ja siis teet tätä 24/7? Miksi? Meillä sama tilanne mutta ollaan ulkoiltu 3-5krt/pvä lasten kanssa esim. lähimetsässä. Pienet happihyppelyt kesken päivää toimii myös "välitunteina". Tänään kun kouluhommat oli hoidettu, kävimme "piknikillä" luonnon helmassa. Huomenna mennään lasten päätöksestä rakentamaan majaa. Meillä on kolme lasta välillä 8-11v.
En kyllä itse jouda omien töiden ja lasten koulutöiden ja normaalien esim. ruoanlaittohommien lomassa metsäilemään 5 krt päivässä. Illalla ehkä kerran. Mitä ihmettä teet työksesi?
Ymmärrän. Oman lapseni kavereiden vanhemmat sättivät opettajaparkaa alituisesti viesteillä. Olen väsynyt itse viestitulvaan ja toivon että voisin skipata koko masentavan ryhmän. Mutta en voi, koska ryhmään saapuvat myös päivittäiset tehtävät.
Koko maailman kamala tilanne masentaa. Uutiset, ja etenkin se, että ihmisiä kuolee, ja ilmeisesti myös nuoria. Kansakunnat ovat hankaluuksissa nitisevän terveydenhoitojärjestelmänsä kanssa ja tautitapaukset räjähtävät käsiin. Ja milloin sama ilmiö tulee Suomeen. En jaksa murehtia yksittäisistä läksyistä, on suurempiakin huolia. :'-(
Tulevaisuus pelottaa.
Lapsille en tietenkään huoltani paljasta.
Miksi sinulla on lapsia jos teet vielä gradua? Ei tainnut miehellä kumi pysyä päällä
Niin, itse opettajana olen lähiopettanut ja etäopettanut, ottanut haltuun sähköisiä alustoja ja luonut niille oppimateriaaleja, viestitellyt ja soitellut valtavasti vanhempien kanssa ja lisäksi kotihoitanut ja opettanut päiväkoti - ja kouluikäisiä, erittäin vilkkaita ja energisiä poikiani. Ei paljon naurata täälläkin nähdyt opettajien haukkumispostaukset 1 tai 2 etäopetuspäivän jälkeen.
Yksi lapsista kuuluu riskiryhmään. On tehty tätä jo 4 päivää.
Iltaisin ollaan käyty koko porukalla vähän ulkoilemassa, muuten ei kyllä ehdi. Lapset lisäksi käy pari kertaa päivässä ”välitunnilla” omassa pihassa. Ne on ainoat hetket kun saa ihan rauhassa hetken tehdä töitä.
Kyllä tää välillä 24/7 hommalta tuntuu. Kun mies tulee töistä niin koitan vielä vilkuilla vähän työposteja, jos on päivän hulinassa jäänyt jotain huomaamatta.
Lapset ovat alaluokilla, joten tarvitsevat apua melkein kaikissa tehtävissä. Opettajalta tulee lista tehtäviä, mutta periaatteessa kaikki homma jää minulle.
Gradu on kesken, koska aloin opiskella toista tutkintoa. Periaatteessa sen kanssa ei olisi hengenhätä, mutta hieman stressaa, jos tulisikin lomautuksia tms, niin kuinka TE-keskus näkisi opintoni, saisinko ollenkaan ansiosidonnaista. Siksi olisi myös painetta saada opinnot valmiiksi.
Ap
Eipä se oikein auta kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Onneksi tulee viikonloppu!
Vierailija kirjoitti:
On se uuvuttavaa kun on jo kokonaisen päivän joutunut omia tuotoksiaan hoitamaan.
Jos luit aloitusta niin ehkä huomasit että ap tekee samalla töitä. Minusta kaikki etätyö nyt vaan pitäisi lopettaa niiltä jotka joutuvat samalla hoitamaan lasten koulunkäynnin. Koulu on tärkeä, ne työt voi poikkeustilanteessa tehdä joku muukin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse opettajana olen lähiopettanut ja etäopettanut, ottanut haltuun sähköisiä alustoja ja luonut niille oppimateriaaleja, viestitellyt ja soitellut valtavasti vanhempien kanssa ja lisäksi kotihoitanut ja opettanut päiväkoti - ja kouluikäisiä, erittäin vilkkaita ja energisiä poikiani. Ei paljon naurata täälläkin nähdyt opettajien haukkumispostaukset 1 tai 2 etäopetuspäivän jälkeen.
Kiva että teet työsi mutta jos niitä postauksia olet lukenut ehkä huomasit että kaikki eivät tee vaan jättävät oppilaansa yksin.
Rauhoitutaan nyt, tämä on uusi ja vakava tilanne ja jokainen joutuu nyt tekemään vähän enemmän kuin jaksaisi.
Asiat alkavat sujua paremmin, kun saadaan kouluyhteydet toimimaan kunnolla (miksi ei opettaja voisi tehdä ihan YT-viedoita koululaiselle jostakin uudesta asiasta, niin sitä voisi katsoa monta kertaa ja silloin kun haluaisi.) Katsottaisiin muista maista mallia, onko heillä jotain helpompia sovelluksia koululaisille.
Kohta on viikonloppu ja pääsiäisloma jne. Kun tämä muodostuu rutiiniksi, niin tulee olemaan helpompaa.
Nauttikaa lapsistanne, nyt on hyvä tilaisuus tutustua heihin.
Niin, ja kaikki (poislukien Ruotsi) eurooppalaiset ainakin nyt tekevät tätä opetusta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit aloitusta niin ehkä huomasit että ap tekee samalla töitä. Minusta kaikki etätyö nyt vaan pitäisi lopettaa niiltä jotka joutuvat samalla hoitamaan lasten koulunkäynnin. Koulu on tärkeä, ne työt voi poikkeustilanteessa tehdä joku muukin.
No voi helvetti. Että pitäisi saada täydellä palkalla hoitaa kakaroittensa koulua ja muut tekisi samalla palkalla sinulle kuuluvat työt??? Entäs jos kaikilla samaa työtä tekevillä on koululaisia? Sinun pitäisi silti saada vapautus koska sinun lapsesi ovat muita tärkeämpiä? Ai jumalauta kaikkia luoja elättää
Meillä opettaa opettajat. Tekstiviestein, puheluin, whatsappilla. Läksyt laitetaan kuvana opelle ja ope tarkastaa. Aineet kirjoitetaan open viesteihin. Sujunut hyvin. Liikuntatunnit ulkoilua, kännykät mukana.
Mene ulos. Miksi olet sisällä?