Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle Uutiset: Vanhemmat eivät enää jaksa lapsiaan kotona etäopiskelemassa, nyt haluavat heidät takaisin kouluun

Vierailija
19.03.2020 |

Kyselyitä tullut paljon että voisiko lapset palata kouluun.

Kommentit (295)

Vierailija
21/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saatte vaan luvan kiltisti sietää niitä kupeidenne hedelmiä, ei tämä kivaa kelleen ole.

Vierailija
22/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, veikkaukseni että parissa viikossa kuuluvat ensimmäiset rutinat tapahtuikin jo parissa päivässä. Odotan kiinnostuksella, millaiseksi asiat kehittyvät muutamassa viikossa. Kuinka moni oikeasti pystyy elämään niin kuin on määrätty? Hyvin harva, joten tilanne voi viedä tätä menoa entistä kovempiin määräyksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opintovapaalla töistä ja mun opinnot on toisella paikkakunnalla monimuotona, mutta läsnäoloa kuitenkin osin vaaditaan. Tämä etäopiskelu tuli oikeastaan kuin taivaan lahjana, vaikka on tosi paljon opintoja tälle keväälle - vapaan kevään turvin teen ihan maksimimäärän opintopisteitä. Minua helpotti paljon se, että kaikki tapahtuu etänä. 

Mies tekee omat työnsä etänä. Meitä on viisi henkilöä kotona, yksi on IB päättökokeisiin valmistautuja, yksi lukiolainen ja yksi peruskoulun yläkoulussa. Olen siis se, joka tuossa ylempänä kirjoitti yläkoululaisen avuntarpeesta.

Ruoka seuraavaksi päiväksi tehdään illalla. Molemmat vanhemmat aloitetaan hommat klo 07, mies on tehnyt näin vuosikausia omissa duuneissaan aina silloin, kun ei ole työmatkoilla. Itse koen nyt etänä kaiken sujuvan helpommin, kun aloitan aikaisin aamulla. Lukiolaiset hoitaa hommansa itse, käyvät syömässä ja lenkillä jne., muuten tekevöt juttuja omassa huoneessa. Yläkoululainen tarvitsee nyt apua tehtävissä, mutta onnistuu ihan hyvin. Kumpikin vanhemmista hoitaa skypet ja muut työhuoneessa/olohuoneessa vähän vuorotellen.

Onneksi on tilaa.

Vierailija
24/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä lisää hieman niiden opettajien arvostusta myös. Yhtäkkiä tajuaa ettei se oma kullanmuru olekaan ihana pikku mussuli. Kyllä naurattaa! Nauttikaa nyt siitä, mitä olette kylväneet.

Vierailija
25/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki tai aloitus on korona trollin.

Vierailija
26/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei olis mitään ongelmaa opettaa ja olla noiden lasten kanssa kotikoulussa jos itse ei tarvitsisi teh töitä samalla. Mun työ vaatii keskittymistä, puhun puhelimessa ja teen arvioita. Teen työtä yhteiskunnan hyväksi eli autan sairaita vaikkakin etänä tällä hetkellä, kiitos digitalisaation.

Mä voin käsi sydämellä sanoa et en ole yhtään luontainen opettaja, kuten kampaajankaan työ ei ole mun juttu. Ja haluan keskittyä kunnolla juttuihin, en tehdä hätiköiden.

Pakko luottaa et noi tekee koulusta saamansa tehtävät, mä en vaan ehdi ja pysty kattoo niiden oppimisen perään kokoajan.

Vierailija
27/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kavereiden ja siskoni juttujen perusteella huomannut, että tätä toteutetaan todella erilailla ei paikkakunnilla ja eri kouluissa.

Siskoni lapsilla esim. koulupäivä alkaa klo 9 jollain etäyhteydellä ja kaikkien pitää olla paikalla. Sovelluksen kautta on normaali oppitunti. Välitunti ja ruokavälkkä normaalin mukaan. Koulupäivä päätyy klo 13.30 ja koko ajan pitää olla paikalla.

Yhdellä kaverilla tulee Wilmaan sivunumerot oppikirjasta mitä pitää tehdä, mutta ei valvota sen kummemmin.

Meillä tulee Wilmaan aamulla tehtävät, opetusta ei ole.

Uskon, että vanhemmilla menee hermo, jos pitää oma työ hoitaa etänä ja muksuilla on tehtävää tunniksi jonkun Wilma-viestin välityksellä, että tee sivut 34-35 tehtäväkirjasta. Pitää muistaa, että niillä vanhemmillakin on työ hoidettavana, ei he ole opettajan hommissa opettajan paikalla omistautumassa sille. Jos opettajat on töissä, kyllä heidät pitäisi tavoittaa avuksi tai opetus pitäisi olla verkossa muutakin kuin kertoa, että tee pari sivua tehtäviä.

Vierailija
28/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hankalaa jos pitää itsekin tehdä etätöitä ja samalla vängätä laiskottelevan lapsen kanssa. Työpäivän katkaisee myös ruuanlaitto ja lasten tappelu keskenään

Kasvatustyö puutteellista. Jääpähän työaikana juoruilu vähemmälle ainakin.

Musta aika hassua, että sä irvailet kasvatustyön puutteellisuudesta, kun itse käyttäydyt noin huonosti. Sama pätee kaikkiin tämän ketjun haukkujiin. Haukutaan ja irvaillaan toisten kasvatusta rumasti. Pitäisikö ensin panostaa siihen omaan käytökseen myös näissä nettikeskusteluissa ennen kuin arvioidaan muiden käytöstä?

Joo, on todella raskasta, kun kaikki ovat koko ajan kotona eikä ole muuta seuraa kuin oma perhe. Vanhemmilla koko ajan stressi päällä siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos ette osaa kommentoida aihetta muuten kuin rumasti ja irvaillen, putoaa kyllä kritiikiltänne pohja pois.

Kyllä te totutte omaan perheeseenne, veikkaan, että olette olleet yhteisellä lomallakin joskus. En pysty edes käsittämään, kuinka voi kyllästyä perheeseensä viikonlopun pituisella ajanjaksolla. Minä ainakin nautin tästä, ei meinaa vain tajuta, kun oravanpyörä on ollut muutaman päivän tauolla, että miksei stressaa yhtään.

Vierailija
29/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä lisää hieman niiden opettajien arvostusta myös. Yhtäkkiä tajuaa ettei se oma kullanmuru olekaan ihana pikku mussuli. Kyllä naurattaa! Nauttikaa nyt siitä, mitä olette kylväneet.

Kyllä mä ainakin tiedän tasan tarkkaa miten lapsi koulussa käyttäytyy.

Vierailija
30/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ongelmaa olla tarvittaessa useampikin kuukausi kotona. Teini 9 lk tekee tehtäviä ja minä teen etätöitä. Laitan lounasta, syödään yhdessä. Illalla ulkoilua ym. Kontakteja vältellään kun toinen meistä on riskiryhmää. Teini herää, tekee tehtävät ym omatoimisesti, ei minun tarvitse kytätä asioita eikä patistella. Rento ilmapiiri. Taidan olla onnekas kun on näinkin helppoa..lapsi on ollut aina leppoisa ja hyväntuulinen, kiltti luonne joka sopeutuu yllättävänkin hyvin muuttuviin tilanteisiin. Että tällaista positiivistakin viestiä vanhemmalta.

Vierailija
31/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan se varmaan outoa, kun ei voikaan ulkoistaa lasten opiskelua opettajille eikä niitä lapsia työntää isovanhemmille hoitoon. Jospa tämä toisi hieman enemmän arvostusta opettajille ja isovanhemmille, joiden apua on aina pidetty itsestään selvänä.

Vierailija
32/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tavata kavereitaan edes välillä, ei tämä nykyratkaisu ole kestävä kenenkään mielenterveydelle tai kehitykselle. 

Mikä hiton nykyratkaisu? Kukaan ei ole kieltänyt lapsia tapaamasta kavereitaan.

On kieltänyt.

Niin siis kukaan viranomainen ei ole kieltänyt. Sille nyt ei voi mitään, jos hysteerikot sulkevat lapsensa vaikka bunkkeriin syömään vessapaperia.

Vierailija
33/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sota syttyy, mihin he tunkevat pentunsa?

Vierailija
34/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on opettajia haukkunut? Anna kun arvaan, sinä, joka muutenkin käytät tuollaista rumaa kieltä. Lapsestani ei ole koulusta tullut koskaan muuta kuin hyvää palautetta, mutta kotona hän kyllä näyttää sitten ne huonommatkin puolensa.

Naurattaisko sun vanhempia, jos näkisi, mitä heidän kasvatustyönsä hedelmä täällä netissä kirjoittelee? Tai jos ottaisit vaikka itse vastuuta omista kirjoituksistasi, jos olet jo aikuinen. Voi sitä yrittää kirjoittaa muutakin kuin vittuillen.

Vierailija
35/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sota syttyy, mihin he tunkevat pentunsa?

Mihinhän tämäkin nyt sitten liittyi?

Vierailija
36/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se opettaminenhan ei oikeastaan ole työtä ollenkaan, lyhyet päivät ja ylipitkät lomat, vai kuinka?

Ja on todellakin eri asia jonkun kotiäidin tai työttömän hoitaa lastensa koulunkäyntiä kuin etätyötä kotina tekevän.

Vierailija
37/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän te paniikinlietsojat tätä halusitte. Nauttikaa nyt. Tätä kestää ainakin vuosi tai puolitoista. Kun poikkeustilan varjolla on kerran saatu diktatuuri aikaan, niin siitä ei ilman väkivaltaa luovuta. Ranskassa poikkeustila on kestänyt nyt 5 vuotta, Yhdysvalloissa 19.

Vierailija
38/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hyvä, kun laittoivat kaikki kiinni, saavat riskiryhmätkin mielenrauhan. Kertokaa nyt julki hyviäkin kokemuksia, meillä ainakin menee kaikki ihan hyvin, eikä tarvitse pakolla sairastua.

Meillä mennyt myös hyvin. Eskari ja tokaluokkalainen. Aloitimme lisäksi kevätseurannan tänään. Onneksi asumme maalla niin ulkoilu on helppoa. Meillä pidetään välitunnitkin.

Itse olen tykännyt kovasti.

Vierailija
39/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tavata kavereitaan edes välillä, ei tämä nykyratkaisu ole kestävä kenenkään mielenterveydelle tai kehitykselle. 

Mikä hiton nykyratkaisu? Kukaan ei ole kieltänyt lapsia tapaamasta kavereitaan.

On kieltänyt.

Niin siis kukaan viranomainen ei ole kieltänyt. Sille nyt ei voi mitään, jos hysteerikot sulkevat lapsensa vaikka bunkkeriin syömään vessapaperia.

Pystytkö keskustelemaan niin kuin normaalit ihmiset ihan asioista eikä sun omista kummallisista mielikuvista?

Vierailija
40/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt kuukauden päästä.