Samaa työtä huomattavalla palkkaerolla
Oletteko olleet tilanteessa, jossa teette kolleganne kanssa samaa työtä samalla tittelillä, mutta hän tienaa esim. 4000 e/kk ja sinä 3000 e/kk? Hän on siis päässyt tuohon palkkaan ollessaan samassa firmassa eri tehtävissä, eikä palkkaa voi firman käytäntöjen vuoksi laskeakaan.
Kommentit (20)
Kyllä. Itseasiassa useinkaan palkkaa ei voi laskea laillisesti tuossa tilanteessa joten mikä on pointtisi?
Työntekijöiden tuottavuudessa voi olla eroja, vaikka työ olisi sinänsä samaa ja tittelikin. Tuo tonnin ero ei ole edes suuri. IT-alalla voi samassa tiimissä ja samalla tittelillä toinen tienata 5000€ ja toinen 9000€ eikä tässä ole mitään ihmeellistä. Se jolle maksetaan enemmän, on vaan parempi.
On ihan yleistä varmaan. Meillä menee ennemmin niin päin että muualta tulevat saa heti hyvän palkan nykyään ja firmassa pitkään olleet saa taistella oikeasti pienistä korotuksista vaikka saisikin ylennyksen...Itseä vähän ketutti kun sain ylennyksen ja todella paljon lisää vastuuta ja johtaja pitkin hampain antoi +300 korotuksen. Sitten rupesin palkaamaan ihmisiä ja käytännössä oli ok antaa sama palkka heille suoraan. Ei ollut kovin motivoivaa...
Kyllä, olen tällä hetkellä työssä, jossa pilkulleen samaa työtä tekee työyhteisössäni 10 henkeä, joista muutamalla on 500 € parempi palkka ja yhdellä yli 1000 € parempi palkka. Tämä johtuu siitä, että nämä parempaa palkkaa saavat ovat tulleet rekrytoiduksi eri esimiehen toimesta tai huomattavasti aikaisemmin. Kuitenkin teemme täsmälleen samaa työtä.
Lisäksi nämä parempaa palkkaa saavat eivät ole niitä ahkerimpia tai parempaa tulosta tekeviä, vaan päin vastoin. Voin sanoa, että syö motivaatiota ja pitää lojaliteetin työnantajaa kohtaan matalana.
Jos hyvä tilaisuus lähteä tulee vastaan, niin lähden varmasti. Olen tällä hetkellä työyhteisöni kokeneimpia ja eniten tulosta tekevä, joten sitä saa mitä tilaa.
Tittelin mukaanko se palkka maksetaan, eikä koulutuksen, osaamisen, tuottavuuden tai omien neuvottelutaitojen mukaan?
Meidän firmassa on "työpäällikkö" tittelillä kymmenisen ukkoa. Pienimmän palkka on jotain 40 tonnia vuosi, kallein mies vetää noin 800 tonnia vuodessa. Ja on joka pennin arvoinen, kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen tällä hetkellä työssä, jossa pilkulleen samaa työtä tekee työyhteisössäni 10 henkeä, joista muutamalla on 500 € parempi palkka ja yhdellä yli 1000 € parempi palkka. Tämä johtuu siitä, että nämä parempaa palkkaa saavat ovat tulleet rekrytoiduksi eri esimiehen toimesta tai huomattavasti aikaisemmin. Kuitenkin teemme täsmälleen samaa työtä.
Lisäksi nämä parempaa palkkaa saavat eivät ole niitä ahkerimpia tai parempaa tulosta tekeviä, vaan päin vastoin. Voin sanoa, että syö motivaatiota ja pitää lojaliteetin työnantajaa kohtaan matalana.
Jos hyvä tilaisuus lähteä tulee vastaan, niin lähden varmasti. Olen tällä hetkellä työyhteisöni kokeneimpia ja eniten tulosta tekevä, joten sitä saa mitä tilaa.
Olet firman kovin tekijä, muttet osaa neuvotella palkkaasi kohdalleen?
Siinä tapauksessa olet ansainnut vain sen mitä nyt saat.
Vierailija kirjoitti:
Et varmasti ole, työnantaja pitäisi huolen että pysyt jos olisit. Olet se, joka luulee olevansa korvaamaton ja pitää meteliä asiasta. Siksi et saa korotuksia.
Eli joidenkin kommentoijien mielestä on ok tehdä vähemmän työtä jos on pienempi palkka?
Vierailija kirjoitti:
Eli joidenkin kommentoijien mielestä on ok tehdä vähemmän työtä jos on pienempi palkka?
Kerrotko kuka niin kommentoi? Selasin läpi enkä löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Tämä logiikka just selittää sun palkan. Ensiksi näytöt, sitten parempi palkka.
Toki useita työyhteisöistä löytyy se hiljainen puurtaja, joka tekee, mutta ei osaa vaatia. Tälle ei välttämättä makseta mitä kuuluu.
Jos palkka ei vastaa suoritustasi, niin kannattaa siirtyä seuraavalle työnantajalle.
Jos palkkasi ylittää tuottavuuden, saattaa seuraavat yt- neuvottelut osoittautua aika hankaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden tuottavuudessa voi olla eroja, vaikka työ olisi sinänsä samaa ja tittelikin. Tuo tonnin ero ei ole edes suuri. IT-alalla voi samassa tiimissä ja samalla tittelillä toinen tienata 5000€ ja toinen 9000€ eikä tässä ole mitään ihmeellistä. Se jolle maksetaan enemmän, on vaan parempi.
Ei se kyllä lähellekään aina ole niin, että paremmalle maksetaan enemmän. Usein eniten maksetaan kusipäisimmälle, joka on tottunut vaatimaan enemmän kuin mitä ansaitsee, veljeilemään oikeiden tyyppien kanssa johdon puolelta, sekä esittämään muiden työn omanaan. Parhaille maksetaan varmasti keskiarvoa enemmän, mutta ne joille maksetaan kaikkein eniten, ovat järjestelmällisesti kusipäitä.
t. it-ala
Olin itse takavuosina silloisessa työssä pahasti palkkakuopassa. Mitta täyttyi lopullisesti kun täysin kokemattomat uudet työntekijät alkoivat saada alkupalkkana suunnilleen samaa palkkaa kuin minä viiden vuoden kokemuksella. Pomon mukaan palkkakuoppaa ei ollut, ei silloin eikä aikaisemmin. Aloituspalkat nyt vaan on kuulemma nousseet. Ei kuitenkaan osannut selittää miksi mun palkka ei noussut. Kaikki kehityskeskustelut meni hyvin, top performer, täydet bonarit. Lisäksi uudistin käytäntöjä jne. eli enköhän ollut siitä tuottavammasta päästä ;D Asiakaspalautekin oli pelkästään ylistävää. Tulkitsin tilanteen lopulta niin että pomo ei yksinkertaisesti pidä minusta ja siksi ei ehdota korotuksia. Kypsyin tilanteeseen vaikka työssä viihdyinkin, joten hain ja sain paremman paikan muualta huomattavasti paremmalla palkalla. Enkä ole katunut hetkeäkään. Kun irtisanouduin pomo meni melkein paniikkiin. Yritti vielä saada jäämään lisävastuilla ja ruhtinaallisella 50e palkankorotuksella. Sitähän mä hain, lisää töitä alipalkattuna XD Asiakkaat ei olleet mun lähdöstä tyytyväisiä ja mitä olen kuullut niin tilanne ei kauheasti siitä ole parantunut.
Tarinan opetus oli että pitäkää työmyyränne tyytyväisinä tai ne lähtee muualla möyryymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki useita työyhteisöistä löytyy se hiljainen puurtaja, joka tekee, mutta ei osaa vaatia. Tälle ei välttämättä makseta mitä kuuluu.
Kuvasit just minut. Lupasin itselleni etten enää suostu vain puurtamaan pelkällä sanallisella kiitoksella. Haluan osuuteni kakusta minäkin.
Meillä on asiakkuuskokemuspäällikkö, jonka palkka on vähän yli 5000 e/kk. Hänen ainoa tehtävänsä on istua palavereissa ja kysellä, joko me muut olemme tehneet hänen työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asiakkuuskokemuspäällikkö, jonka palkka on vähän yli 5000 e/kk. Hänen ainoa tehtävänsä on istua palavereissa ja kysellä, joko me muut olemme tehneet hänen työnsä.
Jep, ihan varmasti näin. Tuollaiset katkerat kadehtijat siivotaan onneksi heti ensimmäisenä pois yt:n koittaessa.
Tässä ketjussa on just nää tyypilliset kommmentit
"toinen on varmasti tuottavampi"
"kyllä ne palkkaerot on ihan syystä"
Vaikka tyypillinen tilanne on just tuo, että ne jotka tullut työpaikkaan just nousuhdanteen huipulla, on voineet vaatia korkeampaa palkkaa. Ja ne jotka rekrytty esim suoraan koulusta 6 vuotta sitten palkka polkee ns. paikallaan. Ja huomionarvoista o. Se, että yleensä noususuhdanteessa ne jotka on ns. vapailla markkinoilla on niitä jotka jostain syystä joutuneet ex paikastaan pois. Näin ainakin teollisuudessa. Eli eivät välttis edes ole sitä tehokkainta jengiä.
Miksi sitten työnantaja ei nosta vanhojen työntekijöiden palkkoja?
Ihan kustannussyistä. Tulisi valtavat kustannukset jos kaikkien esim 4:n vanhan työntekijän palkkoja nostettaisiin se 500-700 euroa. Se on SOS kuluineen tuplat siitä.
TA mielummin ottaa riskin että joku lähtee.
Niinkun esim minä :)
Kuka näitä juttuja oikein alapeukuttaa?
Haluatko alapeukuttaa itse tehdä 1000 e pienemmällä palkalla samaa työtä kun kollega?
Jos joku haluaa tuosta tilanteesta lähteä lätkimään, ei sitä voi alapeukuttaa kun korkeintaan työnantaja, ja sekin on aika tärkeää.
Olen. Ketutti niin vietävästi, että vaihdoin työnantajaa.