Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa hyvää suomalaista (hetero)naiskirjailijaa.

Vierailija
27.06.2006 |

Taustaa: Olen mies ja vastikään huomasin lukevani lähes yksinomaan mieskirjailijan kirjoittamia tekstejä. Nekin naiset, jota hyllystäni löytyy näyttävät olevan lesboja; Manner, Saisio, Rekola.

Huolestuin ja aloin tutkistella lukukokemuksiani. Muistan van harvoja suomalaisten naiskirjailijoiden tekstejä vuosien varrelta; Härkösen Häräntapoaseen, Kauras-Snelmannin Pelon Maantieteen, Orvokki Autio viistotaival-trilogian poikavuosilta.

Olen siis rajoittunut. Haluaisin, että sivistäisitte minua lukemisen arvisista naiskirjailijoista. Makuni on suhteellisen lavea, kunhan laatua löytyy.

Viimeksi lukemistani kirjoista olen pitänyt Orhan Pamukista, Don De Lillosta, Annie Prouxlin (!) novelleista, JM Coetzeesta.

En välitä Pottereista, Coelhosta enkä Dan Brownista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä. Itsekään en kovin montaa suomalaista naiskirjailijaa osaa suositella, mutta tuota kannattaa kokeilla. Esim. Käsky tai sitten se Harjula-trilogia. Ymmärrän pointtisi, vaikka otsikko oli vähän hämmentävä...

Vierailija
2/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkelin Iloisen talon olen lukenut ja omistan. On hyväkin, joskin romaanin muotoon naamioitu pitkä novelli, joita muuten Suomessa julkaistaan luvalla sanoen erittäin paljon.

Rosa Liksom jäi yhden yön pysäkille 80-luvulle. Olen toki Liksomini lukenut.

Aion tutustua tähän mennessä;

- Onkelin uusin

- Mari Mörö

- Fagerholm

- Marja-Liisa Vartio (vaikkakin miehisestä näkökulmasta täytyy todeta, että pääteoksen kartanonrouvan ja piian välinen keskustelujännite ei vaikuta ihan kuummimmalta lähtökohdalta)

- Kaurasta, vanhaa ja uutta

- Märta Tikkanen (Henrikiä tuossa juuri luenkin, Majavakatu menossa)

- Leena Krohn

Joenpelto epäilyttää. Landeria olen testannut. Ei nappaa. Yleinen vika monissa naiskirjailijassa on yllämainitun Pimenoff-sitaatin asetelma: kieli ja henkinen asenne on usein napattu harlekiinisarjoista. Vaikka tunteita olisikin mukana, ei niitä tarvitse märehtiä lukijalle valmiiksi.

Suositelkaa lisää.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //fi. wikipedia. org/wiki/Luokka: Suomalaiset_kirjailijat

Vierailija
4/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mieheni on lukenut niitä. hän silmäilee ne kaikista siirappisimmat romanttiset osiot läpi ja lukee muut kohdat kunnolla :)

Vierailija
5/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Leena Lehtolainen on aika hyvä.

Vierailija
6/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyy olemaan välittämättä kirjojen rakkausromaanitematiikasta. Esim. luin sitä kuvataideaiheista opusta ihan tyytyväisenä kunnes sitten yllättäen siirryttiin Harlekin-osastolle.

Vierailija
7/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //fi. wikipedia. org/wiki/Luokka: Suomalaiset_kirjailijat

on jokseenkin sama tilanne kuin katselisi hyllyä kirjastossa. Paljon nimiä, vaan mikäs se lukemisen arvoinen sitten olikaan?

Kaari Utrio ei ole juttuni. Leena Krohnia on joku kehunut.

Kysymys on aito, ei vittuilua.

Vierailija
8/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin: koti, isä, mies, lapset tms., joka on estänyt naista heittäytymästä täysillä kirjailijaksi. Ainakin minusta kyetäkseen kirjoittamaan määrätyistä asioista, on täytynyt kokeakin niitä. Kenties 20 vuoden kuluttua kykenen aloittamaan esikoisromaanini kirjoittamisen, hankin tässä tätä pohjatietoa ensin. :) Niin, ja mua ei hallitse mikään, en edes minä itse.

Vierailija
9/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virve Sammalkorven kirjoista- tosin hänen seksuaalinen suuntautumisensa ei ole mulla tiedossa:o)

Vierailija
10/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen, että luin eilen Anna-Leena Härkösen Loppuunkäsitellyn, joten todennäköisesti luen myös tuon.

AP

Vierailija
11/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta elämä on liian lyhyt siihen, että lukisi keskinkertaisia kirjoja vain siksi, että ne ovat naisten kirjoittamia. Minä luen kirjan, koska se on hyvä. Ihan sama mistä maasta kirjailija tulee, mikä on seksuaalinen suuntautuminen, uskonto tai sukupuoli.

Vierailija
12/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minua. Tämä meritähtiruno esim. on niiiiiin ihana

Eli merenpohjassa Meritähti

tuhat tonnia vettä yllä.

- Minä jaksan kyllä,

sanoi Meritähti.

- On terävät sakarat,

ja litteät pakarat

ja paineenkestävät kakarat!

Vierailija
13/25 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole liian lässyä vaan taidokasta tekstiä!

Esikoinen Sun onnes tähden vissiin 2002 tms Helsingin Sanomissa vuoden parhaimpien listassa. Toinen 2005 Onni täällä.

Vierailija
14/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olenko sitten naispuolinen sovinisti, mutta

minusta elämä on liian lyhyt siihen, että lukisi keskinkertaisia kirjoja vain siksi, että ne ovat naisten kirjoittamia. Minä luen kirjan, koska se on hyvä. Ihan sama mistä maasta kirjailija tulee, mikä on seksuaalinen suuntautuminen, uskonto tai sukupuoli."

Yritän tässä vain selvitellä, onko kyseessä oma rajoittuneisuuteni vai hyvien suomalaisten naiskirjailijoiden puute. Kysyn, koska tahdon tietää naiskirjailijoita, joita hyvää kirjallisuutta lukevat naiset lukevat.

Itse vetäisin kuitenkin sellaisen rajan, että pidän suomenkielisen kirjallisuuden kannattamista arvona sinänsä. Ei siis ole sama, mistä maasta kirja tulee.

Uskonnollakin on merkitystä silloin, kun tahdon oppia muista kulttuureista. Pamukin viehätyksestä suuri osa perustuu eurooppalaisen ja bysanttilais-islamilaisen kulttuuriperinnön kohtaamisen. Uskonnolla on merkitystä.

Jos lukemisen tarkoitus on oppia muista ihmisistä ja itsestään, niin oppisin naisista mieluusti myös heidän itsensä kuvaamina.

Älkää provosoituko tuosta lesbojutusta. Tosiasia on se, että hyllystäni löysin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ainoastaan tytöistä kiinnostuneita naiskirjailijoita. Oire sekin. Lähinnä ihmettelin sitä, että mistä tässä mahtaa olla kysymys.

AP

Vierailija
15/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuossa sun listassa saattaa olla joku biseksuaalikin.

Vierailija
16/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monika Fagerholm, koko tuotanto. Haastava, älyllinen, uskomattomia tunnelmia. Virgin suicides -leffassa oli alkeellinen kaiku Fagerholmin tyylistä.

Marja-Liisa Vartio. Aivan tajuttoman hyviä romaaneja, 50-60 -lukujen modernismia. Suosikkini: Kaikki naiset näkevät unia ja Hänen olivat linnut.

Maria Jotunin novellit (unohda Huojuva talo). Paras kokoelma: Kun on tunteet, muutkin toki hyviä.

Vierailija
17/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlandia-ehdokkaana. Veronica Pimenoff?

Vierailija
18/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Älkää provosoituko tuosta lesbojutusta. Tosiasia on se, että hyllystäni löysin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ainoastaan tytöistä kiinnostuneita naiskirjailijoita. Oire sekin. Lähinnä ihmettelin sitä, että mistä tässä mahtaa olla kysymys.

AP

Sitähän on ihan tutkittu, että miehet ei lue naiskirjailijoita tai lukee vähän, en muista enää miten se juttu meni. Mutta siis ehkä lesbo on jotenkin lähempänä miehen ajatusmaailmaa? Jossain siellä sukupuolien välimaastossa, helpommin lähestyttävä? Tai jotain.

Vierailija
19/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko todeta, että jo ensimmäinen lause

" Katso, miten kauniit silmät tuolla pyörätuolissa istuvalla miehellä on, Julia sanoi hiljaisella äänellä - mutta surulliset."

oli aikamoinen turn-off. Tämänkaltainen lause olisi ollut kohdallaan esim Velipuolikuussa, mun yriteltiin tavoitella tunteikasta kirjailijaa. Panin siis kirjan sivuun ja otin käteen jonkun muun.

Vartio tuntuu hyvältä idealta. Vartiosta tulee lähinnä mieleen Haavikko ja " Puut, kaikki heidän vehreytensä" , joka on mielestäni suomalaisen runouden viime vuosisadan ehdotonta kärkeä. Pidän sitä parempana kuin kanonisoitua Talvipalatsia. " Puut.." kertoo Vartion (Haavikon vaimon) kuolemasta, kuten tietänet.

Fagerholmit käyn nappaamassa huomenna divarista - olkoonkin että hän kirjoittaa ruotsiksi.

Vierailija
20/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Kreeta Onkeli: Iloinen talo (uusin on lukematta)

* Pirjo Hassinen (tuotanto aika epätasaista, Jouluvaimo ainakin suht. hyvä)

* Mari Mörö (taitava sanankäyttäjä, tällä hetkellä itsellä kesken Kärpäsen koulu)

* Anja Snellmanin (Kaurasen) jo mainitsitkin, mutta lue nyt toki rouvan kasari-klassikko Sonja O kävi täällä! )

* Tuula-Liina Varis (ainakin elämäkertaromaani vuosistaan P. Saarikosken vaimona kiinnostava)

* Raija Siekkinen (olen lukenut vain yhden romaanin, enkä muista nimeä, mutta teki vaikutuksen)

Onhan noita, enempää ei nyt yön tunteina äkkiseltään tule mieleen. ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme