Lohduttakaa lapsianne, he saattavat olla todella peloissaan nyt.
Monet pelkäävät koronaa ja kuolemaa. Tämä tilanne voi olla todella traumaattinen lapsille, vaikka eivät sitä toisi esiin. Voivat sisimässään pelätä ja ahdistua, mutta eivät osaa sanoittaa pelkoa.
Lohduttakaa lapsia, antakaa halia ja yrittäkää olla näyttämättä omaa stressiä ja pelkoa lapsillenne. Yrittäkää olla tuki ja turva.
Lapsuudessa äitikin stressasi jotain asiaa mikä minua pelotti. Ei osannut rauhoitella.
Kommentit (10)
Minun lapsi pelkää koronahysteerikkoja ei koronaa. Nyt sitä veetuttaa kun ei saa karkkia. Jos jonkun lapsi pelkää koronaa niin vanhemmat voi mennä itseensä ja miettiä omaa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä hyssyttely auta. Parempi kertoa totuus, vaikka miten julmalta kuulostaisi.
Äiti: Nyt jos äiti saa taudin niin äiti kuolee. Äidillä on sokeritauti ja tavallinen flunssakin vie kuukaudeksi petiin keuhkokuumesssa. Koska olen yksinhuoltaja ja sinä olet ainoa lapsi, tulet perimään tämän talon, joten parasta alkaa valmistautumaan pärjäämään yksin.
Enemmän minua huolestuttaa joidenkin aikuisten silmitön panikointi, kun tätäkin palstaa lukee...
Meillä pienintä pelotti silloin ihan aluksi kun Suomessa todettiin ensimmäinen tartunta. Sen jälkeen käytiin läpi käsihygieniaa ym hänen kanssaan. Ja kun sitten pitkään aikaan ei tullut uusia tartuntoja, rauhoittui kyllä. Nyt kun tilanne on päällä, lähinnä uudet koulukuviot hiukan hämmentää mutta ei pelota.
Ne lapset näkee netistä uutisia myös maailmalta ja kuulevat kun aikuiset puhuvat. Ei tarvitse olla paniikissa edes kun vaan keskustelee tilanteesta ja lapsi kuuntelee vieressä hämmentyneenä. Eniten niitä varmasti harmittaa nämä kieltäjät ja vähättelijät kun kuka tahansa näkee kuinka vakavasta asiasta on kyse. Puhukaa rehellisesti viruksesta älkää vähätelkö lapsen pelkoa koska itse elätte jossain ihme kuplassa.
Se riippuu ihan vanhempien asenteesta miten lapsi asiaan suhtautuu. Tyhmää panikoida itse ha meuhkata jatkuvasti taudista lapsen kuullen. Kunhan kotielämä jatkuu mahdollisimman nornaalina ja se mitä koronasta puhutaan, puhutaan kiihkottomaan sävyyn, pysyy lapsikin rauhallisena. Lapset luottavat ensisijaisesti omiin vanhempiinsa, heidän puheisiinsa ja reaktioihinsa. Lapsen mielessä omat vanhemmat kun ovat kaikkivoipia ja pystyvät järjestämään asian kuin asian ja suojelemaan lasta kaikelta pahalta. Niin sen kuuluu ollakin. Tärkeä asia lapsen mielenterveydelle saada säilyttää perusturvallisuuden tunne. Meilläkin lapsi on kipeänä tällä hetkellä, mutta ihan rauhallinen tuo on. Kerran kysyi ”onko mulla se koronavirus?”. Vastasin että voi olla, mutta voi olla jokin muukin flunssa. Ei sitä voi tietää, mutta samalla tavalla pysytään nyt kotona ja tehdään vaan rauhallisia juttuja. Siihen oli lapsi tyytyväinen. Ei pidä lietsoa paniikkia lasten keskuuteen. Riittää kun huolehtii että eivät pääse asettumaan tartunnoille alttiiksi tai muita tartuttamaan. Muistuttelee käsienpesusta ihan yleisellä tasolla ”ettei pöpöt leviä”. Ai niin, kyllä lapsi kysyi jossain vaiheessa myös onko korona vaarallinen. Sanoin että voi se joskus olla jos on vanha ihminen, tai muuten jo valmiiksi sairas. Siksi on tärkeää että me muut muistetaan pestä kädet aina hyvin eikä turhaan liikuta siellä missä on paljon ihmisiä.
olen lapseton itse, mut lähetin just sukulaisäidil viestin,jossa ehdotin et kokoaa lapsille sukulaisten osoitteet ja puhelinnumerot hätätapauksia varten.ite autan sukulaisia mielelläni. soitin just sukulaisia läpi jos kivoja sukulaisia on heistä tukea perheelle.
Mikä aikuisia vaivaa? Suojelkaa nyt edes lapsianne tältä hysteriasta! Ei siitä koronasta tarvitse aamusta iltaan jauhaa ja katsoa jokainen uutislähetys moneen kertaan. Itse luotte maailmanlopun tunnelmaa niin tottakai lapset pelkää!
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikuisia vaivaa? Suojelkaa nyt edes lapsianne tältä hysteriasta! Ei siitä koronasta tarvitse aamusta iltaan jauhaa ja katsoa jokainen uutislähetys moneen kertaan. Itse luotte maailmanlopun tunnelmaa niin tottakai lapset pelkää!
Vaikka itseä huolettaisi niin lapsille on luotava turvallisuudentunnetta ja luottamusta tulevaisuuteen. Eli kannattaa käydä siellä ulkona ja puistossa ja muutenkin elää mahdollsimman normaalisti kuitenkni huomioiden mahdolliset riskitekijät.
Ei tässä hyssyttely auta. Parempi kertoa totuus, vaikka miten julmalta kuulostaisi.