Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Asuntovelkaisille tarjotaan kriisin keskellä lyhennysvapaita, mutta miten käy vuokralaisten?

Vierailija
19.03.2020 |

Parin kuukauden maksamaton vuokra on jo peruste vuokrasopimuksen purkamiseen jopa ilman kirjallista varoitusta, Viita kertoo. Hoitamattomat vuokrat voivat aiheuttaa myös maksuhäiriömerkinnän luottotietoihin, mikä taas vaikeuttaa uuden vuokra-asunnon saamista.
Millaisia ajatuksia tämä herättää kansalaisissa? Luulisi, että SDP:n kannattajista varsin moni asuu vuokralla.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hddvhd kirjoitti:

Eikä se asumistuki ole automaatio, että sitä noin vaan saa. Riippuu perhekunnasta ja asunnosta. Meillä asuu 18 v täyttänyt lapsi joten meillä on siis kolmen aikuisen talous. Asunto mitoitettu kahden työssäkäyvän maksukyvylle ja kohta on vain yksi työssäkäyvä.

Teidän suurin virhe on tullut tehtyä tässä: "...Asunto mitoitettu kahden työssäkäyvän maksukyvylle…".

Vierailija
22/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen hakee asumistukea, kun tulot laskee. Homma turvattu.

Just joo. Kelalla asumistukipäätöksen tekeminen kestää liian kauan jo normaalitilanteessakin, niin voi vaan kuvitella mikä tilanne on nyt. Siinä ehtii kämpät lähteä alta..

Minä ainakin vuokranantajana annan tässä tilanteessa maksuaikaa sen verran, että päätös ehtii tulla. Tuethan saa takautuvasti hakupäivästä alkaen. Tarvittaessa haen pankista lyhennysvapaan, jotta en itse joudu pulaan viivästyneen vuokranmaksun takia.

Esimerkillistä toimintaa, kunpa muutkin vuokranantajat toimisivat näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukikäsittelyt taatusti ruuhkaantuu, kun porukkaa joutuu suurissa määrin yhtäkkiä lomautetuksi.

2008 iski lama ja osa työkavereistani lomautetiin kolmeksi kuukaudeksi kesällä 2009. Ei saanut liiton päivärahoja koko kesän aikana, koska käsittely ruuhkaantui ja ne maksettiin vasta syksyllä jälkikäteen, kun olivat jo palanneet takaisin töihin. Osa oli elänyt visalla, säästöillä tai lainannut rahaa jostain.

Vierailija
24/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta voinee neuvotella vuokranantajan kanssa.

Jos on

Jos asuu vuokralla niin kyllä silloin on vuokranantajakin jossain...

Oli sitten yksityinen tai kaupunki/kunta tms

Vierailija
25/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hddvhd kirjoitti:

Eikä se asumistuki ole automaatio, että sitä noin vaan saa. Riippuu perhekunnasta ja asunnosta. Meillä asuu 18 v täyttänyt lapsi joten meillä on siis kolmen aikuisen talous. Asunto mitoitettu kahden työssäkäyvän maksukyvylle ja kohta on vain yksi työssäkäyvä.

Teidän suurin virhe on tullut tehtyä tässä: "...Asunto mitoitettu kahden työssäkäyvän maksukyvylle…".

No ei kai kukaan ole niin idiootti että kituuttelee köyhyydessä, vaikka kumpikin olisi töissä?

Kyllä kaikilla menot muotoutuu tulojen mukaan ja kun tulot loppuu, niin hetken voi olla kusessa, ennen  kuin elämä sopeutuu alentuneeseen tulotasoon.

Vierailija
26/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hddvhd kirjoitti:

No ei kai kukaan ole niin idiootti että kituuttelee köyhyydessä, vaikka kumpikin olisi töissä?

Kyllä kaikilla menot muotoutuu tulojen mukaan ja kun tulot loppuu, niin hetken voi olla kusessa, ennen  kuin elämä sopeutuu alentuneeseen tulotasoon.

Niin… eihän siitä ole kuin pari viikkoa kun säästäjät ja varautujat manattiin idiootteina helvetin alapuolelle. Toisten on vaan opittava kantapään kautta.

Vierailija
27/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukikäsittelyt taatusti ruuhkaantuu, kun porukkaa joutuu suurissa määrin yhtäkkiä lomautetuksi.

2008 iski lama ja osa työkavereistani lomautetiin kolmeksi kuukaudeksi kesällä 2009. Ei saanut liiton päivärahoja koko kesän aikana, koska käsittely ruuhkaantui ja ne maksettiin vasta syksyllä jälkikäteen, kun olivat jo palanneet takaisin töihin. Osa oli elänyt visalla, säästöillä tai lainannut rahaa jostain.

Samoja kokemuksia täällä. Jouduin lomautetuksi tammikuussa 2009, ja liiton rahat tulivat tilille toukokuussa, kun lomautus oli jo loppunut. Onneksi oli jonkin verran säästöjä joilla elää.

Nyt lomautetuksi joutuu varsinkin moni pienipalkkainen (esim. kaupan tai ravintola-alan yms. palvelualan) työntekijä, joilla ei välttämättä säästöjä ole, joten toivotaan että Kela ja työttömyyskassat saavat purettua ruuhkat mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
28/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan laiteta lukiolaista nyt pois kotoa. Hulluja neuvoja.

Vierailija
29/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Kelalla asumistukipäätöksen tekeminen kestää liian kauan jo normaalitilanteessakin, niin voi vaan kuvitella mikä tilanne on nyt. Siinä ehtii kämpät lähteä alta..

Kelan pitää palkata lisää henkilökuntaa ja eiköhän sitä ole jo alettu rekrytäkin.

Valitettavasti mun on maksettava omat laskuni (mukaan lukien sen asunnon kulut ja verot) ajallaan, joten en voi antaa alennusta enkä edes maksuaikaa vuokralaisillekaan. Myös mun muut tulot vähenee nyt pahasti. Mies on keikkahommissa, ja sen toiminimi on pahasti vaarassa nyt.

Sit Joku kaunis päivä kun sähkö, lämmitys, ja kaapelitv on ilmaisia, edes siinä vuokratalossa, eikä ennakkoveroja tarvi maksaa etukäteen riippumatta siitä, onko oikeasti tuloja vai ei, mäkin voin ehkä antaa maksuaikaa. Tällä hetkellä sitä ei vaan ole annettavaksi.

Laita sijoitusasunto myyntiin ja myy sellaiselle, jolla on enemmän varaa joustaa vuokrassa.

Vierailija
30/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrista ei saa helpotuksia ja se on aina maksettava, mutta varmasti voi sopia vuokranantajan kanssa järjestelyistä kun ottaa vaan ajoissa ja rehdisti yhteyttä ja sopii esim. maksupäivän tai maksujärjestelyn. Luulisin että tämä onnistuu. t: itse vuokralla asuva mutta miehellä nyt yt:t päällä ja jos tippuu liiton rahoille emme tiedä milloin rahaa liitosta sitten tulee.

Ottakaa sitten huomioon, että liiton maksuista valtio lainaa itselleen 24%.

Vierailija
31/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan pitää palkata lisää henkilökuntaa ja eiköhän sitä ole jo alettu rekrytäkin.

Valitettavasti mun on maksettava omat laskuni (mukaan lukien sen asunnon kulut ja verot) ajallaan, joten en voi antaa alennusta enkä edes maksuaikaa vuokralaisillekaan. Myös mun muut tulot vähenee nyt pahasti. Mies on keikkahommissa, ja sen toiminimi on pahasti vaarassa nyt.

Sit Joku kaunis päivä kun sähkö, lämmitys, ja kaapelitv on ilmaisia, edes siinä vuokratalossa, eikä ennakkoveroja tarvi maksaa etukäteen riippumatta siitä, onko oikeasti tuloja vai ei, mäkin voin ehkä antaa maksuaikaa. Tällä hetkellä sitä ei vaan ole annettavaksi.

Laita sijoitusasunto myyntiin ja myy sellaiselle, jolla on enemmän varaa joustaa vuokrassa.

Kukaan ei myy nyt, ellei ole PAKKO. Suosittelen lapsettomille airbn-vuokraamista ja autossa tai teltassa asumista, mikäli suinkaan mahdollista.

Vierailija
32/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton rahojen maksussa on huimattavaa vetkuttelua joten kannattaa varmuuden vuoksi hakea myös ttt:a.

Vierailija
33/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että moni saa häädön, pankki pakkohuutokaupaa kämpät pilkka hintaan, syntyy konkurssiaalto.

Tätä oon odottanu jo monta vuotta. Metsään oon haudannut kultaharkot ja vajassa on hieno asekokoelma.

Vierailija
34/41 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei myy nyt, ellei ole PAKKO. Suosittelen lapsettomille airbn-vuokraamista ja autossa tai teltassa asumista, mikäli suinkaan mahdollista.

Kyllä ne pakko myynnit kohta tulee.

Vierailija
35/41 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lyhennysvapaat eivät ole ihan halvimmasta päästä. Silti joudutaan ottamaan 2-3 kuukautta ainakin https://maksuvapaa.fi/ laskurin mukaan ylimääräistä maksettavaa tulee n. 360 euroa

Vierailija
36/41 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä, mun.

Toivottavasti vuokralaisesi lähtee asap etkä saa uutta vuokralaista ennenkuin korona tilanne on ohi. Sitten et saa kokoajalta mitään edes myöhässä.

Vierailija
37/41 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaan just nousi 2% vuokra tammikuun alusta vaikka muutin vasta kesäkuussa koska sopimuksessa lukee "vuosittain indeksin mukaan tai minimi 2%".

Vierailija
38/41 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatte nyt heti hakemuksen vetämään asumistukea varten. Maksimi asumistuki pääkaupunkiseudulla taitaa olla 500€ yksinasujilla. Laitatte hakemukseen tiedon, että ette saa palkkaa koska syy x.

Asumistuen saa 1kk takautuvast. Voitte jopa saada toimeentulotukea.

Vierailija
39/41 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö vuokralaiset aina ole painottaneet näissä omistusasunto vs. vuokra-asunto -keskusteluissa sitä, miten huoletonta vuokra-asuminen on kun velat ei paina ja muuttaminen on helppoa ja vuokrantantaja ostaa uuden jääkaapin? Näissä samoissa keskusteluissa omistusasujat ovat painottaneet, että kriisitilanteessa asuntolaina joustaa, mutta vuokra ei.

Kyllä tämä on ollut koko ajan tiedossa, että vuokranmaksu ei jousta ja järkevät vuokralaiset keräävät vähintään muutaman kuukauden vuokrapuskurin juuri tällaisia tilanteita varten. Asumistuki ja työttömyyskorvaus tulevat jossain kohtaa avuksi, mutta niitä odotellessa tarvitaan omia säästöjä.

Vierailija
40/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lyhennysvapaat eivät ole ihan halvimmasta päästä. Silti joudutaan ottamaan 2-3 kuukautta ainakin https://maksuvapaa.fi/ laskurin mukaan ylimääräistä maksettavaa tulee n. 360 euroa

Meidän on pakko ottaa 6kk. Hirvittää! Asuntolainan myöntänyt pankki hyötyy tästä tilanteesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä