perhepäivähoitajien palkka?
Mietin alan vaihtoa, palkka tosin hirvittää. Saako jotain lisää jos hoitaa esim allergista lasta ja kotini on saneerattu sen mukaan? Onko palkkauksessa ero onko yksityinen vai kunnallinen perhpäivähoitaja? Niin, tarvitaanko jokin virallinen koulutus??
Kommentit (6)
ainakin tietämään, pitääkö sitä koulutusta olla vai ei? Kunnan kautta jos alkaa perhepäivähoitajaksi, niin vissiin vaativat koulutuksen, mutta entä jos ihan itsekseen aloittaa?
Kiitokset kuitenkin edelliselle paljon palkkoja valottavasta tiedosta. :)
Toiset kunnat kouluttavat oppisopimuksella työn ohessa. Hyvää tietoa sieltä koulutuksesta saa.
Kun meidän pph:lla ei ainakaan askarrella eikä piirrellä. 9 kk:n aikana on tullut 1 piirustus kotia ja oliskohan jotain 3 askartelua (sis äitienpäiväkortin). Leluja ei varmaan hanki, kun on ollut samassa hommasa jo ainakin parikymmentä vuotta.
kattaa juuri askartelutarvikkeet, sähköt, puhelinkulut, esim. vessapaperit, kodin kulumisen jnejne. Siis kaiken mahdollisen :)
Tosin monissa kunnissa hoitajille annetaan toimistolta askartelumateriaaleja ja leluja lainaan. Meillä hoitajille annetaan kerta vuoteen, syksypuolella noin 25 euroa askartelurahaa, jolla saamme ostaa ko. liikkeestä mitä parhaaksi näemme. Itse ostin sillä hyvät askartelusakset kaikille ja liimaa. Muutenhan materiaaleja kertyy vaikka mistä, kun antaa villille mielikuvitukselle vallan :)
Jo tosi pienet osaavat pujottaa lankaa (neulan avulla) itse tehtyihin kuvatauluihin (esim. lehdestä kuva ja valmiit reiät). Omassa ryhmässä nuorimmat 2- ja 3- vuotiaatkin pujottavat paksua lankaa isoihin reikiin muumin ympärille kuin vanhat suutari :) Onhan näitä vaihtoehtoja perinteisille askarteluille.
Emme mekään kesällä ole nyt sisäaskarrelleet, mutta tuolla ulkona aika kuluu hyvin. Hiekkaleipureina ja kukkakeräilijöinä jne. Mutta monesti vanhemmilta tulee aika tylyä palautetta, kun tuppaa rapa roiskumaan touhutessa (siis vaatteet sutraantuvat). Vanhemmat eivät jaksa kiittää voikukkakimpuista, vaan heittävät ne suoraan pihaojaan lapsen nähden. Moititaan, kun kesäsateessa heittelivät kuperkeikkoja nurmikolla. Jnejne. Itse en ole palautteesta moksiskaan, koska näen lasten nauttivan monenlaisesta tekemisestä. Kurjinta on nähdä ilon sammuvan lapsen kasvoilta, kun aikuinen lyttää toisen innostuneen kertomuksen hoitopäivästä.
Pomppasi kauas alkup. kysymyksestä, mutta ...
Niin sen vielä mainitsisin, että ns. kasvun kansiota on hyvä keräillä noista tekemisistä ja sanomisista ja jos omistaa digikameran, niin voi edullisesti ikuistaa lasten touhuja ja aikaansaannoksia ja laitta näin päivälevon aikaan vanhempien sähköpostit tukkoon :) Toiset kyllä antavat suoraan levyn, johon voi kuvat kopsata.
kuulostatpa mukavalta hoitajalta! Ei meillä vaan tulis kuuloonkaan, että hoitaja ottais jotain kuvia lapsista tms. tai pitäisi mitään kasvun kansiota. Sitä pidetiin pojan vanhassa hoitopaikassa ryhmiksessä, mutta ei täällä pph:lla. Täällä ei tosiaankaan tehdä juuri yhtään mitään kuin vapaata leikkiä.
Olen ostanut ja ostan vielä, kaikenlaista askartelumateriaalia ja erilaisia värjeä ym. ja vien ne hoitoon, kun poika elokuussa taas loman jälkeen jatkaa. Pakko itse viedä, sitten oletan, että jotain tehtäisiin.
Aika kummilta vanhemmilta kuulostaa,jos lapsen kukkakimppu (olkookin voikukkia) ei kelpaa vanhemmalle. Itse haluaisin myös luontoretkiä tehtävän hoidossa, mutta niitäkään ei oikein tehdä, vaan kökötetään vaan siellä hoitajan pihalla.
Hainkin päiväkotipaikkaa, mutta ei saatu. Ollaan kuulemma jonossa. Harmittaa.
Työaika/viikko on noin 43 tuntia. Hoitolapset jaotellaan hoitosopimuksen perusteella alle 5 tunnin ja yli 5 tunnin lapsiin. Alle 5 tunnin lapsi on esimerkiksi neljässä viikossa hoidossa alle 100 tuntia (5 tuntia x 5 pvä x 4 viikkoa) ja yli 5 tunnin lapsi taas yli sen. Eli alle 5 tunnin lapsi voi olla hoidossa yhdellä viikolla maanantaina 9 tuntia ja torstaina 5 tuntia, seuraavalla viikolla ma-pe 4 tuntia jne.
Alle 5 tunnin lapsi tuo hoitajalle 157 e palkan kuussa ja yli 5 tunnin lapsi 317 euroa. Näiden lisäksi ateriakorvaukset (aamu- ja välipalat noin 50 snt ja lounas noin 1,50 e ja päivittäinen tarvikekorvaus 1,50 e kokopäivälapsesta). Kustannuskorvaukset ovat verottomia, mutta lasketaan lopullisessa verotuksessa palkaksi ja vähennetään tulonhankkimiskuluina.
Hoitajalla voi yhtä aikaa olla hoidossa 4 alle perusopetusikäistä lasta omat lapset mukaan lukien. Lisäksi hoidossa voi olla ns. puolikas, joka on esikouluikäinen tai ekaluokkalainen, käytännössä iltapäivisin.
Kunnallisella puolella tulevat normaalit kokemuslisät.
Yksityisellä puolella hoitajan veloittamat taksat vaikuttavat suuremmilta, mutta niitä lukiessa tulee huomioida, että hän kustantaa niistä itse kaiken (verot, eläkkeen, vakuutukset, ruoka, tarvikkeet, lomat, joskus varahoito jne).
Allergiavapaasta kodista saattaa saada korotusta sitä kautta, jos hoitoosi osoitetaan allerginen lapsi, joka tarvitsee sen ja kunta maksaa tälläisestä lapsesta hoidon vaativuuden takia korotettua maksua (ei mainittavan suuri). Allergiaruuista maksetaan 10-50 % korotusta.
Tässä pikaisesti jotain listattuna.