Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hajusteallergia/yliherkkys = luulotauti?

Vierailija
19.03.2020 |

Kaipaan kommentteja ja kokemuksia oikeasti hajusteyliherkiltä. Aihe ei ole mulle kovinkaan tuttu, jos ei lasketa näitä normeja lääkäri- ja naistenlehtijuttuja joita löytää netistä googlaillen.

Ongelma on kämppikseni. Ollaan reilu parikymppisiä, opiskelijoita molemmat, asunto on yhdessä vuokrattu kolmio, tulee halvemmaksi ja on mukavampi kuin solukämppä. Tai niin ajattelin. Kämppis on stressaavaa lajiketta, sen opintojen tilanne vaikuttaa tosi paljon sen mielialaan. Stressatessa se on äkäinen, tiuskii ja draamailee, jättää vuokratessa sovittuja asioita (tiskit, yhteisen olkkarin siivoaminen jne.) hoitamatta ja vetoaa opintoihinsa. Oikeasti ne eivät ole ainakaan työmäärältään sen kummempia kuin minunkaan: vaativathan ne toki aikaa ja paneutumista, oppimassahan täällä ollaan, mutta ei mitään ylivertaisen vaikeaa.

Hän ainakin sanoo olevansa hajusteyliherkkä. Mutta minua kummastuttaa. Aina kun otan puheeksi vaikka nuo tiskit, hän usein alkaa valitella minun käyttäneen kylppärissä "jotakin hajustetta" joka "laukaisee hänessä migreenin". En kuitenkaan käytä hajuvesiä, hajustettua pyykinpesuainetta, bodymistejä tai vastaavia. Kosteusvoide, jota olen käyttänyt ja säilyttänyt mainitussa kylppärissä pian pari kuukautta ongelmitta onkin äkkiä "jokin hajuste joka laukaisee migreenin". Voiko tuoksuihin reagoiminen vaihdella hajusteyliherkällä sen mukaan, mikä hänen stressitasonsa tms. on? Jos näin, ei minulle toki ole ongelma vaihtaa vaikka rasvapurkkia toiseen, mutta kummastuttaa kun ainoat kerrat joina kämppis valittaa hajusteita ovat ne, kun hän on suuttunut minulle siitä etten sääli hänen "rankkaa" opiskelutahtiaan tai muistutan tiskeistä...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika paljonpuhuvaa jos hajut vaivaa vaan silloin kun huomautetaan jostain porsastelusta. Vähän tekosyyn makua.

Vierailija
2/3 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on joskus kova itsetehostuksen tarve. Onko tämä kämppäkaverisi tyytyväinen opiskelemaansa alaan? Onko sillä ihmissuhdehuolia? Jotain muuta, miksi on tyytymätön?

Allergia on hyvä tekosyy olla kitisijä silloin, kun ei ole mitään oikeata syytä kitistä. Kun syyttää allergiaa, ei voi oikein avata keskustaluakaan tai kyseenalaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, stressi voi kyllä nostattaa tulehdusta kehossa ja sikäli pahentaa herkkyyksiä. Kämppiksesi kuulostaa kyllä kuvatun perusteella hieman erikoiselta tapaukselta. Kommunikoinnissa kuulostaa nyt olevan pahoja ongelmia. Ei se sovituista asioista poikkeaminen nyt mene ihan vain ilmoittamalla että on kiire, pitäisi puhua ja sopia kunnolla tällaisista.